جاباما
۱۰۰۲۴۳۴
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

در رستوران‌ها و کافه‌های تهران چه می‌گذرد؟

با بازگشایی رستورانها،کافه‌ها و اغذیه فروشی‌ها حال این سوال پیش می‌آید که این واحدهای صنفی چقدر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند؟

ایسنا: با بازگشایی رستورانها،کافه‌ها و اغذیه فروشی‌ها حال این سوال پیش می‌آید که این واحدهای صنفی چقدر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند؟

اسفندماه سال گذشته بود که با شیوع ویروس کرونا در کشور محدودیت‌هایی در همه سطوح جامعه اعمال شد و بسیاری از مشاغل به حالت تعطیل و نیمه تعطیل درآمد تا از گسترش هرچه بیشتر این ویروس ناشناخته جلوگیری شود. اگرچه بسیاری از مشاغل با اعمال این محدودیت‌ها تا مرز ورشکستگی پیش رفتند و خسارت‌های زیادی به آنها وارد شد ولی این اقدام در نهایت منجر به کاهش تراکم جمعیت درسطح شهر شد که کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌ها ناشی از کووید- ۱۹ در ماه فروردین و اردیبهشت، شاهدی بر این ادعاست.

البته این تعطیلی مشاغل تنها مختص به ایران نبود و بسیاری از شرکت‌های قدرتمند اقتصادی در دنیا نیز به دلیل محدودیت‌های اعمال شده متضرر و حتی مجبور شدند بخشی از نیروی انسانی خود را تعدیل کنند و در این بین بسیاری از افراد شغل خود را از دست دادند.

این روند چندماه ادامه ادامه یافت تا اینکه رفته رفته با عبور از پیک پاندمی، بسیاری از مشاغل فعالیت خود را از سر گرفتند و بعد از عید فطر نیز تمامی مشاغل حتی آن دسته از مشاغلی که پرخطر اعلام شده بودند با شرط رعایت پروتکل‌های بهداشتی وضع شده آغاز به کار کردند.

از جمله مشاغل پرخطری که بعد از عید فطر به طور رسمی آغار به کار کردند، رستوران ها، کافه‌ها و اغذیه فروشی‌ها بودند. مشاغلی که اگرچه به صورت محدود و به شکل بیرون بر فعالیت داشتند اما بنا بر گفته رییس اتحادیه اغذیه فروشان و مواد غذایی تهران ۹۰ درصد واحدهای اغذیه فروشی تقریبا تعطیل بودند و این تعطیلی‌ها شامل حال رستوران‌ها و کافه ها نیز شده بود.

این مشاغل بنا بر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا موظف شدند برای بازگشایی پروتکل هایی را رعایت کرده و طبق گفته رییس اتحادیه صنف دارندگان رستوران و سلف سرویس های تهران، رستوران‌ها بایستی ضمن ثبت نام در سامانه اصناف و صنایع وزارت بهداشت، دریافت کد رهگیری و نصب این کد بر در رستوران‌ها، نکات بهداشتی از جمله کاهش تعداد صندلی‌ها به منظور رعایت فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

اگرچه متخصصان و کارشناسان امور همواره تاکید کردند که این بازگشایی‌ها به منظور پایان یافتن کووید-۱۹ نیست و مردم بایستی همچنان نکات بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند تا شاهد موج دوم و سوم این بیماری در کشور نباشیم، اما چیزی که این روزها در برخی از رستوران‌ها، کافه‌ها و اغذیه فروشی‌ها دیده می‌شود نشان می دهد که گویا این گفته‌ها در نزد بسیاری از افراد به فراموشی سپرده شده است و برخی از این واحدها نیز تنها به فکر جبران خسارت‌های چندماهه خود هستند!

درحالی که بسیاری از این واحدها خود را موظف به رعایت پروتکل های بهداشتی در این پاندمی می‌دانند و بهداشت جمعی و فردی را رعایت می‌کنند، اما در مراجعه خبرنگار ایسنا به تعدادی از کافه‌ها و رستوران‌های شهر تهران مشخص شد که برخی از واحدها به دلیل هجوم مردم و کاهش نیروی انسانی نه تنها هیچ یک از پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند بلکه حتی بهداشت آنها ضعیف‌تر از قبل پاندمی هم شده است و نکاتی همچون تراکم جمعیت، عدم فاصله گذاری، عدم استفاده پرسنل از ماسک و دستکش، عدم رعایت بهداشت محیط در این واحدها به چشم می‌خورد. نکاتی که اگر به آن توجه نشود و اصلاح رویه‌ای در خصوص آنها صورت نگیرد مجددا سلامتی جامعه را به خطر می‌اندازد.

آن چیزی که باید در این شرایط به یاد داشته باشیم این است که همه افراد جامعه در برابر پاندمی مسئولیت دارند و بی‌توجهی به آن می‌تواند خسارت‌های زیادی به کشور وارد کند؛ بنابراین بایستی اصنافی که مستقیما با سلامت مردم سروکار دارند رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در اولویت کاری خود قرار دهند و نهادهای نظارتی نیز بایستی حساسیت‌های خود را بیشتر کرده تا سلامت جامعه تهدید نشود و اصناف نیز بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند و بیش از این دچار ضرر و زیان و خسارت نشوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • E

      نتیجش هم شد موج دوم که اولین کشوری بودیم که اعلام کرد موج دوم رو در کشورش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج