۱۰۰۵۷۷
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

راهکار ژاپنی ها برای مقابله با پیری جمعیت

کشور ژاپن یکی از پیرترین کشورهای دنیاست؛ کاهش نرخ زاد و ولد و افزایش سن امید به زندگی در این امر موثر بوده است.

خبرآنلاین: کشور ژاپن یکی از پیرترین کشورهای دنیاست؛ کاهش نرخ زاد و ولد و افزایش سن امید به زندگی در این امر موثر بوده است.

صدای تیک تاک بمب جمعیتی در زیر سومین اقتصاد جهان شنیده می شود و این همان طنین پیر شدن بیش از حد جمعیت این کشور است. با دادن آمار کاهش ۲۴۴ هزار نفری توسط مراکز آماری ژاپن این طنین پرصدا تر نیز شده است.

افت شدید جمعیت ژاپن در سال ۲۰۰۴ سرعت گرفت و در حال حاضر سریع تر از هر کشور دیگری در جهان به سمت پیری می رود؛ بیش از ۲۲ درصد از ژاپنی در حال حاضر ۶۵ ساله یا مسن ترهستند و این گزارش و گزارشهای دولتی تصریح می کنند تا سال ۲۰۶۰ تقریبا ۴۰ درصد ژاپنی ها ۶۵ ساله یا مسن تر خواهد بود.

دولت ژاپن در این خصوص به سیاست مهاجر پذیری نیز فکر می کند تا حدود ۲۰۰ هزارنفر از جمعیت کاری ژاپن با مهاجران خارجی جبران شود البته این یک ریسک بزرگ محسوب می شود اما درکنار آن شیزو آبه به سیاستهای افزایش جمعیت نیز اعتقاد دارد.

نخست وزیر ژاپن معتقد است که نرخ رشد جمعیت از ۱.۳۹ کنونی باید به حدود دو درصد برسد و این نیازمند یک بازسازی جدی در اعتقادات اجتماعی مردم این کشور است.

مردم ژاپن به دلیل کار و مشغله زیاد و مصایب زندگی سریع مدرن میل به بچه دار شدن را از دست داده اند و این آمار در شهرهای بزرگ مانند توکیو بسیار نگران کننده است.

یکی از فعالان اقتصادی ژاپن خانم کتی ماتسویی معتقد است تسهیل شرایط اشتغال برای بانوان در افزایش نرخ باروری شان موثر است. او معتقد است اشتغال زنان بر خلاف تصور عموم موجب افزایش باروری است چرا که با بالا رفتن رفاه و امنیت اقتصادی خانوار فکر کردن به یک بچه بیشتر بیشتر محتمل است.

شیزو آبه به استناد گفته های فعالان اقتصادی با افزایش فعالیت زنان در اقتصاد موافق است طبق آخرین رتبه بندی مجمع جهانی اقتصاد داووس درباره شکاف جنسیتی در نیروی کار ژاپن رتبه ۱۰۵ از ۱۳۶ را داشته است که برای یک کشور توسعه یافته رتبه ای فاجعه بار و ۲۵ پله از رتبه ۲۰۰۶ این کشور پایین تر است. کره جنوبی هم با همین بحران و با همین مشکل درباره اشتغال زنان مواجه است.

سازمان ملل پیش بینی می کند در صورتی که ژاپن نتواند نرخ رشد خود را بالا ببرد باید برای جذب ۶۵۰ هزار مهاجر برنامه ریزی کند تا بتواند چرخه سومین اقتصاد دنیا را بچرخاند.

در حال حاضر حدود دو درصد جمعیت ژاپن خارجی اند که اکثر آنها کره ای و چینی اند و همین جمعیت خارجی هم توان جذب در فرهنگ ژاپنی را ندارند چرا که سیاست مهاجر پذیری منوط به ازدواج و فرهنگ پذیری جمعیت ورودی است.

ژاپن همین امروز هم با معضل حقوق بازنشستگی و بار بالای آن برای اقتصاد این کشور روبه رو است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج