جاباما
۱۰۰۲۵۲۸
۲ نظر
۵۰۰۱
۲ نظر
۵۰۰۱
پ

حذف مقاله مربوط به تأثیر منفی هیدروکسی‌کلروکین

مجله علمی «لنست» مقاله‌ای علمی را که در آن گفته شده بود داروی هیدروکسی کلروکین بر بیماران کرونایی اثر منفی دارد، حذف کرد.

برترین‌ها: به نقل از رسانه فارسی زبان؛ مجله علمی «لنست» مقاله‌ای علمی را که در آن گفته شده بود داروی هیدروکسی کلروکین بر بیماران کرونایی اثر منفی دارد، حذف کرد.

این مقاله به درخواست سه نفر از دانشمندانی که نویسنده اصلی آن بودند حذف شده است.

دلیل حذف مقاله چه بود؟

سه نویسنده اصلی از چهار نویسنده این مقاله یعنی مندیپ مهرا، استاد دانشگاه هاروارد که مدیریت این تحقیق را بر عهده داشته، فرانک راشیتزکا از بیمارستان دانشگاهی زوریخ و امیت پتل استاد دانشگاه یوتا، با انتشار بیانیه‌ای در توضیح دلیل پس گرفتن امضای خود از پای مقاله گفته‌اند که آنها برای بازبینی نتیجه تحقیق‌شان به دست یک نهاد ثالث، با سفارش دهنده تحقیق یعنی شرکت آمریکایی «سرجیفیر» به توافق نرسیده‌اند. سپان دسای، مدیر عامل شرکت سفارش‌دهنده، خود نفر چهارم در این تیم پژوهشی است

تحقیقات این‌چنینی معمولا برای تأیید نهایی نیاز به بازبینی یک شخص یا نهاد علمی ثالث دارند.

حذف مقاله مربوط به تأثیر منفی هیدروکسی‌کلروکین

پژوهشگران در بیانیه خود نوشته‌اند شرکت سفارش دهنده تحقیق، تمامی داده‌ها را که برای بررسی «مستقل» نتایج مورد نیاز است، در اختیار آنها قرار نداده و بنابراین آنها قادر به «راستی‌آزمایی منابع اولیه داده‌ها» نیستند. به این ترتیب نتایج به دست آمده از این پژوهش به دلایل روش‌شناختی زیر سؤال رفت.

نتیجه تحقیق چه بود؟

در مقاله مورد بحث که با استناد به نتیجه تحقیق این دانشمندان روز ۲۲ مه (۲ خرداد) در مجله علمی لنست منتشر شد، گفته شده بود که این تحقیق روی حدود ۹۶ هزار بیمار کرونا بستری شده بین دسامبر تا آوریل گذشته در ۶۷۱ بیمارستان در سراسر جهان انجام شده است. از این تعداد فرد مبتلا به کووید ۱۹، به ۱۵ هزار نفر دوز هیدروکسی کلروکین یا مشتقات آن همچون کلروکین را به تنهایی یا در ترکیب با داروهای آنتی بیوتیک داده بودند.

بر اساس ادعای نویسندگان مقاله لنست، نتیجه این مطالعه نشان داده بود که داروی جنجالی هیدروکسی کلروکین که برای کرونا پیشنهاد شده، هیچ تأثیر مثبتی بر روی بیماران کرونایی نداشته و بلکه خطر نامنظمی ضربان قلب و حتی مرگ فرد بیمار را بالاتر می‌برد.

هیدروکسی کلروکین دارویی است که از آن غالبا برای درمان مالاریا استفاده می‌شود.

تأثیر انتشار نتایج تحقیق

انتشار این مقاله علمی تأثیرات چشمگیری در سراسر جهان داشت.

مهم‌ترین پیامد انتشار این مقاله آن بود که سازمان جهانی بهداشت آزمایش‌های بالینی در مورد تأثیر هیدروکسی کلروکین بر افراد مبتلا به کووید ۱۹ را متوقف کرد. این سازمان اکنون پس از ابطال نتایج تحقیق قبلی، خبر از سرگیری آزمایش‌های بالینی را داده است.

پژوهشگران دیگری در جهان از جمله پروفسور دیدیه رائولت در فرانسه نیز تا کنون از نتایج مثبت هیدروکسی کلروکین برای درمان کرونا سخن گفته‌اند. ادعای رائولت در فرانسه و اروپا جنجال زیادی بر پا کرده است.

در میان مقام‌های سیاسی جهان نیز دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا تا کنون نسبت به فواید این مولکول سخن گفته و فاش کرده که خود او نیز به منظور پیش‌گیری از کرونا از این دارو استفاده می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حالا تکلیف ما که به این بهانه هزاران فحش به ترامپ در رسانه ها دادیم چه میشود؟ خدا از سر تقصیراتمان بگذرد

    • بدون نام

      بیماری داشتم که بااینکه بخاطر بیماری روماتیسم مفصلی ازمدتها پیش قرص هیدروکسی کلروکین مصرف میکرد.مبتلا به کرونا شده بود.این موارد معمولا درآمارها بحساب نمی آید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج