adexo3
۱۲۶۵۸۸۰
۱۵۷۸
۱۵۷۸
پ

راهکارهای جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی

یائسگی از نظر خیلی از خانم‌های جوان تمام شدن دوره رنج و اسارت و ورود به بهشت است. دوره‌ای که معمولا بین ۴۵ تا ۵۵ سالگی رخ می‌دهد و در طی آن دوره‌های قاعدگی به اتمام می‌رسند. نکته مهمی که باید بدانید این است که یائسگی نه تنها دروازه بهشت نیست بلکه می‌تواند دروازه ورود به جهنم هم باشد و خطر بروز برخی بیماری‌ها مانند پوکی استخوان را افزایش دهد. عارضه‌ای که در طی آن استخوان‌ها نازک و تراکم آن‌ها کم می‌شود و به راحتی می‌شکنند.

 

در ادامه این مطلب قصد داریم راهکارهای جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی را بررسی و معرفی کنیم. بنابراین تا انتها با این مطلب همراه باشید تا هم راجع‌به موضوع فوق اطلاعات کاملی بدست آورید هم با ساده‌ترین روش ارتباط با پزشک و مشاوره پزشکی آشنا شوید.

راهکارهای جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی

پوکی استخوان چیست؟

پوکی استخوان بیماری است که در طی آن تراکم استخوان‌ها کم و استخوان شکننده و ضعیف می‌شوند. عارضه‌ای که جنسیت نمی‌شناسد و در بین زنان و مردان مشترک است. البته با تفاوت این‌که نرخ احتمال بروز پوکی استخوان در زنان نسبت به بروز پوکی استخوان در مردان دو برابر است. برای این موضوع دلایل متفاوتی مانند درشت بودن استخوان مردها، تراکم استخوانی بیش‌تر در آقایان و عامل مهمی مانند یائسگی در بانوان ذکر می‌شود. بهترین دکتر زنان در تهران می‌گوید اتمام دوره قاعدگی مهم‌ترین موضوعی است که می‌تواند بر سلامت استخوان بانوان تاثیر مستقیم بگذارد. در ادامه بیش‌تر به این موضوع می‌پردازیم و روش‌های درمان و پیش‌گیری از بروز پوکی استخوان در یائسگی را نیز بررسی می‌کنیم.

تاثیر یائسگی بر پوکی استخوان

شاید اولین بار که با این عنوان مواجه شدید تعجب کرده باشید و با خود گفته باشید یائسگی چه تاثیری می‌تواند بر پوکی استخوان داشته باشد؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید کمی دقیق شویم؛ احتمالا می‌دانید که استروژن یکی از هورمون‌های تاثیر گذار در چرخه قاعدگی است. هورمونی که نقش مهمی در حفظ استحکام و سلامت استخوان‌های زنان ایفا می‌کند.

با شروع یائسگی و قطع شدن پریود، سطح استروژن کم می‌شود. نتیجه این امر تحلیل رفتن بافت استخوانی است. این موضوع زمانی شدت پیدا می‌کند که حجم توده استخوانی (Peak Bone Mass) در زمان شروع یائسگی کم‌تر از حد نرمال باشد. در چنین مواقعی روند پیشرفت بیماری شدت می‌یابد و فرد علائم بیش‌تری را تجربه می‌کند. البته پوکی استخوان از دسته بیماری‌های خاموش است و خیلی طول می‌کشد تا خودش را نشان دهد به همین علت بنابر توصیه دکتر غدد در ادامه مواردی را بیان می‌کنیم که با رعایت کردن آن‌ها می‌توانید از کاهش ناگهانی استروژن پیش‌گیری کنید و احتمال بروز پوکی استخوان در طول یائسگی را کاهش دهید.

راهکارهای جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی

چگونه احتمال بروز پوکی استخوان در طول یائسگی را کاهش دهیم؟

احتمالاً خودتان می‌دانید که داشتن سبک زندگی سالم و فعالیت بدنی منظم مهم‌ترین عامل در حفظ سلامت جسمانی و حتی ذهنی در میانسالی و پیری است. اما واقعاً سبک زندگی سالم به چه معنا است و شما باید در طول روز چه کارهایی انجام دهید؟ برخی از این کارها عبارتند از:

  1. دریافت منظم و دقیق ویتامین‌ها و مکمل‌های غذایی یکی از مهم‌ترین کارها در جلوگیری از بروز پوکی استخوان در طول یائسگی است. برای جلوگیری از بروز پوکی استخوان سعی کنید به صورت روزانه تا ۱۳۰۰ میلی گرم کلسیم مصرف کنید. این مقدار برابر است با سه تا چهار لیوان شیر. همچنین می‌توانید به جای شیر از پنیر توفو، بادام، فندق، کنجد پوست نکنده، سبزی‌هایی با برگ تیره، ماهی قزل‌آلا، سویا و... استفاده کنید.

  2. ویتامین دی یکی از مهم‌ترین عوامل در حفظ سلامت استخوان‌ها است. این ویتامین به جذب بهتر کلسیم کمک می‌کند. بنابراین سعی کنید ویتامین D را در برنامه غذایی خود بگنجانید و از آفتاب نیز غافل نشوید.
    از الکل، سیگار، قلیان و مواد مخدر دوری کنید. این موارد می‌توانند کارکرد هورمون‌های بدن شما را مختل و بدن را دچار آسیب نمایند.

  3. کافئین خوب است اما در آن افراط نکنید.

  4. ورزش منظم و مستمر یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند احتمال بروز پوکی استخوان در یائسگی را کاهش دهد. بهتر است برنامه ورزشی شما ترکیبی است تمرینات مقاومتی و هوازی باشد تا هم میزان گردش خون در بدن افزایش پیدا کند هم ساختار عضلات استخوان‌ها قوی‌تر شوند

  5. از وارد کردن فشار‌های ناگهانی، بلند کردن اجسام سنگین و انجام کارهای پرفشار خودداری کنید. هر چیزی که بدن شما را در شرایط نامساعدی قرار دهد می‌تواند بر سلامت استخوان ها تاثیر بگذارد.

  6. به طور مرتب سلامت استخوان‌هایتان را چک کنید. زیرا همان‌طور که گفتیم پوکی استخوان از دسته بیماری‌های خاموش است که خیلی دیر خودش را نشان می‌دهد. بنابراین حتماً برنامه‌ای منظم برای ویزیت داشته باشید. به این منظور می‌توانید از درمانکده کمک بگیرید تا فرآیند اخذ نوبت و ارتباط با مشاور را در آسان‌ترین و سریع‌ترین زمان ممکن تجربه نمایید.

راهکارهای جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی

تشخیص پوکی استخوان

تا این‌جا با ماهیت پوکی استخوان و تاثیر یائسگی بر پیشرفت این بیماری آشنا شدید. اکنون بد نیست که شیوه تشخیص پوکی استخوان را نیز بدانید. برای تشخیص این بیماری معمولاً از روش رادیولوژی دگزا استفاده می‌کنند در این روش تراکم یا ضخامت استخوان‌ها در پایین‌ترین قسمت ستون فقرات و قسمت بالایی لگن اندازه گیری و نتایج اسکن به شکل نمراتی از Z و T گزارش می‌شوند

  • نمره Z وضعیت استخوان‌های شما را در مقایسه با استخوان‌های نرمال شخصی در سن و سال و جنسیت شما بررسی می‌کند

  • نمره T مقدار تراکم استخوان شما را در مقایسه با حداکثر تراکم استخوان شخصی در سن و سال و جنسیت شما نشان می‌دهد.

متناسب با نتیجه آزمایش، پزشک روش‌های درمانی مناسب را برای بیمار تجویز می‌نماید.

درمان پوکی استخوان

پس از تشخیص بیماری و مشخص شدن وضعیت بیمار، پزشک با هدف کاهش یا پیش‌گیری از پیشرفت پوکی استخوان، حفظ تراکم استخوان، جلوگیری از بروز شکستگی، کاهش درد، حفظ دامنه حرکتی بیمار و... روند درمان را شروع می‌کند. درمان این بیماری معمولاً با استفاده از دارو‌ها انجام می‌شوند؛ داروهایی که روند کاهش تراکم استخوان را کم می‌کنند و خطر شکستگی استخوان را کاهش می‌دهند. همچنین گاهی از داروهای استفاده می.شود که در هورمون تراپی نیز کمک می‌کنند. برخی از این داروها عبارتند از:

  • بیسفوسفوتات‌ها

  • آگونیست های استروژن

  • کلسی تونین

  • هورمون پاراتیروئید

  • مهار کننده‌های لیگاند

پیشگیری از پوکی استخوان در یائسگی با درمانکده

یائسگی چیزی نیست که بتوانید از بروز آن جلوگیری کنید اما با رعایت کردن برخی نکات و داشتن سبک زندگی سالم می‌توانید عوارض و علائم یائسگی را کاهش دهید. یکی از این عوارض، پوکی استخوان است که در این مطلب با استناد به نظرات دکتر زنان برخی از راهکارهای جلوگیری از پوکی استخوان در یائسگی را معرفی کردیم. مواردی مانند افزایش مصرف کلسیم، دریافت منظم ویتامین دی، مصرف محصولات لبنی، استفاده از سبزیجات برگ پهن، داشتن سبک زندگی فعال و...

لازم است بدانید تمامی این موارد زمانی جواب می‌دهند که به صورت مستمر و منظم در برنامه روزانه شما جای داشته باشند. شما می‌توانید با مشاوران و پزشکان درمانکده در ارتباط باشید و در مورد عوامل خطرزای پوکی استخوان اطلاعات بیش‌تری کسب کنید. توجه داشته باشید که داشتن اطلاعات کافی می‌تواند مهم‌ترین قدم برای پیش‌گیری از بروز بیماری‌ها باشد. مخصوصاً زمانی که در خانواده‌تان نیز سابقه پوکی استخوان داشته باشید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج