adexo3
۱۱۲۷۹۳۱
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

ورمزیار: موافق ماندن خارجی‌های استقلال نیستم

در سال‌های اخیر بازیکنان خارجی زیادی به فوتبال ایران آمده و باشگاه‌های داخلی کشورمان را همراهی کردند.

فرهیختگان: در سال‌های اخیر بازیکنان خارجی زیادی به فوتبال ایران آمده و باشگاه‌های داخلی کشورمان را همراهی کردند. باشگاه استقلال نیز از این قاعده مستثنا نبوده و در این سال‌ها از وجود بازیکنان خارجی زیادی در پست‌های مختلف از دروازه‌بان تا خط حمله بهره برده، این درحالی است که اگر تعداد مناسبی از این بازیکنان در جمع استقلالی‌ها مفید واقع شده و عملکرد موثری را از خود به ثبت رسانده و امروز از تعدادی از آنها مثل جباروف، تیام، جانواریو و... به‌عنوان بازیکنان محبوب هواداران یاد می‌شود اما به همین تعداد نیز بعدها دردسرهای زیادی را برای باشگاه استقلال در محافل قضایی بین‌المللی ایجاد کردند و با محکوم کردن این باشگاه ایرانی امتیازاتی را گرفتند.

بنابراین در رابطه با باشگاه استقلال هر اندازه که بازیکنان خارجی مفید و اثرگذار بودند شاید به همان اندازه نیز با محکوم کردن این باشگاه دردسرهای خاص خود را هم ایجاد کردند و این بدان معناست که بازیکن خارجی در فوتبال ایران به همان اندازه که یک فرصت مطلوب است، می‌تواند یک تهدید جدی نیز به شمار برود.

در فصل جاری استقلال از دو بازیکن خارجی به نام‌های هروویه میلیچ و شیخ دیاباته بهره می‌برد و همان‌طور که در گزارش مفصلی به آن اشاره کردیم، با توجه به نوع قرارداد بسته‌شده باشگاه با این دو بازیکن ادامه همکاری آنها با استقلال درصورتی‌که در لیست تمدیدی مجیدی قرار نداشته باشند، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. درخصوص ماجرای بازیکنان خارجی در باشگاه استقلال و چالش‌های به‌وجودآمده، با یکی از پیشکسوتان این باشگاه صحبت کردیم. گفت‌وگو با صادق ورمزیار را در ادامه می‌خوانید.

طی این سال‌ها بازیکنان خارجی زیادی به استقلال پیوستند. به نظر شما بازیکن خارجی اصولا به درد این باشگاه می‌خورد یا خیر؟

به نظر من در برخی پست‌ها که نمی‌توانیم در فوتبال ایران بازیکنان خوبی پرورش دهیم و تعداد انگشت‌شماری در این پست‌ها می‌توانیم از بازیکنان خارجی استفاده کنیم تا بازیکنان ایرانی نیز در کنار این‌دسته از بازیکنان آموزش ببینند؛ به‌طور مثال در پست پلی‌میکر این خلأ فوتبال ایران وجود داشته، کمااینکه در سال‌های گذشته بازیکنانی مثل جباروف یا جانواریو با حضور در استقلال مفید واقع شده‌اند اما معتقدم در پست‌هایی که خودمان بازیکنان خوبی داریم و می‌توانیم در فوتبال ایران آنها را پرورش دهیم، آوردن بازیکن خارجی خیلی به صلاح نیست؛ چراکه خودمان می‌توانیم در این پست‌ها بازیکنان بهتری را پرورش دهیم و از آنجا که امثال آنها را در فوتبال‌مان داریم، به نظر من در این پست‌ها استفاده از بازیکن خارجی معقول و اقتصادی نیست.

پس درواقع ایجاد قانون منع استفاده از بازیکنان خارجی را هم به سود فوتبال ایران و هم به‌نوعی دیگر به ضرر آن می‌دانید؟

بله، درست است. نفع این موضوع آنجا که شما دیگر خرید الکی نمی‌کنید. به‌طور مثال استقلال الان هم میلیچ را دارد و هم نادری را، درحالی‌که این دو بازیکن خیلی تفاوتی با یکدیگر ندارند اما به میلیچ باید دلار بدهید ولی نادری با همان کیفیت ریال می‌گیرد، یا به‌طور مثال در پست‌های دیگر بازیکنان خارجی دیگری آمده‌اند که همین داخلی‌ها می‌توانستند جای او بازی کنند. این درحالی است که وقتی بازیکنی مانند تیام به فوتبال ما می‌آید، یک سروگردن از سایر بازیکنان ایرانی بالاتر است و می‌تواند بازی را دربیاورد. این اتفاق یعنی حضور بازیکنانی مانند تیام به نفع باشگاه استقلال است و اتفاقا با عملکردش می‌تواند به بقیه هم انگیزه بدهد؛ بنابراین همان‌طور که گفتید، بازیکنان خارجی هم می‌توانند منفعت بیاورند و هم ضرر، به شرط اینکه انتخاب درستی داشته باشید. در این بین، بازیکنانی مثل جبارف یا جانواریو نیز عملکرد عالی و غیرقابل‌انکاری داشتند. اگر بازیکنانی مثل اینها را در آینده بیاوریم، خوب است و می‌توانند در ترکیب هر تیمی مفید باشند و به تیم به‌خصوص در بازی‌های آسیایی کمک کنند. درمجموع اگر بازیکن خارجی خوب وارد کنید، این موضوع مقرون‌به‌صرفه است، هرچند نحوه بسته شدن قرارداد نیز مهم است‌. مثلا بازیکنی مثل تیام حتی با جدا شدنش نیز پولی را به استقلال پرداخت کرد و هر اندازه از لحاظ کیفیت مفید بود، با جدا شدنش نیز به باشگاه خیر رساند. بنابراین معتقدم نحوه بستن قرارداد با خارجی‌ها بسیار مهم است، در کنار آن کیفیت نیز اهمیت دارد و از سوی دیگر پست بازیکن هم بسیار مهم است که در چه پستی بازیکن بگیریم. این سه آیتم می‌تواند عوامل تاثیرگذار در جذب بازیکن خارجی باشد.

البته بسیاری از بازیکنان خارجی که از ایران رفتند، معمولا دردسرساز شدند.

مطمئنا وقتی توان پرداخت دستمزد بازیکنان خارجی را نداشته باشید با مشکل مواجه خواهید شد؛ این موضوع مختص بازیکنان خارجی نیست و به داخلی‌ها هم مربوط می‌شود، هرچند خارجی‌ها به‌خاطر بحث فیفا و دسترسی به محافل بین‌المللی قضایی می‌توانند راحت‌تر پول خود را بگیرند.

با این تفاسیر، موافق ادامه همکاری استقلال با دیاباته و میلیچ برای فصل بعد نیستید؟

به نظر من این دو بازیکن امسال خیلی بار مثبتی برای باشگاه نداشتند و خیلی کار خاصی انجام ندادند. درست است که دیاباته سال گذشته آقای گل شد اما امسال ببینید چند هفته از رقابت‌ها گذشته و چند گل زده است و چند بازی را درآورده؟ من با این وضعیت و شرایطی که الان این دو بازیکن دارند موافق ادامه همکاری این دو بازیکن برای فصل آینده با استقلال نیستم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج