۱۰۰۷۲۱۱
۵۱ نظر
۵۰۲۳
۵۱ نظر
۵۰۲۳
پ

منصوری و یک پنجره در رومانی؛ پریدن یا پرتاب شدن؟

مرگ قاضی منصوری، کسی که سال‌ها احکام سنگین برای اهالی رسانه صادر کرده بود، به شکلی سینمایی و مشکوک در رومانی رقم خورد، درست وقتی که همه منتظر بازگشتش بودند، مهم‌ترین مساله این است که این خودکشی بود یا؟ این مطلب را بخوانید.

برترین‌ها: مرگ قاضی منصوری، کسی که سال‌ها احکام سنگین برای اهالی رسانه صادر کرده بود، به شکلی سینمایی و مشکوک در رومانی رقم خورد، درست وقتی که همه منتظر بازگشتش بودند، مهم‌ترین مساله این است که این خودکشی بود یا...؟ این مطلب را بخوانید.

خبر را ابتدا رادیوفردا، یکی از رسانه‌های فارسی‌زبان مستقر در اروپا منتشر کرد؛ خبری که نشان از آن داشت که منصوری از پنجره محل اقامت، خود را به پایین پرت کرده و درگذشته است. حادثه‌ای عجیب که باعث شد تا دقایقی پس از انتشار خبر و دست به دست شدن در فضای مجازی، حتی وکیل غلامرضا منصوری را هم در بهت و بی‌خبری فرو ببرد.

منصوری و یک پنجره در رومانی؛ پریدن یا پرتاب شدن؟

اولین عکس از جنازه قاضی منصوری در حال انتقال از هتلش در رومانی

نقطه پایان بر جنجال ۱۲روزه؟

با این حساب جنجال ۱۲ روزه حضور بازپرس منصوری به عنوان متهم ردیف نهم در پرونده پُرحاشیه اکبر طبری که از هجدهم خردادماه و با برگزاری نخستین جلسه دادگاه این پرونده آغاز شده بود، می‌رفت که پایان یابد یا دست‌کم رنگ و بوی دیگری بگیرد.

با این همه، اما حالا با وجود بی‌خبری از اینکه منصوری خودکشی کرده یا کشته شده، افکار عمومی می‌خواهد بداند چه کس یا کسانی نگران حضور منصوری در دادگاه بوده‌اند؟ پرسشی که پاسخ به آن می‌تواند گره از معمای مرگ مشکوک آقای بازپرس باز کند.

اینکه چرا منصوری که یک روز بعد از برگزاری اولین جلسه دادگاه اکبر طبری، درحالی که بنابر اعلام دادستان این پرونده به دریافت ۵۰۰ هزار یورو رشوه متهم شده بود، در پیامی ویدیویی اعلام کرد که در اسرع وقت به ایران بازمی‌گردد، اما ۱۲ روز بعد دست به خودکشی زده یا به دستان قاتل یا قاتلانی مرموز به قتل رسیده است؟!

آنچه گذشت

بازپرس منصوری یک روز پس از برگزاری دادگاه و ساعاتی پس از آنکه رییس دستگاه قضا در جلسه شورای عالی قوه قضاییه به دادستان کل کشور و معاون بین‌الملل قوه قضاییه دستور داد که «استرداد متهمان متواری پرونده‎های مفاسد اقتصادی» را پیگیری کنند، با انتشار ویدئویی، مدعی شد که برای درمان «بیماری صعب‌العلاج» جلای وطن کرده و به‌دلیل شیوع کرونا و انسداد مرز‌ها قادر به بازگشت به ایران نیست.

منصوری و یک پنجره در رومانی؛ پریدن یا پرتاب شدن؟

او ادعا کرد که یک روز بعد یعنی سه‌شنبه بیستم خردادماه، با مراجعه به سفارت مقدمات بازگشتش به ایران و حضور در دادگاه و دفاع از خود را فراهم خواهد کرد که البته ادعای منصوری مبنی بر بیماری، ۲ روز بعد و در دومین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده اکبر طبری و ۲۱ همدست دیگرش از سوی نماینده دادستان رد شد و نماینده دادستان پرده از رازی تازه در این پرونده برداشت؛ اینکه منصوری یک ماه پس از دستگیری طبری از ایران خارج شده، اما موبایلش را داخل کشور روشن گذاشته است؛ موضوعی که احتمال «فرار» منصوری را جدی‌تر کرد و احتمال بازگشتش را کمرنگ‌تر.

پس از آن هم که دیگر خبری از منصوری نبود و گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال تلاش منصوری در بازگشت به کشور پررنگ‌تر شد تا اینکه بیست‌وسوم خردادماه بار دیگر ویدیویی منتشر شد که این‌بار حاوی اظهارات فردی بود که خود را سعید منصوری، برادرزاده آقای بازپرس معرفی می‌کرد.

سعید منصوری در این ویدیو خبر از بازداشت عمویش توسط اینترپل داد و ادعا کرد که غلامرضا منصوری در ۲۱ خردادماه برای بازگشت ایران و حضور در دادگاه به کنسولگری ایران در بخارست -پایتختِ رومانی- مراجعه کرده است.

بنابر گفته‌های سعید منصوری، حال جسمانی غلامرضا منصوری در یکی از روز‌های پیش از انتشار ویدئو -که تاریخ دقیق آن اعلام نشده- رو به وخامت گذاشته و ماموران و راننده سفارت او را به بیمارستان می‌برند، اما پلیس بخارست منصوری را تحویل پلیس اینترپل می‌دهد. خبری که یک روز بعد، ازسوی سخنگوی قوه قضاییه هم تایید شد.

غلامحسین اسماعیلی، اما در عین حال ادعای منصوری را که گفته بود می‌خواهد به ایران بازگردد، «غیرجدی» و «برنامه تبلیغاتی» توصیف و اعلام کرد که برهمین اساس پلیس اینترپل روز جمعه منصوری را بازداشت کرده است.

او البته بازگرداندن منصوری به کشور را منوط به باز شدن مرز‌های این کشور دانست و با بیان اینکه «در کشور رومانی تا حدود ۲ هفته دیگر کلیه پرواز‌های بین‌المللی به‌خاطر شرایط کرونا لغو شده و امکان پرواز به هیچ‌یک از کشور‌های دیگر وجود ندارد»، گفت که به محض بهبود شرایط و برقرار شدن پرواز‌ها چه به مقصد ایران و چه کشور‌های ثالث، تلاش می‌شود که در اولین فرصت این متهم به کشور منتقل شود تا از اتهامات خود دفاع کند.

ساعاتی پس از این اظهارات سخنگوی دستگاه قضایی تحت امر سید ابراهیم رییسی، اما خبری منتشر شد که نشان می‌داد پس از آنکه منصوری توسط پلیس محلی بازداشت و به مراجع قضایی رومانی معرفی شده، قرار شده که بنابه تصمیم قاضی کشور رومانی، این متهم تا تاریخ ۲۰ تیرماه تحت شرایط خاصی آزاد باشد.

تایید مرگ بازپرس فراری

پس از آن با وجود برگزاری جلسات دیگری از دادگاه پرونده اکبر طبری، دیگر خبری از منصوری نبود. تنها نکته مطرح شده از سوی مشایخ، متهم ردیف سوم پرونده طبری و دوستانش بود که در آن ادعا می‌کرد، منصوری دو روز پیش از دستگیری با او تماس گرفته و گفته است که مشایخ در جلسه دادگاه بگوید خودش پول را به عنوان قرض به منصوری پرداخت کرده است.

به جز این، تمام آنچه مربوط به منصوری می‌شد، انتظار برای بازگشت او به کشور و حضور در دادگاه و شنیدن اظهارات او بود. موضوعی که حالا با تایید درگذشت او توسط رییس اینترپل ایران دیگر امکان‌پذیر نیست. ساعتی پس از خبر منتشر شده از سوی رسانه‌های خارجی مبنی بر مرگ غلامرضا منصوری سردار هادی شیرزاد، رییس اینترپل ایران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، مرگ قاضی منصوری، قاضی فراری را در رومانی تایید کرد.

بر همین اساس حالا دیگر افکار عمومی نه منتظر حضور منصوری در دادگاه که باید منتظر تعیین علت و چگونگی مرگ قاضی منصوری بماند. نکته مهم، اما این است که جعبه سیاه پرونده اکبر طبری حالا و باتوجه به اینکه مرگ، زندگانی او را در رومانی ربوده است، برای همیشه خاموش شده و اطلاعات او که می‌توانست راهگشای دادگاه و پرونده جنجالی طبری باشد یا پای دیگران را به این پرونده باز کند، حالا با خود او در زیر خاک مدفون شده تا بار دیگر افشای برخی اسرار بماند برای شهود و شهادتِ تاریخ.

نگاه تحلیلگران: "از مرگ منصوری تا موضع طبری"

عباس عبدی، تحلیلگر ارشد و فعال سیاسی، در یادداشتی تلگرامی نوشت:

گرچه هنوز اطلاع دقیق و معتبری در باره علت مرگ قاضی منصوری منتشر نشده، ولی با فرض اینکه خودکشی باشد؛ بد نیست رفتار او را با رفتار طبری مقایسه کرد. دو رفتاری که در دو قطب متضاد قرار دارند.

طبری به‌شکل عحیبی تهاجمی و حتی طلبکارانه از خود دفاع می‌کند؛ درحالیکه هر مخاطبی می‌داند او خلاف می‌گوید. او حتی خواهان قدردانی از خدماتش هم هست و وکلیلش می‌گوید به اندازه سرسوزنی تخلف نکرده است!

منصوری و یک پنجره در رومانی؛ پریدن یا پرتاب شدن؟

این رفتار، شرم از ارتکاب جرم را به سخره گرفته است. این خیلی خطرناک‌است و دادگاه باید مجازات احتمالی خود را متناسب با این رفتار متهم کند.

در نقطه مقابل، با فرض خودکشی ارادی قاضی منصوری باید رفتارش را نقطه مثبتی تلقی کرد. اینکه هنوز کسانی هستند که از رفتار زشت و مجرمانه خود درکی دارند که حاضر به تحمل تبعات آن نیستند و با خودکشی، خود را از این وضع رهایی می‌بخشند.

در یک جامعه سالم دیدن دفاعیاتی از نوع طبری رایج نیست. بیشتر رفتار قاضی منصوری قابل‌مشاهده است. حیف که در ایران رفتار طبری‌ها متداول است؛ زیرا قبح ارتکاب این رفتار‌ها ریخته است و دفاع از ارتکاب جرم یا تغییر معنای آن، به‌نوعی زرنگی و شجاعت محسوب می‌شود. این، یعنی بنیان‌های اخلاقی جامعه دچار بحران جدی شده است

قصور ایران یا رومانی؟

در همین رابطه یوسف مولایی در اعتماد نوشت:

دولت رومانی مسوولیت داشت که باتوجه به حساسیت موضوع و فرآیند مهم قضایی که در انتظار قاضی منصوری بود، از این متهم فراری مراقبت‌های ویژه به عمل آورد. هنوز مشخص نیست که قاضی منصوری به قتل رسیده یا اقدام به خودکشی کرده است، اما با توجه به اهمیت موضوع از کشور رومانی انتظار می‌رود که تحقیقات لازم را انجام داده و در مورد اتفاق رخ داده، توضیح دهد.

در این میان جمهوری اسلامی نیز باید حساسیت موضوع را به دولت رومانی منتقل می‌کرد و در واقع دستگاه کنسولگری از طریق سفیر ایران در رومانی باید با دولت این کشور وارد مذاکره می‌شد، حساسیت موضوع را به‌صورت تمام و کمال به این کشور منتقل می‌کرد و همچنین بنابر کنوانسیون وین درخواست می‌داد تا در چارچوب مناسبات دیپلماتیک اقدامات دیپلماتیک صورت گیرد.

نباید فراموش کرد که استرداد مجرمان در چارچوب مناسبات قضایی انجام می‌شود. به این معنا که کشور‌ها با یکدیگر معاهده‌ای در چارچوب‌های تعریف شده، برقرار می‌کنند تا مشخص شود که تحت چه شرایطی و طبق رعایت چه تشریفاتی و چه مجرمانی قابل استرداد هستند.

چنین معاهده‌ای میان ایران و رومانی وجود ندارد و قطعا از امتیازاتی که این معاهده‌ها در مناسبات قضایی برای کشور‌ها ایجاد می‌کند، بی‌بهره‌ایم. همچنین استرداد مجرمان به‌صورت اتوماتیک انجام نمی‌شود، باید دستگاه قضایی کشوری که مجرم در آن حضور دارد یا ساکن است یا بازداشت شده، این استرداد را در چارچوب قوانین داخلی بررسی کند تا حکم به استرداد صادر شود.

این یک روند اداری نیست، بلکه روندی قضایی است؛ بنابراین مدارک ارایه شده از سوی دولتی که خواهان استرداد است، مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین در جریان استرداد نیز یکی از موضوعات مورد بررسی احتمال خطر جانی برای متهم است به خصوص اگر اتهامات به نوعی سیاسی هم باشد یا سیستم قضایی یک کشور بر اساس استاندارد‌های جهانی محاکمه عادلانه انجام ندهد، شرایط استرداد متهمان به مراتب سخت‌تر خواهد بود.

تا جایی که اخبار و اطلاعات منتشرشده نشان می‌دهد، جمهوری اسلامی ایران تقاضای استرداد متهم را داشته است، اما جزییات این درخواست و اقدامات قضایی و دیپلماتیک ایران مشخص نیست.

زمانی که درخواست استرداد برای یک متهم در کشوری دیگر صورت می‌گیرد، ۲ احتمال وجود دارد؛ یکی اینکه کسانی که ذی‌نفع هستند، به قصد از بین بردن برخی مدارک متهم مورد نظر را به قتل برسانند و دیگر آنکه متهم از ترس لطماتی که به حیثیتش وارد می‌شود و مجازاتی که در انتظارش است، خود را از بین ببرد.

واکنش‌ها اما در شبکه‌های مجازی گسترده و متنوع بود، برخی از عمق استراتژیک گفتند و برخی آن را با فوت هاشمی رفسنجانی در استخر فرح مقایسه کردند، خاص‌ترین واکنش از سمت یکی از فعالان رسانه‌ای شاغل در «مشرق» بود که اینجا آوردیم، توئیت آخر هم متعلق به داود حشمتی(روزنامه‌نگار) است که نگاهی دیگر دارد.

در ادامه واکنش برخی اهالی رسانه را می‌بینید:

منصوری و یک پنجره در رومانی؛ پریدن یا پرتاب شدن؟

منصوری و یک پنجره در رومانی؛ پریدن یا پرتاب شدن؟

پی‌نوشت: بخش عمده‌ای از این مطلب از روزنامه اعتماد برداشته شده.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      حالا راننده های تاکسی شروع میکنن...همش زیر سر خودشونه!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        طلاب رشوه بگیرند وای به حال مردم عادی

      • بدون نام

        استخر فرح و پنجره در رومانی چی بگم ؟؟؟

      • بدون نام

        هر چی بگندد نمکش میزنن وای به روزی که بگندد نمک

      • setareh

        شک داری مگه !

      • 007

        شک نکنید که آخر همه تقصیرها می افته گردن امریکای جنایکار و خونخوار .

    • بدون نام

      این اگه می خواست خودکشی کنه اینهمه راه را نمی رفت ،تازه خودش اعلام کرده بود برمیگردم و در جلسه دادگاه شرکت میکنم، دادگاه رومانی هم که اجازه خارج شدن به کشورهای دیگه را بهش نداده بود از طرفی مسئولان مملکتی ما هم به مراتب و کرارا اعلام میکردند که قاضی منصوری تا چندروز دیگر به ایران با اولین پرواز برمیگردد، حالا باید بررسی کرد که امدن قاضی منصوری به ایران و شرکت در جلسه دادگاه چه تعداد از مسئولان مملکت دیگر درگیر پرونده می شدند، شاید همین افرادی که درگیر پرونده هستند با اعتراف قاضی منصوری متحمل احکام سنگین تری می شدند وشایدهم دست اینها به خون مردم الوده بوده که اجازه ندادند قاضی منصوری به ایران بیاید. در ضمن ان پانصد میلیون یورو که رشوه گرفته بود چه می شود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پانصو هزار یورو است درست نه پانصد میلیون یورو

      • مهرداد

        خخخخ خواسته پرواز کنه آخه یکی دیگه رو انداختن پایین از جاش خودشم الان کاناداست خخخخ

      • بدون نام

        به نظر شما بازگردوندن این آقا برای جمهوری اسلامی کاری داشت ؟ این همه مدت طول کشید ؟ بعدشم معلوم نشد چطور شد و چه جوری کشته شد

    • بدون نام

      نپرید . پرانده شد .

    • بدون نام

      لعنت الله علی القوم الظالمین .

      پاسخ ها

      • درنا

        این مگه از پنجره پرت نشده ؟پس چرا توی عکس دارن از ساختمون میارنش بیرون؟

      • کیانا

        سوال منم هست

    • بدون نام

      از کجا معلوم که مرگ این فرد، حقیقت دارد؟؟!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این هم نظریه ای هست

    • بدون نام

      برای یکبارهم که شده پیام مارامنتشرکنید

      پاسخ ها

      • ناخدا

        پیامت همین بود؟ همون پخش نشود بهتره.

    • بدون نام

      شاید میخواسته قبل برگشت پنجره ها رو تمیز کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه مزخرفاتي نوشته اكبر عبدي ؟!

      • به کابر ۱۴:۰۳

        چی میگی؟

    • ناشناس

      این نشون میده این مفاسد اقتصادی یا فرار نکنند یا اگر فرار کردن هر طوری شده خودشون رو به کانادا برسونند چون اونجا در امان هستند

    • اشی

      در هر صورت مرغ از قفس پرید. . مرغ ملکوتی بود بزرگوار . . بجون خودم ۵۰۰ هزار یورو هم برده بده دربون ...

    • بدون نام

      هر چی بگندد نمکش میزنن وای به روزی که بگندد نمک

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نمک؟؟

    • رشید

      مرگش صد در هزار واقعیت نداره ، اینا همش سناریو هست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یعنی ۱۰ درصد

    • بدون نام

      حالا یکی پیدا شده که خودش، خودشون دادگاهی کرده چیکار دارید؟؟؟؟؟!!!!!

    • golpa

      با هناهنگی دولت رومانی انجام شده

    • بدون نام

      هه هه هه از کجا معلوم خودش باشه اصلا راستی چرا همیشه همین طور ه

    • بدون نام

      بنده منزل مون با سفارت رومانی توو دروازه شمیران فخرآباد نزدیکه پنجاه متر فاصله ست،روزپنج شنبه صبح برای کاری بیرون رفتم که دم درر سفارت چیز ی و مشاهده کردم که بی ارتباط با فوت مشکوک قاضی منصوری نبود،چهارتا ماشین شاسی بلند که یکی ش پلاک دولتی داشت یکیش تشریفات و دوتای دیگه شخصی بودن جلوی در سفارت بودن و راننده هرچهارتا هم داخل خودرو منتظر نشسته بودن! حالا پیدا کنید پرتغال فروش را!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سفارت رومانی در ایران چه ربطی به قتل در رومانی داره؟؟؟ حالا اگه میگفتی خونمون توی رومانی جلوی سفارت
        ایرانه و این ماشین ها رو دیدم یه چیزی

      • golpa

        منظورش اینه که به دولت رومانی پول دادن تا علت قتل را خودکشی اعلام کند با دولت رومانی هماهنگ شده بودن

    • ۱۰ ستاره

      دروغ دروغ دروغ

    • ع،ر

      پرتابش‌دادند.

    • درود به سرباز وطن

      یه سوال چطوریه که میگن از پنجره خودشو پرت کرده بیرون بعد این مامورا دارن از داخل هتل میارنش؟ آقا این خودش جای کار میلنگه کلی سناریو دیگه هم هستش

    • بدون نام

      قابل توجه سایر اختلاس گرها ! بدون چتر نجات تو هتلها نپلکین ! احتمال سقوط هست !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یا طبقه اول اتاق بگیرین

    • بدون نام

      این مرحومه کشورواشتباه رفت مث خاوری وبقیه اگه کانادا رفته بود قسردرمیرفت

    • بدون نام

      اب از سرمون گذشته۰۰۰چه قاضی باشه چه کارگر شهرداری۰۰۰

    • بدون نام

      خب پس این هم کار دشمن بود!! مگه نه غلام!؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آورین

    • علی

      مافیای روس و ایتالیا و...باید در مقابل مافیای حکومتی ایران تعظیم کنند و کوچکی و حقارت خود را اعلام کنند

    • golpa

      به دولت رومانی پول دادن تا علت قتل را خودکشی اعلام کند

      پاسخ ها

      • ضد براندازان مفنگی

        از روی معده حرف زدن از صفات بارز براندازان است، نمونه هاشم زیاده : خطی بودن ارا نشونه تقلبه، عدم صدق در قانون بنفورد نشونه تقلبه، توی خیابونهایی با حداکثر ظرفیت 600 هزار نفر تظاهرات 3 میلیونی برپا کردیم، پراید توی عراق 900 دلاره، نصف خزر مال ما بوده به روسیه باج دادیم، پهلوی ابر قدرت بوده، سانچی رادار خاموش میرفته کره شمالی و...

    • ناصر

      این مگه از پنجره پرت نشده ؛ پس چرا تو عکس دارن جنازه رو از داخل هتل میارن بیرون ؟

    • setareh

      اینم کار خودشونه !

    • بدون نام

      اگر پرت شده چرا از تو میبرن بیرون://

      پاسخ ها

      • مرغ حق.

        حالا دلیل بر نگشتن خاوری رو متوجه شدید؟یا اینکه بگه بر می گردم.؟خاوری هم اگه جرات داره بگه می خواهم بر گردم از طبقه صدم پرت اش می کنیم.

      • مرغ حق.

        این بنده خدا فرودگاه تعطیل بود توهم زده خواسته از پنجره پرواز کنه بیاد ایران.ولی از حق نگذریم به قولی که داده عمل خواهد کرد میاد ایران ولی افقی .الان تو هتلی دیگه خبر ها را. می خواند و به ریش همه می خنده مگه ممکنه قاضی باشی و خود کشی کنی کسی که خودش مردم را از این کنش منع می کنه.چند مدت دیگه ظهور میکنه با مدارکی دیگر و اسمی جدید.و باید دوباره با خانمش عقد کنه چون اسمش عوض شده و تو شناسنامه خانمش نیست همه تون عقد و عروسی دعوت هستید ولی دست خالی نیاد

    • بدون نام

      زنده است نمرده....به جنازه نگاه کنین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج