دلالیِ مدل جدید در بازار خودرو با ارقام نجومی!
نام برندگان قرعهکشی اخیر از بین حدود ٦میلیون نفر ثبتنامکننده بیرون آمده است اما برخی از آنها ترجیح دادند به دلایل مختلف امتیازشان را بفروشند. بیشتر آنها در سایتهای خریدوفروش آنلاین آگهی فروش دادند و طی ٤٨ ساعت شاهد تماسهای مکرر خریداران بودند.
روزنامه شهروند نوشت: نام برندگان قرعهکشی اخیر از بین حدود ٦میلیون نفر ثبتنامکننده بیرون آمده است اما برخی از آنها ترجیح دادند به دلایل مختلف امتیازشان را بفروشند. بیشتر آنها در سایتهای خریدوفروش آنلاین آگهی فروش دادند و طی ٤٨ ساعت شاهد تماسهای مکرر خریداران بودند.
یکی از آنان در قرعهکشی ایرانخودرو برنده یک دستگاه پژو ٢٠٦ تیپ ٢ شد اما امتیاز خودرویش را به قیمت ٢٠میلیون تومان فروخت: «من به خودرو نیاز داشتم برای همین ثبتنام کردم. میخواستم قرض بگیرم و مبلغ خودرو را پرداخت کنم اما موفق نشدم برای همین تصمیم گرفتم امتیازم را ٢٠میلیون تومان بفروشم.»
فرد دیگری که امتیاز خودروی تیبایش را ١٠میلیون تومان فروخته است: «من در کار خریدوفروش ماشین هستم. سه خودرو ثبت نام کرده بودم که شانسم تیبا درآمد. بلافاصله بعد از اینکه برنده شدم، در سایتهای خریدوفروش آنلاین آگهی دادم و به کسی که قیمت بالا داد، فروختم.» دو نفر دیگر هم که به ترتیب خودروهای پیکاپ ریچ دوکابین و ساینا برنده شده بودند، امتیازشان را ٢٠ و ٨,٥میلیون تومان به فروش رساندند.»
او می گوید: «هیچ اتفاق خاصی نمیافتد؛ اگر کسی ایراد گرفت، میتوانم بگویم امتیازم را به پسرخالهام فروختهام. من با خریدار هماهنگ کردم، قرار شده اول به نمایندگی برویم تا او مبلغ پیشفروش را واریز کند. سپس به یک دفتر ثبت رسمی خواهیم رفت تا قولنامه را بنویسیم. در متن آن قید خواهیم کرد که من پول را کامل گرفتهام و بعد از یک سال خودرو را به نام خریدار خواهم زد. یک چک تضمینی به مبلغ نهایی خودرو و پول امتیاز هم به خریدار میدهم تا خیالش راحت باشد.»
محمود جامساز، اقتصاددان، دریافتنکردن پول هنگام ثبت نام را یکی از دلایل فروش امتیازات میداند: «خودروسازان ابتدا اعلام کرده بودند که هر کسی بخواهد ثبت نام کند باید قسط اول را واریز کند. آن زمان بعضیها به این روند انتقاد کردند تا درنهایت قرار شد بدون پرداخت پول ثبتنامها انجام شود. به این ترتیب کسانی که پول نداشتند هم در پیشفروش شرکت کردند. تعدادی از این افراد حالا برنده شدهاند اما پول کافی ندارند. آنها برای اینکه در شرایط اقتصادی سخت این روزها سود کنند، امتیازشان را فروختند.»
جامساز معتقد است خیلی از کسانی که در پیشفروش شرکت کرده بودند، دلال هستند: «این دلالان به دنبال خرید امتیازات برندگان هستند. شرایط معیشت شهروندان هم به قدری سخت است که آنها برای فروش امتیازشان چاره دیگری ندارند. در این شرایط احتمال دست به دست شدن حوالهها وجود دارد.»
نظر کاربران
اینا چرت هستن
پاسخ ها
ملت شدن دلال
جای سوال داره واسه من ..اینکه نظامی که تونسته ابر قدرت جهانو به زانو در بیاره و سیستم اطلاعاتیش اینقدر قویه که عبدالمالک ریگیرو از انور به اینور بیاره نمیتونن جلوی این مافیای لگن سازیو بگیره؟؟؟؟؟؟؟ واقعا تعجب اوره
لعنت به همشون
ملت نزول خور ایران
خدا مرگی بده به ملتی که برای مشتی ماشین اشعال وگران به هرسازی خودرو سازان ودولت ملعون می زنه می رقصند!
پاسخ ها
گرسنگی نکشیدی رفیق.
دروست کفتی
اگر اینا تونستن یک قیمت خودرو ودوم قیمت میوه کنترل کنن هوچی گفتین راست گفتین
بابا ما هسته ای نمیخوایم.,فضا نمیخوایم ,اگر راست میگین این دوقلم درست کنید
پاسخ ها
فقط خودرو با میوه نیست مسکن لوازم خانگی
اگه همه مثل تو فکر کنن خانوادشون هم رو هواست چون هیچی برات مهم نیست غیر اون دوقلم
..تنها راه نجات اقتصاد ایران فقط و فقط شفاف سازی مالی دقیق و ثبتی در سیستم مالی کشور میباشد
پاسخ ها
تنها راه نجات اقتصاد ایران ، فقط فهم و عقل و شعور مردم ایران هستش که اگر داشتن خودسون رو بازیچه دست اینا نمیکردن.
خریدوفروش امتیاز را ممنوع کنید وکسیکه ماشین به نامش در امده تا ۵ سال حق فروش نداشته باشه واگر پول نداره نگیره نگذارید سوء استفاده کنن
پاسخ ها
دقیقا دولت خودشم دوست داره دلالا سود ببرن دستشو تو همه
وقتی یه چیزی تو کشور کمه باید وارد بشه وقتی خودرو ساز های داخلی توان تامین بازار را ندارند ( یا نمی خواهند ) با واردات باید عرضه و تقاضا تعدیل بشه که چنین وضع مسخره ای نداشته باشیم ، مثه اینکه تو یه شهر دوتا قصابی بذاری بعد اجازه ندی هیچکس گوشت بقروشه انتظار هم داشته باشی مردم هر روز کباب بخورند
پاسخ ها
خیلی خوب تعجب داره
اشتباه این بود که تا پنج سال حق فروش نداشته باشند
دولتی که به فکر مردم نیست و در نقش صادر کننده حواله به این و آن می باشد و نمی تواند درآمدهای مردم که نیازهای اصلی زندگی میباشد را تامین کند نقش دلالی به عنوان یک امتیاز و د کسب درآمد لحاظ می گردد آقایان شما مملکت را به دلالی رساندید و مشکل در مردم نیست بلکه مشکل در آقایانی است که نمی دانند مردم چگونه باید زندگی کنند نمونهاش پاسخی که مسئول امور بازنشستگان به خبرنگار داد و گفت سبک زندگی متفاوت است
تنها راه . بازار رقابتی داخلی و خارجی
خدا لعنتتون کنه
پاسخ ها
دلال که قبلا ثبت نام میکرد ماشینو می فروخت حالا این مردم عادی هستند با کد ملی خودشون شما میگی پنج سال قانون بزارن ماشینو نفروشه
تنها راه غارت نشدن ملت ایران رفتن غارتگران است وبس.
مسخره است بفروشن ولی به مشکل خوردن که صد در صد میخورن دادگاه باید یه جریمه ی سنگین بکن اینارو
تنها راه جلوگیری از دلال بازی دوشرکت خودرو سازی از انحصار دراوردن هست تعرفه واردات خودرو صفر شود تا واردات ازاد نشود اینها هر بلایی بخوان سر مردم میاورن چون دولت میخواهد وگرنه خودرو ساز جرات نمیکند از این دلالی ها بکند
اولا باید خودرو وارد بشه ،اونم به دست مردم یا دولت نه دلالها،سال فعلی سال جهش تولید نیست سال جهش قیمته،ثانیا برای پیش فروش باید تنها ۱۰ درصد مبلغ گرفته بشه نه ۵۰ درصد، پول مردم یکسال بخوابه که بعدا فرقون تحویل مردم بدن،اجازه بدین تا خودرو دست دوم وارد بشه،اگر دین ندارید لااقل ازادمرد باشید.
چرا چرت و پرت میگین مگه قرار نبود هیچ یک از این راه ها وجود نداشته باشه واگزاری یا فروش این ها همش دروغه خدا لعنتتون بکنه
جدی سود این آدم تو این هشت سال چی بود
دلالی همون دزدی هستش فقط اسمش فرق داره
اینهایی که می خرند چه کسانی هستند آیا نیاز به ماشین دارند؟ نه به خدا وقتی هر کسی از خونه بابا ننش قهر کرده اومده تاجر و بازاری شده وضعیت همینه خون مردم تو شیشس
ارقام نجومی. 10 میلیون 20 میلیون شد ارقام نجومی. پس اونایی که پول ملت رو خوردند و رفتند کانادا فوق نجومی هست دیگه.
تا زمانی ک سایتهایی نظیر دیوار و شیپور و غیره بدون نظارت ب کار خود ادامه میدهند این روند ادامه داره.این سایتها ب قدری خود سرانه عمل میکنند که ب صورت اشکارا مینویسد حسب دستور قضایی قیمتها برداشته شدن و اعتراض میکنند.این برنامه ها باید برداشته شود.یکی از سلسله دلایلی ک باعث این امر شده اینگونه برنامه هاست.
پاسخ ها
به نظر من دیگه معلوم شد دشمن در کمینه وقتش که جواب سخت وکوبنده به دلالها وکلا به حواله فروشها.داد
اون دوست عزیزی که درخواست صفر کردن تعرفه واردات رو دارن باید خدمتتون عرض کنم ب فرض اینکه تعرفه واردات هم صفر شود چون در تعمیرات و نگهداری خودروهای وارداتی دچار مشکل هستیم این امر تاثیری زیادی بر روی قیمت نداره و اگر هم داشته باشه موقتیه.
اخه چطوری گفتن فقط میشه یکی ثبت نام کرد؟
تا زمانی که بازار انحصاری و محدودیت واردات وجود داره این مشکلات هم هست
لگن سازها توان تولید ندارن ماشین رو انحصار خودشون کردن ،قیمت این آشغال ها رو روزانه با دلار بالا میبرند ، انگار ۴۰میلیون کارگر هم با دلار حقوق میگیرن
یه دستور به تمامی ثبت اسناد هیچ قولنامه ای برای ماشین فروش فوق العاده ثبت نمی شه وبه سازمان بازررسی ارجاع بشه ویه مرکزی یا سایتی راه اندازی بشه هرکس میخواد بفروشه به اونجا مراجعه کنه وبا افت قیمت خریداری شده وکارشناسی شده به خریدار واقعی با همان شرایط ثبت نامی قبلی فروخته بشه
وقتی مردم این کار ها رو میکنن معلوم مسئولین هم اینجوری میکنن
حتما در انتخابات خبرگان ،ریاست جمهوری،و مجلس حضور فعال داشته باشید همه چی درست میشه
یه کاری کردن قشنگ همش به دلال ها برسه. آفرین