adexo3
۲۴۶۱۴۴
۵۰۴۱
۵۰۴۱
پ

پرواز همای: فرصت‌ طلب سياسي نيستم

پرواز هماي در نشست خبري رونمايي از آلبوم رسمي‌اش در ايران، ضمن توضيح جزئيات آلبوم «در شب گيسوان تو» به حاشيه‌هاي چند ماهه اخير پيرامون خود نيز پاسخ گفت.

روزنامه آرمان: پرواز هماي در نشست خبري رونمايي از آلبوم رسمي‌اش در ايران، ضمن توضيح جزئيات آلبوم «در شب گيسوان تو» به حاشيه‌هاي چند ماهه اخير پيرامون خود نيز پاسخ گفت. به گزارش مهر، نشست و مراسم رونمايي از آلبوم «در شب گيسوان تو» با صداي سعيد جعفرزاده مشهور به «پرواز هماي» روز شنبه ۲۸ شهريورماه در حالي در فرهنگسراي ارسباران تهران برگزار شد كه اين خواننده ضمن تشريح تازه‌ترين فعاليت‌هاي موسيقايي خود، از حاشيه‌هاي چند ماهه حضور در ايران و ماجراي لغو كنسرتش توضيحاتي ارائه داد.

پرواز هماي درباره لغو كنسرت اخير خود كه قرار بود در تالار بزرگ وزارت كشور برگزار شود، بيان كرد: كنسرت قبلي به جهت سوء‌تفاهم‌هايي كه به وجود آمد، به دستور مقامات قضائي لغو شد و ما نيز به اين دستور احترام گذاشتيم. البته در همين اثنا تصميم گرفتيم كه آلبوم «در شب گيسوان تو» را منتشر كنيم تا اگر خدا بخواهد هم فضا آرام‌تر شود و هم آن نگاه منفي كه بعد از ۸ سال پيرامون من رخ داده، كمتر شود.

پرواز همای: فرصت‌ طلب سياسي نيستم

حال طبق برنامه‌ريزي‌هايي كه انجام گرفته اگر برنامه‌ها به همان ترتيبي كه پيش‌بيني كرديم جلو برود، در هفته دوم مهرماه تازه‌ترين كنسرت خود را بعد از اخذ مجوزهاي لازم برگزار مي‌كنم و اميدوارم اين برنامه بتواند شروع خوبي براي فعاليت‌هايم باشد. اين خواننده موسيقي ايراني درباره نحوه ضبط و توليد آلبوم «در شب گيسوان تو» نيز گفت: تمامي مراحل مربوط به توليد و ضبط اين آلبوم در ايران انجام گرفته، البته ما چند قطعه موسيقايي نيز از قديم داشتيم كه بعد از ماجراي لغو كنسرت‌ آنها را بازخواني كرديم و در آلبوم جديد قرار داديم. در اين آلبوم پنج قطعه شعر از كارهاي خودم، يك قطعه شعر از اخوان ثالث، يك قطعه از فاضل نظري و يك قطعه از اشعار هوشنگ ابتهاج براي علاقه‌مندان عرضه شده، ضمن اينكه آهنگسازي و تنظيم تمامي آثار بر عهده خودم است.

پرواز هماي گفت: اگر كارهاي من را شنيده باشيد، شايد بتوان گفت ۲۰ درصد از آنها داراي فضاي حساسي بوده است. ضمن اينكه من بر اين باورم در جامعه‌اي كه بوي سياست مي‌دهد، ممكن است از هر شعري برداشت سياسي شود كه كارهاي من نيز از اين قاعده مستثني نبودند. البته من بايد به اين نكته هم اشاره كنم، كارهاي عاشقانه زيادي را خوانده‌ام كه نمي‌دانم چرا بسياري از مخاطبان روي كارهايي تاكيد مي‌كنند كه كمتر از آثار عاشقانه‌ام است. ذكر اين نكته هم در اين جا ضروري است كه نگاه من به «مي و مستي» در آثارم پيرو سبك ادبي بزرگان است و به هيچ عنوان نشانه ديگري ندارد. من پيرو سبك خيام، فردوسي، سعدي و حافظ هستم. من در اين مملكت زندگي مي‌كنم و مي‌دانم كه چه چيزهايي را نبايد بخوانم و بسيار تعجب مي‌كنم كه اين روزها حرف‌هايي مي‌زنند و به من مي‌گويند حالا كه مي‌خواهي در ايران بماني، فضاي كارت را عوض كردي؟ در حالي كه اصلا اين‌طور نيست، من در فضايي كار مي‌كنم كه با تمام وجود به آن ايمان دارم.

اين خواننده موسيقي ايراني درباره حاشيه‌هاي چند ساله حضورش در اروپا، توضيح داد: اينكه مي‌بينيد آثار و كارهاي من در اجراهاي خارجي خيلي زود به دست مخاطبان ايراني رسيده، دست من نيست چرا كه اين كار غيرمجاز برخي از كمپاني‌هايي است كه سي‌دي‌ها را پخش كردند و در اختيار علاقه‌مندان گذاشتند. البته خودم هم مي‌دانم در اين فضا شيطنت‌هايي را انجام دادم، اما بايد اعتراف كنم يك خواننده وقتي كه به اروپا و آمريكا مي‌رود، نمي‌تواند آن موسيقي را كه در اينجا اجرا مي‌كند، در آن سوي مرزها نيز همان را به همان شكل اجرا كند. متاسفانه فضا در آنجا به گونه‌اي است كه بايد پياز داغ ماجرا را زياد مي‌كرديم. وي افزود: من در نوع خوانشم همواره تلاش كردم تا از آوازه‌هاي ساده استفاده كنم و باوري هم روي استفاده‌اي از تحريرها ندارم و همين موضوع در اجراهاي خارج از كشور باعث شد كه تا حد زيادي توجه مخاطبان جلب شود.

پرواز همای: فرصت‌ طلب سياسي نيستم

من اعتقاد دارم يك اثر موسيقايي بايد روي مردم اثر بگذارد و لازمه‌اش هم اين است كه طوري طراحي شود كه در آن ايده و طراحي جديدي وجود داشته باشد. از سوي ديگر من درباره بسياري از افرادي كه من را به ماجراهاي سياسي ربط مي‌دهند، بايد بگويم كه خيلي از خواننده‌هايي كه من آنها را مي‌شناسم، در همين ايران خودمان كارهاي تندتري را اجرا كردند كه هيچ حساسيتي هم روي آنها نيست و من نمي‌دانم چرا تا اين حد طي اين مدت در حاشيه قرار گرفته‌ام.

اهالي موسيقي مرا نمي‌خواهند

هماي تصريح كرد: معاونت هنري وزارت ارشاد و زيرمجموعه اين نهاد تمام تلاش خود را انجام دادند كه من روي صحنه برگردم اما جامعه موسيقي از كارشناسان هنري وزارت ارشاد تا برخي از بزرگان نخواستند كه من روي صحنه بيايم و اصلا نمي‌دانم چرا جامعه موسيقايي علاقه‌اي ندارد كه پرواز هماي در ايران كنسرتي را برگزار كند. به نظر من برخي از آدم‌هايي كه پيرامون لغو كنسرت من اظهارنظر كردند، افرادي بودند كه بيشتر به فكر خودنمايي خودشان بودند و همين صحبت‌ها و ايجاد حاشيه‌ها بود كه حساسيت كار را بالا برد و به من آسيب وارد كرد. من به دستور مقامات قضائي با تمام وجود احترام گذاشتم خواننده آلبوم «در شب گيسوان تو» گفت: من قبول دارم كه در برخي از كارهايم شيطنت‌هايي داشتم اما فضا به گونه‌اي بود كه من بيشتر در معرض ديد بودم و چون اين فضا به وجود آمده بود، با استنباط‌هاي غلطي مواجه شدم كه كار را براي من سخت كرد؛ بنابراين لازم است از اين پس بيشتر احتياط كنم.

ضمن اينكه باز هم به اين نكته تاكيد دارم كه از وقتي باند مافيايي در فضاي موسيقي كشورمان به وجود آمده، موضع‌گيري‌ها نيز درباره كارهايمان بيشتر شده است و اين باند مافيايي دائم بر اين نكته تاكيد مي‌كند كه چرا من بايد روي صحنه بروم و كار به جايي رسيده كه بايد بگويم تا وقتي همديگر را داريم، ديگر دشمن نمي‌خواهيم. وي تصريح كرد: متاسفانه من قرباني داستان‌هايي شدم كه اصلا پيرامون من به اين شدت وجود نداشت. به اعتقاد من، شايعات طوري رخنه كرد كه گويي من در ايران نيستم. من صراحتا اعلام مي‌كنم كه با سياست‌ها و تغيير رويكرد سياسي دولت‌ها، تغيير موضع نمي‌دهم. من بر اين باورم به غير از يك يا چند كاري كه در گذشته خواندم، كه نبايد آنها را مي‌خواندم، اما در ساير زمينه‌ها آثاري را خوانده‌ام كه داراي اصالت است؛ پس از همه شما اهالي رسانه و منتقدان مي‌خواهم تغيير موضع را به يك هنرمند نسبت ندهيد. پرواز هماي با يك قلب روستايي و با يك صداي روستايي با رنج خود به اينجا رسيده است.

پرواز همای: فرصت‌ طلب سياسي نيستم

من با سياست كار نمي‌كنم كه حواسم جمع باشد چه مي‌خوانم و چه نمي‌خوانم. پس اگر قرار بود با سياست وارد كار شوم، كارم به اينجا نمي‌رسيد و اين همه هم اصرار نمي‌كردم كه بخواهم روي صحنه برنامه اجرا كنم. پرواز هماي در پاسخ به انتقاد برخي از هنرمندان پيشكسوت موسيقي گيلان درباره نحوه آثاري كه اجرا مي‌كند، توضيح داد: من يك خواننده گيلاني هستم و بر اين باورم تنها كسي هستم كه مي‌تواند موسيقي محلي گيلان را به گوش مخاطبان ديگر برساند. اگر برخي از پيشكسوتان موسيقي گيلان به من انتقادي دارند، به نظر من گيلاني نبودن خود را اثبات كردند چرا كه گيلاني‌ها همواره مردمان همدلي هستند و اين همدلي باعث شده كه من همواره در آثارم بيشتر از ۳۰ درصد كارها را با فضاي گيلاني بخوانم. اتفاقاً من بر اين باورم كساني كه در ايران كار من را نمي‌شنوند، همين موزيسين‌ها هستند و بسياري از آنها دوست ندارند من در ايران باشم. اين خواننده در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به ماجراي استفاده از اشعار برخي از شاعران از جمله فاضل نظري اشاره كرد و گفت: استفاده از شعر فاضل نظري هيچ دليل ديگري جز زيبايي آن قطعه ادبي نداشته و ندارد.

اتفاقا من شعرهايي را اجرا مي‌كنم كه هيچ‌كس نمي‌خواند و اين به نوعي بلاي جان من شده است. فاضل نظري هم از جمله شاعراني است كه به‌شدت روي خوانش اشعارش حساس است و معمولا كمتر كسي پيدا مي‌شود كه كارهاي او را اجرا كند اما من وقتي با او تماس گرفتم و از او خواستم تا شعرش را در اختيارم بگذارد، كاملا مي‌دانستم كه چه حساسيت‌هايي روي اين قطعه دارد. با اين حال كار را انجام دادم و بسيار هم از اين تجربه راضي هستم و صراحتا اعلام مي‌كنم كه سمت دولتي اين شاعر هيچ نقشي در انتخاب آن براي آلبوم نداشته است.

پرواز همای: فرصت‌ طلب سياسي نيستم

مي‌دانم در مقطعي اشتباه كردم

پرواز هماي ادامه داد: ما بايد بدانيم كه موسيقي سنتي در سراشيبي قرار گرفته است و خيلي از موزيسين‌ها قرباني بازي‌هاي سياسي شدند كه حتي مجبور شدند در بسياري از موارد واكنش‌هايي را نيز از خود نشان بدهند. ما امروز بسياري از هنرمندان را داريم كه با استادي كامل نمي‌توانند روي صحنه باشند پس از همه شما مي‌خواهم فارغ از همه حاشيه‌هايي كه پيرامون ما قرار گرفته، كاري كنيد تا من روي صحنه باشم. من مي‌دانم در مقطعي اشتباه كرده‌ام اما در حال حاضر تمام تلاش خودم را مي‌كنم تا با اجراي آثاري در راستاي موسيقي سنتي ايران به سهم خود تلاش‌هايي داشته باشند. وي تاكيد كرد: موسيقي سنتي اسطوره‌هايي چون عليرضا افتخاري را دارد كه بيش از ۲۰ سال براي اين مملكت آواز خواند اما چرا حس صداي زيباي اين استاد موسيقي خاموش شده است؟

چرا صداي استادان ديگر اينچنين بايد خاموش شود؟ موسيقي سنتي در سراشيبي قرار گرفته اما حالا يك نفر آمده و در عرض سه ساعت فضايي را فراهم كرده كه ۱۶ هزار بليت به فروش مي‌رسد. من آمده‌ام كه موسيقي سنتي را با مردم آشتي دهم و اميدوارم در تحقق اين كار بتوانم به نتايج مثبتي برسم. وي به حاشيه‌هاي پيش آمده درباره توليد قطعه «شهداي گمنام» اشاره كرد و گفت: تا روزي كه زنده‌ام براي اين آدم‌هاي ارزشمند احترام قائلم و يقيناً اين آهنگ را در تمامي كنسرت‌هايم با افتخار اجرا مي‌كنم، چرا كه دوست ندارم عده‌اي فكر كنند پرواز هماي يك فرصت‌طلب سياسي است؛ در حالي كه بايد به اين نكته اشاره كنم من در هيچ شرايطي براي اخذ مجوز و فراهم كردن نظر مساعد مسئولان اين قطعه را توليد نكردم و كاملا با انگيزه‌هاي شخصي دست به ساخت آن زدم.

هماي درباره اظهارات اخير علي رهبري رهبر اركستر سمفونيك تهران نيز توضيح داد: قرار بود ديداري با آقاي علي رهبري درباره چگونگي حضورم در اركستر سمفونيك تهران داشته باشيم كه بنا به دليلي به توافق نرسيديم. اما حالا كه ايشان صحبتي درباره من داشته‌اند، من فقط به اين صحبت‌ها احترام مي‌گذارم و سعي مي‌كنم پيرامون آن سخني نگويم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج