۳۸۲۸۷
۳ نظر
۷۵۶۶
۳ نظر
۷۵۶۶
پ

انواع موکت | معرفی و بررسی مزایای انواع موکت ها

این روز‌ها کفپوش‌های مدرن و متنوعی برای پوشاندن کف خانه وجود دارند، اما هنوز هم بعضی از مردم دوست دارند در بخش‌هایی از خانه و به ویژه اتاق خواب موکت داشته باشند. موکت‌ها برای اتاق کودکان بسیار مناسب هستند و ایمنی بچه‌ها را تا چند سال اول زندگیشان فراهم می‌کنند.

برترین‌ها: این روز‌ها کفپوش‌های مدرن و متنوعی برای کف پوش خانه وجود دارند، اما هنوز هم بعضی از مردم دوست دارند در بخش‌هایی از خانه و به ویژه اتاق خواب موکت داشته باشند. موکت‌ها برای اتاق کودکان بسیار مناسب هستند و ایمنی بچه‌ها را تا چند سال اول زندگیشان فراهم می‌کنند.

وقتی نوبت به انتخاب موکت می‌رسد، باید همه جوانب را در نظر بگیرید و هوشمندانه انتخاب کنید تا از نتیجه نهایی راضی باشید. با معرفی انواع موکت همراه ما باشید.

انواع موکت | معرفی و بررسی مزایای انواع موکت ها

پلی آمید (نایلونی)

این نوع موکت برای اولین بار در سال ۱۹۳۵ بود که از الیاف مصنوعی یا همان پلی آمید تهیه شد به گونه ای که خیلی زود به سایر کشور ها رسید و در صنعت موکت سازی حسابی نام و نشانی به دست آورد. الیاف نایلون در مقایسه با پلی استر شاید ضعیف تر عمل نماید اما خصوصیات ویژه آن موجب شده تا از  آن به وفور استفاده شود. شاید از این نمونه ها در خانه خود داشته باشید و مزایای آن را لمس کرده اید. در ادامه با این مزیت ها آشنا شوید:

  • ویژگی کشسانی

در ساختار الیاف نایلونی از مولکول هیدروژن استفاده می شود و اگر از دستگاه های بخارشوی برای این موکت ها استفاده شود مولکول ها دوباره احیا شده و موکت نایلونی را که در اثر رفت و آمد زیاد وارفته است را مثل روز اول نو می کند. 

  • مقاوم در برابر لکه

یکی از ویژگی های نایلون جذب کنندگی آن است. اخیرا این مواد را ضد لک ساختند که بیشترین کاربرد را در تولید انواع فرش و موکت دارد. موکت پلی آمید با الیاف نایلونی در برابر لکه گیری بسیار مقاوم است و یک مزیت عالی به حساب می آید.

  • قیمت مناسب

نایلون یک تولید ثابت و اشباع است، به همین دلیل قیمت های مختلف دارد و به راحتی قابل دسترسی است. این الیاف پرکاربرد جهت با دوام شدن به مواد اولیه ارزان تر از جمله پلی استر و اولیفن نیاز دارند و از این دو در تولیدش به وفور استفاده می شود. به همین دلیل موکت نایلونی با قیمت مناسب در دسترس است.

اگر وارد فضاهای عمومی مثل سالن همایش یا هتل ها شوید پای شما موکت پلی آمید را لمس می کند با توجه به مزایای موکت پلی آمید از بهترین انتخاب ها در مکان شلوغ است.

پلی پروپلین (اولفین)

الیاف پروپیلن نوعی الیاف مصنوعی است که در ظاهر به الیاف پشمی شباهت دارد. نخ پلی پروپیلن (Polypropylene) یا اولفین (Olefin) دقیقاً شبیه پشم ، فیبر سیزال و الیاف معمولی است به همین دلیل این محصولات ارزان تر هستند و می تواند عامل مهم در انتخاب باشد. اما این ویژگی تنها مزیت پلی پروپیلن نیست که توجه خریداران را جلب کرده است. مزایای دیگر را بخوانیم: 

  • مقاومت سایشی

الیاف پلی پروپیلن دارای خاصیت ارتجاعی کمی هستند. در واقع وقتی روی این موکت ها راه می روید، الیاف موکت حالت خوابیده پیدا می کند. این الیاف برگشت پذیری پایینی دارند و پس از پا خوردن نمی توانند به حالت اولیه برگردند. برای دوام بیشتر حلقه های لوپ به حالت کوتاه در بافت موکت قرار دادند و می توان انتظار داشت که الیاف در بالاترین سطح کیفی باشند.

  • دوام خوب

الیاف پلی پروپیلن از پایداری خوبی برخوردار است و در پروسه تولید نخ ها تحت رنگرزی قرار می گیرند که این امر جذابیت های بصری موکت را بالا می برد. نخ پلی پروپیلن جذب رنگ بالایی دارد و حتی در برابر اشعه ماورا بنفش و نور مستقیم خورشید ثبات رنگ ها حفظ می شود و به دلیل داشتن پلیمر در برابر رطوبت مقاوم است و قارچ و کپک تولید نمی کند.

  • مقاوم در برابر لکه

الیاف پلی پر.پیلن، هیدروفوبیک (hydrophobic) یا آب گریز هستند و مایعات به داخل الیاف و بافت موکت نفوذ نمی کنند. این ویژگی سبب شده تا مقاومت زیادی در برابر لک شدگی داشته باشند و تنها نقطه ضعف این الیاف، مقاومت کم در برابر لکه های روغنی است که پاک کردن لکه ها غیر ممکن است. در واقع موکت پلی پروپیلن انتخاب خوبی برای غذاخوری و یا آشپزخانه نیست اما نصب آن در مکان های مرطوب بلامانع است. همچنین شستشو و نظافت این موکت ها به دلیل جذب بالای گرد و خاک، دشوار است. بنابراین استفاده از آن در مکان های پر رفت و آمد توصیه نمی شود.

انواع موکت | معرفی و بررسی مزایای انواع موکت ها

پلی استر

پلی استر یک ماده نسبتا ارزان است که معمولا در تولید الیاف مورد نیاز لباس و تولید فرش و موکت مانند موکت پلی استر هم مورد استفاده قرار می گیرد. موکت پلی استر پرز بلند است و  اگر در مناطق سردسیر زندگی می کنید می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد چرا که بسیار گرم و نرم می باشد و ضخامت بسیار زیاد آن می تواند پوشش مناسبی در برابر سرما ایجاد کند همچنین می تواند برای راهرو هم مناسب باشد.

انواع موکت | معرفی و بررسی مزایای انواع موکت ها

کبریتی

قدیمی‌ترین نسل موکت هاست که هنوز هم می‌توانید آن‌ها را در فروشگاه‌ها پیدا کنید. مهمترین ویژگی موکت‌های کبریتی ارزان بودن آنهاست. اگر نمی‌خواهید برای پوشاندن کف هزینه زیادی بپردازید، موکت‌های کبریتی بهترین گزینه است. البته این موکت‌ها قطر کمی دارند و کمی زبر هستند و چندان راحت نیستند.

انواع موکت | معرفی و بررسی مزایای انواع موکت ها

پشمی

موکت های پشمی به دلیل طبیعی بودن مزایای بسیاری دارند در ادامه بخشی از آنها را بخوانیم:

  • دوام

مقاومت موکت های پشمی بسیار زیاد است و خاصیت ارتجاعی ذاتی آن قابل توجه است که امکان برگشت پذیری به حالت اولیه را دارد و همچنین در برابر سائیدگی هم مقاومت دارد و طول عمری فراتر از موکت های الیاف مصنوعی دارند.

  • حفظ رنگ

ساختار مولکولی الیاف پشمی طوری است که می تواند ساختار رنگ را به خوبی حفظ نماید. به همین علت رنگ اصلی خود را سال ها حفظ می کند. این نوع موکت در طیف گسترده ای از رنگ ها تهیه می شود و توانایی ایجاد تنوع ظریفی دارد.

  • پاکیزگی

پشم دارای یک پوشش طبیعی است که در برابر لکه ها مقاوم است. اگر لکه ها بلافاصله بررسی شوند، به راحتی از روی سطح پاک می شود. یکی از مزایای عالی الیاف پشم همپوشانی آن است این خاصیت کمک می کند تا خاک و مایعات ریخته شده در بالای سطح موکت حفظ شود و به راحتی تمیز شود.

  • سازگاری با محیط زیست

خاصیت عایق بندی موکت های پشمی قابل لمس است و در فصل زمستان کف اتاق را عایق بندی می کند. در نتیجه ، اتلاف انرژی و هزینه های گرمایشی کاهش می یابد و همچنین الیاف پشمی ، قابل بازیافت هستند.

موکت های پشمی در هوای گرم و مرطوب ، رطوبت هوا را جذب می کنند و باعث خنک تر شدن هوا می شود. هنگامی که هوا خشک می شود، رطوبت را آزاد می کند و به کمبود هوا کمک می کند. 

  • اشتعال پذیری

الیاف پشمی در برابر اشتعال مقاوم هستند و دارای نقطه احتراق بالایی هستند. بنابراین موکت در برابر افتادن سیگار و جرقه مقاومت بیشتری دارد و شعله ور نمی شود. به همین دلیل خرید موکت پشمی در مکان های شلوغ مانند فرودگاه توصیه می شود.

انواع موکت | معرفی و بررسی مزایای انواع موکت ها

طرح دار

استفاده از موکت‌های ساده و یک رنگ فضای اتاق را بزرگتر نشان می‌دهد، اما ممکن است اتاق شما به اندازه کافی بزرگ باشد و نیازی به این ترفند دکوراسیونی نداشته باشید؛ بنابراین دستتان حسابی باز است تا رنگ و طرح مورد علاقه تان را انتخاب کنید. برای آشنایی با مزایای این موکت موارد زیر را بخوانید: 

  • از لحاظ وزنی سنگین هستند و وقتی پهن می شوند به هیچ عنوان موج نمی گیرند.
  • متراکم هستند و الیاف مرغوبی دارند.
  • تنوع طرح و رنگ بالا
  • از بهترین چسب برای پشت موکت استفاده می شود و استحکام موکت بالا می رود.
  • قیمت آن مناسب و متناسب با کیفیت است.
  • مصارف این نوع موکت بیش تر در اتاق نشیمن و آشپزخانه است.

انواع موکت | معرفی و بررسی مزایای انواع موکت هاانواع موکت | معرفی و بررسی مزایای انواع موکت ها

تافتینگ (پرز بلند)

موکت تافتینگ یا پرز بلند امروزه اغلب با دستگاه تافتینگ تولید می شوند. این دستگاه سوزن هایی دارد که الیاف را از آستر رویی به آستر زیر قلاب می کند و پرزهای موکت تافتینگ را تشکیل می‌دهند. انواع آن را ببینیم: 

لوپ

نخ یا پرز موکت تافتینگ لوپ به صورت حلقه‌ای و برش نخورده‌ است. اگر به سطح آن نگاه کنیم و روی آن دست بکشیم هیچ نخی نمی‌بینیم و به همین دلیل علاوه بر زیبایی و جلوه خاص، دوام بالایی دارد و برای محیط‌های پر رفت و آمد انتخاب ایده آل است. اگر قصد خرید موکت برای هال و پذیرایی و یا اداره‌ دارید این موکت انتخاب خوبی است.

کات

برخلاف لوپ که پرز برش نخورده دارد، پرز موکت تافتینگ کات برش خورده و ظاهری شبیه فرش دارد. اگر روی آن دست بکشیم و به آن نگاه کنیم سرنخ‌ها را می‌بینیم. اگر به موکت‌های مشابه فرش و یا موکت‌های پرز بلند علاقه‌مند باشیم، تافتینگ کات انتخاب مناسبی است و از راه رفتن، نشستن و خوابیدن روی آن لذت می بریم و نرمی و لطافت یک موکت خوب را حس کنیم. این نوع موکت بیشتر برای خانه و با رفت و آمد کم و متوسط توصیه می شود.

ترکیبی

تا اینجا تافتینگ‌های لوپ و کات را شناختیم حالا در اینجا با تافتینگ ترکیبی از دو نوع کات و لوپ آشنا می‌شویم. موکت ترکیبی نوع زیبایی از انواع موکت‌های تافتینگ است که بخشی از سطح موکت با نخ‌های برش خورده پوشانده و بخشی دیگر با نخ‌های حلقه‌ای ترکیب این دو مدل نخ با ارتفاع متفاوت باعث ایجاد طرح‌های بسیار زیبا و هنری روی موکت می‌شود.

موکت تافتینگِ ترکیبی هم زیبایی جلوه کات را دارد و هم دوام و ظاهر لوپ را. به طور کلی تافتینگ ترکیبی یک موکت هنرمندانه و بادوام است.

انواع موکت | معرفی و بررسی مزایای انواع موکت ها

تایل

در گذشته فقط موکت رولی تنها انتخاب برای زیر فرش بود اما این روزها انواع موکت تایلی رقیب خوبی هستند و به کفپوش های اداری معروف شدند اما این محصول کاربرد فراوانی در ساختمان های مسکونی هم دارد. از لحاظ اجرایی این تایل های رنگارنگ را می توان در هر فضایی نصب کرد. مزایای آن بدین شرح است:

  • کاهش آلودگی های صوتی
  • عایق حرارت و کاهش سرمای کف 
  • ضربه گیر عالی 
  • سهولت نظافت 
  • دوام بسیار بالا
  • سهولت نصب 
  • قیمت های مقرون به صرفه
  • ضد حریق 

انواع موکت | معرفی و بررسی مزایای انواع موکت ها

چمن مصنوعی

شاید پسربچه‌های شیطان که به شدت علاقه‌مند به ورزش فوتبال هستند از این جور موکت‌ها خوششان بیاید و از والدینشان بخواهند اتاقشان را با اینجور موکت‌ها بپوشانند. ظاهر این موکت‌ها شبیه چمن و رنگشان هم سبز چمنی است.

البته جدای از اتاق‌ها برای کف سالن‌های ورزشی، بالکن یا تراس‌های سقف دار هم قابل استفاده هستند. انتخاب این موکت با رنگ سبزش فضای اتاق را شاد و متفاوت جلوه می‌دهد.

انواع موکت | معرفی و بررسی مزایای انواع موکت ها

در ادامه جدولی از کاربردهای انواع مختلف موکت را با هم ببینیم:        

پلی آمید (نایلونی)  فضای عمومی ، سالن‌های همایش و هتل‌ها
پلی پروپلین (اولفین) فضای خلوت ، فضای دارای رطوبت
پلی استر مناطق سردسیر و راهرو
کبریتی دکوراسیون داخلی خانه
پشمی مکان‌های شلوغ مانند فرودگاه
طرح دار  اتاق نشیمن ، آشپزخانه
تافتینگ (پرز بلند) خانه هایی با رفت و آمد کم 
تایل ساختمان های مسکونی
چمن مصنوعی سالن های ورزشی ، بالکن ، تراس

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اتفاقا موکت اصلا بهداشتی نیست و برای بچه ها و کسانی که ناراحتی ننفسی دارن نامناسبه

    • بدون نام

      افتضاح تر از همشون همون مدل کبریتی هست پول دور ریختنه

    • آقای موکت

      اگر به دنبال خرید موکت هستید ولی جای معتبر نمیشناسید من به شما فروشگاه آقای موکت رو پیشنهاد می کنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج