۱۲۰۴۸۴۹
۹ نظر
۶۲۰۱
۹ نظر
۶۲۰۱
پ

شاهکاری از مرگ و ویرانی در چرخه بی‌پایان نفرت

انیمه حمله به تایتان (Attack on Titan) سریالی در ژانر خیال‌پردازی تاریک است که از یک مانگای ژاپنی به همین نام اثر «هاجیمه ایسایاما» اقتباس شده است.

برترین‌ها: انیمه حمله به تایتان (Attack on Titan) سریالی در ژانر خیال‌پردازی تاریک است که از یک مانگای ژاپنی به همین نام اثر «هاجیمه ایسایاما» اقتباس شده است. سال ۲۰۱۳ نقطه شروع انیمه سریالی حمله به تایتان بود. این مجموعه طی سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین و پربیننده‌ترین انیمه‌های ژاپنی تبدیل شده است. به طوری که رسانه‌های پخش جریانی همچون «کرانچی‌رول»، «آمازون پرایم ویدیو»، «هولو» و «فونیمیشن» نیز حق پخش آن را خریداری کرده‌اند.

شاهکاری از مرگ و ویرانی در چرخه بی‌پایان نفرت

خلاصه داستان

«ارن یِگر» پس از ویرانی زادگاهش و کشته شدن مادرش سوگند یاد می‌کند که زمین را یک‌ بار برای همیشه از لوث وجود «تایتان‌ها» که بشریت را در آستانه‌ی نابودی قرار داده‌اند پاک کند.

بررسی انیمه حمله به تایتان

بحث قدیمی مانگاه بهتر است یا انیمه؟ یکی از بحث‌های تمام‌نشدنی در میان طرفداران انیمه و مانگا است که ظاهرا تمامی ندارد. انیمه حمله به تایتان نیز یکی از آن انیمه‌های جذابی است که به شدت به این بحث دامن زده است. اما نمی‌توان تصور کرد که هیچ‌کدام از طرفداران مانگای «هاجیمه ایسایاما» از تماشای روایت بصری حیرت‌انگیز این انیمه سریالی مأیوس شده باشند.

سازندگان انیمه حمله به تایتان با اقتباس نسبتا وفادارانه‌ی خود از مانگای جذاب «ایسایاما» توانسته‌اند کار بزرگی را انجام دهند. به طوری که در این انیمه سریالی شاهد روایتی پرتب و تاب همراه با گره‌گشایی‌های غیرمنتظره‌ای هستیم که هر بیننده‌ای را میخکوب می‌کنند. انیمه حمله به تایتان آنقدر صحنه‌های اکشن جذاب و چشم‌نواز دارد که به سادگی در حین تماشای آن زمان را گم می‌کنید.

شاهکاری از مرگ و ویرانی در چرخه بی‌پایان نفرت

با وجودی که شخصیت اصلی انیمه «ارن یگر» است، اما شخصیت‌های جذاب زیادی در Attack on Titan می‌بینیم که همه با توازنی که در خط داستانی کلی دارند به خوبی پرداخت شده‌اند. هر کدام از شخصیت‌های این انیمه، انگیزه‌ها، گذشته و همینطور سیر منطقی خاص خود را دنبال می‌کنند که نه تنها جلوی پیش‌برد روایت اصلی را نمی‌گیرند، ‌بلکه در خدمت آن نیز هستند.

به این ترتیب، پس از هر چند قسمت از Attack on Titan شاهد معرفی شخصیت‌های جدیدی هستیم که به مهیج‌تر شدن این انیمه سریالی جذاب و پر از معما و تاریکی کمک می‌کنند. اما یکی از عناصری که موفقیت انیمه حمله به تایتان را تضمین کرده، موسیقی متن شنیدنی آن است که به زیبایی هرچه تمام‌تر در تار و پود داستان و رویدادهای آن جا خوش کرده تا مخاطب را عمیقا غرق انیمه ‌کند.

فصل پایانی سریال اتک آن تایتان با نبرد در فورت سلاوا آغاز می‌شود. بالاخره بختش باز شده تا با مارلی‌ها بیشتر آشنا شویم. گروهی از مردمانِ آن سوی اقیانوس که به نظر می‌رسد از مردم الدیایی‌ها متنفر هستند و آنها را شیطان خطاب می‌کنند. در این فصل می‌فهمیم که راینر چطور به یک سرباز قسم‌خورده تبدیل می‌شود و بعد از چند سال متوجه می‌شویم که چرا و چگونه شیگانشیا در چهار سال گذشته مورد حمله‌ی تایتان‌ها قرار گرفت. مشکل اینجاست برای فهمِ این موضوعات باید تقلای زیادی کنیم؛ چراکه شخصیت‌های جدیدی در این میان عرض اندام می‌کنند و کار بسیار سختی است که در همان ابتدای فصل با تک تک آنها ارتباط برقرار کردن.

شاهکاری از مرگ و ویرانی در چرخه بی‌پایان نفرت

قصه‌‌ی فصل پایانی به جای این‌که سرراست‌تر باشد، مدام پیچ و خم می‌گیرد. روایت بسیار عجولانه و جسته و گریخته است. این وسط باید به ورود خاندانِ تایبر به خط داستانی نیز اشاره کرد. در آن اوایل می‌بینیم که تایبر می‌خواهد چرخه‌ی نفرتِ حاکم بین مردمان الدیا و مارلی را یک بار برای همیشه به اتمام برساند اما مسلما همه چیز آن‌طور که باید پیش نمی‌رود. فصل انتهایی انیمه اتک آن تایتان که شروع خوبی از حیث روایت نداشته، در اولین برخوردِ اکشنش غوغا می‌کند و رویارویی ارن با راینر در اپیزود پنجم، گل سر سبدِ انیمه در نیم فصل اول محسوب می‌شود. ارن که در فصول گذشته به دنبال یک زندگی بهتر و ایمن‌تر برای مردم و دوستانش بود، به یکباره تبدیل می‌شود به فردی که با گذشته‌اش ۱۸۰ درجه تفاوت دارد. این تفاوت از کجا آمده؟ صرفِ ادایِ دیالوگ‌ها که توجیه قابل قبولی نیست و مخاطب تا بتواند ارنِ جدید را بهتر درک کند و حتی با او ارتباط برقرار کند باید مدت زمان زیادی صبر کند. شاید این صبر و انتظار تا اپیزود پانزدهم نیز طول بکشد؛ چراکه تا آن قسمت، هنوز برخی از قطعات پازل پیدا نمی‌شود و هنوز علامتِ سوالی در این میان وجود دارد که مخاطب نمی‌داند یا حتی توانایی حدس نیز ندارد.

واکنش منتقدان به انیمه حمله به تایتان

Attack on Titan از همان ابتدای پخش توجه منتقدان و مخاطبان از سراسر جهان را به خود جلب کرد. بسیاری از منتقدان از خط داستانی گیرا و پرکشش، شخصیت‌پردازی فوق‌العاده، کیفیت بالای طراحی صحنه‌های اکشن و همینطور پرداخت قوی مضامین تاریک در این انیمه تمجید کرده‌اند. در واقع هر چهار فصل انیمه سریالی حمله به تایتان با تحسین منتقدان همراه بود.

بسیاری از منتقدان از داستان، طراحی‌ صحنه‌های اکشن، موسیقی متن، دوبله و همینطور لحن تاریک آن تمجید کرده‌اند. کارل کیملینگر از «انیمه نیوز نتورک» از معدود منتقدان این انیمه سریالی است که درباره دو قسمت اول آن نوشت: «کارگردان به وضوح قصد ساخت انیمه‌ای قوی و خشن را داشته، اما حاصل کار او خام و نامطلوب از آب درآمد.»

شاهکاری از مرگ و ویرانی در چرخه بی‌پایان نفرت

با این حال سایر منتقدان انیمه نیوز نتورک نقدهای مثبتی به Attack on Titan داشته‌اند. ربکا سیلورمن حمله به تایتان را «از نظر بصری هم زیبا و هم وحشتناک» دانست و عنوان کرد: «این ترکیب عالی همان چیزی است که «آن رادکلیف»، رمان‌نویس ژانر گوتیک قرن هجدهم، از آن با عنوان وحشت در برابر خوفناکی یاد می‌کرد.» کارلو سانتوس نیز اشاره کرد که «انیمه‌های اکشن آخرالزمانی کمی به اندازه حمله به تایتان به کمال نزدیک شده‌اند.»

سانتوس پس از فقط تماشای قسمت اول Attack on Titan آن را «شاهکاری از مرگ و ویرانی» توصیف کرد. ترون مارتین دیگر منتقدی است که لب به تحسین درباره انیمه حمله به تایتان گشوده است. این منتقد، ریتم و جذابیت بصری این انیمه را با دیگر انیمه جذاب ژاپنی «کلیمور» مقایسه کرد. منتقدی دیگر، جان سینوت، نیز حمله به تایتان را یکی از بهترین انیمه‌هایی که تا به حال دیده دانست.

مایا فیلیپس از «مجله نیویورک» و «ولچر» منحصر به فرد بودن این انیمه را ستود و خاطر نشان کرد: «در دوران کنونی که با واقعیت‌های وحشتناک ویران‌شهری مواجهیم، پیدا کردن سریالی با این مضمون که حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد دشوار است و درست همینجاست که (حمله به تایتان) از راه می‌رسد.»

فلیم اونیل از «گاردین» نیز این انیمه سریالی را «افسون‌کننده» دانست. در همین حال، رسانه‌های مختلفی انیمه حمله به تایتان را در فهرست برترین انیمه‌های دهه قرار دادند. کانال توزیع کرانچی‌ رول نیز Attack on Titan را در بین ۲۵ انیمه برتر دهه ۲۰۱۰ انتخاب کرد. «آی.جی.ان» و «پولیگون» نیز حمله به تایتان را در بین بهترین انیمه‌های سریالی دهه گذشته قرار دادند.

بعد از پخش قسمت آخر نیمه دوم فصل پایانی انیمه Attack on Titan از شبکه Japanese TV، اکانت رسمی این فرنچایز در توییتر اعلام کرد که بخش سوم فصل پایانی به نام Attack on Titan The Final Season Final Arc in Japan تمدید شد و قرار است سال ۲۰۲۳ پخش گردد.

و در پایان نظرات کاربران:

* ۴ ساله زندگیمو معطل اتک آن تایتان کردم کە پارت آخرو ببینم، یه سال دیگە هم بهش اضافه شد.

* امروز فصل اول اتک آن تایتان رو تموم کردم. کاش وقت داشتم بشینم سریع همه‌شو ببینم. خیلی خوبه لامصب.

* پارت نهایی اتک آن تایتان ۲۰۲۳ میاد! احتمالا ۱۲ اپیزود، گندشو دراوردن دیگه اینام:))

* اتک آن تایتان توقعاتم رو از فیلم و سریال و انیمه و همه چیز بالا برد

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      عااااالیه این انیمه
      اگه خوشتون اومد death note رو هم ببینید
      واسه انیمه باز ها هم elfen lied رو پیشنهاد میکنم

      پاسخ ها

      • اشلاد

        اره دث نوت خیلی قشنگ بود ولی پایان بدی داشت . ولی واقعا قشنگگگگگگ بود خیلی خوب بود . اگه تونستین ناروتو و بلک کلاور رو ببینین . وینلند ساگا هم خدایی پشم ریزون و قشنگ بود . برای انیمه بازان برترینها پایان حهان رو هم ببینید با اینایی ه معرقی میکنیم

    • اشلاد

      اره خیلی قشنگه این انیمه منم یک انیمه میگم ببینید اسمش حماسه وینلنده یا وینلند ساگا اینم از همه حیز نقرت داره . ولی اتک تایتان این اخرش کسایی که مانگا خوندن میدونن حی میشه .... .. . . ... . حماسه وینلند رو هم حتما ببینین

    • ناشناس

      خوب ساختن.داستان خوبی هم داره.واقعا ازش درس گرفتم.ولی برای کودکان مناسب نیست.حتما به درجه سنیش دقت کنید.چون کودک اصلا درکی از داستان نمیتونه داشته باشه.به نظرم درجه اش +۱۸ یا+۱۶ باشه

      پاسخ ها

      • اشلاد

        اره دقیقا ولی برای اونایی که میخوان تازه ببینن انیمه باید با یکی ببینن ولی خیلی هم ترس نداشت خوب بود شخصه خدایی قشنگ بود

    • فری

      تنها نقطه منفی اتک آن تایتان همین ده سال انتظار برای دیدنش بود..
      البته من وان پیس رو حدود ۲۵ ساله دارم میبینم و قسمت ۱۰۱۴ رو هم دیدم و میدونم احتمالا ده سال دیگه هم طول خواهد کشید!!

    • ..

      ببخشیدا من 12 سالمه دارم نگاه میکنم 😐😐

      پاسخ ها

      • یک کیسه کش

        :))))

    • ناشناس

      درود بر شرفت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج