جاباما
۱۰۰۱۰۱۲
۴۶ نظر
۵۰۷۸
۴۶ نظر
۵۰۷۸
پ

نیکی خانم، جذاب‌ترین عروس ایران، ۳۰سال بعد

روزنامه اعتماد در شماره امروزش یک سلسله مطلب درباره فیلم «عروس» دارد که ما با کمی دخل و تصرف بخش‌هایی از آن را اینجا آورده‌ایم. ابتدا بخش‌هایی از مصاحبه بهروز افخمی، کارگردان کار را می‌خوانید، بعد یادداشتی کوتاه از عباس یاری، منتقد فیلم و سینما، در انتها یادداشتی از نیکی کریمی که خط‌شکن بود و کلیپی هم از فیلم «عروس».

برترین‌ها: روزنامه اعتماد در شماره امروزش یک سلسله مطلب درباره فیلم «عروس» دارد که ما با کمی دخل و تصرف بخش‌هایی از آن را اینجا آورده‌ایم. ابتدا بخش‌هایی از مصاحبه بهروز افخمی، کارگردان کار را می‌خوانید، بعد یادداشتی کوتاه از عباس یاری، منتقد فیلم و سینما، در انتها یادداشتی از نیکی کریمی که خط‌شکن بود و کلیپی هم از فیلم «عروس».

نیکی خانم، جذاب‌ترین عروس ایران، ۳۰سال بعد

بخش‌هایی از مصاحبه مفصل بهروز افخمی

*صحنه تصادف در فیلم «عروس» طوری فیلمبرداری شده که با بهترین فیلم‌های اکشن امریکایی و اروپایی قابل مقایسه است.

*صحبت‌هایی مبنی بر اینکه فیلم «عروس» خط‌شکن بوده از آن حرف‌هایی است که همان موقع یک عده می‌گفتند ولی هر چه از آن مقطع دور شدیم، مشخص شد بیشتر در این حرف‌ها مبالغه کردند، به شما یادآوری کنم فیلم «هامون» مهرجویی یک سال قبل از فیلم «عروس» با تمام جذابیت‌ها و به اصطلاح نکات ممنوعه فیلم ما ساخته شده است، اتفاقا در جشنواره هم نمایش داده شده بود و جایزه هم گرفته بود. نمایش عمومی هم داشت. در آن فیلم بیتا فرهی بازی می‌کرد و همه چیز در «هامون» از دیالوگ تا نمای نزدیک تا آرایش غلیظ بازیگر زن و هر چیز دیگر که قرار بود در فیلم «عروس» برای اولین بار دیده شود یک سال قبلش دیده شده بود.

*از نظر من تفاوتی که «عروس» ایجاد کرد به ساخت و پرداخت آن مربوط می‌شد و اهمیت عروس به این نبود که خطوط قرمز را زیر پا گذاشته بود.

نیکی خانم، جذاب‌ترین عروس ایران، ۳۰سال بعد

* افسانه دیگری که درباره فیلم «عروس» درست کرده بودند این بود که کیهان مخالف فیلم بوده و این کاملا دروغ بود. واقعیت این است که کیهان و سردبیر آن زمانش آقای مهدی نصیری فیلم را خیلی پسندیدند و نقد موافق درباره این فیلم نوشتند و این باعث شد «عروس» هنگام نمایش عمومی مورد حمله سراسری منتقدان آن زمان قرار بگیرد.

آیا نیکی کریمی از همان اول گزینه نقش اصلی فیلم (مهین) بود؟

بله به خاطر اینکه ما بازیگر هجده نوزده ساله‌ای که بتواند نقشش را پخته ودرست بازی کند نداشتیم. همین الان هم نداریم. یعنی اگر بخواهیم الان فیلم متکی به بازیگران جوان بسازیم نمی‌توانیم، چون بازیگر مطمئن جوانی که بتواند فیلم دو ساعته را پر کند - چه در زنان و چه در مردان زیر بیست سال - نداریم. البته وضعیت در تمام دنیا همینطور است.

اشاره کردید کیهان موافق فیلم عروس در زمان نمایش بود، اما آیا آن زمان مانعی برای اکران فیلم «عروس» از طرف گروهی و تفکری نیامد؟

معتقدم هر جایی که موفقیت بزرگ به وجود می‌آید با حجم عظیمی از حسادت ودشمنی روبه‌رو می‌شویم. تا دلتان بخواهد آن زمان درباره من دشمنی و حسادت ورزی شد ولی برای من اهمیتی نداشت. هیچ کدام را به یاد ندارم. می‌دانم قانون طبیعت است که هر کس موفق می‌شود دشمنان و حسودان زیادی پیدا می‌شوند که سعی می‌کنند هر جور شده به او صدمه بزنند.

با توجه به اینکه بسیاری از منتقدان معتقدند که ابوالفضل پورعرب با فیلم شما به سینمای ایران معرفی شد و بعد از آن به نوعی دروازه سینمای ایران به روی بازیگران خوش چهره باز شد...

در مورد فیلم «عروس» انتخاب این بازیگران اقتضای داستان بود. تعهدی احساس نکردیم که بچه‌ها وجوان‌ها را به سینما معرفی کنیم. مجبور و نیازمند بودیم به دو جوان؛ یکی دختر هفده هجده ساله که ظاهرا از روی بی‌تجربگی وکم عقلی خودش را در وضعیتی قرار می‌دهد که شوهرش کار قاچاق می‌کند و مرد بیست و پنج ساله‌ای که آنقدر احساساتی و کم‌تجربه است که به خاطربه دست آوردن دختر مورد علاقه‌اش خودش را در شرایطی قرار می‌دهد که مجبور به انجام انواع جنایت می‌شود.

واضح است که اگر این داستان را با مردی سی و چند ساله می‌ساختیم یا دختر بیست و هفت ساله جای نیکی کریمی انتخاب می‌کردیم تماشاگر از جفت آن‌ها متنفر می‌شد.

نیکی خانم، جذاب‌ترین عروس ایران، ۳۰سال بعد

به نظر می‌آید در حال حاضر کمی جسارت از سینما گرفته شده. همین چند روز پیش بود که بحث رومینا اشرفی پیش آمد و نام فیلم‌هایی آورده شده که در محاق ماندند و فرصت مطرح شدن نداشتند. انگار آن فضای باز این روز‌ها وجود ندارد. شما چه عقیده‌ای دارید؟

به نظر من سینما دیگر آن سینمای ۳۰ سال پیش نیست، یعنی اگر الان فیلم جسورانه ساخته شود هم آنقدر‌ها تاثیر نمی‌گذارد که ۳۰ سال پیش می‌توانست بگذارد.

نقد عباس یاری، دبیر تحریریه، ماهنامه فیلم

عباس یاری: ساخته شدن فیلم عروس در سال ۶۹ یک اتفاق مثال زدنی و شوک عجیب برای سینمای ایران بعد از انقلاب بود. در واقع با آمدن «عروس» در سینمای ایران چیزی شکسته شد و تمام آن بن‌مایه و پی‌ریزی را که تا قبل از آن در سینمای ایران چیده شده بود همه به هم خورد و تخریب شد و آن هم سینمایی بود که بسیار پالوده و بر اساس یک‌سری قواعدی بود که بخشی نوشته، بخشی گفته شده و بخشی بر اساس فضای موجود شکل گرفته بود.

اساسا اتفاق «عروس» باعث شد سینمای ایران بعد از انقلاب به بعد و قبل از فیلم «عروس» به لحاظ مضمونی، تصویری و ارایه شخصیت‌های سینمایی تقسیم شود. تا قبل از آن کسی جرات نداشت برای بازیگر اصلی فیلمش دختری را انتخاب کند که زیبا چهره باشد، چشم‌های رنگی داشته باشد و کلوزآپ‌های دلچسب به لحاظ زیبایی‌شناسی تصویری چه از مرد و چه از زن فیلم بگیرد.

خاطره‌بازی نیکی کریمی با عروس

نیکی کریمی: فیلم عروس برای من تصویر گنگ و شاداب تابستانی گرم و دلنشین از نوزده سالگی است که مقدمه ورودم به دنیای بازیگری شد. برخلاف عده‌ای، من برای بازیگر شدن سختی زیادی متحمل نشدم و دوره‌های طولانی بازیگری را نگذراندم. می‌توانم راحت بگویم خوش شانس بودم و سینما که وابسته به ادبیات، علاقه ازلی و ابدی من است، خیلی اتفاقی در مسیرم قرار گرفت. از آنجایی که پدر و مادرم مشوق من در این زمینه بودند همین کار را برای من راحت می‌کرد. ‎بازی در فیلم عروس پر از خاطرات شیرین و به یادماندنی، اما سخت است.

نیکی خانم، جذاب‌ترین عروس ایران، ۳۰سال بعد

شاید اگر هر بازیگر دیگری در سن نوزده سالگی نقش عروس را بازی می‌کرد و در همان سال فیلمش جنجالی و پرفروش می‌شد، نمی‌توانست در این حرفه دوام بیاورد، اما من مراقب بودم و آگاهانه و محتاط در مسیری که انتخاب کرده بودم قدم بر می‌داشتم و می‌دانستم که می‌خواهم در سینما بمانم، اما درست آن زمانی که فیلم عروس ساخته شد، فیلم‌ها بیشتر جنگی و حادثه‌ای بودند و عروس در این میان طراوتی داشت که مخاطب را به خود جذب می‌کرد. تازگی موضوع این فیلم و داستان عاشقانه‌اش و لحن منحصربه‌فردش به دل تماشاگران می‌نشست. با اینکه فیلم‌های خوبی در آن سال‌ها ساخته شد - از جمله پرده آخر واروژ کریم مسیحی یا فیلم‌های عباس کیارستمی - عروس در ژانر خودش با تم عاشقانه‌ای که داشت، به یاد ماندنی شد.

نیکی خانم، جذاب‌ترین عروس ایران، ۳۰سال بعد
منبع: روزنامه اعتماد
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دهه شصتی ها را با همین چیزا و فیلمهای تخیلی گول زدند و بدبخت کردند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دهه شصتیهای ننر که همیشه در حال روضه خونی اند.این فیلم برای بزرگسالان ساخته شد و ربطی به شما نداشت

      • بدون نام

        گویا خیال می کنید آسمون سوراخ شده و شما شستیها افتادید پایین اما در واقع شهرتتون به دلیل زیاد بودنتونه.یعنی بیش از حد نیاز تولید شدید و مزاحم اید

      • بدون نام

        بله بنظرم عرضه و تقاضا باید میزان باشه دهه شصتی ها عرضه شون بیشتر ازتقاظا بوده

      • بدون نام

        آره دقیقا با همینا گول خوردیم دوره راهنمایی دوره نوجوانی این و عصر جمعه پخش کرد قشنگ یادمه فکر میکردیم همه خوبن و عده کمی اینجوری ان ولی بعدها دیدیم برعکسش بود

      • بدون نام

        یعضی از دهه شصتی تازه سال 69 به دنیا اومدن. بقیشونم خردسال بودن در اون سال. در حالیکه این فیبم برای بزرگسالان ساخته شده بوده (دهه چهل و پنجاهی ها)

      • M

        حالا انگار دهه های دیگه چه گلی به سر مملکت و بقیه زدن . دهه شصتی معنی خیلی چیزا رو خوب میفهمه که دهه های عقب تر و بعدش یا نفهمیدن یا براشون مهم نیست

      • بدون نام

        یه دهه شصتی اون موقع تو قندان بوده الان شما دهه شصتی ها باا چی اغفال شدید
        هرجا یه عنوان دهه شصت میاد شما ناله میزنید اگر کسی اغفال شده باشه ده پنجاهی ها هستند که اون زمان بینده این فیلم بودن

      • بدون نام

        تنها چیزی که باهاش دهه شصتی ها رو گول زدن این بود که گفتن درس بخون دکتر مهندس میشی پولدار میشی ما درس خوندیم دیدیم نه با دکترا هم اندازه یه دلال و بازاری و بساز بنداز پول در نمیاد مشاغل خوب پارتی میخواست یا کل سناریو اشتباه بود یا ننه بابا ها مون بیش از حد زاد و ولد کرده بودن نیرو کار اینقدر زیاد بود که کسی تو مدرک تحصیلی تف هم نمینداخت
        که فکر کنم مورد دوم بیشتر درسته

      • بدون نام

        دهه شصتیها چه چیزی رو می فهمند که دهه پنجاهیها نمی فهمند؟ بس کنید این حرفهای عوامانه رو. چهل سالتون شد و هنوز نمی تونید منطقی حرف بزنید.اولین نسل فرزندسالاری ایران:دهه شصتیها

      • ببند افخمی خرفت

        دختر بیست و هفت ساله با مرد سی و چند ساله تجربه برابر دارند؟؟ همینه آخر عمری زن جوون می گیرید.زن رو ده سال پیرتر از مرد حساب می کنید

    • نازنین

      فیلم عالی و ستاره هاش هم ستاره واقعی سینما، بخصوص خانم کریمی زیبا و موقر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون واسه اون زمان بود الان مرد بیست و پنج ساله نداریم پسر بیست و پنج ساله داریم که ته تهش لم داده جلو تلویزیون باب اسفنجی نگاه میکنه و دختر هجده ساله که چندتا لباس فیک شنل و گوچی میخره میپوشه از اتاق خوالش تو خونه عکس میذاره بعد هم مینویسه: ای ام مدلینگ!!!! (هنوز فرق مدل رو با مدلینگ نمیدونه )یعنی خواستم بگم کارگردانها بخوان دوباره فیلم بسازن بدونن کاراکتر رو کی و کجا بذارن سناریو باور پذیر چی بنویسن

    • محمد

      حالا چرا واقعا عروس نمیشی؟

      پاسخ ها

      • استامینوفن

        منتظر توئه ممد .

    • ادم آهنی

      کاربر محترمی که فرمودی انگار اسمون سوراخ شده ما دهه شصتیا افتادیم پایین بایدعرض کنم دقیقااااا همینطوره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دورانی که دهه ۶۰داشتن بکر وپاکیزه بود

      • بدون نام

        قدیم بچه زیادیها خجالت می کشیدند.الان طوری سر و صدا می کنند که انگار کس دیگری بجز اینا تو این دنیا نیست

      • بدون نام

        بچه های دوران شصت سختیارو کشیدن اماهیچی عایدشون نشد.امالذتی که در دوران کودکی بردن وتجربه کردن الان تکرارنمیشه برای نسل های دیگه.خوش واقعی بودن.

      • بدون نام

        بابا اصلا سال 69 که این فیلم ساخته شده ،بعضی دهه شصتی ها تازه به دنیا اومدن.بقیه شون هم خردسال بودن. و مسلما خردسالان مخاطب این فیلم نبودن. این فیلم برای دهه چهلی ها و پنجاهی هایی که بزرگسال بودن ساخته شده نه دهه شصتی ها

      • بدون نام

        منفیا بیشترن چون تعداد الافهای هفتادی و هشتادی زیادن

      • بدون نام

        شصتیها هم سختی کشیدند هم کودکی خوبی داشتند؟

      • پنجاه و هشتی

        پنجاهیها هم در سال هفتاد اکثرا نوجوان یا کودک بودند

    • بدون نام

      زیباترین هنرپیشه زن ایران بدون جراحی

      پاسخ ها

      • بیخانمان

        واقعا

      • سارا

        قالی کاشون

      • بدون نام

        چقدر منفی دادن . فازتون چیه ؟ خب زیباست دیگه

      • بدون نام

        شانسی زیبا شده چرا بقیه باید سرکوفت بشنوند؟

      • بدون نام

        چ سرکوفتی ؟ چ ربطی داره ؟

    • بدون نام

      علی برکت الله

    • بدون نام

      یعنی آقای پورعرب سال هفتاد، بیست و پنج ساله بوده؟!! توی فیلم که سنش بیشتر نشون میده!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سی ساله بوده

      • بدون نام

        از سی ساله ها هم پیرتر به نظر می رسیده و نیکی کریمی هنوز نوزده سالش هم نبوده.اینم یه جور کودک همسریه

    • بدون نام

      ده شصت نسل سوخته انقلاب است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه ربطی داره؟پس اون دهه پنجاهی های طفلک که کودکی و نوجوانیشون در انقلاب و جنگ گذشته چی بگن؟
        این فبلم هم سال 69 ساخته شده ،بعضی دهه شصتی ها تازه به دنیا اومدن اون سال.بقیه شون هم خردسال بودن. و مسلما خردسالان مخاطب این فیلم نبودن. این فیلم برای دهه چهلی ها و پنجاهی هایی که بزرگستا بودن ساخته شده نه دهه شصتی ها

      • بدون نام

        دهه شصت نسل مزاحم و غرغرو است.دهه پنجاهیها و چهلیها سوختند

      • بی نام

        چرت نگو

      • بدون نام

        من هشت و نیم سالم بود که جنگ هشت ساله تموم شد.نوجوانی مجبور بودیم لباسهای زشت و گشاد بپوشیم در دانشگاه چادر سرمون می کردند کار پیدا نمی شد کنکور سخت بود آزادی فردی نداشتیم.از بچگی و نوجوانی تا جوانی در بحران بودیم.اینم چهل سالگی مون.حالا شصتی شد سوخته.!!!ای روزگار

    • بدون نام

      چه خاطرات خوبی داشتیم با این فیلم
      خیلی این فیلم رو دوست داشتم و دارم هم جناب پور عرب و هم خانم کریمی عزیز با این فیلم چهره شدن

    • قلقلی

      وای من که اصن از فیس نیکی کریمی خوشم نمیاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یه قل بخور شاید نظرت عوض شد

      • بدون نام

        فعلا كه چهل ساله داره دلبري ميكنه

    • مهسا

      خخخخخ از خود راضی انگار از دماغ فیل افتاده ...

    • بدون نام

      یادش بخیر من اون موقع یک جوان 25 ساله بودم یک بار فیلم رو تهران دیدم یکبار هم شهرستان خودمون

    • بدون نام

      اه یادش بخیر خیلی جذاب بود زمان خودش

    • بدون نام

      من دهه هفتادیم ولی واقعا یه دهه شصتی عقلش نمیرسه که این فیلم چون تو دهه شصت ساخته شده مربوط به اون دهه هست نه کسایی ک صرفا متولد شدن و بعضیاشون رو تازه از شیر گرفتن ، خداییش راست میگن چهل سالتون شد عاقل نشدین))))))))

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج