adexo3
۳۵۲۳۳۸
۱ نظر
۵۰۱۴
۱ نظر
۵۰۱۴
پ

به مناسبت زادروز پابلو نرودا

نفتالی ریکاردو ریس بـاسوآلتو در ۱۲ ژوئیـه ۱۹۰۴ در دهکده‌‌ای از کشور شیلی به دنیا آمد. هنوز خردسال بود که خانواده‌اش به‌ شهر«تموکو» Temuco نقل مکان کرد و او در همان شهر تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را به پایان رساند.

وب‌سایت یک پزشک - علیرضا مجیدی: نفتالی ریکاردو ریس بـاسوآلتو در ۱۲ ژوئیـه ۱۹۰۴ در دهکده‌‌ای از کشور شیلی به دنیا آمد. هنوز خردسال بود که خانواده‌اش به‌ شهر«تموکو» Temuco نقل مکان کرد و او در همان شهر تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را به پایان رساند.

به مناسبت زادروز پابلو نرودا

در همین دوران نخستین آثار ادبی خـود را در روزنامه‌ای محلی به نام‌«لامانیانا‌» به چاپ رساند. در سال ۱۹۲۱ به سانتیاگو رفت تا به تحصیلات خود در رشته دبیری زبان فرانسه در دانشسرای تربیت معلم ادامه دهد. به هنگام اقامت‌ در‌ سانتیاگو بود کـه اولیـن جایزه ادبی خود را به دست آورد و اولین کتاب خود را با عنوان «سپیده دم»منتشر کرد. در سال ۱۹۲۴ دومین کتاب خود را با‌ نام‌ «بیست شعر عاشقانه و ترانه‌ای ناامید» چاپ کرد و با همین کتاب بـه عـنوان نماینده شاعران نسل نو شیلی معرفی شد. اشعار این کتاب برگرفته از احساس عمیق و ناب و تحت تأثیر‌ و نفوذ‌ مضامینی‌ با زبان سنتی شعر سروده‌ شده‌ بودند‌.

نرودا شخصیتی سیاستمدار و مـبارزی سـیاسی بود. وی در سال ۱۹۲۷ یعنی در بیست و سه سالگی به عنوان کنسول شیلی به «رانگون‌»(بیرمانی‌،میانمار‌ فعلی)،ی ک سال بعد به «کلمبو»(سیلان) و در‌ سال‌ ۱۹۳۰ به «باتاویا»(جاوه) سفر کرد.پس از ۵ سال دوری از شـیلی و بـا کـسب تجارب فراوان و دیدار از نقاط‌ مـختلف‌ شـرق‌ دور،در سـال ۱۹۳۲ کتاب «قصری در زمین»و سال بعد‌ نیز «پر شور و شوق» را انتشار داد. در سال ۱۹۳۳ به عنوان کنسول شیلی در بوئنوس آیرس (آرژانتین‌) اقامت‌ گزید‌.

به مناسبت زادروز پابلو نرودا

در سال ۱۹۳۴ کـنسول شـیلی در «بـارسلونا» (اسپانیا) شد و سال بعد‌ با‌ همان سمت بـه مـادرید رفت. همین سال نقطه عطفی در زندگی سیاسی و هنری نرودا محسوب می‌شود‌.

سال‌ ۱۹۳۶ فرانسیسکو فرانکو با حمایت سیاسی و هنری هـیتلر و مـوسولینی جـنگ بزرگ و خانمانسوز داخلی‌ اسپانیا‌ را‌ توسط نیروهای فاشیستی خود آغاز کـرد، جنگی که تا سال ۱۹۳۸ ادامه یافت و علاوه‌ بر‌ به‌ جا گذاشتن بیش از پانصد هزار کشته، جامعه اسپانیا را مـتلاشی کـرد. از جـمله این‌ کشته‌شدگان شاعر پر آوازه و محبوب اسپانیا «فدریکو گارسیا لورکا» بود‌ که‌ تـوسط‌ نـیروهای فاشیست تیرباران شد و نرودا که با وی مراوده داشت و احترامی بسیار برایش قائل‌ بود‌، از مرگ وی شدیدا مـتأثر شـد. تـمامی این وقایع باعث گردید تا نرودا‌ عقاید‌ خود‌ را در مقابله با ایدئولوژی فـاشیسم سـر و سـامان دهد.ا و کشاورزان و کارگران را محترم می‌شمرد‌، هم‌ آنان که فاشیست‌ها آزادی و عدالت اجتماعی را از آنان ستانده بـودند.ب ـه‌ هـمین‌ خاطر‌ نرودا در مبارزه مردم اسپانیا شرکت جست تا آن‌جا که حتی مصونیت دیپلماتیک وی نـیز‌ بـه‌ خطر‌ افتاد. واکنش او در مقابل جنگ داخلی اسپانیا و نیز بـه هـمراه ماتیلده در مسکو کمک‌های وی به مبارزان راه آزادی از او چهره‌ای قابل‌تحسین‌ و احترام‌ نزد تمامی روشنفکران و مبارزان پدید آورد.

به مناسبت زادروز پابلو نرودا

او طـی اقـامتش در اسپانیا با‌«رافائل‌ آلبرتی» نیز آشنا شد و همین‌ شاعر‌ اسپانیایی‌ از او خواست تا اشـعارش را در‌ روزنـامه مـبارزان جمهوری به نام «ال مونو آسول» El Mono Azul منتشر کند. میزان‌ احترام‌ و تحسین مردم اسپانیا و ارادت آنان‌ نسبت‌ بـه وی را‌ می‌توان‌ از صحنه‌ای که در پی خواهد‌ آمد‌، دریافت؛ هنگامی که وی قرائت شعر خود تـحت عـنوان «آواز مـادران جنگجویان‌ کشته‌ شده» (که بعدها در کتاب«اسپانیا‌،قلب زمین»به چاپ‌ رسید‌) را در اجتماعی از آزادیخواهان‌ اسـپانیا‌ بـه پایـان برد.ی کی از حاضران برخاست و این‌چنین گفت: «تاکنون هیچکس تا بدین‌ اندازه‌ مـا را بـه هیجان و تأثر‌ نیاورده‌ بود‌.» و پس از ادای‌ این‌ جمله چهره شاعر و حضار‌ در‌ مجلس غرق اشک گردید.

وی پس از بازگشت بـه شـیلی در سال ۱۹۳۷ خطر‌ ظهور‌ نهضت نازیسم را گوشزد کرد و به‌ همین‌ جهت در‌ سال‌ بـعد‌ مـجله‌‌ای را تحت نام‌«آئورا»در مقابله با افکار نازیسم مـنتشر کـرد. او از نـفوذ نازی‌ها آگاه بود و حضور‌ آنان‌ را تهدیدی بـرای صـلح در جهان‌ می‌دانست‌ و مایل‌ نبود‌ شاهد‌ تکرار وقایع فاجعه‌باری‌ همچون‌ جنگ داخلی اسپانیا بـاشد.

او در سـال ۱۹۳۹ با نیت کمک به آوارگـان جـنگ داخلی اسـپانیا‌، بـا‌ سـمت‌ کنسول در امور مهاجرت از طرف دولت‌ شـیلی‌ بـه‌ پاریس‌ رفت‌ و ترتیبی‌ داد تا بسیاری از آزادیخواهان اسپانیا که تحت تعقیب نیروهای فـاشیست فـرانکو بودند به شیلی مهاجرت کنند و در هـمان‌جا کتاب «اسپانیا قلب زمـین»را انـتشار داد.

در سال ۱۹۳۹ کتاب «خشم‌ها و اندوه‌ها» را چاپ کرد و سال‌ بعد‌ بـه سـمت کنسول شیلی در کشور مکزیک منصوب شـد و تـا سال ۱۹۴۳ در مـکزیک خـدمت کـرد.ن رودا پس از بازگشت به شـیلی مبارزات‌ سیاسی‌ خود را پی گرفت.

به مناسبت زادروز پابلو نرودا

نرودا‌ در‌ تمامی این سال‌ها به خوبی دریافت که این زندگی در خـور مـردم جهان نیست و از صمیم قلب خواهان پدیـد آمـدن جـامعه‌‌ای عـاری از تـبعیض‌ بود‌. او چون از نظر خودش کـمونیسم را‌ بـه‌ عنوان یک نظام سیاسی که می‌تواند جامعه‌ای بهتری بسازد، قبول داشت در سال ۱۹۵۶ به عضویت حزب کـمونیست شـیلی درآمـد و از چین و اتحاد جماهیر شوروی دیدار کرد کـه تـأثیر مـثبتی‌ بـر‌ او گـذاشت.

در واقـع سال ۱۹۴۶ بود که او نام خود را رسما و قانونا به«پابلو نرودا» Pablo Neruda تغییر داد. در همان سال جریان انتخابات ریاست جمهوری شیلی به‌ نفع‌ گابریل گونسالس‌ بیدلا که گرایشاتی مارکسیستی داشـت تبلیغ کرد و به همین خاطر سفرهایی به سراسر شیلی‌ انجام داد. بالاخره گونسالس بیدلا به ریاست جمهوری رسید اما بلافاصله‌ وعده‌های‌ تبلیغاتی‌ و سیاسی خود را فراموش کرد و رؤیاهای نرودا را در مورد آزادی مردم شـیلی بـه باد داد.

او ‌‌پس‌ از نشستن به کرسی ریاست جمهوری،شیوه سیاسی خود را تغییر داد: سه‌ تن‌ از‌ وزرای کمونیست کابینه را به زور وادار به استعفا کرد‌، رابطه سیاسی خود را با دول کـمونیست جـهان قطع و سانسور شدیدی را بر‌ مطبوعات اعمال کرد. نرودا‌ به‌ مخالفت با بیدلا پرداخت و در نامه مشهورش تحت عنوان «نامه‌ای صمیمانه برای میلیون‌ها انسان»کـه در ۲۷ نـوامبر ۱۹۴۷ به گردهمایی نیروهای ملی در کـاراکاس ونـزوئلا فرستاد نظرات خود را راجع‌ به وقایع سیاسی وقت کشورش بیان داشت. انعکاس این نامه از سوی حکومت بیدلا بسیار خطرناک تلقی شد و بیدلا به تـلافی آن، نـرودا را به خیانت به کـشور مـتهم ساخت.

به مناسبت زادروز پابلو نرودا


نرودا‌ نیز‌ در ششم ژانویه ۱۹۴۸ ضمن ایراد سخنانی تند در مجلس سنای شیلی که به «من متهم هستم» معروف گردید به دفاع از خود پرداخت و بیدلا را خیانتکار به کشور نامید‌. همین‌ بـاعث شـد تا دیوان عالی وی را از سمت سناتوری مجلس سنا عزل و دادگستری حکم جلب او را صادر کند. نرودا ابتدا مجبور به پنهان شدن در شیلی شد و سپس‌ زندگی‌ در تبعید را آغاز کرد و در کشورهای مکزیک، فرانسه و ایتالیا اقـامت گـزید. او طی اقـامتش در مکزیک کتاب «آوازهای عامه» را منتشر کرد.

به سال ۱۹۵۲ به کشورش بازگشت‌ و جایزه «صلح‌ استالین» را در سال ۱۹۵۳ دریافت‌ کـرد‌. سپس به ترتیب کتاب‌های «چکامه‌های بنیادی» و «انگورها و باد» را به چاپ رسـاند.در جـواب دعـوت‌های بی‌شمار به نقاط مختلف جهان سفر‌ کرد‌ و به‌ سخنرانی برای علاقه‌مندانش پرداخت. همچنین آثار دیگری را‌ به‌ چـاپ ‌ ‌رسـاند از جمله:« چکامه‌های بنیادی نو-۱۹۵۶ »،«اقیانوس بزرگ-۱۹۵۶ »، «سومین.کتاب غزلیات-۱۹۵۷ » EstravaganioẒ ۱۹۵۸»، «سفرهای دریایی‌ و رجعت‌-۱۹۵۹ »،«صـد شـعر عـاشقانه-۱۰۵۹»،«سه ترانهء چهره-۱۹۶۰»،شن‌های شیلی‌-۱۹۶۱»،«آوازهای رسمی-۱۹۶۱»،«اختیار کامل-۱۹۶۲»،«یادداشتی از جزیره سیاه-۱۹۶۴»،«هنر پرندگان-۱۹۶۶»،«دسـتان روز-۱۹۶۸»،«پایان‌ جهان‌-۱۹۶۹» و «هنوز-۱۹۶۹».

به مناسبت زادروز پابلو نرودا

جامعه شیلی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۶۹ آماده‌ و پذیرای دگرگونی بـود و برای اولین بار احـزاب چـپگرا،درحالی‌که هرکدام کاندیدایی را معرفی کرده بودند، در‌ ائتلاف‌ باهم‌«اتحادیه مردمی»را تشکیل داده و همگی سالوادور آلنده را به عنوان رهبر‌ اتحادیه‌ انتخاب‌ کردند.

حزب کمونیست نرودا را به عنوان کاندیدا معرفی کرده بود اما او در‌ انـتخابات‌ پیروز‌ نشد و این آلنده بود که با حمایت اتحادیه مردمی و تمامی مردم شیلی انتخابات را‌ برد‌ و این نوید را به شیلی داد که می‌تواند از این پس آزادی را‌ تجربه‌ کند‌. نرودا با روی کار آمدن آلنده بسیار مـوافق بـود و او را مورد حمایت فراوان‌ قرار‌ داد.

به مناسبت زادروز پابلو نرودا

نرودا در ۲۱اکتبر ۱۹۷۱سومین نویسنده آمریکایی لاتین بود که برندهء‌ جایزه ادبی‌ نوبل شد و در ۱۰ دسامبر همان سال،جایزه خود را در استکهلم از دست شاه‌ گوستاو‌ آدولف ششم دریافت داشت.

حـکومت مـردمی شیلی به رهبری سالوادور آلنده، با‌ کودتای‌ نظامیان‌ به فرماندهی ژنرال پینوشه و بمباران کاخ ریاست جمهوری و قتل وی پایان یافت و نرودا شاعر مردمی‌ و عاشق‌ آزادی‌، دو سال پس از دریافت عالی‌ترین جایزه ادبـی دنـیا،در ۲۳سپتامبر‌ ۱۹۷۳ در زیر سایه حکومت وحشت نظامیان در سانتیاگو از دنیا رفت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مرسی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج