سه پرسش اساسی از ترانه علیدوستی درباره سه سالِ پُرماجرا
سه پرسش مشخص و صریح را میتوان با احترام از ترانه علیدوستی طرح کرد؛ پرسشهایی که نه از سر تخریب، بلکه برای شفافتر شدن گفتوگو ضروریاند.
برترینها: در پی انتشار مستند «ترانه» ساخته پگاه آهنگرانی درباره ترانه علیدوستی، در کنار همه انتقادات، موج گستردهای از تحسین در فضای مجازی به راه افتاده است. بخش قابل توجهی از روزنامهنگاران یا فعالان اجتناعی و سیاسی، عمدتاً با گرایش اصلاحطلبانه، از این مستند تمجید کردهاند و در کنار نقدهای تند و برداشتهای منفی از این فیلم، در شبکههای اجتماعی نیز کاربران بسیاری دستکم در ظاهر از آن به نیکی یاد کردهاند. بهویژه شخصیت ترانه علیدوستی و روایت شخصی او از سالهای اخیر، برای طیفی از مخاطبان قابل تامل بوده است.

در کنار همه تمجیدها مخالفتها نیز جدی است؛ مخالفتهایی که عمدتاً از دو طیف میآیند: نخست، کاربرانی که معمولا ذیل عنوان ارزشی معرفی میشوند و دوم، حسابهایی که خود را منتسب به هواداران پهلوی معرفی میکنند. البته روشن است که در فضای مجازی نمیتوان با قطعیت درباره هویت واقعی این حسابها قضاوت کرد، اما بههرحال نشانهها حاکی از آن است که این دو گروه، به دلایل متفاوت، با مستند همراه نشدهاند.
با این همه، بحث ما در این نوشته نه دعواهای جناحی است و نه صفبندیهای سیاسی رایج. ترانه علیدوستی، محبوبیت اجتماعی او و کیفیت کارنامهاش در سینمای ایران، چنان آشکار است که نیازی به اثبات ندارد. پرسش اصلی، نسبت میان روایت شخصی، جایگاه هنرمند و تعمیم آن به تجربهای جمعی است. از این منظر، سه پرسش مشخص و صریح را میتوان با احترام از ترانه علیدوستی طرح کرد؛ پرسشهایی که نه از سر تخریب، بلکه برای شفافتر شدن گفتوگو ضروریاند.
درباره اتفاقات ۱۴۰۱
نخست؛ شما وقایع سال ۱۴۰۱ را «یک انقلاب فمینیستی تمامعیار» توصیف کردهاید. این تعبیر، از منظر تجربه زیسته بسیاری از زنان قابل فهم است، اما آیا با این نامگذاری، دیگر لایههای نارضایتی اجتماعی آن سال نادیده گرفته نمیشود؟ در ۱۴۰۱، انسداد اقتصادی، فرسایش معیشتی، بحران امید و احساس بیافقیِ گسترده نیز بهوضوح دیده میشد. آیا میتوان همه آن سال پرتنش را صرفاً به مسئله حجاب فروکاست؟ یا این خطر وجود دارد که ناخواسته دچار «تعمیمیافتگی» شویم و دغدغه شخصی و طبقاتی خود را بهعنوان مسئله اصلی همه جامعه صورتبندی کنیم؟ حتی اگر حجاب جرقه بود، آیا آتش فقط از همان سو میآمد؟

سینمای سه سال اخیر مُرده، اما...
دوم؛ شما در مستند، ارزش سینمای ایران در سه سال اخیر را انکار میکنید و میگویید سینما باید پیشرو باشد و جلوتر از مردم حرکت کند. این نقد که سینمای ایران در سالهای اخیر به نوعی احتضار رسیده، نقدی جدی و تا حد زیادی درست است و بسیاری از آثاری که در این دوره ساخته شدهاند، واقعاً قابل دفاع نیستند. اما پرسش این است: در سالهایی که خود شما در متن سینمای ایران حضور فعال داشتید، تا چه اندازه جلوتر از مردم بودید؟ پیشرو بودن دقیقاً به چه معناست و در چه نظمی ممکن میشود؟ آیا ساختارهای سیاسی، اقتصادی و نظارتی موجود اساساً اجازه میدهند هنر بهمعنای واقعی الهامبخش و پیشبرنده باشد، یا بار این انتظار بیش از حد بر دوش هنرمند گذاشته میشود؟
خانهنشینی شما و خانهنشینی مردم عادی
سوم؛ گذشتن شما از پیشنهادهای مالی و انتخاب آگاهانه کنارهگیری از کار، بدون تردید تصمیمی بزرگ و پرهزینه است و ارزش اخلاقی آن محل تردید نیست. با این حال، وقتی در جایی از مستند میگویید «آدم باید برای روزهای سخت برنامه داشته باشد»، این پرسش پیش میآید که این توصیه تا چه حد قابل تعمیم است؟ شما، برخلاف اغلب مردم، شبکهای از سرمایه نمادین، اجتماعی و حتی اقتصادی دارید که امکان تابآوریتان را بیشتر میکند. خانهنشینی و چشمپوشی از درآمد برای یک بازیگر شناختهشده، با همان تصمیم برای یک شهروند عادی، یکسان نیست.

طرح این پرسشها نشانه جدی گرفتن جایگاه خانم علیدوستی است؛ جایگاهی که هر سخن و هر روایتش، فراتر از یک تجربه فردی، به بخشی از گفتوگوی عمومی بدل میشود.
نظر کاربران
لعنت به شما منافقین
جمعتون تو جهنم جمع
پاسخ ها
الان با خودت بودی؟ کلا از منافق و فلان نگو تف سر بالاست واست
پیرزنی که در جوانی یادش نبود با روسری فیلم بازی میکنه.حالا وسط مصیبتهای مردم فقیر ایران اولویت ما باید بشه اینا؟
پیرزن؟:)))
پیرزن نیست؟ جوان رعنای 42 سالست:))
اینقدر بزدلید که جرات نداشتین به قسمتهای مثبت عملکرد ایشون و حرفهاش اشاره کنین. پس دنبال زیربغل مار رفتین.
درود بر شیر زن ایرانی ترانه عزیز
من نه لایه قدرت و نه پهلوی چی هستم ولی از این زنیکه متکبر ولگرد بدم میاد خاک بر سر سینمای ایران که این ولگردها معرفش هستند
ازش میپرسید از مانی حقیقی چه خبر 🤣🤣🤔🤔
پاسخ ها
از خانواده خودت بپرس نزدیک ترند فیلم های مانی رو میدیدن تا الان میشناسید همو
سوالایی میپرسی نکات مثبت کلی گفت
ترانه عشقه بسوزززززید ای ....
ایشون نماینده ده درصد زنان بیخود جامعه هستن پس بیشتر از بلیط ش حرف نزنه
پاسخ ها
ده درصد شماها هستید
امثال شما 10درصد هم نیستین.درود به ترانه ایران
خودش میدونه اونطرف خبری نیس اینجا مونده هم پول درمیاره هم وطن وطن میکنه واسه جلبک مغزها
حق گرفتنیست
مستند حرفای ترانه یه رمان یه تراژدی یه درام واقعی بود
اصلا جای سوالی نذاشته سوال چی می پرسی
ترانه ❤️
از زندگی اتفاقات گفت چرا اون دو حزب گروه رو سوزونده
فقط حیف ترانه پگاه برای پخش bbc انتخاب کردند
خون امید انرژی جدیدی وارد مردم شد دلیل تخریب ترانه مشخصه
بیشتر از دو قطبی شده
پوستش رو چرا خراب کردند پیش تون امانت بود
بیا فعلا سوال نپرس همه در گذشته کارهایی کردن حرفایی زدن که نباید خیلی این 3 سال متحول شدن بافت شکل ایران کلا تغییر کرد
ترانه که با مردم بود اون زمان که پول در میارده چرا فکر نبوده اینو به حاتمی کیا مجیدی چرخنده ارجمند شریفی نیا ها بگو چرا
مگه یه جوون ایرانی چی میخواد رفاه رفاه رفاه همه زندگی درد است
سوال پرسیدی جواب دارم کی و کیا مقصر همه چی اند منتشر نمیکنی
درود بر ترانه علی دوستی
بازیگر درجه یک و مردمی
به درک کار نمیکنه الان ما مردم باید بریم واسش گریه کنیم چه تاثیری تو زندگی من داره
پاسخ ها
اون تاثیر داره تو چه تاثیری داری بشین برای فقر نکبتی که خودتون ساختین گرفتار کردین گریه کن
بله دیگه ایشون نیاز مالی نداره میتونه بشینه تو خونه به همه پیشنهادا بگه نه. میدونه اگرم احیانا حرفی بزنه و دستگیر بشه همه رسانه های داخلی و خارجی خبردار میشن و شروع میکنن به حمایت ازش. اینجور کنشگری واسه ما معمولیا نیست واسه سلبریتیاست
آب رو بریز اونجات که میسوزه
من الان پنجاه ساله هستم
وقتی چارسال داشتم،بردنم ی جایی چشمه آب گرم،و من خانمهای جوان و زیبایی را میدیم ک باشجاعت شیرجه میزدن داخل آب و شنا میکردن
و خانم مربی هم باهاشون بود،من یه دختربچه بودم و خیلی این صحنه در ذهنم جا گرف،بزرگ ک شدم و ازدواج کردم،موقعیتی پیش اومد و ب ارزوی خود رسیدم ورفتم شنا یادگرفتم
ولی این خانم فیلمبازی میکنه که دخترا دراین اجازه شنا ندارند،وتازه از بازی خود دفاع کرد،من منکر مشکلات نیستم،ولی واقع بین هستم
ما داخل همین جامعه زندگی میکنیم،نباید این فیلما و ک اساسشون دروغ هست بازی کنند
متاسفم
اگر هر شخصی یک جو شرف داشته باشد که به صداقت اعتراف کند چگونه و از چه راه هایی برای رسیدن به جایگاهی که اکنون دارد تلاش کرده است جهان گلستان می شود
بی نهایت بیشعور و لکه ننگ هستی
پاسخ ها
بیشعور لک ننگ تویی نه ترانه
یه حرف معمولی ما برای حمایت از ترانه به راحتی منتشر نمیشه اما توهین بهش چرت پرت هاتون راحت
تو خودت فقط چرا تموم نمیشین
همه چیش درسته
ترکیب اصولگرا سلطنتی خخخخ
اینها بخاطر ماهیت اخلاقی سینمای جمهوری اسلامی به این درجه از اعتبار و موفقیت رسیدند و گرنه اگر نظام مورد علاقه اونها بر سرکار بود بخاطر کیفیت پایین هنریشون نهایتا بازیگر تاتر درجه سه میشدند!
حق گرفتنیست
امثال ایشون هیچ اثری ندارن تو این کشور چون بازیگرا صرفا یه بازیگرن
پاسخ ها
اثر گذار فقط خودت رسایی انصاری بانک آینده خخخ