۱۳۸۱۶۶۹
۱۰
۱۰
پ

آشنایی با استیل ۳۱۰ و ۳۰۹ متداول ترین گریدهای استنلس استیل نسوز

تفاوت ورق های استیل ۳۰۹ و ۳۱۰ به دلیل کاربردهای گسترده این مواد در صنایع مختلف اهمیت زیادی دارد. هر دو از گریدهای نسوز متداول سری ۳۰۰ هستند؛ فروش بالایی دارند و خواص مطلوبی از خود نشان می‌دهند که این دو ورق را به متریال اصلی بسیاری از صنایع مهم در جهان تبدیل کرده است. با ما در این مطلب همراه شوید تا درباره استیل ۳۰۹ و ۳۱۰ و تفاوت های آن اطلاعات شما را کامل کنیم.

 

آشنایی با استیل 310 و 309 متداول ترین گریدهای استنلس استیل نسوز

مشخصات ورق‌های استیل سری ۳۰۰ 

مهندسین برای بهره وری از استیل در صنایع مختلف، میزان آلیاژها و مواد اولیه را در خطوط تولید ورق استیلی دست کاری می کنند تا گریدهای مختلف ورق استیل ایجاد شود که هر کدام خواص و کاربردهای مختلفی دارد. ورق‌های استیل سری ۳۰۰ نوعی استیل آستنیتی از جنس فولاد ضد زنگ است که دارای مقاومت خوبی در برابر خوردگی و اکسیداسیون می‌باشد. این ورق ها دارای خواص مکانیکی مناسبی مانند استحکام و سختی هستند و در بسیاری از صنایع از جمله صنایع خودروسازی، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی و صنایع دریایی استفاده می‌شوند. 

ورق‌های استیل سری ۳۰۰ می‌توانند تحت فرایندهای سرد یا گرم تولید شوند و به دلیل خواص مطلوب، در برابر دمای بالا و شکست‌های خوردگی از خود مقاومت نشان دهند. در ادامه مطلب می خواهیم دو گرید معروف سری ۳۰۰ یعنی استیل ۳۱۰ و ۳۰۹ را با هم مقایسه کنیم تا در نهایت شما بتوانید خرید متناسب با پروژه خو درا انجام دهید.

مقایسه ورق استیل ۳۰۹ و ۳۱۰ از لحاظ قیمت

مطمئنا هنگام خرید ورق استیل سری ۳۰۰ قیمت هم برای شما مهم است. به طور معمول قیمت ورق استیل 310 به دلیل دارا بودن درصدهای بالاتری از کروم و نیکل از قیمت استیل ۳۰۹ بیشتر است.

استیل ۳۰۹ در مقایسه با ۳۱۰، دارای درصدهای کمتری از کروم و نیکل در ترکیبات خود است و به‌طور کلی با قیمت کمتری در بازار عرضه می‌شود. البته این اطلاعات ممکن است با توجه به تغییرات بازار و صنعت فلزات متغیر باشد.

تفاوت استیل نسوز ۳۱۰ و ۳۰۹ در مشخصات فنی

استیل نسوز ۳۱۰ (تحمل دما تا ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد) نوعی فولاد ضد زنگ از جنس آلیاژی فلزات نیکل و کروم است. این نوع استیل به دلیل مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون و خوردگی، جذب کم آب و مقاومت در برابر افت حرارتی بالا برای محیط‌های حاوی اسیدها، محلول‌های قلیایی و بخارات آب مناسب می باشد. 
ورق‌های استیل 309 نیز به شرط خرید از مراکز معتبر دارای خواص غیرمغناطیسی، مقاومت بالا در برابر حرارت، اکسیداسیون و خوردگی و عملکرد مطلوب در محیط‌هایی با دماهای بالا است. پیشنهاد می کنیم برای فرایندهای جوشکاری از نوع کم کربن این متریال یعنی استیل 309s استفاده کنید.

 

آشنایی با استیل 310 و 309 متداول ترین گریدهای استنلس استیل نسوز

تفاوت های ورق استیل ۳۰۹ و ۳۱۰ از لحاظ کاربرد

فولاد ۳۰۹ به عنوان یک فولاد ضد زنگ با استحکام زیاد و مقاومت در برابر حرارت بالا شناخته می‌شود. این ورق‌ها در کاربردهایی مانند ساختمان‌سازی، تجهیزات حرارتی و صنایع شیمیایی، پزشکی، خودروسازی، ساخت و ساز، دماسازی، سیستم‌های گرمایشی، صنایع هوائی و فضایی و همچنین در بخش‌هایی که در معرض خوردگی و دماهای بالا هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

از سوی دیگر، فولاد ۳۱۰ دارای مقاومت بهتری در برابر حرارت‌های بالا است و به طور معمول در شرایط خاص با دماهای بالا و محیط‌هایی با احتمال زیاد اکسیداسیون، بیشتر استفاده می‌شود.

بنابراین این ورق‌ها برای استفاده در تجهیزات پخت و پز صنعتی، کوره‌های حرارتی و دیگ‌های بخار، ماشین‌های فرآیندی، کوره‌های صنعتی و آسیاب‌ها، تجهیزات صنایع غذایی، صنایع شیمیایی، پتروشیمی، مخازن ذخیره سازی و ساخت قطعات در مخازن فشار زیاد، کاربرد گسترده ای دارد.

تفاوت ورق استیل ۳۰۹ و ۳۱۰ از لحاظ متریال 

ورق‌های استیل ۳۰۹ و ۳۱۰ هر دو به عنوان فولادهای ضدزنگ آستنیتی شناخته می‌شوند، اما تفاوت‌های مهمی در مواد اولیه و ترکیبات آن ها وجود دارد. ورق استیل ۳۰۹ از گروه فولادهای ضدزنگ است که شامل حدودا ۲۰% کروم و ۱۲% نیکل است؛ این ترکیبات باعث می‌شود ورق ۳۰۹ ویژگی‌های خوبی در برابر خوردگی و حرارت داشته باشد. با این حال قیمت ورق استیل 309 نسبت به قیمت استیل ۳۱۰ کمتر است چرا که ترکیبات خود کروم و نیکل کمتری دارد.

ورق استیل ۳۱۰ نیز شامل نیکل و کروم است، اما تفاوت آن با ورق ۳۰۹ در درصد استفاده شده از این ترکیبات می باشد. ورق ۳۱۰ حاوی حدودا ۲۵% کروم و ۲۰% نیکل است. ترکیباتی که به ورق ۳۱۰ ویژگی هایی چون استحکام و تحمل دمای بالاتر نسبت به ورق ۳۰۹ را می بخشد.

اگر قصد خرید استیل ۳۰۹ یا ۳۱۰ را دارید  فراموش نکنید مواد اولیه و ترکیبات اصلی، تفاوت اصلی میان این ورق ها است که به درصد استفاده شده از کروم و نیکل برمی گردد. این میزان تفاوت، توانایی هر کدام از این ورق‌ها را در برابر خوردگی، حرارت و موارد دیگر تعیین می‌کند.

آشنایی با استیل 310 و 309 متداول ترین گریدهای استنلس استیل نسوز

تفاوت ورق استیل ۳۰۹ و ۳۱۰ از لحاظ خواص

هر دو ورق‌های استیل ۳۰۹ و ۳۱۰ در ترکیب شیمیایی، سختی، دمای عملیاتی و خصوصیات مقاومت در برابر خوردگی تفاوت هایی با هم دارند. ورق استیل ۳۰۹ معمولاً دارای محتوای بالای کروم و نیکل است و مقاومت خوبی در برابر حرارت دارد. این نوع استیل برای کاربردهایی که نیاز به مقاومت در برابر حرارت باشد مانند تجهیزات داغ صنعتی یا سیستم‌های انتقال حرارت بسیار مناسب است.

ورق استیل ۳۱۰ نیز دارای مقاومت در برابر حرارت بسیار بالا است و معمولاً از بالاترین سطوح کروم و نیکل برخوردار است. این نوع استیل به خوبی در دماهای بسیار بالا عمل می‌کند و معمولاً در صنایع مانند فولاد‌کاری و فرآوری مواد غذایی استفاده می‌شود. 

به طور کلی انتخاب بین این دو مواد به شرایط و محیط کاربرد بستگی دارد. بنابراین قبل از اقدام برای خرید این ورق ها از فروشگاه های معتبر اینترنتی نیازهای پروژه خود را بررسی و بودجه مناسب را براورد کنید.

تفاوت ورق استیل ۳۰۹ و ۳۱۰ در روش تولید

ورق‌های استیل ۳۰۹ از گروه فولادهای استیل با دوام طولانی و مقاومت در برابر حرارت بالا هستند که به طور عمده تحت AISI ۳۰۹  یا UNS S۳۰۹۰۰ تولید می شود. ورق‌های استیل ۳۱۰ نیز با AISI ۳۱۰ یا UNS S۳۱۰۰۰ تهیه می‌شود و دارای خواص مکانیکی و حرارتی عالی است. 

اختلاف ورق استیل ۳۰۹ و ۳۱۰ در مشخصات فیزیکی

همانطور که خواندید ورق استیل ۳۰۹ و ۳۱۰ از نظر مشخصات فیزیکی در چندین ویژگی مانند مقاومت در برابر حرارت، مقاومت در برابر خوردگی، دمای نقطه ذوب، و مقدار عناصر آلیاژی مانند کربن، کروم و نیکل متفاوت هستند. برای مثال، استیل ۳۰۹ دارای محتوای بالای کروم و نیکل است و از آن به‌عنوان یک جایگزین مناسب برای استیل ۳۰۴ در برابر حرارت‌های بالا استفاده می‌شود. 

پایان
گریدهای مختلف استیل از جمله استیل 310 و 309 به دلیل تحمل حرارتی بالا، مقاومت در برابر ضربه و حرارت به طور گسترده در صنایع مختلف استفاده می‌شود. ورق های سری 300 استیل را حتما از فروشگاه های معتبر خریداری کنید تا نهایت بهره وی از این متریال را در پروژه مورد نظر خود ببینید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج