۱۳۸۲۴۷۵
۱۴۱۳
۱۴۱۳
پ

۷ دمنوش عالی برای درمان فوری سرماخوردگی و آنفولانزا

هنگامی که سرما می‌خورید یا دچار آنفولانزا می‌شوید، نوشیدن یک لیوان چای یا دمنوش گرم می‌تواند اقدام هوشمندانه‌ای باشد.

برترین‌ها: هنگامی که سرما می‌خورید یا دچار آنفولانزا می‌شوید، نوشیدن یک لیوان چای یا دمنوش گرم می‌تواند اقدام هوشمندانه‌ای باشد.

این نوشیدنی‌ها بیماری را درمان نمی‌کنند، اما می‌توانند بعضی از علائم آن از جمله گلودرد و گرفتگی بینی را برطرف کنند و بدن را هیدراته نگه دارند. اگر می‌خواهید درباره‌ی بهترین دمنوش برای سرماخوردگی و آنفولانزا اطلاعات بیشتری کسب کنید، این مقاله را تا انتها بخوانید.

۷ دمنوش عالی برای درمان فوری سرماخوردگی و آنفولانزا

بهترین دمنوش برای سرماخوردگی و آنفولانزا

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی است که معمولا در عرض یک تا ۲ هفته پس از ظهور اولین علائم بهبود می‌یابد.  در صورت ابتلا به این بیماری ممکن است علائمی مثل گرفتگی بینی، آبریزش بینی، سردرد، گلودرد، سرفه، عطسه و درد عضلانی را تجربه کنید. آنفولانزا هم بیماری ویروسی دیگری است که شیوع آن به‌ویژه در فصول سرد سال افزایش می‌یابد. این بیماری در ابتدا ممکن است شبیه‌ی سرماخوردگی به نظر برسد، اما به‌تدریج می‌تواند علائم دیگری مثل اسهال و استفراغ هم ایجاد کند.

بسیاری از مردم معتقدند که نوشیدن مایعات گرم به رقیق شدن مخاط و کاهش گرفتگی بینی کمک می‌کند و می‌تواند گلودرد و سرفه را تسکین دهد. دمنوش‌های زیر از بهترین نوشیدنی‌هایی هستند که می‌توانید هنگام ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا مصرف کنید:

۱. دمنوش زنجبیل

دمنوش زنجبیل یک نوشیدنی تند و معطر است که از ریشه‌ی زنجبیل تازه یا خشک تهیه می‌شود. تحقیقات زیادی در مورد خواص زنجبیل وجود ندارد، اما می‌توانید از آن برای کاهش علائم سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده کنید. به گفته‌ی محققان، در هنگام ابتلا به این بیماری‌ها بدن دچار التهاب می‌شود و دمنوش زنجبیل به‌دلیل داشتن خواص ضدالتهابی می‌تواند با این عارضه مقابله کند. تعدادی از تحقیقات هم نشان داده‌اند که زنجبیل به درمان گلودرد، کاهش عفونت گلو و رفع گرفتگی بینی کمک می‌کند.

دمنوش زنجبیل برای حالت تهوع هم مفید است. اگر استفراغ یا حالت تهوع دارید، دمنوش زنجبیل انتخاب خوبی برای شما است. بر اساس تحقیقات، مواد فعال موجود در زنجبیل از جمله جینجرول (Gingerol) و شوگائول (Shogaol) می‌توانند حالت تهوع و استفراغ را از بین ببرند.

۲. دمنوش نعناع برای سرماخوردگی

۷ دمنوش عالی برای درمان فوری سرماخوردگی و آنفولانزا

هنگامی که درباره‌ی بهترین دمنوش برای سرماخوردگی صحبت می‌کنیم باید به دمنوش نعناع هم اشاره کنیم. چون این گیاه دارای خواص ضدالتهابی، آنتی‌اکسیدانی و ضدمیکروبی است و می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. بسیاری از افراد معتقدند که منتول (Menthol) موجود در نعناع گرفتگی سینوس‌ها را از بین می‌برد و نفس کشیدن را آسان‌تر می‌کند.

۳. دمنوش اکالیپتوس

 

از اکالیپتوس هم می‌توان یک دمنوش برای سرماخوردگی تهیه کرد، چون برگ‌های این گیاه به تسکین علائم بیماری کمک می‌کنند. اکالیپتوس حاوی ترکیبی به‌نام سینئول (Cineole) است که از آن معمولا به‌عنوان یک ماده‌ی طعم‌دهنده و معطر در قطره‌ها و داروهای ضدسرفه استفاده می‌شود. سینئول نه‌تنها طعم لذت‌بخشی دارد، بلکه به‌دلیل داشتن خواص ضدالتهابی علائم تنفسی را بهبود می‌بخشد. در یک مطالعه مشاهده شد که دریافت سینئول بعد از چهار روز می‌تواند علائم برونشیت حاد را کاهش دهد.

۴. دمنوش لیموترش برای سرماخوردگی و آنفولانزا

استفاده از دمنوش لیموترش یا اضافه کردن چند قطره لیموترش به سایر دمنوش‌ها یک راهکار خانگی بسیار محبوب برای تسکین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا است. اما علیرغم محبوبیت زیاد این روش، تحقیقات کمی درباره‌ی آن وجود دارد. بعضی از افراد معتقدند که لیموترش به‌دلیل داشتن ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و به آن در از بین بردن ویروس‌ها کمک می‌کند.

۵. دمنوش اکیناسه

یک مطالعه در مورد بهترین دمنوش برای سرماخوردگی نشان داد که اکیناسه می‌تواند به درمان این بیماری ویروسی کمک کند. در یک مطالعه‌ی کوچک هم مشاهده شد که استفاده از دمنوش اکیناسه با کاهش مدت زمان ابتلا به بیماری‌های دستگاه‌ی تنفس فوقانی و آنفولانزا مرتبط است.

گفته می‌شود که اکیناسه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و با تحریک فعالیت سیستم ایمنی بدن می‌تواند عفونت‌های ویروسی و باکتریایی را از بین می‌برد. با این حال، برای نتیجه‌گیری بهتر باید مطالعات بیشتری انجام شود. همچنین ذکر این نکته ضروری است که اکیناسه ممکن است در بعضی از افراد به واکنش آلرژیک منجر شود.

۶. دمنوش بابونه برای سرماخوردگی

اگر به‌دنبال یک دمنوش برای سرماخوردگی هستید، می‌توانید از دمنوش بابونه استفاده کنید. گروهی از محققان بر این باورند که دمنوش بابونه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند تا عفونت‌های ویروسی را سریع‌تر از بین ببرد. به یاد داشته باشید که استفاده از دمنوش بابونه در دوران بارداری توصیه نمی‌شود.

۷. چای سبز

 

۷ دمنوش عالی برای درمان فوری سرماخوردگی و آنفولانزا

چای سبز به‌دلیل فوایدی که برای سلامتی دارد در سراسر جهان از محبوبیت زیادی برخوردار است. در بیشتر تحقیقات پزشکی به وجود آنتی‌اکسیدان‌های فراوان در چای سبز اشاره شده است. آنتی‌اکسیدان‌ها به بدن در از بین بردن عوامل بیماری‌زا و عفونت‌های مختلف کمک می‌‎کنند. در مورد چای سبز هم محققان به این نتیجه رسیده‌اند که این نوشیدنی از عملکرد سیستم ایمنی حمایت می‌کند و در تنظیم متابولیسم نقش دارد.

در یک مطالعه، محققان تاثیر چای سبز را روی افراد مبتلا به سرفه و گرفتگی صدا بعد از جراحی بای‌پس عروق کرونر (عروق تغذیه‌کننده‌ی قلب) بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که چای سبز گرفتگی صدا را برطرف نمی‌کند، اما گلیکوپروتئین‌ها و کاتچین‌های موجود در آن باعث کاهش سرفه می‌شوند.

با این حال، در مورد تاثیر چای سبز روی سرماخوردگی باید تحقیقات بیشتری انجام شود. این نوشیدنی ممکن است انرژی بدن را برای مبارزه با بیماری افزایش دهد، اما دقیقا مشخص نیست که آیا می‌تواند مدت زمان ابتلا به سرماخورگی را کاهش دهد یا خیر.

اگر می‌خواهید از چای سبز برای کنترل علائم سرماخوردگی استفاده کنید، به یاد داشته باشید که این نوشیدنی حاوی کافئین است و به همین دلیل نباید آن را بلافاصله قبل از خواب بنوشید.

زمان مراجعه به پزشک

در بیشتر موارد، سرماخوردگی یا آنفولانزا به درمان پزشکی نیاز ندارد و با راهکارهای خانگی برطرف می‌شود. اما اگر بیماری برای مدت طولانی ادامه داشت یا علائم آن با گذشت زمان بدتر شد، با پزشک مشورت کنید. در صورت مشاهده‌ی علائم زیر هم لازم است به پزشک مراجعه کنید:

احساس فشار یا درد در اطراف پیشانی

خروج ترشحات رنگی از بینی (قهوه‌ای، سبز یا خونی)

تب ۱۰۱ درجه‌ی فارنهایت (۳۸/۳ درجه‌ی سانتی‌گراد) یا بالاتر که بیشتر از ۲۴ ساعت ادامه داشته باشد

لرزش و تعریق زیاد

مشکل در بلع

مشکل در تنفس

درد قفسه‌ی سینه

کلام پایانی

دمنوش‌های گیاهی آرامش‌بخش هستند و باعث تسکین علائم سرماخوردگی و آنفولانزا می‌شوند. استنشقاق بخار این نوشیدنی‌ها به شما کمک می‌کند که احساس بهتری داشته باشید و راحت‌تر با علائم بیماری مقابله کنید.

برای طعم‌دار کردن دمنوش‌ها می‌توانید از کمی عسل استفاده کنید. عسل سرفه را سرکوب می‌کند و حتی می‌تواند برای کودکان بالای یک سال که به عفونت‌های حاد دستگاه‌ی تنفس فوقانی مبتلا هستند مناسب باشد. با این حال کودکان زیر یک سال نباید از آن استفاده کنند، چون یک نوع باکتری به‌نام کلستریدیوم در آن وجود دارد که در شیرخواران باعث بوتولیسم می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج