adexo3
۱۲۹۴
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

همه آنچه دختران جوان بايد در مورد سلامت بدانند

چه وقت لبنيات و شكلات در زنان ايجاد درد مي‌كنند؟

مشكلات گوارشي و ناراحتي‌هاي روده حالت‌هاي شايعي هستند، اما تقريبا زنان و دختران جوان نمي‌دانند چه غذاها و چه حالت‌هايي مشكلات گوارشي را بيشتر مي‌كنند و چه حالت‌هايي و چه غذاهايي اين حالت‌ها را بهبود مي‌بخشند

اين يكي از داستان‌هاي آشناي تبليغات در غرب است؛ يك تبليغ چند ميليون‌دلاري كه در آن يك ستاره مشهور و محبوب خانم رو به دوربين، ماست مي‌خورد و بعد با لبخندي مي‌گويد: «راز سلامت دستگاه گوارش من اين ماست است.» در واقع در اين تبليغ شركت توليد ماست، مدعي شده ماست مي‌تواند باعث سلامت دستگاه گوارش و تنظيم عملكرد دفعي بدن به‌خصوص در خانم‌ها شود، اما تحقيقات هيچ‌گاه اين ادعا را ثابت نكرده است. حتي در جريان بررسي دادگاهي كه به اتهام تبليغ غيرعلمي از اين شركت رسيدگي مي‌كرد، مشخص شد تحقيقات انجام گرفته توسط خود شركت هم اين ادعا را ثابت نكرده است.اما اگر شما به‌طور منظم ماست مي‌خوريد و روده‌هاي‌تان به‌طور منظم كار مي‌كنند، اين عادت خودتان را ترك نكنيد و اتفاقا به‌دنبال كردن آن ادامه بدهيد ولي در مورد رابطه ماست و اسهال چه؟ آيا ماست از بروز اسهال پيشگيري مي‌كند؟ زماني كه آنتي‌بيوتيك مصرف مي‌كنيد به شما توصيه مي‌شود، ماست بخوريد زيرا ماست مي‌تواند بخشي از باكتري‌هاي مفيد موجود در روده شما را كه با خوردن آنتي‌بيوتيك‌ها از بين برده‌ايد جايگزين كند. در نبود اين باكتري‌ها ممكن است سرعت دفع مواد خورده‌شده از روده‌ها افزايش يابد و در نتيجه اسهال به‌وجود بيايد. اما به غير از اين مورد هيچ مطالعه‌اي نتوانسته نقش پيشگيري‌ يا درمان‌كننده ماست در مقابل اسهال را ثابت كند. ولي اين به آن معنا نيست كه نبايد ماست بخوريد. ماست غذايي مفيد و سالم است كه مي‌تواند بسياري از نيازهاي طبيعي بدن شما را تامين كند.


روده‌اي كه حساس مي‌شود

اگر به بيماري سندرم روده تحريك‌پذير يا IBS دچار باشيد، روده‌‌هاي‌تان درست عمل نمي‌كنند و اين مي‌تواند مشكل زيادي براي شما رقم بزند. در اين صورت شما يك روز به يبوست دچار مي‌شويد و روز بعد به اسهال يا اين‌كه هر 2 حالت را با هم و متعاقب هم خواهيد داشت. بيماري IBS به اين معناست كه روده‌هاي شما بيش از حد معمول حساس‌ است. اين بيماري مزمن است و هيچ‌كس هنوز نتوانسته علت دقيق آن را مشخص كند. شايد علت اين مسئله اين باشد كه هم اعصاب و هم عضله‌هاي روده بزرگ آن‌گونه كه بايد كار نمي‌كنند. در برخي افراد اين حالت ممكن است به مشكلات جزئي منجر شود و در برخي ديگر، كار به آنجا برسد كه فرد حتي نتواند از خانه‌اش خارج شود.سندرم روده تحريك‌پذير معمولا در اعضاي خانواده‌ فرد مبتلا، شايع‌تر از جامعه عمومي است و معمولا بيشتر افراد مبتلا قبل از رسيدن به 35 سالگي علائم بيماري را نشان مي‌دهند و اين بيماري هم در زنان شايع‌تر است. حدود 75 درصد بيماران زن هستند. جالب اينجاست كه درست قبل از شروع دوره‌هاي قاعدگي اكثر زنان احساس بهبود اين بيماري را تجربه مي‌كنند.


نکته - بيماري IBS به اين معناست كه روده‌هاي شما بيش از حد معمول حساس‌ است. اين بيماري مزمن است و هيچ‌كس هنوز نتوانسته علت دقيق آن را مشخص كند.


چه وقت لبنيات و شكلات  در زنان ايجاد  درد  مي‌كنند؟

از لبنيات دور شويد

هيچ آزمايش‌ پزشكي وجود ندارد كه بتواند بيماري IBS را مشخص كند، اما آزمايش‌هايي انجام مي‌گيرد كه مشخص شود فرد به بيماري ديگر مبتلا نيست؛ بيماري‌هايي مثل پوليپ كولون و عدم‌تحمل پروتئيني به نام گلوتن مي‌توانند شبيه اين حالت باشند. عكسبرداري با ماده حاجب از روده بزرگ و تست تشخيصي «باريم‌انما» مي‌تواند اين تشخيص‌ها را تائيد كند. گاهي هم پزشك براي فرد آندوسكوپي معده يا كولونوسكوپي روده بزرگ درخواست مي‌كند. هم كولونوسكوپي و هم آندوسكوپي به آمادگي نياز دارند و به فرد گفته مي‌شود كه بايد مدتي چيزي نخورد.پس از تشخيص IBS درمان آن شروع مي‌شود، البته هيچ درمان مشخصي براي IBS وجود ندارد اما برخي رژيم‌هاي غذايي براي بيماران درنظر گرفته مي‌شود. تحمل غذاها در افراد فرق مي‌كند و براي همين هيچ‌كس به اندازه خود فرد نمي‌تواند مشخص كند چه غذاهايي او را اذيت كرده و چه غذاهايي كه وضعيت او را بهتر مي‌كند. غذاهايي كه به‌طور كل مشكل‌زا شمرده مي‌شوند، لبنيات (به‌خصوص پنير، شير، ماست و بستني)، شكلات، كافئين، آب گازدار، حبوبات و كلم‌بروكلي است. شما مي‌توانيد هر كدام از اين مواد‌غذايي را به رژيم غذايي خودتان اضافه و نتيجه را مشاهده كنيد. بعضي از غذاها هم IBS را بهتر مي‌كنند. اگر دچار مشكلي يبوست هستيد، فيبر را به غذاي خودتان اضافه كنيد (مثل نان كامل، غلات، ميوه‌ها و سبزي‌ها) البته اضافه‌كردن اين مواد‌غذايي را بايد به‌صورت تدريجي انجام دهيد تا وضعيت برعكس بيماري ناگهان شروع نشود. ممكن است پزشك‌تان هم داروهايي براي كاهش علائم شما تجويز كند.


اگر تب و درد شكم داشتيد، چه كنيد؟

در پزشكي و در اصطلاحات پزشكي پسوند osis (اوزيس) نشانگر يك حالت و پسوند itis (ايتز) نشانگر وجود يك عفونت است. با اين تعاريف ديورتيكولوزيس نشانگر وجود يك ديورتيكل و ديورتيكليتز نشانگر يك ديورتيكل عفوني شده است.
اما اصلا ديورتيكل چيست؟ زماني كه لايه داخلي روده به سمت لايه بيروني و خارجي گسترش يابد و به آن داخل شود يك ديورتيكل شكل مي‌گيرد. بيشتر اين حالت زماني ديده مي‌شود كه توده‌هاي غذاي سفت در رژيم‌هاي كم‌فيبر وارد روده مي‌شوند و به دليل سفتي اين مجموعه روده بزرگ بايد انقباضات بيشتري انجام دهد و در نتيجه عضلاتش ضعيف‌تر شده و اين حالت را تشديد
مي‌كند.
معمولا ديورتيكل‌ها هيچ علامتي ندارند، مگر آن‌كه به هر دليل مسدود و سپس عفوني شوند. اگر درد شكم و تب داشتيد، حتما با پزشك خودتان مشورت كنيد. ديورتيكلايتيس حالتي است كه بايد سريع درمان شود.


چه وقت لبنيات و شكلات  در زنان ايجاد  درد  مي‌كنند؟

وقتي روده‌ شما ملتهب مي‌شود

تفاوت بيماري IBS و IBD در تلفظ انگليسي زياد نيست اما بيماري التهابي روده IBD بيماري مزمن‌تر، طولاني‌تر و عموما آزاردهنده‌تري نسبت به IBS است. براي آنكه متوجه مكانيسم اين مشكل شويد به بريدگي انگشت‌تان فكر كنيد. وقتي انگشت خودتان را مي‌بريد، لايه دور بريدگي كمي قرمز و متورم مي‌شود؛ اين روند درمان اين زخم است. اين همان التهاب زخم است كه با افزايش ميزان خون در محل زخم و تجمع سلول‌هاي سفيد در يك ناحيه به وجود آمد. اين سلول‌هاي سفيد در محل زخم تجمع مي‌يابند تا مانع عفونت شوند. حالا فرض كنيد، اين روند التهابي در روده‌هاي شما ايجاد شود و اين‌گونه جريان خون و ميزان سلول‌هاي سفيد در يك ناحيه از روده شما بيشتر ‌شود. البته اين‌بار هيچ عفونت و عامل خارجي وجود ندارد كه سلول‌هاي سفيد با آن بجنگند و در نتيجه حالت IBD شكل مي‌گيرد. اين واژه به دو بيماري مشهور كوليت اوسراتيو و بيماري كرون تقسيم مي‌شود.بيماري IBD با اسهال، دردهاي مقطعي فشارنده شكم، تجمع گاز در شكم، نفخ و مدفوع خوني شروع مي‌شود. معمولا اين علامت‌ها هر روز تكرار مي‌شوند اما چون بسياري از اين علائم با علائم بيماري‌هاي ديگر شبيه هستند، تشخيص اين بيماري ممكن است تا سال‌ها به تعويق بيفتد. براي تشخيص اين بيماري كولونوسكوپي و نمونه‌برداري از روده‌ها انجام مي‌شود. تشخيص براي بيشتر بيماران بين ۲۰ تا ۴۰ سالگي داده مي‌شود. بيماري كوليت اوسراتيو عموما به وسيله جراحي درمان مي‌شود. اما بيماري كرون حالتي است كه ممكن است علائمي در ارگان‌هاي ديگر بدن ـ جدا از دستگاه گوارش ـ ايجاد كند. براي مثال در اين بيماري ممكن است چشم‌ها، مفاصل و پوست هم درگير شوند. جراحي اين بيماري را محدود مي‌كند اما كاملا درمان نمي‌كند.

منبع : مجله سیب سبز
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • متفکر

      ببخشید بنده ربطی بین عنوان موضوع و موضوع ندیدم !!!! سر درد خانمها و شکلات و ماست چه بود ؟ منظور موضوع متن چی بود .با تشکر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج