۱۵۶۸۷۴۷
۵۰۶
۵۰۶
پ

رقیب جذاب سمند و پژو پارس در بازار ایران

چری A۵ یا ام‌وی‌ام ۵۳۰ یکی از سدان‌های وارداتی مدیران‌خودرو و رقیب خودروهایی همچون پژو پارس، سمند، ساینا S و زانتیا بود که در دهه ۹۰ به بازار عرضه می‌شد

آخرین خودرو: چری A۵ یا ام‌وی‌ام ۵۳۰ یکی از سدان‌های وارداتی مدیران‌خودرو و رقیب خودروهایی همچون پژو پارس، سمند، ساینا S و زانتیا بود که در دهه ۹۰ به بازار عرضه می‌شد.

Capture

ام وی ام ۵۳۰ در بازار چین یا سایر کشورها با نام چری A5 شناخته می‌شود. این خودرو بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ روی خط تولید کمپانی چری قرار داشت و در ایران نیز شرکت مدیران خودرو آن را بین سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵ به مشتریان خود تحویل داد.

ام وی ام ۵۳۰ آمده بود تا بازار سدان‌های قدیمی داخلی را تا حدودی متنوع‌تر کند و حق انتخاب بیشتری به مشتریان محصولاتی همچون سمند و پژو پارس بدهد. با وجود آنکه طراحی بدنه ام وی ام 530 خیلی دلچسب نبود اما موتور پرقدرت و طراحی داخلی زیباتر به همراه کیفیت رانندگی بهتر و نزدیکی قیمت این خودرو با محصولات داخلی سبب شد تا بسیاری از مشتریان دلزده از تولیدات قدیمی ایران خودرو و سایپا به سوی خرید MVM 530 کشیده شوند. به هر ترتیب ۵۳۰ در سال ۱۳۹۵ بازنشسته شد و جای خود را به مدل جدیدتر ام وی ام ۵۵۰ داد.

طراحی بدنه ام وی ام ۵۳۰

طراحی بدنه MVM 530 که گفته می‌شود از روی نسل سوم نیسان آلتیما الگوبرداری شده است، از همان ابتدای عرضه نیز تا حدودی نامتناسب و غیرعادی به نظر می‌رسید. فرم بزرگ و ربع‌دایره‌ای چراغ‌های جلو، حالت نیم‌دایره سقف و چراغ‌های چندضلعی عمودی عقب اصلاً تناسبی با یکدیگر ندارند و یک محصول ناموزون را از لحاظ طراحی بدنه پیش روی چشم شما می‌گذارند. به نظر می‌رسد طراحان الگوبرداری چندان دقیقی از روی نیسان آلتیما نسل سوم نداشتند و آن خودرو جذاب را به این حالت نسبتاً نازیبا درآوردند.

با این حال از آنجا که بازار خودروهای اقتصادی ایران چندان متنوع و مدرن نیست و عمدتاً محصولاتی قدیمی مثل سمند یا پژو پارس در این بخش بازار به‌عنوان سدان‌های پرطرفدار عرضه می‌شوند، بنابراین خیلی نمی‌توان به طراحی ظاهری ام وی ام ۵۳۰ ایرادات جدی وارد کرد. بسیاری از مشتریان نیز با این نکته کنار آمدند و حتی برخی از آنها طراحی بدنه و استایل ام وی ام ۵۳۰ را نسبت به خودروهای داخلی بسیار جذاب‌تر و دلنشین‌تر می‌دانند.

به هر ترتیب باید گفت که MVM 530 به عنوان یک سدان اقتصادی اگرچه طراحی چندان سطح بالایی ندارد و از عدم تناسب بین المان‌های اصلی رنج می‌برد، اما در قیاس با رقبای داخلی چندان هم نازیبا نیست و می‌تواند به عنوان یک خودروی ارزان‌قیمت طراحی قابل قبولی داشته باشد.

مشخصات فنی MVM ۵۳۰

ام وی ام ۵۳۰ از یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی ۱۶ سوپاپ نیرو در حد ۱۳۹ اسب بخار و ۱۸۲ نیوتن‌متر گشتاور دریافت می‌کند که در مقایسه با خودروهای هم‌رده داخلی به میزان قابل توجهی پرتوان‌تر به نظر می‌رسد. این پیشرانه در کنار یک گیربکس ۵ دنده دستی قرار گرفته و شتاب صفر تا صد ۱۲.۵ ثانیه را برای ام وی ام ۵۳۰ فراهم می‌کند. البته شاید با توجه به توان مناسب موتور انتظار شتاب‌گیری بالاتری داشته باشید اما باید بدانید که MVM 530 حدود ۱۲۹۰ کیلوگرم وزن دارد و به طور متوسط ۱۵۰ کیلوگرم نسبت به خودروهایی نظیر پژو پارس سنگین‌تر است.

میانگین مصرف سوخت ام وی ام ۵۳۰ حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که برای خودرویی با این وزن و توان موتور نسبتاً کم‌مصرف و مناسب به نظر می‌رسد. به‌ویژه در مسافرت‌های بین‌شهری مصرف سوخت ام وی ام ۵۳۰ می‌تواند کاملاً رضایت‌بخش باشد. حداکثر سرعت این خودرو نیز حدود ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است و بنزین مورد نیاز آن از یک باک سوخت به حجم ۵۲ لیتر تأمین می‌شود.

کیفیت سواری ام وی ام ۵۳۰ نسبتاً نرم و لذت‌بخش است اما شاید این موضوع باعث ایراد در هندلینگ و پایداری خودرو در سرعت‌های بالا به‌ویژه هنگام دور زدن شود. همچنین بعضی از کاربران ضربه دنده گیربکس را کمی سبک می‌دانند و به نظر آنها بهتر بود که از گیربکس با ضرایب سنگین‌تر و پرگشتاورتر استفاده می‌شد تا سواری مهیج‌تری توسط ام وی ام ۵۳۰ به کاربر ارائه شود.

طراحی داخل کابین و امکانات

داخل کابین MVM 530 شرایط نسبتاً دلنشین و طراحی تقریباً آرامش‌بخش را مشاهده می‌کنید که اگرچه جزئیات چندان زیادی در آن دیده نمی‌شود اما به واسطه رنگ‌پردازی مناسب و طراحی ساده توانسته فضایی دلچسب‌تر از حریفان داخلی را برای کاربران خود فراهم کند. پوسته داشبورد حالت ساده داشته و کنسول وسط آن نیز در قالب یک قاب مستطیلی شکل، اجزایی مثل دریچه‌های تهویه و پنل‌های مرسوم را در خود جای داده است.

رنگ‌پردازی روشن این کابین باعث شده تا حضور در آن بسیار دلنشین‌تر از خودروهایی چون پژو پارس به‌ویژه در مدل‌های داشبورد قدیم باشد و از این جهت امتیاز بالاتری می‌توان به کابین ام وی ام ۵۳۰ داد. طراحی رودری‌های آن در بخش جلو نیز بسیار سطح بالاتر از محصولات داخلی به نظر می‌رسد.

به لطف ابعاد بزرگ و مساحت زیاد پنجره‌ها، میزان نور ورودی به داخل کابین MVM 530 نیز در سطح مطلوب قرار دارد و ابعاد بزرگ کابین نیز سبب شده تا فضایی جادار برای حضور ۵ نفر سرنشین بزرگسال در اتاق ام وی ام ۵۳۰ فراهم شود.

حجم صندوق ام وی ام ۵۳۰ نیز حدود ۴۸۳ لیتر است که نسبتاً بزرگ و جادار بوده و در کنار فضای زیاد اتاق می‌تواند کاربری این خودرو را برای یک خانواده ۵ نفره در حد مطلوب قرار دهد.

در مورد امکانات MVM 530 نمی‌توان خیلی انتظار بالایی داشت اما این ماشین اقتصادی با تجهیزاتی مثل سنسور پارک عقب، ترمز ضدقفل ABS و EBD، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، دو کیسه هوای جلو، تهویه اتومات و سانروف عرضه شده که در یکی دو مورد حداقل نسبت به حریفان داخلی برتری نشان می‌دهد.

رقبای ام وی ام ۵۳۰

MVM 530 در بازار ایران محصولاتی مثل پژو پارس، انواع سمند، زانتیا ۱۸۰۰ دنده‌ای و یا حتی خودروهایی مثل ساینا S و پژو ۴۰۵ را به عنوان رقبای هم‌کلاس یا هم‌قیمت خود مشاهده می‌کند.

وب گردی

خبرفوری: کچل ها بزودی منقرض میشوند

معرفی شامپو ضد ریزش مو در برنامه زنده صدا سیما!!

سفارش محصول

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

ارسال نظر

لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج