اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۷۸۹۱
۵۰۵۵
۵۰۵۵
پ

همه آنچه دختران بايد در مورد سلامت بدانند

يك كابوس زنانه

سرطان سينه،‌ جزو كابوس‌هاي بسياري از زنان و حتي دختران جوان است. سوالي كه بسياري از زنان مي‌پرسند اين است: با مدرن شدن زندگي‌ها و پيشرفت علم،‌ چرا به جاي كمتر شدن ميزان سرطان سينه،‌ بر آمار مبتلايان به آن اضافه شده است؟

يك كابوس زنانه

يك كابوس زنانه

كابوس اغراق شده

واقعيت اين است كه در مورد گذشته‌هاي دور اصلا آماري وجود ندارد كه بتوان اين مقايسه را انجام داد، تنها مسئله‌اي كه مي‌توان به آن اشاره كرد اين است كه پيشرفت‌هاي علمي و تكنولوژيك باعث شده ميزان تشخيص اين بيماري بيشتر شود و درضمن طول عمر متوسط افراد هم بالا برود و طبيعي است كه با افزايش طول عمر هر فرد، احتمال ابتلاي او به سرطان بالا رود. سرطان سينه براي بسياري از زنان يك كابوس است اما در مورد عمق اين كابوس اندكي اغراق صورت گرفته،‌ بسياري از زنان اين جمله را شنيده‌اند؛ «از هر ۸ زن يك نفر به سرطان سينه مبتلا مي‌شود.» اما اين جمله تنها وقتي درست است كه شما به ۸۵سالگي رسيده باشيد. درواقع احتمال ابتلاي يك زن ۳۰ ساله به سرطان سينه يك به ۲۵۲۵ است؛ براي همين حتي اگر متوجه تغيير يا توده‌اي در سينه خودتان شديد نگران نباشيد البته اين به آن معنا نيست كه نبايد به پزشك مراجعه كنيد اما لازم نيست باور داشته باشيد به سرطان سينه مبتلا شده‌ايد.


كمي آناتومي و فيزيولوژي

بگذاريد با اطلاعات پايه شروع كنيم؛ پستان از بافت چربي و همبند تشكيل شده است. هر پستان از 15 تا 20 لوب تشكيل شده است. هر لوب خود از تعداد زيادي لوبول تشكيل شده است. هر داكت (لوله) از داخل لوبول‌ها مي‌آيد و سپس به هم متصل مي‌شوند. لوبول‌ها شير را توليد مي‌كنند و اين شير توسط لوله‌هايي كه به هم متصل مي‌شوند حركت مي‌كند و از طريق نوك سينه خارج مي‌شود. فضاي اطراف لوبول‌ها و داكت‌ها را بافت چربي فرا گرفته است. تعداد لوبول‌ها، داكت‌ها و ميزان شيري كه توليد مي‌شود در همه زنان تقريبا يك اندازه است و تنها تفاوت در ميزان چربي‌هاست.

در داخل پستان‌ها به جز داكت‌ها، كانال‌هاي لنفاوي هم وجود دارند كه لنف در آن‌ها جريان دارد، اين لنف در داخل لوبول‌ها مي‌چرخد و سپس به غده‌هاي لنفاوي در زير بغل، سرشانه‌ها و نقاط ديگر بدن رفته و وارد خون مي‌شود. كار دستگاه لنفاوي بدن (به همراه سلول‌هاي سفيد خون) جنگيدن با عفونت‌ها و ممانعت از شكل‌گيري سرطان‌ها در بدن است.

طي بارداري 3 هورمون استروژن، پروژسترون و پرولاكتين باعث ايجاد تغييري در بافت‌هاي داخلي سينه مي‌شوند و سپس روند تشكيل و ترشح شير با تولد نوزاد آغاز مي‌شود.


از درد نترسيد

اگر دچار درد منتشر سينه هستيد خيلي نگران نباشيد. معمولا اين دردها ناشي از بالا و پايين شدن هورمون‌ها طي سيكل‌هاي قاعدگي زنانه هستند. به‌طور معمول درد و حساسيت به لمس در اواسط سيكل قاعدگي به اوج مي‌رسد و تا زمان قاعدگي ادامه مي‌يابد.

اما به‌طور معمول دردي كه در يك نقطه سينه متمركز باشد علتي ديگر دارد. براي مثال التهاب داكت‌ها مي‌تواند يك عامل ايجاد درد سينه باشد. اين حالت در هواي سرد تشديد مي‌شود. درد معمولا ناگهاني شروع شده و برخي زنان از يك درد سوزشي شكايت مي‌كنند. يك علت كمتر شايع درد سينه در زنان هم سندرم تيتيز است كه در آن التهاب مفاصل و بافت همبند رخ مي‌دهد و درد معمولا در بين سينه‌هاست. كيست‌هاي سينه هم مي‌توانند ايجاد درد كنند كه در اين مورد درد در يك سينه متمركز مي‌‌شود.


هر ترشحي را جدي بگيريد

بسياري از ترشحات سينه نرمال هستند، اما بايد موضوع هرگونه ترشحي از سينه‌تان را حتما با پزشك معالج خود در ميان بگذاريد. به‌طور معمول، به‌خصوص در خانم‌هاي جوان، ترشحات سينه ناشي از موارد خوش‌خيم است اما يادتان باشد در موارد نادر (كمتر از يك درصد) ترشحات سينه در خانم‌هاي جوان ناشي از بدخيمي‌هاست. شايع‌ترين علت ترشحات سينه انجام معاينات زياد توسط خود فرد است كه به‌خصوص در زناني كه دچار اين تفكر هستند كه به سرطان سينه مبتلا شده‌اند ديده مي‌شود. ترشح در حين دوران بارداري هم طبيعي است و جاي نگراني ندارد. برخي داروها و نيز مشكلات تيروئيد هم مي‌تواند موجب ترشحات خوش‌خيم سينه شوند. اگر ترشح سينه داريد بايد به يك پزشك متخصص مراجعه كنيد چراكه ممكن است دچار مشكلات هورموني باشيد يادتان باشد ترشح سبزرنگ غالبا نشانه بيماري خوش‌خيمي به نام فيبروكيست است اما به هرحال به دليل اين‌كه هر ترشحي ممكن است نشانگر يك بيماري باشد بايد ترشحات سينه را جدي بگيريد.


قهوه خطرناك نيست

در غرب باور عمومي اين است كه زناني كه زياد قهوه مي‌خورند بيشتر دچار درد در ناحيه سينه‌هاي خود مي‌شوند اما مطالعات جديد اين باور را تائيد نكرده است. در اين مطالعات ديده شده درد سينه‌در زناني كه مصرف قهوه را كنار گذاشته‌اند پابرجا مانده است و شيوع آن در زنان جوان هم در بين افرادي كه قهوه مصرف مي‌كنند و آن‌هايي كه نوشيدني‌هاي ديگري مصرف مي‌كنند تفاوت آن‌چناني ندارد.


سرطان هم درد دارد

درد سينه بعيد است كه ناشي از سرطان سينه باشد (به‌خصوص در زنان جوان) اما هرگز نبايد از درد سينه به‌راحتي و سرسري بگذريد، به‌خصوص اگر اين درد در يك نقطه متمركز باشد، باور عمومي اين است كه درد در سينه يعني هرچيزي، به جز سرطان اما اين باور درست نيست، در برخي موارد معدود درد در سينه مي‌تواند ناشي از سرطان باشد. درواقع 15 تا 20 درصد سرطان‌هاي سينه با احساس ناراحتي همراه هستند اما به طور كلي درد و حساسيت سينه‌ها كه با شروع دوره‌هاي زنانه آغاز مي‌شود و با پايان آن به اتمام مي‌رسد عموما مسئله مهمي نيست؛ اكثريت علت دردهاي سينه در زنان موارد خوش‌خيم است.


يك كابوس زنانه

راه درمان را خودتان پيدا كنيد

بسياري از زنان خود راه‌هايي براي كنار آمدن با دردهاي گهگاهي سينه‌ها پيدا مي‌كنند، براي مثال برخي زنان با پوشيدن لباس‌هاي خاص احساس بهتري مي‌كنند و برخي ديگر هم با تجربه كردن به اين نتيجه رسيده‌اند كه هرچه نمك كمتري مصرف مي‌كنند دردشان كمتر خواهد بود. برخي ديگر با استفاده از قرص‌هاي پيشگيري از بارداري احساس راحتي مي‌كنند و برخي هم كه اضافه وزن دارند با لاغري بهبود مي‌يابند. ديده شده روغن primrose هم در برخي زنان مي‌تواند درد را كاملا كاهش دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج