adexo3
۱۲۱۵۱۹
۸۳ نظر
۱۲۱۳۹
۸۳ نظر
۱۲۱۳۹
پ

دروغ هایی درباره ابن سینا که فیلم شد!

«رابرت جریمی کول» یا «راب کول» شخصیت اصلی فیلم، جوانی است مسیحی که در انگلستان قرن یازدهم غوطه ور در حاکمیت کلیسا با سختی روزگار می گذراند.به دنبال کسب علم از وجود طبیب ماهری در ایران آگاه می شود که همان ابن سیناست.

دروغ هایی درباره ابن سینا که فیلم شد!





مجله دانستنیها: «رابرت جریمی کول» یا «راب کول» شخصیت اصلی فیلم، جوانی است مسیحی که در انگلستان قرن یازدهم غوطه ور در حاکمیت کلیسا با سختی روزگار می گذراند. او که پسری یتیم است با دیدن فقر و بیماری مردم، تصمیم می گیرد به دنبال کسب علم و آموختن طب برود و در این راه از وجود طبیب ماهری در ایران آگاه می شود که همان ابن سیناست. پس برای آموختن طب به ایران می رود و خیالپردازی نویسنده کتاب و کارگردان فیلم از اینجا آغاز می شود.

دروغ ۱- جایگاه مسیحیان در ایران

راب کول وقتی تصمیم می گیرد به ایران برود، متوجه می شود که چون مسیحی است در یک مملکت مسلمان جایی ندارد و مسلمانان به او اجازه زندگی و تحصیل در قلمروی خود را نمی دهند، به خاطر همین او برای اینکه بتواند به قلمروی مسلمانان و به اصفهان محل زندگی ابن سینا برود با یک گروه از یهودیان همراه شده و خود را یهودی معرفی می کند؛ این در حالی است که در هیچ یک از منابع تاریخی در این دوران مدرکی مبنی بر اذیت و آزار و کشتار مسیحیان در قلمروی ایران آن روز وجود ندارد.

دروغ هایی درباره ابن سینا که فیلم شد!

دروغ ۲- فضای سیاه شهری، طاعون زدگی

فضای شهر اصفهان به رغم سعی کارگردان در نشان دادن خوشگذرانی علنی و آتش بازی های بی دلیل که البته هیچ سنخیتی با عقاید و باورهای مردم آن روز ندارد، بسیار تاریک و کثیف و پر از حیله و خدعه است. یادآور شهرهای طاعون زده قرون وسطی که روحانیون مسیحی حاکمان اصلی شهرها هستند.

در صحنه های فیلم از آبادانی و سرسبزی اصفهان آن روز خبری نیست و صحنه هایی از طاعون زدگی مردم شهر نشان داده می شود که بسیاری را به کشتن داده و موش ها را روانه شهر کرده اما از این طاعون وسیع نه در کتاب های ابن سینا و نه در نوشته های جوزجانی خبری نیست و در جای دیگری هم به طاعون در این دوره اشاره ای نشده است.

دروغ ۳- آموزش کالبدشکافی به ابن سینا

راب کول پس از ورود به اصفهان بالاخره به جرگه شاگردان ابن سینا می پیوندد و خیلی زود تبدیل به یکی از نزدیکان و شاگردان مورد اعتماد ابوعلی سینا می شود. شاید شبیه مقام و جایگاهی که ابوعبید جوزجانی داشته است. واقعا معلوم نیست این دانشجوی انگلیسی یادآور کدام یک از شاگردان شیخ الرئیس است، شاگردی که بسیار سریع تبدیل به طبیبی حاذق می شود و از اینجاست که ناگهان با یک لئونارد داوینچی روبرو می شویم.

جوان انگلیسی به ابن سینا می آموزد که برای آگاهی از علت بیماری ها می توان مردگان را کالبدشکافی کرد. این موضوع در فیلم بسیار درخور توجه است. بهتر بود کتاب «قانون» ابن سینا و «رسائل» او درباره اندام انسان و راه های معالجه بیماری ها را ابتدا نویسنده کتاب و همچنین فیلمنامه نویس و کارگردان مطالعه می کردند. چطور ممکن است کتاب طب مردی که اطلاعی از علم تشریح و اندام انسان ندارد، سال ها در دانشگاه های اروپا تدریس شود؟

دروغ هایی درباره ابن سینا که فیلم شد!

دروغ ۴- رابطه ابوعلی سینا با علاءالدوله

آنچه نوا گورودن و به تبع آن فیلمساز آلمانی فلیپ اشتولتسل از ابن سینا و روابط او با علاءالدوله کاکویه در مدت اقامت او در اصفهان و وقایع آن دوره به تصویر کشیده اند، با توجه به مدارک و اسناد موجود و مهمتر از همه نوشته های خود شیخ الرئیس و شاگردش جوزجانی که تا پایان عمر استادش، او را ترک نکرد، نیز تنها خلط تاریخ است و افسانه سرایی.

علاءالدوله در فیلم «طبیب»، حاکمی است مستبد و خودرأی که با ابن سینا به عنوان یک طبیب و نه وزیر خود رفتار بسیار نامناسب و ظالمانه ای دارد. در فیلم اشاره ای به مقام وزارت ابن سینا نیست. این در حالی است که ابن سینا پس از ورودش به اصفهان بسیار مورد اکرام و احترام علاءالدوله قرار می گیرد. به دستور علاءالدوله شب های جمعه مجلس مناظره با حضور خودش برقرار می کند که علما و دانشمندان و نویسندگان از هر طبقه می توانند برای مناظره با شیخ الرئیس در آن مجلس حاضر شوند.

آرامش خاطری که علاءالدوله برای ابن سینا فراهم کرده منجر به خلق کتاب شفا و تالیف کتاب النجاه و دانشنامه علایی و کتاب الانصاف و بسیاری رسائل و کتب دیگر می شود و ... در همین دوران بود که ابن سینا با صلاحدید حاکم کاکویه اصفهان درصدد ساخت رصدخانه ای به منظور استخراج تقویمی جدید و صحیح شد که مدت هشت سال وقت برای محاسبات آن صرف کرد اما پیشرفت غزنویان و درگیری های علاءالدوله با آنان مانع از پایان ساخت رصدخانه شد.

توجه داشته باشید که در فیلم این سلجوقیان هستند که مبادرت به جنگ و تصرف اصفهان می کنند در حالی که سلجوقیان در این تاریخ هیچ قدرتی نداشتند و بسیار بعد از مرگ شیخ الرئیس نوبت به حکومت و قدرت یافتن آنان می رسد.

دروغ ۵- اعدام ابوعلی سینا

نکته دیگری که در فیلم هست حضور متعصبان مذهبی شهر و واکنش آنها نسبت به تحقیقات علمی و پزشکی ابن سینا و البته شاگرد انگلیسی اوست. ما در فیلم شاهد قدرت بسیار زیاد متعصبین مذهبی هستیم. متعصبین مذهبی که در مخالفت با علاءالدوله و دانش و علم ابن سینا کار را به آنجا می کشانند که دست به خیانت زده و راه را برای تصرف اصفهان به دست سلجوقیان و اعدام ابن سینا باز می کنند.

دروغ هایی درباره ابن سینا که فیلم شد!

کاملا روشن است که نویسنده کتاب هیچ آشنایی با تاریخ ایران نداشته است. محاکمه و دستور اعدام ابن سینا به دلیل طبابت و انجام تشریح و دخالت و اعمال قدرت متعصبان مذهبی در انجام این کار یکی دیگر از مطالبی است که باید منابع آن را از کارگردان جویا شد. درست است که ابن سینا در برخی آرا و نظرات فلسفی با برخی دیگر از اهل فلسفه اختلاف نظر داشت اما اینکه او را محکوم به اعدام کنند، بسیار اغراق آمیز است. یادمان نرود که علاءالدوله و ابن سینا هر دو شیعه بودند.

دروغ ۶- آتش گرفتن کتابخانه، خودکشی ابن سینا

کشتار مردم اصفهان توسط سلجوقیان و تصرف شهر و آتش زدن کتابخانه ابوعلی سینا و خودکشی شیخ الرئیس که در فیلم نشان داده می شود، بدون شک بدترین و اسفبارترین بخش داستان است. حقیقت این است که با گسترش قدرت غزنویان خصوصا در سال های پایانی زندگی ابوعلی سینا، علاءالدوله مرتبا با نیروهای سلطان مسعود غزنوی و نه سلجوقیان در جنگ و ستیز بود و در تمامی این درگیری ها، ابن سینا نیز همراه علاءالدوله بود.

در جریان یکی از این درگیری ها میان علاءالدوله و فرمانده سپاه غزنوی، یعنی ابوسهل حمدوی بسیاری از وسایل و کتاب های شیخ الرئیس به غزنین و دربار غزنویان فرستاده شد که این ماجرا برای ابن سینا بسیار گران تمام شد.

قدرت یافتن غزنویان و ضعف حکومت علاءالدوله و شدت یافتن بیماری قولنج که مدت ها بود باعث رنج و فرسودگی شیخ الرئیس شده بود، عاقبت ابن سینا را از پا انداخت. ابوعبید جوزجانی نوشته است که «شیخ با وضع بیماری به اصفهان رفت و شخصا به درمان خود می پرداخت ولی از ناتوانی نمی توانست برپا خیزد.

با این احوال شیخ پرهیز نمی کرد و هر گاه بیماری عود می کرد به پرهیز می پرداخت. چون علاءالدوله عزم همدان کرد، شیخ با او عازم این شهر شد که در وسط راه بیماری عود کرد، تا آنکه به همدان رسید. شیخ دانست که قوایش از بین رفته و دیگر نمی تواند بر بیماری غلبه کند، پس دست از درمان کشید و گفت مدبری که تدبیر مرا می کرد، از تدبیر فرومانده و اکنون درمان سودی ندارد. شیخ چند روزی به این حال ماند. سپس به سال ۴۲۸ هجری به سرای جاودانی شتافت و در همدان وی را به خاک سپردند. مدت عمرش پنجاه و هفت سال بود.»

حال چرا با وجود مدارک غیرقابل انکار، نویسنده کتاب حکیم و فیلمساز آن، ابن سینا را وادار می کنند تا پس از دادن کتابش به شاگرد انگلیسی خود و درخواست تکمیل آن، با خوردن سم در میان کتاب های آتش گرفته، دست به خودکشی بزند، مسئله ای است که همان ها باید پاسخ بدهند، ضمن اینکه در این دوره خبری مبنی بر اینکه کتابخانه ابوعلی سینا آتش گرفته، وجود ندارد. البته صد سال بعد کتابخانه سلطنتی آتش می گیرد که کتاب های ابن سینا هم در آن می سوزد اما این مربوط به دوره زندگی خود ابن سینا نیست.

دروغ ۷- چهره ابوعلی سینا

گذشته از اصل داستان که سراسر خیالپردازی و قصه است، نقاط ضعف دیگری نیز در فیلم وجود دارد که هیچ پایه و اساس درستی ندارد، مانند لباس مردم، ساختمان ها و بازار شهر و نوع گویش مردم که در پس زمینه به زبان فارسی با یکدیگر سخن می گویند. فارسی دری که از زمان سامانیان دوباره رواج یافت، در واقع زبان رودکی و فردوسی، آن چیزی نیست که ما امروز به صورت محاوره ای و خودمانی از آن استفاده می کنیم. یعنی همان نوع گویشی که در فیلم استفاده شده است.

دروغ هایی درباره ابن سینا که فیلم شد!

از آن بدتر باید از صورت و ظاهر ابن سینا سخن گفت. در اینکه سر بن کینگزلی هنرمند خوبی است، جای حرف نیست. او در نقش گاندی، بازی بسیار به یادماندنی از خود به جای گذاشت، در نقش یک ایرانی در فیلم «شن و مه» هم قابل قبول بود اما انتخاب او برای نقش ابن سینا آن هم با سری طاس و ریشی مدرن بسیار نابخردانه است، مخصوصا که امروز از چهره واقعی ابن سینا تصاویری در دست است که می شود به آن اتکا کرد.

۶۰ سال پیش طی عملیات بازسازی مقبره ابن سینا، مقبره قدیم این دانشمند گشوده و جمجمه و قسمتی دیگر از استخوان های او از خاک بیرون آورده شد. پیش از آنکه استخوان ها در جعبه ای مخصوص مهر و موم و در آرامگاه جدید دفن شوند، تصاویری از روی جمجمه ابن سینا گرفته شد که این تصاویر به همراه سنگ قبر قدیمی او در موزه آرامگاه ابن سینا نگهداری می شود.

قبل از دفن مجدد، نیمرخی براساس جمجمه وی توسط انسان شناس روسی، گورازیموف تهیه شد. تصاویر و مجسمه های ساخته شده براساس این نیمرخ هیچ شباهتی به بن کینگزلی ندارد. در واقع باید گفت تنها واقعیت موجود در این فیلم یک نام است. نامی آشنا که برای ایرانیان مایه افتخار و مباهات است.

سازندگان فیلم را باید راوی وفادار به متن کتاب دانست. استعاره خودکشی و مرگ ابن سینا در صحنه پایانی و برده شدن کتاب او به اروپا و ادامه یافتن علم و دانش دانشمندان ایرانی در آن سوی جهان و تاکید بر وجود مدرسه و کتابخانه در ایران آن روز در حالی که داشتن هر نوشته ای در اروپا به غیر از انجیل، آن هم انجیلی که کلیسا تایید کرده باشد مجازات مرگ به همراه داشته است، بسیار مهم و ارزشمند است.

به هر سخن فیلم را باید دید. باید روی آن تامل کرد. باید با تاریخ ایران و اروپا در آن زمان آشنا شد. باید مقایسه کرد و باید پذیرفت که وظیفه سرگرمی سازان خارجی، اشاعه فرهنگ و تاریخ ما نیست. این وظیفه ماست؛ تا چطور از عهده برآییم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      احمقها ی بیشعور همین مونده بود که بگید ابن سینا علمش رو از اروپاییها گرفته... اصلا همه بد شما خوب عقده ای های بدبخت... نمیدونم این چه ایرانی ستیزی هست که به جون آمریکاییها افتاده....

      پاسخ ها

      • رها

        تقصیر خودمونه...
        در ضمن مگه تو کشور ما هم هر هفته به بقیه مرگ نمیگن!!!!!!!!!!

    • هما

      ميخواستيد زرنگ باشيد خودتون زودتر فيلمشو بسازيد تا ديگه كسي نتونه همچين مزخرفاتي به خورد دنيا بده.
      تمام افتخاراتمونو كه كشوراي ديگه به اسم خودشون دارن ثبت ميكنن اينم روش كه ميان تاريخمونم جعل ميكنن مثل همين مثل 300 و مثل خيلي چيزاي ديگه كه تو راهه و عنقريب است كه چشممون به جمالشون روشن بشه!
      از ماست كه بر ماست
      آه و واويلا كردنمونم بيجاست

      پاسخ ها

      • الی

        تا جدایی نادر از سیمین خانم هست جایی برای سوژهای بی ارزشی مثل ابن سینا نمیمونه ...

      • بدون نام

        ... آخه مگه مشاهیر ما یکی دو تان که براشون بشه فیلم ساخت

      • فرزانه

        قبلا خودمون ساختیم دوست عزیز :) با بازی امین تارخ

    • الی

      تا خودمون تو ساخت فیلم هایی که راجع به تاریخ ایران یا مشاهیره ایرانه با هالیوود مشارکت نکنیم مثه کشورای دیگه همین آش و همین کاسه است!!

      پاسخ ها

      • مسعود د.

        ، بله ایران سالها پیش فیلم ابن سینا رو ساخت، ولی آن فیلم هم تحریف تاریخ و عقاید ابن سینا بود.
        پدر و برادر ابن سینا به فرقه اسماعیلیه تعلق داشتند و ابن سینا دین باور نبود، بلکه ملحد بود.

    • سفر

      تنها راه مقابله با این فیلمهای طنز مقابله به مثله........

      پاسخ ها

      • mafs

        نه
        مقابله به مثل یعنی حقیقت
        هیچوقت , تاکید میکنم هیچوقت دروغ نگووو
        تو راستشو بساز
        دنیا خودش یه روز متوجه میشه
        شک نکن

    • پزشک

      از ماست که بر ماست
      ما داریم میگیم که سالهاست علم بو علی سینا در دانشگاههای اروپا و امریکا تدریس میشه، در حالی که من بهتون میگم در کتابهای پزشکی ایران هیچ نامی از این پزشک برده نشده است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرف چرت. طب ابن سینا کنار گذاشته شده از همه جای جهان.

      • متمتنمن

        کس نگو

      • بدون نام

        این پزشکای جدید مگه میذارن.من یه سوال پرسیدم راجع به طب ابوعلی سینا از چندتاشون.اینقدر عصبانی شدند که قدیمیه!!!

    • حامد

      بايست تا جايي كه از دستمون برمي ايد كليپها و فيلمهاي كوتاه مختلف راجع به قدمت و تاريخ ايران ساخته و منتشر شود،

    • ایرانی

      این فیلمو دوستم خیلی وقت پیش بهم داده بود ولی من تازه دیشب دیدمش.میگفت باحاله ولی حالم بهم خورد. حذفش کردم. بهترین شاگرد این حکیمو دانشمند بزرگ یک انگلیسیه!!فقط دارن تحریف میکنن.بی خیال ظاهر بوعلی سینا تو این فیلم بشیم شاگرد انگلیسی تو این فیلم از ابن سینا دانشمندتر بود.دردمونو به کی بگیم چرا یه فیلمو سریال خوب تاریخی پخش نمیشه؟ما تاریخ به این باارزشی داریم چه دوران درخشان قبل از اسلام چه دوران طلایی تره بعد از اسلام.چرا وقتی به ایرانیای زمان هخامنشی توهین شد کاری نکردن؟چرا هویت ایرانی اسلامیمونو نشون نمیدیم به کل دنیا؟کلی سوال دیگه که...

    • بدون نام

      مزخرف بود خيلي مزخرف

    • احمد

      سلام
      پس چرا نظرم رو قرار نمیدی؟
      شجاع باش

    • رویا

      مقصر خود ماییم که هیچ فیلمی از بزرگان و مشاهیرمون نمیسازیم. و تلاشی هم نمیکنیم.فیلم از لحاظ جلوه های بصری عالیه ولی تماما دروغ متاسفانه.باید ایران گله مندی میکرد از عوامل این فیلم کذب.ولی هیچ کاری نمیکنه متاسفانه

    • new man

      اقا این فیلم بر اساس یک کتابیه با همین نام که تو سال 1986 توسط noah gordon نوشته شده .. کتاب ارزش تاریخی نداره بلکه یک رومانه.. . این کارگردانه المانی عینن اون کتاب رو به تصویر کشیده .
      اگه تحریفی صورت گرفته از تو کتاب سر در اورده نه از این فیلم...
      به هر حال کارگردان بی تقصیره.. ولی من اون رومان رو درک نمی کنم !!! o.o

    • صادق

      ای کاش به جای نقد آنقدر این روزها هم قدرت داشتیم که با ساختن فیلمی در خور و بین المللی چهره واقعی ایران و ابن سینا رو به جهان نشون بدیم ولی افسوس که دوران جلال و جبروت ایران به پایان رسیده و همه جوره باید تحقیر بشیم

    • صادق

      ای کاش به جای نقد آنقدر این روزها هم قدرت داشتیم که با ساختن فیلمی در خور و بین المللی چهره واقعی ایران و ابن سینا رو به جهان نشون بدیم ولی افسوس که دوران جلال و جبروت ایران به پایان رسیده و همه جوره باید تحقیر بشیم

    • salar zedbazer

      من تو این فیلم فقط یه نکته دیدم نکته این نبود که فلانی چه لباسی و شهر اصفهان چطوری بود تو این فیلم فقط اون شاگرد خارجی از ابن سینا بی حل کردن رو یاد میگیره و میره کالبد شکافی میکنه و به علم ابن سینا می خنده و بعد به ابن سینا درس میده.خب عزیز دل پس چرا کتاب ابن سینا این همه براتون مهمه برید کتاب همون شاگرده رو بخونید دیگ .والا با این نوناشون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همینو بگو.

    • بدون نام

      خجالت نمیکشین باید ازشون تشکر حداقل اونا درباره تاریخ ایران ی فیلم میسازن اگ خیلی ناراحتین چرا دروغ ساختن ب جایه اینک برین فیلم مختار بسازین برین ی فیلم درباره بزرگان کشور خودتون بسازین تا تاریخ کشورمون تحریف نشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ای ساده.

    • میناmina

      خوشم میاد امریکا تمدنش 300 سال بیشتر نیست بعد برا تاریخ چند هزار ساله ایران فیلم میسازه .بگو شما رو چه به تاریخ

    • amin

      اولا توی فیلم اینگونه بیان نشد که ابن سینا کالبد شکافی بلد نیست بلکه بخاطر عقاید دینی دست ب کالبد شکافی نمیزد...دوما در آخر فیلم دیدیم که ابن سینا کتاب خود را به شاگرد انگلیسی خود داد تا شاگرد انگلیسی بتوانداز علم او بهره ببرد...سوما اصلا چه موردیه که باید به چهره ی بازیگر گیرداد مهم محتوای فیلمه..البته در فیلم ایران کشوری پیشرفته به نمایش در آمد که جای تحسین دارد..در رابطه با طاعون باید گفت که اصفهان شهر طاعون زده نبود بلکه سلجوقیان افراد بیمار طاعون را وارد شهر کردند تا آنرا گسترش دهند که با تلاش ابوعلی سینا و شاگردانش ریشه کن شد..در کل فیلم خوبی بود

      پاسخ ها

      • Saied

        درود برشما بهترین پاسخ وقطعآ کاملترین

    • هستی

      واقعاً با دیدن این فیلم خونم به جوش اومد و متاسف شدم برای تاریخ و تمدن خودمون که فیلمسازای ما میان از تاریخ اعراب فیلم میسازان با بودجه های ميلياردي بعد نميتونن از تمدن و تاریخ ایران فیلم بسازن که احمقایی مثل نویسنده و کارگردان اين فیلم همچين اراجیفی رو تحویل دنیا ندن.

      پاسخ ها

      • واقع بین

        اراجیف نبود ...
        پر از درک و شعور بود ک از ادم های ساده برنمیاد

    • مریم

      :| من امشب این فیلم رو دیدم.واقعا چطور به خودشون اجازه ساخت همچین فیلمی رو دادن؟!!!البته یکی از دوستانم همین حرف رو زده بودن که مشخصا وقتی در کشور خودمون یک فیلم در خور عظمت ابن سینا و نشان دادن تمام تواناییهاش ساخته نمیشه، حتما آلمانی ها و آمریکایی ها این کارو انجام میدن اون هم به دروغ!

    • مجید منادی

      متاسفم

    • Reza

      وقتی فیلمسازهای وا انقدر قتشون رو صرف مسایل بیهوده و حشیه ای میکنن و وقتی که مسولین انقدر به اینجور مسایل بی اعتنا هستن در واقع دارن جا رو باز میکنن که ۱ مشت فرصت طلب تاریخ و داشته های مارو به تمسخر و بازی و تحریف بگیرن!
      تقریبا تمام فیلمهای داخلی ما حتی ارزش اکران داخلی هم ندارن بسکه از لحاظ ساخت بی کیفیت هستن!
      این همه تاریخ و پیشینه و اینهمه علم و هنر!!!
      اونوقت فیلمسازا چسبیدن به چرندسازی!!!

    • Reza

      وقتی فیلمسازهای وا انقدر قتشون رو صرف مسایل بیهوده و حشیه ای میکنن و وقتی که مسولین انقدر به اینجور مسایل بی اعتنا هستن در واقع دارن جا رو باز میکنن که ۱ مشت فرصت طلب تاریخ و داشته های مارو به تمسخر و بازی و تحریف بگیرن!
      تقریبا تمام فیلمهای داخلی ما حتی ارزش اکران داخلی هم ندارن بسکه از لحاظ ساخت بی کیفیت هستن!
      این همه تاریخ و پیشینه و اینهمه علم و هنر!!!
      اونوقت فیلمسازا چسبیدن به چرندسازی!!!

    • بدون نام

      نکته قابل توجه چهره دخترای اصفهانی بود که اکثرا سیاه بودن اینارو از کجا آورده بودن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سیاهن عزیزم.این یکیش راسته.بعد همشون عقیده دارن که سفیدن!!!!!

      • بدون نام

        ما یه استاد اصفهانی سیاه داشتیم معتقد بود سفیده

    • بهنوش

      انگلیسی ها همیشه همینطورن ب نفع خودشون کار میکنن

    • حسین

      حالا به جایی اینکه همه با هم متحد بشن برای ریشه کن کردن این جور افکار و عقاید و ساختن فیلم های برای مفاخر خودمون اما نظرات رو که میبینم این فیلم علاوه بر اینکه چهره واقعی ایرانی و مفاخر ما رو نشون نمیده الانم جوانان ما رو به جون هم انداخته
      همن گذشتمون رو به فنا داده هم زمان حال رو که اینجوری به جون هم افتادین دارین همو میکشید

    • صمد

      درست یاغلط فیلم مهم نیست مهم اینه که درنهایت افراطیهاکتابهاروبه اتش میکشندوبااصل پیشرفت بشریت مخالف هستند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مهمه عزیزم.کمی فکر کن

    • امیر

      باسلام. خوشحالم که میبینم شما زحمت کشیدین و در اینجا از دروغ انتقاد کردین. یک نکته هم اینکه ابن سینا شاگردان بنامی داشت ولی هیچکدام انگلیسی نبودند، از دروغ پردازی غرب و جنگ همه جانبه که با ایران دارند متاسفم. ایران را (همانگونه اشاره فرمودین) با هدفهایه خبیسانه خود به دنیا نشان میدهند. کاش دولتی داشتیم که اعتراض میکرد و شکایت بین المللی میکرد تا شاید جریمشون میکرد اگر هم نه حداقل موضوع در جهان مطرح میشد. اگر جلو این دقلبازیا هیچ اعتراضی نباشه باید منتظر بدتر از اینها بود.

    • منوچهر

      انگلیسیا طرز تفکر خودشون رو دارن هر کاری روبا سیاست انجام میدن پس حالا که میشناسیمشون ما هم باید باسیاست جلو شونو بگیریم تا دروغ نسازن بانشون دادن تاریخ و تفکر نه اینکه باهاشون بجنگیم یا کارای دیگه

    • بدون نام

      به نظر من اروپا یا آمریکا فرقی نمیکنه خوب دارن تمدن 2000سالشون رو نشون میدن . اگر ما هم تمدنی واسمون مونده باید تلاش کنیم تو این میدون هرچند باید تمدنمون رو از هجری شمسی به بعد بازگو کنیم. امریکا واسه تمدن نداشتش میجنگه پس اگه پیروز شد نباید ناراحت شد.چکار کردید به جز دروغ 1تا 7 ؟؟؟؟
      آیا آیندگان بدون مدرک به دروغ 1 تا 7 میاندیشن یا به فیلمها و اسنتاد ها؟

    • mjkiani

      شانس اوردیم عربستان این فیلمو نساخت وگرنه مثل همیشه ادعا میکرد ابن سینا ماله اوناس.تا ابن سینا رو هم مثل مولوی که ترکیه به نام خودش ثبت کرد به نام خودشون ثبت نکردن باید یه کاری کنیم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالا نه اینکه این فیلمه به نفع ماست.هرکی غیر خودمون بسازدش همینه.

    • بدون نام

      فیلمیو دیدم ابن سینا عزیز مارو يه طبیب کم تجربه نشون دادن انگلیسی هارو خیلی بالا بردن حالا خوبه پس از این همه سال دارن از طب و کتابهای ابن سینا استفاده می کنند کسی که دور و برش نگاه کنه میفهمه کل جهان از ایران و علم ایرانی استفاده می کنند از فیلم سازان عزيزمون خواهش میکنم جواب این ابله ها رو بدن

    • ایران بانو

      بادرود فراوان به همه دوستان . واقعا متاسفم که چنین فیلمی در مورد پورسینا و بزرگان دیگر کشورمون ساخته می شه و هیچ دلسوزی نیست که از شرف و غرور ایران و ایرانی با منابع و مدارک دفاع کنه . بدبختانه انگلیس کثیف با سیایت کثیفش داره مشاهیر بزرگ ما رو کوچک جلوه می ده و اذهان عمومی دنیا رو در مورد ایران با مرور زمان خراب خواهد کرد و متاسفم برای بن کینگزلی با نقشی که قبول کرده و بازی کرده . و متاسفم برای شهره آغ داشلو که با بن کینگزلی تجربه بازی داشته ، بیشتر شبیه به یک آدم معمولی و کم سواده نه شبیه به پورسینا استاد بزرگ طب و فلسفه و .... . خلاصه دیدن این فیلم حالم رو از آلمان کشور سازنده فیلم پزشک و انگلیس موزی بهم زد .....

    • بدون نام

      بدبختی من که یه ایرانی م واقعا فهمیدم چه ظلمی الان دارن سرمون میارن آقا این یه دزدی تاریخ مملکت مون یه تحریف بزرگ. به پا خیزید یه فیلمی بسازید تا یه تو دهنی محکم به این دزدهای تاریخ کشور اسلامی مون بزنیم زنده باد ایران زنده باد تاریخ ایران

    • سارا

      اینقدر افتخار به تاریخ و تمدن فلان و بهمان نکنید. مهم نشان دادن ابن سینا به عنوان نابغه ای بود که در جهان آن روز مطرح بود. ضمن اینکه هم رمان و هم اقتباس سینمایی از فیلم ، لزوما نباید تارخ را مد به مو بیان کند . رسالت رمان و ساختن فیلم گفتن وقایع تاریخی نیست بلکه نویسنده داستان و کارگردان فیلم تخیلات و ذهنیت خودش را در آن داخل می کند. در بیشتر فیلمهایی که از روی وقایع تاریخی ساخته شده به اصل وقایع وفادار نمانده ... لطفا اینقدر به این گذشته ی پرطمطراق افتخار نکنید ، زیرا همین رفتار باعث شده از امروزمان غافل باشیم . اینکه ابن سینا خودکشی می کند هم خیلی ارزشمندتر از این است که در بستر بیماری قولنج ! بمیرد. و اینکه راه او در غرب ادامه می یابد و آن جوان سمبل این ادامه یافتن است ، پر بیراه نیست. سالهای سال کتابهای او در دانشگاههای غرب تدریس شده و پزشکی نوین به تدریج از دل این دیدگاهها درآمده .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ای ساده دل.

    • rahim

      موافقم با نظر امین وسارا -فقط از روی تعصب گفتن بقیه فکر نکردن-اولا توی فیلم اینگونه بیان نشد که ابن سینا کالبد شکافی بلد نیست بلکه بخاطر عقاید دینی دست ب کالبد شکافی نمیزد...دوما در آخر فیلم دیدیم که ابن سینا کتاب خود را به شاگرد انگلیسی خود داد تا شاگرد انگلیسی بتوانداز علم او بهره ببرد...سوما اصلا چه موردیه که باید به چهره ی بازیگر گیرداد مهم محتوای فیلمه..البته در فیلم ایران کشوری پیشرفته به نمایش در آمد که جای تحسین دارد..در رابطه با طاعون باید گفت که اصفهان شهر طاعون زده نبود بلکه سلجوقیان افراد بیمار طاعون را وارد شهر کردند تا آنرا گسترش دهند که با تلاش ابوعلی سینا و شاگردانش ریشه کن شد..در کل فیلم خوبی بود

    • ماهی

      فیلمش زیبا بود

    • اکتای

      ...وچهره واقعی اصفهان رو هم به زیبایی ترسیم کردند. خوش گذرانی تو خونتونه.ضمنا ابن سینا هم زاده بخارا ی ازبکستان هستش .چی ازخودتون دارید .

    • ایدا

      من نمیدونم چرا به چهره این اقا گیر دادن که شبیه ایرانی نیست من که تا اول دیدمش یه لحظه فکر کردم فرهاد آئیش هستش

    • محمود

      افسوس! از ماست که بر ماست!!! مقصر خود ما هستیم!

    • مجید

      سلام به تمام دوستان
      اصولا درساخت فیلمهای تاریخی همیشه نقدهای وجود داره تاریخ به مانندریاضیات نیست که دوضربدردو بشه چهاروثابت شدنی باشه..دوستان عزیزبنده فقط میتونم این روبگم مقصرمدیران و مسولیین سینماایران هستن.باباتروخدا بجای هزینه کردن برای اصحاب کهف ویوسف خیلی محتاج تربه تاریخ کشورخودمون هستیم منم دوس دارم ازتاریخ کشورم بدونم

    • مصدق

      امپریالیستهای غربی در برابر عظمت فرهنگی ایرانیان احساس حقارت می کنند !

      چنین برنامه هایی علیه فرهنگ و هویت ایرانی و باستانی از سوی خبرگزاری بی بی سی , وآ پرشین و فیلم بوعلی سینا بدلیل احساس حقارت کشورهای امپریالیستی و بربریستی انگلیس و نظایر آن میباشد که عدم افتخارات انسانی,علمی و تاریخی موجبات بروز عقده حقارت را برای چنین کشورهایی پدید آورده است. پشت پرده ساخت فیلم بوعلی سینا, دستاندرکاران سیاسی و درباری انگلیس حضور دارند؛ زیرا آلمانی های اصیل دارای نژاد آریایی بوده, رعایت و حرمت نژاد آریایی ایرانی و دستاوردهای انسانی,علمی و تاریخی آنان را بدقت می نمایند. بلاخره هر کشوری افرادی مستعد هستند که خیانت کنند و این خیانت تعدادی آلمانی - انگلیسی و آنگلوفیلی علیه تاریخ آریایی و ایرانی بوده است.

      ایرانیان در عرصه فیلمسازی خود پاسخ محکمی به تاریخ ضد الهی و ضد بشری آنان بدهند!

    • یه ایرانی

      سلام
      تا خود ایران یه فیلمی به همچین کیفیتی نسازه همین اش و کاسه هست که هست
      درسته مورد انتقاد قرار گرفته اما خیلی ها ازش لذت بردند و مورد تاییدشون بوده.
      این یه نوع سیاست فیلمه مثلا
      تو مملکت ما قدرت دسته متعصان مذهبی هست اما توی فیلم هم هینطور
      این جا خیلی کارا خلاف شرع هست و باهاش مخالف ن اونجا هم همینطور
      در حقیقت یه تلنگری به ما بود که خوب بیاندیشیم

    • Ali

      انقدر خودمون فیلم نمیسازیم که اروپاییها میان دروغشو میسازن به نفع خودشون

    • احسان

      با سلام من واقعا متاسفم واقعا متاسفم من یه ایرانی هستم وبه ایرانی بودنم خیلی تعصب دارم بادیدن این فیلم اولش خیلی خوشم اومد که از سرتاسر دنیا برای اموختن علمو هنرو اموزش به ایران سفر میکنن تا چیزی که ندارن رو از ما ایرانیان یاد بگیرم اونم کشوری که پر از مفاخر قهرمان عالم هنرمند نویسنده شاعر ووووووووو.....خیلی چیزا

    • رها

      متاسفم برا کشورم.

    • Nadia

      بابای ایرانی بودجش کجا بود که بخواد یه فیلم در حد این بسازه,

      پاسخ ها

      • بانو

        بودجه از همون جایی که فیلم محمددرسول الله و یوسف پیامبر و ... ساخته شده میاد
        مهم اینه که چه شخصیتهایی مهم ترن فیلم راجع به اون ها ساخته بشه
        این همه اسطوره داریم کجاس فیلماشون؟

    • امین

      پس خاک بر سر کارگردانای ایرانی بشه که خارجیا باید بیان در مورد ابن سینای ایرانی فیلم درست کنن.

    • رضا

      فیلم دیدم واقعا مصخرف وچرت بود متن بالا تایید میکنم

    • shadow

      شما که اینو نوشتی بهتر بود میرفتی ویکیپدیای این فیلمو میخوندی.پنج بار تاکید کرده که داستان کاملا ساختگیه :/

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تاریخیه نباید الکی باشه.نیاید می ساختن

    • رويا

      سلام من هم با ديدن فيلم خيلي متاثر شدم شخصيت بوعلي سينا و استعداد خدادادي ايشون بينظير و منحصر به فرد برد در اين فيلم در حد يك فرد وابسته فكري به غرب و در انجام جراحي تنها دادن پارچه و قيچي به جراح انگليسي نمايش داده شد و فيلمي كه ايران در مورد اين پزشك بزرگ ساخت به مراتب ارزشمند تَر از اراجيف جان برگر هست من به دنبال فرستادن پيام براي جان برگر و إظهار تاسف از نوشتن اين داستان دروغين هستم اميدوارم همه ما بتوأنيم نظر خود را به گوش اونها برسونيم

    • بدون نام

      این فیلم بر اساس یک داستان ساختگیه . رستم بوده اما نه این رستمی که فردوسی میگه . ابن سینا بوده اما نه ابن سینایی که این فیلم میگه . نباید الکی جبهه بگیرین .

    • علی

      سلام
      انگلیس این روباه پیر از هیچ کاری برای ضربه زدن به مردم ایران دریغ نمیکنه ،اخه درد بیرون انداختنشون توسط مردم غیور ایران هنوز توی تنشون هست اون بی دین ها اگه یه ذره امید به شکست مردم ایران داشته باشن از حمله نظامی هم نمیگذرن ،پس مردم ما باید بصیر و دشمن شناس باشن. زمانی که ما تمدن داشتیم و امپراطور بودیم اونا وحشی های توی جنگل بودن ،حالا ادم شدن و برای تاریخ ما با تحریفات خودشون فیلم میسازن.براشون جور در نمیاد وگرنه میگفتن ابن سینا انگلیسی بوده از ترس مسلمونا نامشو تغییر داده والا بخدا...

    • حسین

      فیلم بسیار جالبی بود خیلی هم از دیدن فیلم لذت بردم تاریخ که سلیقه ای نیست می خواید طبق توهماتتون باشه

    • هانا

      واقعا فیلم مسخره ای بود اولش اسم ابن سینا اومد خوشحال شدم ولی بعدش با دروغ های ناشیانه سعی بر این داشتن که این دانشمند بزرگ رو کوچیک نشون بدن
      متاسفانه مشکل از خود ماست که چنین انسان خای بزرگی داشتیم و داریم ولی هیچ اسمی یا فیلمی نیست که بتونیم ببینیم و به دیگر کشور ها ثابتش کنیم

    • صالح

      وقتی خودمون تاریخمون و مشاهیرمون رو انداختیم دور...باید دیگران برای ما فیلم بسازند و هرجورم دوست دارند بسازند

    • ماه

      متاسفم برای ایران ..

    • محمدعلی

      من تا فیلم را دیدم چنیدین مورد از غیر واقعی بودن داستان زندگی ابن سینا را متوجه شدم البته دوستان به نظر فیلم ساز دنبال مطرح نمودن پزشک انگلیسی بوده و دلش که بحال دانشمند ما که نسوخته و انتظاری هم غیر از این نیست .ای کاش ما افراد دانشمند ایرانی را که تو قید حیات فعلی خودمان است را بهتر بشناسیم

    • مصطفی

      هی میرن راجب اماما و اسلام فیلم میسازن که سبب بد بختی همه ان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا
        بعد همینا ادعا می کنند فقط خودشون برای ایران مفیدند

    • بی نام

      جای تاسف داره، شهرت طبیبی حاذق که هنوزم توی جهان اسمی ازش بود و هست اینجوری بازیچه دست 4تا زبون نفهم خارجی بشه، ما خودمون خیلی وقتها پیش فیلمشو ساختیم و دیدم و لذت بردیم. اینا باید برن کشکشونو بسابن.

    • سیما

      من الان فیلم رو دیدم واقعا تعجب کردم از همه دروغ ها واقعا اومدم دنبال اطلاعت میکشتم واقعا فکر کردم چیزای ک من میدونم اشتباهه تازه اب سینا ت فیلم. تو اصفحان میمیره ولی در اصل تو همدان بوده کلا تخیلی ساختن فیلمو
      ولی اونایی ک خارج میمیبنن کلا در مورد اسلام چ ایران. ذهننیتشون داغون میشه

    • ستاره

      متاسفانه ما ایرانی ها همیشه بدون آمار دقیق و مطالعه عمیق اظهار نظر میکنیم ..به وجه خوب فیلم پزشک بیشتر دقت کنید و اینکه همینطور که در حال حاضر متعصبین مذهبی قدرت و ثروت مملکت رو در دست دارن و کسی اجازه نداره عقیده ی اصلیس رو بروز بده در اون زمان خیلی اوضاع سختتر بوده و قطعا کسی که عالم همه چیز دان بوده خیلی از شایعات و دروغ های مذهبی رو قبول نداره و حاکمان دوران مسلما و دقیقا مشابه با عصر حاضر با او به جنگ می‌پرداختند .این نوشته و شش دروغی رو که این سایت به این فیلم نسبت داده خود شامل دروغهای متعدد و بدون رجوع دقیق به کتب معتبر تاریخی هست...بیایید گوسفند نباشیم.

    • تارخ

      یکی از دوستان صمیمی جناب ابوعلی سینا، جناب ابوسهل مسیحی جرجانی بودند که اصلا مورد آزار و اذیت دینی هم نبودند
      فیلم رو بنده هم دیدم و در پایان از تحریف بی پایه آن منزجر شدم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج