۱۰۱۰۲۰۶
۱ نظر
۵۰۶۲
۱ نظر
۵۰۶۲
پ

راهنمای خرید زودپز؛ انواع و نکات خرید آن

زودپز از آن دسته وسایل و لوازم خانگی پرکاربرد در بیشتر آشپزخانه‌هاست. به خصوص اگر که اعضای خانواده وقت کمی برای آشپزی داشته باشند و بخواهند که هر چه سریع‌تر غذای خوشمزه خود را آماده کنند. در این مطلب با شما هستیم تا به موضوع راهنمای خرید زودپز بپردازیم.

برترین‌ها: زودپز از آن دسته وسایل و لوازم خانگی پرکاربرد در بیشتر آشپزخانه‌هاست. به خصوص اگر که اعضای خانواده وقت کمی برای آشپزی داشته باشند و بخواهند که هر چه سریع‌تر غذای خوشمزه خود را آماده کنند. به طور کلی خرید زودپز می‌تواند برای هر فردی متناسب با نوع نیاز او به این وسیله متفاوت باشد. به همین دلیل هم بهتر است که قبل از اقدام به خرید زودپز با نکاتی کلی در رابطه با این محصول و چگونگی دستیابی به انتخابی هوشمندانه اطلاعاتی کافی کسب کنید. در این مطلب با شما هستیم تا به موضوع راهنمای خرید زودپز بپردازیم.

راهنمای خرید زودپز؛ انواع و نکات خرید آن

مزایای استفاده از زودپز

به طور کلی باید بگوییم که استفاده از زودپز مزایای بسیاری دارد و به همین دلیل نیز غالباً این وسیله را به عنوان گزینه‌های اول و آخر لازم برای آشپزی در نظر می‌گیرند. برای مثال اینکه پخت غذا با زودپز نسبت به سایر روش‌های پخت غذا به میزان آب کمتری نیاز دارد و در نتیجه نیز مقدار ویتامین‌ها و مواد معدنی که در غذا موجود هستند حفظ خواهند شد. علاوه بر این ایزوله بودن زودپز و همین‌طور عدم تماس غذا با هوا نیز می‌تواند از اکسید شدن مواد غذایی جلوگیری نماید. به علاوه باید به این مسئله نیز اشاره کنیم که دمای بسیار بالایی که در زودپز ایجاد می‌شود می‌تواند بسیاری از باکتری‌ها ویروس‌ها را از بین ببرد. در نتیجه می‌توانیم بگوییم که استفاده از زودپز برای پخت غذا باعث می‌شود که بتوانید در نهایت غذای سالم‌تری داشته باشید.

یکی دیگر از ویژگی‌های استفاده از زودپز برای پخت غذا این است که این وسیله می‌تواند در حفظ طعم غذا نیز تأثیرگذار باشد. از آنجایی که فضای درون زودپز کاملاً بسته است در نتیجه شاهد از بین رفتن رطوبت و یا طعم غذا ناشی از فرآیند تبخیر نخواهیم بود. به همین دلیل نیز معمولاً غذا‌هایی که درون زودپز پخته می‌شوند طعم طبیعی خود را حفظ می‌کنند. این موضوع هم‌چنین می‌تواند در حفظ رطوبت غذا و جلوگیری از خشک شدن آن نیز تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. به همین دلیل هم هست که برای مثال گوشت‌هایی که درون زودپز پخته می‌شوند غالباً آبدارتر و لذیذتر هستند.

علاوه بر این یکی دیگر از مهم‌ترین مزایای استفاده از زودپز صرفه‌جویی در زمان و البته انرژی است. شما می‌توانید با کمک این وسیله در سریع‌ترین زمان ممکن، غذای محبوب خود را بپزید. این ویژگی باعث می‌شود که بسیاری از خانم‌های شاغل که فرصتی کافی برای آشپزی ندارند از این وسیله استفاده مفیدی داشته باشند. به طور کلی باید بگوییم که زودپز در درون خود فشاری ناشی از بخار ایجاد می‌کند و همین مسئله نیز باعث قرار گرفتن غذا در دمایی بالاتر از دمای جوش آب شود. به همین دلیل هم هست که معمولاً غذا‌هایی که در زودپز پخته می‌شوند تا ۷۰ درصد سریع‌تر پخته خواهند شد. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که کاهش زمان پخت غذا می‌تواند در کاهش مصرف انرژی نیز تأثیر مستقیمی داشته باشد.

راهنمای خرید زودپز؛ انواع و نکات خرید آن

انواع زودپز

به طور کلی زودپز‌هایی که امروزه در بازار موجود هستند دارای دو نوع معمولی یا همان رو اجاقی و همین‌طور برقی هستند. در ادامه به معرفی هر کدام از این انواع زودپز می‌پردازیم:

  • زودپز معمولی: این نوع از زودپز که به آن زودپز گازی نیز گفته می‌شود گرمای خود را از اجاق‌گاز تأمین می‌کند. این مدل‌ها از قدیمی‌ترین انواع زودپز هستند و مزایای بسیاری از جمله تنوع سایز، دوام بالا، تحت کنترل بودن مراحل پخت، مصرف انرژی کم، راحتی در تمیز کردن، سرعت پخت بالا و... دارند. با این حال اگر بخواهیم نگاهی همه‌جانبه بر این محصول داشته باشیم باید بگوییم که معمولاً زودپز‌های گازی یا همان برقی نسبت به نمونه‌های برقی از ایمنی کمتری برخوردار هستند.
  • زودپز برقی: این نوع از زودپز‌ها که نسل جدیدی از این محصولات را شامل می‌شوند معمولاً چندکاره هستند، این یعنی عناوین آرام‌پز، پلوپز و... را نیز در بر می‌گیرند. از میان مزایای این نوع از زودپز‌ها می‌توان به استفاده ساده و راحت از آن اشاره کرد. علاوه بر این باید بدانید که با استفاده از زودپز برقی غذای شما نمی‌سوزد، چراکه بعد از پخت غذا، دستگاه زودپز به طور اتوماتیک خاموش خواهد شد. هم‌چنین باید اضافه کنیم که این نوع از زودپز‌ها ایمنی بالایی دارند و همین موضوع نیز آن‌ها را به انتخاب هوشمندانه‌ای تبدیل کرده است. با این حال اگر بخواهیم معایب این نوع از زودپز‌ها را نیز مدنظر داشته باشیم می‌توانیم به مدت کم گارانتی آن‌ها نسبت به نمونه‌های معمولی، طول عمر کمتر، عدم وجود روش سرد کردن سریع، سختی در تمیز کردن، قیمت بالا و... اشاره کنیم.

نکات خرید زودپز

برای آنکه بتوانید زودپز مناسبی را برای خود خریداری کنید باید به معیار‌های متفاوتی توجه داشته باشید و در نهایت با اولویت قرار دادن آن‌ها محصول موردنظر خود را خریداری نمایید. یکی از اولین مسائلی که باید در زمان خرید زودپز خود به آن دقت کنید میزان فشار زودپز است. به طور کلی باید بگوییم که سطح فشار دستگاه زودپز بر اساس پوند بر واحد اینچ مربع شناخته می‌شود. معمولاً اندازه معمولی و نرمال این عدد چیزی حدود ۱۵ است که در بسیاری از مدل‌ها نیز دیده می‌شود. توصیه ما این است که قبل از خرید زودپز حتماً به این موضوع توجه داشته باشید.

امکان کنترل فشار نیز مسئله دیگری است که باید در زمان خرید زودپز خود به آن توجه کنید. امروزه بسیاری از مدل‌های زودپز به گونه‌ای هستند که می‌توان فشار آن‌ها را تنظیم کرده و تغییر داد. توصیه ما این است که با مراجعه به دفترچه راهنمای محصول خود به خوبی از این امکان مطلع شوید.

راهنمای خرید زودپز؛ انواع و نکات خرید آن

امینت زودپز نیز از دیگر مسائلی است که باید در نظر داشته باشید. معمولاً در طراحی‌های استاندارد این محصول ایمنی آن به طور کامل رعایت شده است. به طور کلی درب دستگاه زودپز باید به گونه‌ای باشد که بتوان آن را به خوبی بست و محکم نمود. این مسئله باعث می‌شود که هوای داغ از دستگاه خارج نشده و عملکرد دستگاه نیز دچار مشکلی نشود. این را به خاطر داشته باشید که تا زمانی که بخار‌های موجود در دستگاه به طور کامل تخلیه و خالی نشده باشند نباید درب دستگاه را باز نمود، چراکه خطرات و آسیب‌های بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

سوپاپ فشار بخار نیز از دیگر نکات خرید دستگاه زودپز است. به خاطر داشته باشید که سوپاپ فشار بخار باعث خروج بخار اضافی از مخزن می‌شود. وقتی که فشار بخار درون ظرف زیاد می‌شود معمولاً صدای سوتی از این دستگاه شنیده می‌شود که به فرد می‌فهماند که باید این بخار را کاهش دهد.

جنس بدنه بخارپز نیز از دیگر معیار‌های مهم و تأثیرگذار در انتخاب زودپز به شمار می‌رود. به طور کلی در بیشتر مدل‌های زودپز می‌توان با جنس‌های بدنه استیل ضدزنگ و هم‌چنین آلومینیوم روبه‌رو شد. معمولاً استیل ضدزنگ در مقایسه با آلومینیوم مقاومت به مراتب بیشتری دارد و البته از وزن بیشتر و قیمت بالاتری نیز برخوردار است. باید بگوییم که زودپز‌هایی که از متریال استیل ساخته شده‌اند می‌توانند غذا را سریع‌تر گرم کنند و این گرما را نیز در مدت‌زمان بیشتری حفظ نمایند. این ویژگی باعث می‌شود که زودپز‌های با بدنه استیل ضدزنگ مصرف بهینه‌تری از انرژی را نیز به دنبال داشته باشند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ما زودپز استیل فرانسوی گرفتیم ،تقریبا دو سال پیش یک میلیون ، خوبه اما انقدر سنگین که دارم فکر می کنم بذارمش کنار شستنش سخته مچ و آرنج و کتف و ....رو حسابی درگیر میکنه و داغون می کنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج