adexo3
۲۱۵۶۳۰
۵۰۶۴
۵۰۶۴
پ

بررسی حواشی ساخت و ساز مجلل حرم امام (ره)

ساخت و ساز مجلل در حرم بنیانگذار انقلاب اسلامی در آستانه چهاردهم خردادماه امسال به قدری در میان اهالی رسانه و علاقه مندان انقلاب اسلامی خبرساز شد که پس لرزه های آن هنوز هم در فضای رسانه های سیاسی و اجتماعی خصوصا در میان دلبستگان مشی عدالت خواهانه و مستضعف دوست امام (ره)به گوش می رسد.

بررسی حواشی ساخت و ساز مجلل حرم امام (ره)
هفته نامه پنجره: ساخت و ساز مجلل در حرم بنیانگذار انقلاب اسلامی در آستانه چهاردهم خردادماه امسال به قدری در میان اهالی رسانه و علاقه مندان انقلاب اسلامی خبرساز شد که پس لرزه های آن هنوز هم در فضای رسانه های سیاسی و اجتماعی خصوصا در میان دلبستگان مشی عدالت خواهانه و مستضعف دوست امام (ره)به گوش می رسد.

در همین راستا برآنیم درخصوص خطر تحریف خط امام، موضوع تجمل گرایی در ساخت محل یادمان این رهبر گرانقدر و انقلابی را مورد بررسی قرار دهیم.

بررسی حواشی ساخت و ساز مجلل حرم امام (ره)

۱- خمینی را جهنمی نکنید!

حجت الاسلام ناصری، از نزدیکان امام خمینی در نجف، می گوید: «در نجف کولرهای دستی درست می کردند که از هوای زیرزمین استفاده می کرد. ما دلمان می خواست برای آقا هم درست کنیم، ولی حضرت امام اجازه نمی دادند. تا اینکه روزی آقای فرقانی، یکی از یاران امام، پنکه خودشان را از منزل آورد و به کمک نجار یک کولر دستی درست کردند. وقتی که حضرت امام دیدند، فرمودند: تو و مصطفی و احمد، دست به یکی کردید تا مرا جهنمی کنید».

یکی از نزدیکان امام (ره) نقل می کنند: «بیرونی منزل امام، یعنی اتاقی که شب ها آقا تشریف می بردند آنجا، فرش هایش ناقص بود. یعنی قسمتی از اتاق، خالی بود. من خدمت امام عرض کردم که اجازه بدهید یک فرش برای اینجا تهیه شود. فرمودند: آن طرف هست. یکی در اندرونی هست. عرض کردم: آنجا گلیم است! با اینجا جور در نمی آید! فرمودند: مگر منزل صدراعظم است!»

امام (ره) درخصوص ساده زیستی و لزوم توجه مسئولین به این موضوع این گونه فرموده اند: «آن روزی که دولت ما توجه به کاخ پیدا کرد، آن روز است که باید ما فاتحه دولت و ملت را بخوانیم. آن روزی که رئیس جمهور ما خدای نخواسته از آن خوی کوخ نشینی بیرون برود و به کاخ نشینی توجه بکند، آن روز است که انحطاط برای خود و برای کسانی که با او تماس دارند پیدا می شود. آن روزی که مجلسیان خوی کاخ نشینی پیدا کنند خدای نخواسته از این خوی ارزنده کوخ نشینی بیرون بروند، آن روز است که ما برای این کشور باید فاتحه بخوانیم.

بررسی حواشی ساخت و ساز مجلل حرم امام (ره)

ما در طول مشروطیت از این کاخ نشین ها خیلی صدمه خوردیم، مجلس های ما مملو از کاخ نشین بود... آن روزی که توجه اهل علم به دنیا شد و توجه به این شد که خانه داشته باشند چطور زرق و برق دنیا پیدا بشود و شیطان در بین ما راه پیداکند و راهنمای ما شیطان باشد، آن روز است که ابرقدرت ها می توانند در ما تاثیر کنند و کشور ما را به تباهی بکشند.

همیشه این کشور به واسطه این کاخ نشین ها تباهی داشته است. این سلاطین جور که همه تقریبا کاخ نشین بودند، این ها به فکر مردم نمی توانستند باشند، نمی توانستند احساس بکنند فقر یعنی چی، نمی توانستند احساس بکنند بی خانمان یعنی چه... وقتی که کسی احساس نکند که فقر معنایش چیست، گرسنگی معنایش چیست، این نمی تواند به فکر گرسنه ها و به فکر مستمندان باشد.

لکن آن هایی که در بین همین جامعه بزرگ شده اند و احساس کردند فقر چیست دیدند، چشیدند، فقر را احساس می کردند، ملموسشان بوده است که فقر یعنی چه، این ها می توانند به حال فقرا برسند. کوشش کنیم که این وضعیت در همه ما محفوظ باشد، در مجلس ما، در ارگان های دولتی ما...»

۲- از ساده زیستی تا تجمل گرایی

مراسم سالروز ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی طبق روال هر سال در مرقد مطهر امام (ره) در بهشت زهرا تهران برگزار شد. اما آنچه حال و هوای مراسم امسال و البته حاشیه های این مراسم را متفاوت از سال های پیشین کرد، مسئله رونمایی از ساختمان جدید حرم، سنگ قبر تازه و ضریح امام (ره) در آستانه مراسم چهاردهم خردادماه بود.

پیش از اینکه خبر ساخت و سازها جدید و رونمایی از معماری مجلل و البته آمیخته به تفاخر در حرم امام راحل هم زمان با مراسم روز چهاردهم در میان مردم بپیچد، چند روز قبل و در جریان رونمایی از این ساختمان، اهالی رسانه این رویداد مهم را به سمع و نظر عامه مردم رساندند. ماجرا از این قرار بود که حجت الاسلام مسیح مهاجری، مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی حدود ۲۰ روز پیش از سالروز ارتحال امام (ره) با انتشار یادداشتی انتقادی، اعتراض خود را به ساخت و سازهای غیرشرعی صورت گرفته در آن مکان به صورت علنی بیان کرد.

بررسی حواشی ساخت و ساز مجلل حرم امام (ره)

در این یادداشت این چنین آمده است: «در مسیر رفتن به حرم امام به هتل، تالارها، پاساژها، فروشگاه ها، گلدسته ها، گنبدهای کوچک و بزرگ و سایر ساخت و سازهای پرزرق و برق که در مجموعه ای با عنوان حرم امام خمینی (ره) ساخته شده اند، خیره شده بودم و بدون آنکه ذره ای تردید کنم، آن ها را وصله های ناچسبی برای حرم امام خمینی یافته بودم، اما هنگامی که آن تونل و آن فضای وسیع و پرهزینه زیرزمین را دیدم، غربتی وصف ناشدنی برای امام خمینی احساس کردم که تا آن روز، احساس نکرده بودم.»

پس از انتشار این یادداشت اعتراضی در روزنامه جمهوری اسلامی، در تاریخ دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه سال جاری، جمعی از مدیران رسانه با حضور در حرم امام خمینی (ره) از پروژه ساخت و ساز حرم بازدید کردند و برای اولین بار عکس هایی از صحن های جدید حرم امام (ره) در فضای مجازی منتشر ساختند. عکس هایی که اولین جرقه های انتقادات داخلی و هجمه های خارجی را فراهم کرد.

رسانه های مختلف انقلابی، با راه اندازی کمپینی نانوشته، صحبت از این به میان آوردند که «آیا اگر امام بود جرات ساخت چنین برج و بارویی را داشتید؟!» در همین راستا بود که تعداد بسیار زیادی گزارش، یادداشت، گزیده مطالب و مباحث مختلفی درخصوص مذمت سرمایه داری و تجمل پرستی و ساده زیستی در فضای رسانه های مجازی و قلمی منتشر شد. یادداشت هایی که محور مشترک تمامی آن ها، سخنان مختلف و خاطرات گوناگونی از امام (ره) در نفی تجمل گرایی بود.

این چنین شد که رسانه ها در آستانه سالروز بزرگداشت امام راحل با توان بیشتری این موضوع را نشانه رفتند. در همین راستا و برای نخستین بار، شبکه اطلاع رسانی دانا به مصاحبه با حمید انصاری قائم مقام موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی (ره) در این باره نشست.

بررسی حواشی ساخت و ساز مجلل حرم امام (ره)

۳- آقای انصاری! امام زنده است!

حمید انصاری، قائم مقام موسسه حفظ و نشر آثار امام خمینی (ره) در پاسخ به پرسش های خبرنگار دانا درخصوص انتقادات واردشده به ساخت و سازهای مجلل اخیر در حرم امام (ره) این چنین اظهار کرد: «هیچ اعتراضی نسبت به این مسئله نشده و فقط صحبت هایی مطرح شد و برخی نیز با انگیزه های خاص به این مسئله دامن زدند».

انصاری درباره انتقاداتی که به لحاظ سبک معماری به ساختمان جدید حرم مطهر و خصوصا ضریح و سنگ قبر امام وارد شده، خاطرنشان کرد: «بحث از سازه ای است که قرار است قرن ها باقی بماند و تا ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ سال آینده استوار باشد و انشالله بقای این نظام نیز هم زمان با آن جاری باشد. امیدوار هستیم این مکان محلی برای تجلی عظمت نام امام خمینی (ره) و تجمع مردم باشد».

وی ادامه داد:«متاسفانه یک مقایسه مع الفارق و بی ربط انجام شده که ساده زیستی امام (ره) را با حرم ایشان مورد مقایسه قرار می دهد. مگر امام (ره) زنده هستند که بخواهند از این حرم استفاده کنند. برخی آن را با کاخ مقایسه کرده اند آیا این ظلم به امامان نیست که ما حرم آن ها را با کاخ سلاطین مقایسه کنیم. این ها تجلی عشق و ارادت مردم و کسانی است که می خواهند به بزرگداشت امام (ره) بپردازند. بنابراین این حرم هرچه مجلل تر باشد نشانه عشق به امام (ره) است»!!!

بررسی حواشی ساخت و ساز مجلل حرم امام (ره)

۴- شکوه پوچ تجمل!

خبر بازسازی حرم امام (ره) آن قدر در فضای رسانه ای داخلی و خارجی جنجال برانگیز شد که بی بی سی فارسی طی چند گزارش مفصل به این موضوع پرداخت و البته بهانه خوبی به دست محافظه کاران داخلی برای سرپوش گذاشتن روی این اقدام نادرست موسسه تنظیم و نشر آثار امام داد. بهانه ای کلیشه ای و تکراری که همواره از سوی عده ای از اهالی جریان محافظه کار در موضوعات مختلف مورد استناد واقع می شود. باز هم تکرار این کلیشه که مراقب باشید «به نوعی عمل نشود که موجبات سوءاستفاده دشمنان امام (ره) و انقلاب فراهم آید.»

در همین راستا سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف در گفت و گویی درخصوص انتقادات صورت گرفته از ساخت و ساز اخیر در حرم امام راحل این چنین بیان کرد: «طی چند روز اخیر شاهد برخی واکنش ها نسبت به بازسازی حرم مطهر حضرت امام (ره) در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بودیم، هرچند پیشنهادات و انتقادات مطرح شده پیرامون این موضوع از سر دلسوزی است، اما باید با هوشمندی مراقبت کرد تا خدای ناکرده به نوعی عمل نشود که موجبات سوءاستفاده دشمنان امام (ره) و انقلاب فراهم آید».

وی افزود: «اینکه شبکه منفور فاسد بی بی سی به عنوان بوق رسوای استعمار پیر انگلیس با سوءاستفاده از نظرات مطرح شده در شبکه های اجتماعی رندانه و یا خبائث بخواهد ساده زیستی امام (ره) را مطرح کرده و ساخت و ساز حرم باشکوه امام (ره) را مغیر با ساده زیستی امام (ره) جا بزند، بسیار مضحک و خنده آور است.»

فارغ از شنیده شدن این صدا از تریبونی چون بی بی سی فارسی که بی شک جز در اندیشه تضعیف نظام اسلامی نیست، آیا چنین انتقاداتی از اساس چنین بی پایه است که اسباب خنده و شادی را برای مسئولین ذی ربط در این راستا فراهم آورده است؟! آنچه بی بی سی امروز درو می کند، محصول کاشته های مسئولین ارشد دولتی و سیاسی در داخل نظام است. از این روست که مواخذه مسببان این واقعه بسیار عاقلانه تر از پرخاش به سودجیان حاشیه نشین در چنین اموری است.

البته در این باره باید به فرازی از سخنان حمید انصاری اشاره کنیم: «ساختمان ساخته شده در حرم امام خمینی (ره) به گرد پای بسیاری از سازه هایی که همین الان برای امام زاده هایی که حرکت و نقش آن ها قابل قیاس با نقش امام راحل نیست، نمی رسد. از حرم حضرت عبدالعظیم (علیه السلام) گرفته تا شاهچراغ و... بزرگانی هستند که حرم آن ها می بایست مجلل باشد تا بزرگداشت نام آن ها باشکوه برگزار شود.

امام خمینی (ره) فردی است که بیش از ۳۰۰ هزار شهید جان خود را تقدیم ایشان کردند و جای دارد که نام و یاد ایشان در بالاترین سطح باشد. هرکس هم که نمی تواند این مسائل را تحمل کند یا از حسادت اوست یا از نادانی»!!! سخنانی که فهمیدن رابطه آن ها با هم خیلی سخت است. اما درک آن ها به شرطی امکان پذیر است که با امام تحریف شده آشنا شویم، آنگاه به مبارزه با آن بپردازیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج