۱۰۰۵۶۴۰
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

نزدیکان تاج نگران بازگشت کفاشیان!

بازگشت علی کفاشیان به فدراسیون فوتبال این روزها تبدیل به نقل محافل رسانه‌ای شده است

فرهیختگان: بازگشت علی کفاشیان به فدراسیون فوتبال این روزها تبدیل به نقل محافل رسانه‌ای شده است؛ عده‌ای موافق این داستان هستند و اعتقاد دارند که بعد از رفتن او از فدراسیون، فوتبال دیگر رنگ روزهای خوش را ندید و از سوی دیگر عده‌ای دیگر که خود به دو بخش تقسیم شده‌اند، معتقدند تحت هیچ شرایطی نباید پای علی کفاشیان به فدراسیون فوتبال باز شود؛ در این بین به نظر بخش اول رئیس سابق با ممانعت قانونی و قضایی برای بازگشت مواجه بوده و از نظر بخش دوم با آمدن کفاشیان، قدرتی که با آمدن تاج به آنها رسیده از این دسته سلب شده و هر طور شده نباید این امر محقق شود. با این حال اصل داستان این است که کفاشیان عزم خود را برای بازگشت جزم کرده و طی ماده‌ها و تبصره‌هایی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت ظاهرا طبق قانون او مشکلی برای بازگشت به راس کار در فدراسیون فوتبال ندارد مگر اینکه پشت پرده اتفاقاتی رخ دهد که مانع بازگشت او شوند.

کفاشیان خبر داشت

اواخر سال گذشته گفت‌وگویی با علی کفاشیان داشتیم و این سوال را مطرح کردیم که شنیده می‌شود به خاطر ارتباطات بین‌المللی که دارید قرار است به مجموعه فوتبال کشور دوباره اضافه شوید. وی در پاسخ به این سوال «فرهیختگان» گفت: «برای کمک کردن حرفی ندارم و هرجایی که بتوانم با توجه به تجربیات ۱۰،۱۲ ساله‌ای که در فوتبال دارم و اصلاح و تنظیم اساسنامه جدید حاضرم به دوستان کمک کنم و به سیستم اضافه شوم، اما اینکه بخواهم به‌طور رسمی برگردم و مدیریت کنم؛ خیر این‌طور نیست. از اول هم از من می‌خواستند اضافه شوم و مشکلی نبوده است ولی من خودم نمی‌رفتم. الان حدود یک سالی است که دیگر در هیات‌رئیسه نیستم، اما به جز بحث مدیریت اگر کاری از دستم بربیاید، حرفی برای کمک کردن ندارم.»

این صحبت‌ها نشان می‌دهد از همان زمان مشخص بود که اقداماتی درحال انجام است تا این امر محقق شود و همان وقت هم او از این ماجرا خبر داشت. درنهایت چند روز پیش مشخص شد که برخی نامه‌نگاری‌ها با نهادهای بین‌المللی از جمله AFC و فیفا برای بازگشت رئیس سابق به‌منظور گرفتن مجوزهای لازم انجام شده است.

چرا کفاشیان به فدراسیون نرفت؟

ابتدای هفته جاری خبر از حضور احتمالی کفاشیان در فدراسیون فوتبال دادیم. یک منبع آگاه در این خصوص گفته بود کفاشیان از ابتدای هفته به فدراسیون فوتبال می‌‌آید تا کارش را شروع کند چون کاری به شایعات ندارد و معتقد است طبق قانون مشکلی برای بازگشت به فدراسیون ندارد. این درحالی بود که کفاشیان برای بازگشت نیاز داشت در جلسه‌ای شرکت کند. با این حال و طبق شنیده‌های خبرنگار «فرهیختگان» با توجه به اینکه در صورت بازگشت کفاشیان طبق قانون او باید سرپرست فدراسیون فوتبال شود، قرار است بهاروند و کفاشیان در جلسه‌ای به‌منظور تعیین‌تکلیف این امر شرکت کنند تا درنهایت در این خصوص نیز تعیین‌تکلیف شود. در این باره شنیده می‌شود این جلسه دیروز برگزار شده اما اطلاعات خاصی از خروجی آن به‌دست نیامده است.

نکته قابل توجه اینکه در اساسنامه فدراسیون فوتبال چیزی به نام سرپرستی معنایی ندارد و صراحتا در آن ذکر شده درصورتی که رئیس فدراسیون به هر دلیلی از سمت خود استعفا داده یا دیگر توانایی اداره فدراسیون را نداشته باشد، نایب‌رئیس اول باید اداره امور را تا زمان ایجاد مجمع انتخاباتی به‌عهده بگیرد و عملا این موضوع مشخص می‌کند که لفظ سرپرستی یک لفظ من‌درآوردی بوده و نایب‌رئیس اول مامور اداره امور می‌شود.

مشکل قانون است یا عناد؟

علی کفاشیان به‌خاطر حکم کمیته اخلاق مبنی‌بر محرومیت پنج ساله از حضور در فوتبال با وجود اینکه رسما نایب‌رئیس فدراسیون در زمان ریاست تاج بود از حضور در جلسات هیات‌رئیسه خودداری کرد و حکم او نیز بعدها توسط استنیاف به یک سال تقلیل یافت که این مدت سپری شده است. او حتی در این مدت نیز به‌خاطر این حکم نتوانست در هیات‌مدیره باشگاه مس کرمان نیز حاضر شود، اما موضوعی که برخی از آن به‌عنوان مانعی برای بازگشت آقای خنده به فدراسیون عنوان کردند موضوع بازنشستگی از یک‌سو و از سوی دیگر بحث استعفای او بود.

در این بین برخی کارشناسان نیز مصاحبه‌هایی را انجام داده و به همین بهانه‌هایی که از آنها یاد کردیم، مخالفت سفت و سخت خود را برای بازگشت علی کفاشیان عنوان کردند. به‌طور مثال احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مجلس شورای اسلامی که همواره پیگیر پرونده‌های فدراسیون فوتبال بوده، درباره بازگشت احتمالی علی کفاشیان به‌عنوان سرپرست فدراسیون در گفت‌وگو با برنامه تهران ورزشی از رادیو تهران اظهار داشت: «طبق قانون به‌کارگیری بازنشسته‌ها در هر سمتی در نهادهای عمومی غیردولتی مثل فدراسیون ممنوع است. حتی طبق قانون بازنشستگان این موضوع جرم محسوب می‌شود و هرکدام از مردم ایران هم می‌توانند اعلام جرم کنند.» این درحالی است که طبق اعلام صریح قانون، همین قانون بازنشستگی که اجرایی شده در تبصره ۲ آن تصریح شده افراد با مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر از ۶۰ ساعت کارکرد و یک‌سوم حقوق در همان سمت فعالیت کنند و نکته قابل توجه اینکه نواب رئیس و اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون طبق ماده ۳۴ اساسنامه در سال حداقل ۹ جلسه برگزار می‌کنند.

بر همین اساس نیز در پایان سال ۹۷ جلسه‌ای با حضور عرب انصاری، معاون سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد که در آن زارعیان، مدیرکل دفتر حقوقی سازمان تاکید و تصریح کرده که نواب‌رئیس و اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون مشمول قانون بازنشستگی نمی‌شوند و فعالیت آنها بلامانع است. با این وجود برخی از اعضا نیز به این موضوع هم بسنده نکرده و بحث را از طریق دیوان عدالت اداری پیگیری کرده و درخواست ابطال بخشنامه وزارت ورزش به شماره ۴۴۲۷ مورخ ۲۲/۸/۹۸ را مطرح کردند که پس از بررسی‌های لازم از سوی دیوان عدالت اداری، وزارت ورزش طی نامه شماره ۶۳۳۵ مورخ ۲۲/۳/۹۸ بخشنامه فوق‌الذکر را اصلاح کرد. بنابراین با اصلاح بخشنامه وزارت ورزش، دیوان عدالت اداری رای خود را اعلام کرد که صحه بر حضور افراد در نواب رئیسی فدراسیون و اعضای هیات‌رئیسه گذاشت.

یک بام و دو هوا در ورزش ایران

درحالی قاضی‌زاده‌هاشمی در مصاحبه خود از منع حضور بازنشسته‌ها درسایر فدراسیون‌ها نام برده که در فدراسیون‌هایی مانند ژیمناستیک یا نجات غریق افرادی مانند هاشمی‌طبا و میرسلیم که بازنشسته هستند حضور دارند و جالب اینکه حتی در کمیته ملی المپیک نیز فردی مانند مهین فرهادی‌زاد که با ۳۵سال سابقه بازنشسته محسوب می‌شود، سمت رسمی دارد که نشان می‌دهد در ورزش قانون یک بام و دو هوا وجود دارد. اگرچه بحث استعفای رئیس سابق فدراسیون نیز از هیات‌رئیسه به‌عنوان منع قانونی دیگر مطرح است، اما هم خود کفاشیان و هم سایر اعضا از این استعفا اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند تا در این خصوص نیز مثل بحث بازنشسته بودن، سد قانونی مقابل راه علی کفاشیان برای بازگشت به فدراسیون فوتبال وجود نداشته باشد.»

نگرانی نزدیکان تاج!

شایعه شده بود که برخی در فدراسیون با ارسال نامه به سران‌ AFC و فیفا خواستار ممانعت از بازگشت کفاشیان شده‌اند که البته این خبر از سوی فدراسیون تکذیب شد. اما اصل این خبر از آنجایی نشات می‌گرفت که گویا عده‌ای در فدراسیون فوتبال از بازگشت رئیس اسبق از ترس اینکه دامنه قدرت و اختیارات‌شان سلب می‌شود به هراس افتاده و سعی کردند با ایجاد شایعه نامه‌نگاری برای ممانعت از بازگشت کفاشیان ابتدا بازخوردهای آن را از افکار عمومی بگیرند تا درصورت همسو بودن با آن این ایده طراحی شده را عملی کنند و این درحالی است که بعد از تکذیب فدراسیون فوتبال مشخص شد که بازخورد جالبی از این طرح گرفته نشده و به نحو دیگری باید در این خصوص اقدام لازم را به‌عمل بیاورند. یک منبع آگاه در فدراسیون فوتبال در این خصوص به خبرنگار «فرهیختگان» گفت: «از وقتی صحبت از بازگشت کفاشیان شده خیلی از مسئولان که در دوره ریاست تاج قدرت داشتند نگران شده‌اند. می‌دانند که اگر او بیاید آنها باید بروند. به همین دلیل همه کار می‌کنند تا مانع بازگشت کفاشیان شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج