۹۰۸۷۸۱
۸۰۱۵۹
۸۰۱۵۹
پ

درمان ناهنجاری فک بدون جراحی | مزایای اصلاح انحراف فک با ارتودنسی

درمان ناهنجاری فک بدون جراحی در این مرکز توسط دکتر علیرضا سیف الدینی انجام می‌شود. بیماری‌های مفصل فکی - گیجگاهی (TMD) از جمله مواردی است که به دلیل نامشخص بودن منشا نیاز به بررسی علائم و عوامل مرتبط با مفصل های فک و صورت دارد.

برترین‌ها: بسیاری از بیماری‌ها با علائمی نامشخص همراه هستند که ممکن است بیمار و پزشک را در مسیر کشف دلیل اصلی بیماری گیج و سردرگم کنند. در این‌گونه موارد اغلب پزشک به دنبال راهی برای سرکوب و کاهش علائم بیماری می‌گردد و معمولاً منشأ اصلی بیماری نادیده گرفته می‌شود.

ناهنجاری فک چیست؟

بیماری‌های مفصل فکی - گیجگاهی (TMD) از جمله مواردی است که به دلیل متنوع و تا حدودی نامشخص بودن علائم، نیاز به یک مجموعه پزشکی حاذق و دلسوز دارد تا با بررسی تمامی عوامل مرتبط با این مفصل، به تشخیص دقیق، تصحیح مشکلات این مفصل و درمان دائمی بیماری بپردازد.

درمان ناهنجاری فک بدون جراحی | مزایای اصلاح انحراف فک با ارتودنسی

مفصل فکی - گیجگاهی یکی از مفاصل پراهمیت در بدن انسان است که با عمل جویدن و فشار‌های ناشی از آن ارتباط مستقیم دارد. موقعیت دیسک این مفصل در تنظیم فعالیت‌های ارتوپدیک بدن بسیار حائز اهمیت است.

انحراف فک چه عوارضی دارد؟

برخی از مشکلات ناشی از انحراف فک مربوط به موارد زیر است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • بهم خوردن ظاهر طبیعی دندان‌ها
  • دشواری در جویدن
  • مشکل در هضم غذا
  • مشکل در تنفس
  • کاهش اعتماد بنفس
  • مشکل در تکلم

علت به وجود آمدن ناهنجاری‌های فک

هرگونه اختلال در شکل قرارگیری فک و دندان‌ها می‌تواند به‌عنوان دلیل اصلی ناهنجاری‌های فک و صورت شناخته شود. برخی از دلایل به وجود آمدن ناهنجاری‌های فک و صورت عبارت از موارد زیر هستند:

وارد شدن ضربه در کودکی یا نوزادی

به دلیل سست بودن استخوان‌های بدی و عضلات در دوران کودکی، وارد شدن هرگونه ضربه به فک در دوره کودکی یا نوزادی ممکن است باعث ایجاد ناهنجاری فک و صورت شود.

شیفت فانکشنال

شیفت فانکشنال نسل جدیدی از ارتودنسی دندان است که امروزه برای برطرف کردن مشکلات فک و دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ارتودنسی اما می‌تواند به یکی از دلایل به وجود آمدن ناهنجاری‌های فک و صورت نیز به شمار برود چرا که در صورت عدم نصب صحیح این ارتودنسی مشکلات زیادی برای فک و دندان به وجود می‌آورد. 

ضعیف بودن عضلات فک

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است باعث به وجود آمدن ناهنجاری‌های فک و صورت شود، ضعیف بودن عضلات فک است. عضلات ضعیف فک توانایی آسیب پذیری از هر موردی را دارند برای همین افرادی که این عارضه را دارند بیشتر از افراد عادی دچار ناهنجاری‌های فک و صورت می‌شوند.

وراثت

دلایل ژنتیکی و بی‌توجهی به شرایط رشد فک در سنین کودکی و نوجوانی از عمده دلایلی است که در بزرگ‌سالی به ناراحتی‌های فک و صورت منجر می‌شود.

همی مندیبولار هیپرتروفی

بیماری همی مندیبولار هیپرتروفی(Hemimandibular Hypertrophy) نیز یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن ناهنجاری‌های فک و صورت به شمار می‌رود. این بیماری معمولا به تداخل دندانی در فک بالا و پایین اطلاق می‌شود که در صورت عدم درمان به موقع موجب ناهنجاری‌های فک و صورت می‌شود.

درمان ناهنجاری فک بدون جراحی | مزایای اصلاح انحراف فک با ارتودنسیدرمان ناهنجاری فک بدون جراحی | مزایای اصلاح انحراف فک با ارتودنسی

روش های درمان ناهنجاری و انحراف فک بدون جراحی

برای از بین بردن ناهنجاری‌های فک و صورت می‌توان از روش‌های درمانی مختلفی استفاده کرد. برخی از این روش‌های درمانی عبارت از موارد زیر هستند:

ارتودنسی کلاسیک

ارتودنسی کلاسیک یکی از قدیمی‌ترین روش‌های ارتودنسی به شمار می‌رود. در این روش با استفاده از سیم‌های فلزی که روی دندان‌ها نصب می‌شوند، ایرادات فک و دندان را با سرعتی کند اصلاح می‌کنند. این درمان حدود 6ماه الی دو سال زمان می‌برد.

درمان ناهنجاری فک بدون جراحی | مزایای اصلاح انحراف فک با ارتودنسی

ارتودنسی پیشگیرانه

اگر علاقه‌ای به انجام جراحی فک ندارید، ارتودنسی پیشگیرانه بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. این ارتودنسی با پیشگیری از مشکلات مربوط به عدم تقارن دندان‌ها و فک شما را از انجام جراحی فک بی‌نیاز می‌کند.

درمان ناهنجاری فک بدون جراحی | مزایای اصلاح انحراف فک با ارتودنسی

ارتودنسی دو مرحله ای

این درمان معمولا در سنین کم برای جلوگیری از مشکلات مربوط به فک و دندان برای کودکان انجام می‌شود.در این روش با استفاده از ارتودنسی، ترکیب دندان‌ها را اصلاح کرده و در مرحله بعد پایه‌ی آن‌ها را مستحکم‌تر می‌کنند.

ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی

به طور کلی به ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی به عقب کشیدن دندان‌های پیشین بیرون‌زده گفته می‌شود. این ارتودنسی برای از بین بردن ناهنجاری و انحراف فک بدون جراحی بسیار مناسب است.

درمان ناهنجاری فک بدون جراحی | مزایای اصلاح انحراف فک با ارتودنسی

ارتودنسی بدون جراحی فک

باید بدانید ارتودنسی بدون جراحی فک شاخه‌ای از ارتودنسی کاموفلاژ یا جبرانی است که می‌تواند برای از بین بردن ناهنجاری و انحراف فک بسیار مناسب باشد. در این روش از ارتودنسی هدف اصلی  از بین بردن ناهنجاری اسکلتی فک به خصوص فک پایین است.

مراحل درمان ناهنجاری فک بدون جراحی

شاید بسیاری از پزشکان متخصص فک و دندان‌پزشکان، راهکار‌های درمانی تهاجمی را برای درمان ناهنجاری‌های فک و صورت پیشنهاد کنند، اما باید به این موضوع دقت کنید که می‌توان این‌گونه ناهنجاری‌ها را بدون عمل جراحی و با روش‌های غیرتهاجمی درمان کنیم.

تشخیص ناهنجاری فک

مرحله اول درمانی، تشخیص صحیح ناهنجاری است که تنها توسط یک پزشک متخصص در این زمینه امکان‌پذیر است.

انتخاب گارد مناسب دندان

پس از تشخیص دلیل بیماری، استفاده از انواع گارد‌های دندانی می‌تواند به تغییر وضعیت مفصل فک و حفظ دائمی این تغییرات منجر شود.

درمان ناهنجاری فک بدون جراحی | مزایای اصلاح انحراف فک با ارتودنسی

اندازه‌گیری صحیح گارد‌

اندازه‌گیری صحیح گارد‌های دندانی، تأثیر بسزایی در درمان بسیاری از ناهنجاری‌های این منطقه از بدن خواهد داشت و به‌سرعت علائم خسته‌کننده و عکس‌العمل‌های غیرطبیعی بدن را کاهش خواهد داد.

این گارد‌ها که به‌صورت اختصاصی برای بیمار طراحی و در یک لابراتوار تخصصی ساخته می‌شود، معمولاً تلفیقی از مواد مختلف از جمله آکریل‌ها، پلی‌اتلین و فلزات مقاوم است. با طراحی و ساخت گارد، مراحل درمانی بیماری آغاز می‌شود. درمانی که می‌تواند جایگزین بسیاری از درمان‌های تهاجمی و سنتی بیماری‌های فک و صورت باشد.

مزایا درمان ناهنجاری فک بدون جراحی

برخی مزایای اصلاح فک بدون جراحی با ارتودنسی مربوط به موارد زیر است:

  • از بین بردن نواقص ظاهری
  • افزایش اعتماد به نفس
  • از بین برن مشکل جویدن
  • از بین بردن مشکلات تنفسی
  • اصلاح طرخ لبخند

بهترین سن برای درمان ناهنجاری فک بدون جراحی چه زمانی است؟

در یک پاسخ کلی به این سوال باید گفت درمان ناهنجاری فک بدون جراحی در سنین پایین‌تر می‌تواند نتایج بهتری به همراه داشته باشد. در صورتی که این درمان‌ها از سنین پایین آغاز نشود، بهترین سن برای درمان انحراف فک بدون جراحی یا درمان انحراف فک پایین بدون جراحی سنین بین 15 تا 20 سالگی است.

چه کسانی نمی‌توانند درمان ناهنجاری فک بدون جراحی انجام دهند؟

باید بدانید برخی از افراد در انجام درمان ناهنجاری فک بدون جراحی دارای محدودیت هستند. در صورتی که ناهنجاری فک شدت زیادی داشته باشد استفاده از راهکارهای بدون جراحی ممکن است نتایج خوبی به همراه نداشته باشد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج