جاباما
۱۰۱۰۵۶۲
۹۶ نظر
۵۰۶۶
۹۶ نظر
۵۰۶۶
پ

پایِ درددل طیبه سیاوشی: تحمل توهین جنسی دشوار بود

طیبه سیاوشی و پروانه سلحشوری، دو زن فعال مجلس دهم بودند، در شرایطی که مردم به طور کلی از کارکرد مجلس راضی هم نیستند، شاید شنیدن برخی عجایب از پشت صحنه مجلس جالب توجه باشد.

برترین‌ها: طیبه سیاوشی و پروانه سلحشوری، دو زن فعال مجلس دهم بودند، در شرایطی که مردم به طور کلی از کارکرد مجلس راضی هم نیستند، شاید شنیدن برخی عجایب از پشت صحنه مجلس جالب توجه باشد.

نمایندگان مجلس دهم، طیبه سیاوشی و پروانه سلحشوری را یک زوج کاری می‌دانستند؛ فعال‌ترین نمایندگان زن این مجلس و البته آماج شدیدترین انتقادات بعضی جناح‌ها در ساختمان سه‌گوش بهارستان و فضای مجازی. طیبه سیاوشی، زن ٥٤ ساله‌ای که کارش را از وزارت امور خارجه آغاز کرد و بعد با لیست امید به مجلس رفت، فقط یک دوره نماینده بود؛ او را برای دوره یازدهم مجلس رد صلاحیت کردند و حالا خودش می‌گوید این، تجربه سختی برایش بوده، به اندازه همه تجربه‌هایی که در چهارسال گذشته یکی یکی روی هم تلنبار شدند.

او دیگر نماینده مجلس نیست و در گفت‌وگویش می‌گوید که زنان نماینده در مجلس مردانه با آن روبه‌رویند؛ از برخورد‌ها و فشار‌ها و تبعیض‌هایی که او و همکاران زنش در مجلس با آن روبه‌رو شدند و تجربه‌ای نه چندان خوشایند برایشان به جا گذاشت.

پایِ درددل طیبه سیاوشی: تحمل توهین جنسی دشوار بود

چهار‌سال نمایندگی شما تمام شد. نسبت به روز اول، حالا شما کدام طیبه سیاوشی هستید؟ به خودتان نمره قبولی می‌دهید؟

بله، از عملکردم راضی‌ام و نمره قبولی به خودم می‌دهم. شاید برایم مقدور بود که بیشتر از این انجام دهم، ولی متاسفانه فضایی که باید برای کار بیشتر وجود می‌داشت، نبود. اگر یک‌سری محدودیت‌ها نبود، می‌توانستم نمره مطلوبی به خودم بدهم. مسلما من دیگر آن شخصیت چهار سال قبل را ندارم. الان احساس می‌کنم با وظیفه‌ای که به من سپرده شد، مسائل زیادی را یاد گرفتم، مسائلی هم بود که ضربه‌های زیادی به من زد، طوری که بعضی وقت‌ها فکر می‌کردم اصلا کار درستی بود که وارد این عرصه شدم؟

چه ضربه‌هایی؟

بعضی وقت‌ها حرف‌هایی می‌شنیدم که باورم نمی‌شد. من سیاست خوانده‌ام و می‌فهمم که وقتی کسی بازیگر سیاسی است، باید آماده هر اتفاقی باشد. در ایران هم که احزاب تعیین‌کننده نیستند، بنابراین الی ماشاءالله مسائل برای آدم اتفاق می‌افتد.

این ضربه‌ها بیشتر فردی بود یا از مسائل اجتماعی که به شما گزارش می‌شد هم این احساس را داشتید؟

حتما از مسائل اجتماعی هم بود. از یک مشکل فردی تا مجموعه مسائل. مثلا به بعضی از مناطق اطراف تهران یا داخل آن می‌رفتیم و می‌دیدیم که چنان کلاف سردرگمی است که نمی‌شود واردش شد. همکارانم می‌گفتند وارد فلان مسأله نشو، چون مثل باتلاق است، تو را فرو می‌برد و نمی‌توانی کاری بکنی. وقایعی هم مانند دی ٩٦ و آبان ٩٨ یا سقوط هواپیما که اتفاق افتاد، جامعه متأثر شده بود و ما هم به تبع آن ناراحت بودیم. پس از این اتفاقات، نمایندگی، سخت و دردناک بود. با خودم فکر می‌کردم من باید چه کار کنم؟ برای موضوعی که نمی‌توانستم تأثیرگذار باشم، بد و بیراه زیادی هم می‌شنیدم.

وقتی از محدودیت حرف می‌زنید، دقیقا منظورتان چه نوع محدودیتی است؟ آیا، چون بیشتر در حوزه زنان فعالیت می‌کردید؟ چون اصلاح‌طلب بودید؟ چه بود؟

کلا دو موضوع هست که کار را سخت می‌کند. نخست اینکه ما فقط ١٧ نماینده زن از مجموعه ٢٩٧ نماینده در مجلس بودیم. اینکه بخواهید موضوعات مربوط به زنان را مطرح کنید، نیاز به تلاش، لابی و صحبت زیادی دارد، به‌ویژه اگر یک طرح باشد.

مثل طرح اصلاح ماده ١٠٤١، معروف به منع کودک‌همسری که ماجرا‌های زیادی را برای شما به وجود آورد.

بله، دقیقا. یا طرح اذن خروج زنان. پیش بردن این طرح‌ها خیلی سخت بود. در کنار اینکه اکثریت مجلس در دست مردان است؛ کسانی که از بچگی فرصت و زمینه بیشتری برای فعالیت داشته‌اند و تجربه بیشتری دارند. البته نمی‌خواهیم مظلوم‌نمایی کنیم، ولی به هرحال بدیهی است که ما ١٧ نفر بودیم بین ٢٩٧ نفر. کار با لوایح آسان‌تر بود. مثلا لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان. این لایحه ١١‌سال مانده بود تا این دوره مجلس که واقعا تلاش کردیم تا تصویب شود. تابعیت فرزندان مادرایرانی هم لایحه بود و توانست به نتیجه برسد. اما درباره طرح اصلاح ماده ١٠٤١ در کمیسیون قضائی، حرکت سازمان‌یافته‌ای وجود داشت که رأی نیاورد، درنهایت هم نیاورد.

یعنی منظورتان این است که اگر چند نماینده زن در فضایی مردانه، طرحی را خودشان تدوین کنند و پیش ببرند، با مشکل دو چندانی روبه‌رو خواهند شد؟

همه‌اش این نیست. بخش مهمش این است که کار کارشناسی که دولت کرده، قابل قبول‌تر است. ماجرا این است که گاهی درباره بعضی طرح‌ها مثل کودک‌همسری، عده‌ای آن را سیاسی می‌کنند. درباره این طرح هم یک موضوع کاملا اجتماعی، سیاسی شد. یک خلط مبحث بیهوده. بحث ما این بود که این، کودک است و کودکی‌اش باید حفظ شود. به ما اتهامات زیادی زدند، گفتند ما مبانی اسلام را نمی‌فهمیم. درحالی‌که من در شورای نگهبان هم گفتم که اگر بین ١٧ زن، کسی قرار باشد ادعا کند که تحصیلات اسلامی دارد، من هستم، چون حوزه علمیه رفته‌ام و می‌دانم تا کجا باید رفت و نباید رفت. بحث ما درباره کودک‌همسری، خط قرمز دینی نبود، مگر اینکه عده‌ای آن را خط قرمز کنند.

همین اخیرا خانم لاجوردی، عضو جدید فراکسیون زنان گفته مسأله زنان ما کودک‌همسری نیست و هرکس با هر سنی اگر عاقل باشد، می‌تواند ازدواج کند.

بله، درحالی‌که ما معتقدیم یک خانواده پویا، پایدار و مدنظر نظام در صورتی می‌تواند شکل بگیرد که حداقل‌ها در آن رعایت شود، یعنی کسی که این مسئولیت را قبول می‌کند، بتواند آن را درک‌کند، این برای بچه‌های زیر ١٣‌سال امکان‌پذیر نیست. ما روی همین ١٣‌سال هم متوقف شدیم و روی بالاتر بردن سن اصرار نکردیم.

در آن رفت‌وآمد‌هایی هم که به قم داشتید، تأکیدتان همین بود؟

همین بود. آقای مکارم گفتند دختر باید به بلوغ عقلی برسد تا بتواند ازدواج کند. گفتند من قبول ندارم الان یک دختربچه ١١ساله ازدواج کند، آن زمان مادر من بود، گذشت. ایشان فتوا هم دادند و بعد مخالفان می‌گفتند ما فتوا را جعل کرده‌ایم! رفتار‌های توهین‌آمیزی با ما می‌شد و نه فقط با من، به کسانی که مرجع جمع زیادی در مملکتند. ما معتقدیم اگر می‌خواهیم خانواده سالمی داشته باشیم، باید با عناصر عاقلی وارد آن شویم و ملاک فقط بلوغ جسمی نیست. فقه پویا کجاست؟ جایی است که می‌گوید باید بلوغ عقلی را قرار دهید؛ و البته در معیار جهانی و آنچه موجب انتقاد طیف دیگری از مخالفان با شما بود، ممنوعیت ازدواج زیر ١٨ سالگی است.

بله، عده‌ای روی کنوانسیون حقوق کودک مانور می‌دادند. ما می‌گفتیم فعلا روی همین ١٣‌سال کار کنیم؛ کاری که بهزیستی هم به آن ورود کرده است.

این مدت از ازدواج‌های اینچنینی که حتما به شما ارجاع می‌شد، موردی بود که تحت‌تأثیرتان قرار داده باشد؟

دختر یازده ساله‌ای با یک مرد پنجاه ساله ازدواج کرده بود و وقتی داستانش را شنیدم، خیلی گریه کردم. زن اول آن مرد گفته بود که آن بچه هر صبح می‌خواهد برگردد پیش مادرش. این درد است.

در کدام گروه‌ها و طیف‌های مجلس بیشتر شاهد پیگیری مسایل زنان بودید؟

یکی از ویژگی‌های اصلی اصلاح‌طلبان این است که معتقدند زنان هم موجودات انسانی‌اند که با مردان آفریده شده‌اند، بنابراین باید عدالت بین آن‌ها برقرارشود، اما متأسفانه من در اصلاح‌طلبان این را ندیدم. یعنی شما در حوزه سیاسی اصلاح‌طلبی می‌بینید، ولی در حوزه زنان نه. حتی اصولگرایان و مستقل‌ها به ما مراجعه و مسائل زنان را مطرح و کمک می‌کردند، اصلاح‌طلبان مجلس، اما عموما نه.

زمانی که فهرست امید برای انتخابات مجلس بسته می‌شد، خاطرم هست که اصلاح‌طلبان گفته بودند باید ٣٠‌درصد فهرست، زنان باشند، یعنی هشت نفر. حالا شما می‌گویید بعد از ورود به مجلس این پوسته شکافته شد و دیگر مسائل زنان، برای فراکسیون امید مهم نبود. درست است؟

بله، آن پشتوانه تفکری که به سهمیه ٣٠‌درصدی زنان اعتقاد داشت، خیلی موضوع خوشایندی بود و ما فکرش را نمی‌کردیم اجرایی شود. فکر می‌کردم ادامه‌اش را در فراکسیون امید خواهیم دید. فراکسیون امید مقابل شخص من نایستاد، ولی ١٠٥نفر مردی که در این فراکسیون بودند و می‌توانستند مساعدت کنند که مسائل زنان را پیش ببریم، این کار را نکردند. من ندیدم که اصلا دغدغه ذهنی اصلاح قانونی در حوزه زنان داشته باشند.

شد که در راهرو‌های مجلس یا در تماس‌هایی که نمایندگان از هر دو طیف با شما داشتند، بگویند فلان موضوع را رها کنید؟ یادم می‌آید یک بار شما درباره لایحه اعطای تابعیت به فرزندان مادرایرانی و پدرخارجی می‌گفتید زد و بند‌های عجیب و غریبی برای جلوگیری از تصویب آن وجود داشت و به شما هم فشار‌هایی می‌آوردند. برای عده‌ای موضوعات بی‌اهمیت بود و به حرف‌های ما گوش نمی‌کردند.

یعنی اعتراض وجود داشت، اما پاسخ‌های شما شنیده نمی‌شد؟

بله، با عده‌ای صحبت می‌کردیم و دلایل‌مان را می‌گفتیم، اما هیچ گوش شنوایی نبود. ما بیشتر مواقعی موفق می‌شدیم که هر ١٧نفر عضو فراکسیون زنان کار را دنبال می‌کردیم. بهانه‌ای که برای پیش نبردن دغدغه‌های مربوط به زنان می‌آوردند، چه بود؟ بیشتر می‌گفتند الان مشکلات اقتصادی داریم، این موضوعات اولویت ندارد، درحالی‌که خیلی طرح‌ها بودند که اولویت نداشتند، اما خدا نکند که طرحی درباره کودکان یا زنان باشد، آن وقت اولویت ندارد. این حرف‌ها مخالفت‌های محترمانه با ما بود.

غیرمحترمانه‌ها چه بود؟

برخورد‌های غیرمحترمانه هم بود. یکی از آن‌ها را دیشب برای همسرم تعریف کردم، خیلی ناراحت شد، لبش را گزید و گفت دیگر این‌ها را برایم تعریف نکن. من اهل حاشیه و گفتن از این مسائل نیستم، اما به شدت هم این نوع برخورد‌ها را تجربه کردم. حتی یک بار هم به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کردم.

پایِ درددل طیبه سیاوشی: تحمل توهین جنسی دشوار بود

به چه دلیل؟

به دلیل فحش زشتی که از یکی از مردان نماینده شنیدم. آن هم درباره موضوعی که اصلا ربطی به او نداشت. من داشتم با فرد دیگری حرف می‌زدم.

این اتفاق در صحن افتاد؟

بله، آمد جلو و شروع کرد به فحش زشت دادن.

و آن شکایت به جایی رسید؟

نه متأسفانه. الان پنج ماه از آن شکایت گذشته و هیچ وقت به نتیجه‌ای نرسید.

بقیه زنان نماینده هم از این شکایت‌ها داشتند؟ خانم سلحشوری که البته داشتند، به دلیل رفتار‌های بدی که با او در صحن می‌شد به دلیل نطق‌هایشان.

بله، بقیه هم شکایت داشتند. بعد از نطق آخر خانم سلحشوری ما به او گفتیم از صحن خارج شود. دنبالش راه افتاده بودند و فحش می‌دادند. یک نفر می‌گفت ما می‌بینیم که بعد از مجلس، سلحشوری می‌رود آن ور آب و فلان و بیسار.

شد که توصیه‌ای درباره چادر به شما بشود؟

بله، این توصیه‌ها بود. حتی درمیان اصلاح‌طلبان، افرادی می‌گفتند بهتر است در مجلس چادر بپوشید. به هرحال اینکه ما به حریم خصوصی دیگران تعدی می‌کنیم، درست نیست؛ درحالی‌که در هیچ قانون و ضابطه‌ای نوشته نشده که حتما باید یک مدل لباس را بپوشی. در قانون نوشته شده که شما نباید از چراغ قرمز عبور کنی، اما لباس فرم به ما نداده‌اند که بپوشیم. گفته‌اند حجاب اسلامی را رعایت کنید، من هم فراتر از آن نرفتم.

چون زن بودم با اینکه حجاب کامل اسلامی داشتم، اما بعضی این اجازه را به خودشان می‌دادند که درباره ظاهر من نظر دهند. ورود به عرصه خصوصی دیگران در کشور ما خیلی راحت است درحالی‌که این افراد نمی‌دانند که این موضوع چقدر آسیب زننده است و وجهه بدی از طرف مقابل در ذهن آدم به وجود می‌آورد. برای من خیلی بد بود که بین آن همه حجم کار، با نوع پوشش من شوخی می‌شد یا تذکر می‌دادند.

غیر از این، خاطرم است در چند نطق خانم سلحشوری، بعضی نمایندگان مرد ایستاده بودند و ناسزا می‌گفتند. شما و ایشان را به‌عنوان یک زوج کاری فعال در مجلس می‌شناختند، این برخورد‌ها و حتی نظر‌هایی که در توییتر برای شما نوشته می‌شد چه تأثیری روی شما داشت؟

فضای مجلس، سیاسی است و هرکس که متفاوت فکر یا از خط قرمز‌ها عبور کند، جو به هم می‌ریزد. داد و فریاد در مجلس آن‌قدر من را اذیت نمی‌کرد، اما در فضای مجازی، بعضی برخورد‌ها فاجعه بود؛ آن‌قدر توهین جنسی به ما می‌شد که تحملش سخت بود. من این مسائل را به خانه نمی‌بردم، موضوعی که تازه برای همسرم تعریف کردم، دو‌سال قبل برایم اتفاق افتاده بود. این برخورد‌ها گاهی انگیزه کار را از من می‌گرفت. غیراز این، مسائلی در جامعه پیش می‌آمد که اذیت‌کننده بود. یکی از جا‌هایی که بعد از دیدنش واقعا گریه کردم، شیرآباد زاهدان بود. مسائلی را آنجا دیدم که وقتی برگشتم مسافرخانه، نشستم و گریه کردم.

یکی دیگر از موضوعات، تلاش شما و دیگر زنان فراکسیون برای راه‌یافتن یک زن به هیأت‌رئیسه بود که درنهایت اتفاق نیفتاد؛ چرا این سد به این اندازه محکم بود؟

مقاومت شدیدی در این‌باره وجود داشت. در ساختار به‌شدت مردانه مجلس، رأی‌گرفتن یک زن برای هیأت‌رئیسه واقعا دشوار بود. بعضی اتفاقات خیلی آسیب زد؛ به خانم جلودارزاده هم حتی رأی ندادند.

با اینکه ایشان در مجلس ششم دبیر هیأت‌رئیسه بودند.

بله، اما درنهایت در مجلس دهم نتوانست رأی لازم را بگیرد. بعضی می‌گویند شاید در مجلس جدید یک زن را در هیأت رئیسه داشته باشیم، اما من بعید می‌دانم.

البته تعدادی از فراکسیون امیدی‌ها هم به زنان برای ورود به هیأت‌رئیسه رأی نداده بودند.

بله، با اینکه ما باید فراکسیونی رأی می‌دادیم، اما عده‌ای به زنان رأی نمی‌دادند.

برگردیم به تلاش‌های شما. ماجرای ورود زنان به ورزشگاه کم‌کم برای شما به یک موضوع حیثیتی تبدیل شد که به‌شدت دنبالش کردید. مخالفان زیادی در این سال‌ها در این‌باره با شما برخورد کردند. این چطور تجربه‌ای بود؟

به‌شدت تلخ و سخت بود. به من که دغدغه ذهنی اجتماعی زیادی داشتم و به دنبال موضوعات زیادی از هر طبقه برای زنان بودم می‌گفتند تو دنبال خواسته‌های شیک مربوط به طبقه بالای تهرانی. می‌گفتند یعنی شما هیچ درد و موضوع دیگری ندارید؟ در حالی که رفتن زنان به ورزشگاه در ایران برای نظام هزینه‌ساز شده بود. من معتقد به این نظامم، بخشی از حاکمیت و نماینده مردم بودم و بنابراین فکر می‌کردم این هزینه باید از دوش نظام برداشته شود.

مگر چه اتفاقی در ورزشگاه‌های ما می‌افتد که حاضر نبودند زنان داخل شوند؟ حتی عربستان هم موضوع را حل کرده بود. این ممنوعیت هیچ حکم مذهبی نداشت و بعد از انتشار چند عکس و براساس تعصبات بخش سنتی جامعه که می‌خواستند قضیه را «ناموسی» کنند (ببخشید که این کلمه را به کار می‌برم) به وجود آمد در حالی که در همه کشور‌های اسلامی زنان به ورزشگاه می‌روند و این مسائل هم نیست. این را هم بگویم در جلسه‌ای که ما با حضور مسئولان ورزشی و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی داشتیم، این دستگاه‌ها گفتند که ما با حضور زنان در ورزشگاه‌ها مشکلی نداریم.

این درباره بازی‌های باشگاهی هم بود؟

نه، فقط بازی‌های ملی منظورشان بود. من می‌گفتم هیچ منع قانونی ندارد، اما به هر حال برخورد‌ها زیاد بود.

برخورد‌ها با شما از هر دو طیف بود؛ تکلیف طیف سنتی که مشخص بود، تعدادی از تجددگرایان هم معتقد بودند نگاه شما در این‌باره تقلیل‌گرایانه است و گزینشی عمل می‌کنید.

درست است. این برخورد‌ها و هجمه‌ها در موارد دیگری مانند اذن خروج زنان از کشور باعث شد دست از کار بکشم. از حقوقدان و خانم روشنفکر و هنرمند گرفته تا فعالان اجتماعی و خانه‌دار‌ها به من انتقاد می‌کردند.

یادم می‌آید چند سال پیش گفت‌وگویی داشتید که تیترش این بود: «یک‌میلیون رأی هم داشته باشی باز هم نیاز به اجازه همسر داری». هنوز هم این را می‌گویید؟

همسرم از این تیتر خیلی عصبانی شد و گفت مگر گذرنامه‌ات را تمدید نکردی؟ گفتم نه مدتش تمام شده و آمد اجازه مادام‌العمر برای خروج از کشور داد. می‌گفت هر وقت خواستی برو، زشت است هی من بیایم اجازه به تو بدهم. جالب است سرهنگ اداره گذرنامه به من گفت خانم شما این قانون را اصلاح کن که شوهرت را نیاوری به تو اجازه بدهد. بله هنوز هم همین را می‌گویم؛ یک‌میلیون رأی هم داشته باشی، باز هم نیاز به اجازه همسر داری. این هم یک تجربه تلخ این دوره مجلس بود؛ وقتی حس می‌کنید موضوعی خلأ قانونی دارد و واقعا برایش تلاش می‌کنید، بعد می‌بینید که نمی‌توانید برایش کاری کنید.

شاید بهتر بود از همان اول، در شروط ضمن عقدتان خروج از کشور را ثبت یا در ادامه این سند را تنظیم می‌کردید. می‌دانید که این روز‌ها هم بحث درباره این شروط خیلی داغ است.

بله، اتفاقا وقتی از اصلاح ماده ١٨ منصرف شدم، گفتم بهتر است هر زنی که چنین نیازی می‌بیند، در شروط ضمن عقد این موضوع را ثبت کند. فکر می‌کنم اگر قرار نیست اصلاح قانونی اتفاق بیفتد، جامعه خودش باید فکری به حال خودش کند. من این را فهمیده‌ام که در کشور ما اصلاحات قانونی به‌ویژه در حوزه زنان خیلی زمانبر است.

شما هم معتقدید زن‌بودن در ایران یک امر سیاسی است؟

حوزه زنان خط قرمز‌های زیادی دارد. سیاسی نیست، سیاسی‌اش می‌کنند.

با همه حرف‌وحدیث‌ها هم که بالاخره نشد یک وزیر زن داشته باشیم.

بله، نشد، ولی من خیلی تلاش کردم. درباره وزیر آموزش‌وپرورش گفتیم با توجه به جمعیت زیاد زنان در این مجموعه و تجربه دیگر کشور‌ها خوب است ما هم وزیر زن داشته باشیم. این‌طوری نباشد که همه دوره آقای احمدی‌نژاد را توی سر ما بزنند و بگویند او وزیر زن داشته، هر چند انصافا خانم دستجردی وزیر خوبی بود.

درنهایت هم آقای روحانی گفت تلاشش را کرده، اما نشده است.

بله، ما جلسات زیادی برگزار می‌کردیم و برای وزیر آموزش‌وپرورش با همه صحبت کردیم، اما متأسفانه نشد. به نظر من در دولت دوازدهم نمی‌خواستند هزینه بدهند.

پایِ درددل طیبه سیاوشی: تحمل توهین جنسی دشوار بود

اساسا چرا وزیر زن داشتن را «هزینه» حساب می‌کردند؟

این نگاه به زنان در ایران و بین مسئولان وجود دارد. فکر می‌کنند، چون زنان تجربه وزارت ندارند ممکن است موفق نشوند، در حالی که تجربه خانم دستجردی موضوع دیگری را نشان می‌دهد. این دیدگاه سنتی به هر حال وجود دارد.

فکر می‌کنید روزی بیاید که بالاخره شاهد اصلاح موادی درباره زنان در قانون مدنی ایران باشیم که نیازمند تغییرند؟ مثلا همین حق طلاق که اخیرا هم درباره‌اش بحث و نظر زیادی است.

من فکر می‌کنم این موضوع مانند تراشیدن سنگ است؛ یعنی خیلی کند پیش می‌رود. باید خیلی صبر داشته باشیم و اصلا نباید ناامید شد. باید روی حداقل‌ها اجماع وجود داشته باشد؛ مثلا ارث، همین حداقل سن ازدواج و. آگاهی و آموزش دادن به مردم هم در این‌باره بسیار مهم است.

این محافظه‌کاری بین تعدادی از اعضا هم که انتظاری از آن‌ها نمی‌رفت، بیشتر شد.

بله، حتی نمایندگانی بودند که کم به مجلس می‌آمدند. از آن طرف، تعدادی از زنان نماینده واقعا با ما همکاری نمی‌کردند، بیشتر البته به حوزه‌های انتخابیه‌شان مشغول بودند. یک بار من در این زمینه انتقاد کردم و بعدش آن نماینده هم که زن بود، من و خانم سلحشوری را دید و بدترین ناسزا‌ها را داد.

کلا بخواهید به فراکسیون زنان این مجلس نمره دهید، چه نمره‌ای می‌دهید؟

نمره ١٦.

و در مجلس جدید هم که دیگر نیستید. رد صلاحیت چطور تجربه‌ای بود؟ اصلا چرا ثبت نام کردید، مشخص نبود که تأیید نمی‌شوید؟

قبلش سوال کردم، گفتند نظراتت متفاوت است، اما خلاف نظام کاری نکرده‌ای. دوستان و مشاورم به‌شدت مخالف ثبت نامم بودند، اما کسانی مانند خانم سعیدی به‌شدت اصرار می‌کردند و درنهایت هر دو رد صلاحیت شدیم. این هم تجربه سختی بود. در دوران کرونا که خانه بودم، باورم شد که دیگر قرار نیست در مجلس باشم. می‌گفتند این ٩٠ نفر فساد مالی و اخلاقی دارند و رد صلاحیت شده‌اند. این برای من خیلی سخت بود، به هیچ‌وجه برایم قابل قبول نبود. من نماینده مردم بودم و مطالبات آن‌ها را پیش بردم، نه چیزی بیشتر.

منبع: روزنامه شهروند

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مجلسه یا چاله میدون ؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بدبختی این مملکت از روزی شروع شد که پای خانوم ها به ادارات باز شد

      • بدون نام

        ادم با شعور با اخلاق و دلسوز لازم داریم زن و مرد بودن وزیر چه فرقی برای مردم داره؟عقده های قدرت طلبی دارین

      • بدون نام

        بدبختی زنان از وقتی شروع شد که همه کاره مملکت مردان شدند.

      • بدون نام

        در عجبم که چرا مردها وظیفه اصلی شان را که جون کندن و پول درآوردن برای آسایش همسر هست را فراموش کرده اند و فقط گوشی به دستشان گرفته اند و چرت و پرت بم میبافند؟!!! چرا به وظیفه اصلی تان که در خلقتتان نهفته است نمیپردازید؟؟ چرا انقدر تن پرور و بی عرضه اید؟؟ سوسول های بچه ننه بروید کار کنید مخصوصا کارگری که وظیفه ذاتی تان است. وظیفه شما گوشی به دست گرفتن و خزعبلات سرهم کردن نیست. بروید جون بکنید!!!!!

      • بدون نام

        زنها نه توان بالایی دارند نه جنبه .زنه تلفنچیه باید به سوالهای مردم جواب بده چنان پشت چشمی نازک میکنه انگار رئیس کجاست.والا اینها رو بازنشست کنید بشینن تو خونه

      • بدون نام

        خدایا چقدر سختی کشیده از این مردهای خود برتربین زن ستیز. خدایا چقدر ما زنها بدبختیم که حالا یکی پیدا شده بود که داشت برای بهبود وضع ما کاری انجام می داد اینجوری اذیتش کردن

      • بدون نام

        ۱۶/۳۳ والا مردا خیلی عقده این. رفته بودم ثبت احوال میخواستم درخواست تغییر نام بدم انگار نه انگار دارم باهاش حرف میزنم همینجوری سرش تو کار خودش بود. این پیرمردارو چرا بازنشست نمیکنن

      • بدون نام

        در عقده ای بودنشون شکی نیست

    • بدون نام

      جای زن خونه ست.بالاخره بی نظمیهایی که زنان ایجاد کردند تاوان داره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احتمالا شما ماله عهد تیرکمان نیستید؟!!!!

      • بدون نام

        همین افغانستان اشغال شده توسط امریکا.ده ساله دخترهای کم سن رو بعنوان سیاستمدار زن میارند و مردان پیر ازشون بهره کشی می کنند و دو سال بعد چهره های تازه تر.حضور زنان بیرون از خونه ظلم به خودشونه

      • بدون نام

        بیش از حد رادیکال به موضوع نگاه میکنی، الزاما جای زنان خانه نیست ولی میتواند اولویت باشد

      • بدون نام

        جای امثال تو هم غار هست برگرد به غارنشینی

      • بدون نام

        حالا که مردا هم .... تو این مملکت وبلاتکلیفتر از زن هم حساب میشن

      • بدون نام

        گفته یکی از ویژگی‌های اصلی اصلاح‌طلبان این است که معتقدند زنان هم موجودات انسانی‌اند :))))
        سر ماجرای قتل میترا استاد برید ببینید چطور زنهای اصلاحطلب ساکت بودند و روزنامه نگارهاشون از مهدورالدم بودن استاد می گفتند:)

      • یک ایرانی ( کاربر قدیمی )

        اگه ازادی بود همون موقع رسانه ای میکرد همه چیز رو و مردهارو سر جاشون مینشوند .

      • ح

        جای زن کنار مرداست لااقل فکر کن بااین همه ادعا فرزند یک زن به نام مادرهستی زنان هم بهتر کار میکنند بهتر فکر میکنند ادعای کمتری هم دارند منجمله شمارش کنید بین اختلاص کنندگان چند زن وجود داشته
        آینده دراختیار زنان شجاع وپاکدامن است.

      • بدون نام

        دقیقا داری درست میگی

      • بدون نام

        ۱۲:۱۷
        چرا همه چیز باهم قاطی میکنید!!!! هیچکس منکر جایگاه مادر و زن نیست.حرف ما اینه که خداوند کار کردن خانوم هارو جایز ندونسته و وظیفشون امورات خانه و تربیت فرزند هست.چون نه اناتومی بدنشون مناسب کار بیرون هست نه فکرشون.خداوند هر مخلوقی در یه جایگاهی افریده.و با وظایف مشخص.همین کار کردن هم بنیان تربیتی سست کرده هم شغل هارو اشغال کرده هم اینکه بخشی از وضع موجود در ادارات به وجود اورده

      • بدون نام

        خودت خنده ت نگرفت ...

      • بدون نام

        فرزند یک زن به نام مادر بودن ربطی به انجام کارهای مردانه شما زنها داره؟ تا همبن حد هم نمی تونید منطقی باشید وای به حال اینکه پست و مقام بهتون بدن

      • بدون نام

        ۱۲/۳۲ تو وظیفه خانما رو تعیین میکنی؟؟؟؟ ....

      • بدون نام

        تو چرا جای خودت که معدنه نیستی؟؟؟ تو جات معدن و وظیفت کار کردن تا بوق سحره. وظیفه ذاتیت رو فراموش نکن

      • بدون نام

        واقعا متعجبم از اینکه این وقت روز که باید مردان در معدن مشغول جون کندن و پول دراوردن و برقراری شرایط رفاه برای زن و خانوادشون باشن گوشی به دست زیر باد کولر نشستن و چرت و پرت میگن

      • بدون نام

        چرا مردان ما وظیفه اصلی شان را فراموش کرده اند؟ چه لذتی بالاتر از تا بوق سحر کار کردن و جون کندن؟؟!! آخر چرا این لذت وصف نشدنی را از خودتان محروم میکنید و میخواهید مانند زنان در خانه باشید؟؟ چرا وظیفه اصلیتان را نادیده میگیرید؟

      • بدون نام

        مگه تنها کاری که وجود داره معدنه؟ در معدن هم مردها کار می کنند.زن باید در خونه بشینه و بچه داری و خونه داری کنه

      • بدون نام

        T_T بدون شرح

      • بدون نام

        وظیفه زن همه اطاعت بی چون و چرا از شوهره.تمکین در برابر نفقه

      • بدون نام

        چقدر لذت میبرم که یک زن هستم و درامد بالایی دارم و سوزش مردهای بی چشم و رو رو میبینم

      • بدون نام

        ۱۲۳۲
        ایولا.حرفت کاملا درست بود

    • نیما

      اینهمه اصراری که زنها دارن تا خودشونو شبیه مردان بکنن چیه؟؟نونت کم بود؟؟ ابت کم بود؟؟ بجای اینکه به شوهرت و زندگیت برسی رفتی مجلس چی کار؟؟ و این که ثمره این مدت حضور شما در مجلس چی بود؟ چه تحولی تو جامعه و قانونگذاری ایجاد کردی؟؟ مجلسی که اکثر مردانش هم بی عرضه بودن فکر کردی شما میتونستی زورو این مجلس باشی؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        با شما موافقم

      • بدون نام

        جناب نیما میشه بفرمایید ثمره کار سختتتت!! مرد ها توی مجلس چیه؟
        اصلا نحوه حضور نماینده های زن و مرد رو توی مجلس دیدی؟
        مرد ها خسته، خراب، خوابیده،
        زن ها ولی فعال
        الان به تا کشور اروپایی و غربی نگاهی بندازی اونایی که کادرشون خانم هست تو خیلی مسائل موفق تر هستند
        همین شما آقایونی که در عهد قدیم موندید مانع پیشرفت ما زنان شدید

      • بدون نام

        به عنوان یک مرد که اتفاقا همنام نیما هستم واقعا متاسفم واسه ایشون و همفکرانش

      • برای مردان ایرانی

        اگه میخواین زن ها زن بمانند و نخوان شبیه مردها بشن به زن بودنشون احترام بذارین.بچه داری همسر داری و ماندن در خانه لطف زنان جامعه به مردان جامعه است پس قدر این لطف رو بدونین و تحقیرشون نکنین و بهشون نگین ضعیفه

      • بدون نام

        این دیدگاه های متحجرانه و عهد بوعی واقعا مایه شرم یک "انسان" هستند

      • بدون نام

        به کوری شما متحجرها زنان کشورمون فقط به پیشربت اجتماعی خودشون می رسند دیگه اون دوره تموم شد واسه هر دختری گزینه اخر باید ازدواج باسه با این مردای سرزمینمون

    • بدون نام

      خانم تو توی اون مجلس چکاره بودی که نتونستی یه حق وحقوقی را برای زنان ودختران توی این دولت بدست بیاری
      چرا زنان نباید حق وحقوقی داشته باشن که این همه سختی رو تحمل کنن‌

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فکر کنم کامل نخوندی. پس من خلاصه میگم گفته هفده نماینده زن بودیم که تازه بعضی از این هفده نفر هم مخالف زنان بودن!! پس عملا کاری نمیتونستن انجام بدن

      • بدون نام

        بابا حداقل متن رو بخون. فقط 17 زن تو مجلس بودن. میفهمی؟ فقط 17 نفر. انتظار داری بتونن کاری از پیش ببرن با اون همه کارشکنی نمایندگان مرد

    • بدون نام

      وقتی پا تو کفش مردها می کنید باید تبعاتشم قبول کنید.گلدوزی نیست که لطیف باشه:))))))

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردشم اهمیتی نداشته

      • بدون نام

        بابا لطاااااااافت
        در عجبم همه مرد ها مخالف حضور زنان تو جامعه هستند
        یکی به من بگه چند ساله شما مرد ها کجای دنیا رو گرفتید؟؟؟
        آقایون مجلسی چه گلی به سر ما ها زدن که خانما نمیتونن اون گلو بزنن؟؟؟

    • بدون نام

      واقعا خجالت آوره که تو ایران این تبعیض نژادی هست متاسفم برای همه ی مردایی که خودشون رو بهتر از زنان می دونن.خیلی از زنان هستن توانانر وکارآفرین تر از مردا .چرا زنان رو دستکم میگیرید .مردایی که طرز فکررشون تبیض نژادی هست به زنان مثل یه کنیز وحمال نگاه میکنن

      پاسخ ها

      • فاطمه

        کاملا موافقم

      • بدون نام

        فرهنگ ما بشدت مرد سالاره چندین سال طول می کشه تا بهتر بشه

      • بدون نام

        کاملاً مخالفم.

      • بدون نام

        ۱۳/۳۲ به جهنم که مخالفی

      • بدون نام

        کدوم زن توانایی بالا داره؟ اینها تبلیغات رسانه ایه وگرنه همین الان بیشتر افراد خلاق مرد هستند.چهار تا کار منشی گری و کارمندی می کنید جو نگیردتون

      • به آقای خلاق D:

        ۱۶:۳۲ الان میخوای بگی توانایی خیلی بالایی داری؟؟؟ ....

      • به ۱۶:۳۲

        والا ما از تو به عنوان یه مرد خلاق چیزی جز چرت گفتن ندیدیم خخخخخخ

      • آهای آقای خلاق

        تو که هم خلاقی هم با جنبه هم ... دست از سرمون بردار

    • بدون نام

      مجلسی که وظیفه اش قانونگزاریه نتونسته چند تا نماینده زن رو صاحب بشه و حالا این خانم آمده و از توهین های همکاران مردش میگه ! حیف اون همه هزینه ای که مجلس برای ملت داره ! پارلمان کشورهای اروپائی هم زنان بچه بغل از حق شهروندان دفاع می کنن و به لطف قانونی که دارند هیچ کس هم جرات توهین و حتی نگاه چپ به این خانمها نداره !

    • بدون نام

      این کشور برای زنان هم هست نمیشه مردا برن به نفع خودشون قانون تصویب کنن و هر روز بیشتر حق ما ضایع بشه

    • بدون نام

      متاسفانه جامعه ما هنوز طرز تفکر عصر حجری دارند ان وقت انتظار جامعه پیشرفته و اروپایی را دارند

    • بدون نام

      کامنت ها کاملاً مشخصه که یکطرفه و از یک جای خاص هست . بله جای افراد شریف و به واقع مردی مثل ایشون و خانم سلحشوری در اون ... مردنماها نیست . شما راست میگید .

    • ف۱۳

      شاید باورش برای یه سری سخت باشه اما کشور ما جز جنسیت زده ترین و ضد زن ترین کشور هاست. بعضی آقایون تو نظرها جوری صحبت می کنن انگار تا الان تو بعضی بخش های حیاتی کشور دستشون بوده چه گلی به سر کشور و مردم زدن.
      تا وقتی همچین تفکرات پوسیده ای حاکمه، وضع همینه که همینه.
      گاهی وقت ها به خودتون و وضعیتتون نگاه بندازید بد نیست.
      یه سری از همین آقایونی که تو کامنتا توهین می کنن ببرین مجلس از زور فشار کار دو روزه فرار می کنن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو جامعه ای که مردانش چنین نظرات عقب مانده ای میان میذارن واسه یه نماینده زن، قطعا فرداهای پس از اون، دختران خودشون ضربه ش رو می خورن!
        پس آقایون انسان نما، به نظر گذاشتن اینچنینی ادامه بدین، بعدا همین دخترانتون بهتون فحش می دن!
        ببینیم کی اون روز گلدوزی می کنه!!!

      • بدون نام

        همه آقایون نیستن.اینایی که اومدن کانت دادن همون۱۰درصداقلیتن

    • بدون نام

      جای زن تو خونه است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جای مرد تو معدنه اینجا چیکار داری

      • بدون نام

        کاش مردای نماینده همون خروپوفو تو خونه میکردن تا مدعی تغییرات بودن

      • بدون نام

        چهل ساله مسوولان همگی مرد هستن و کشور رو به این وضعیت اسفناک رسوندن

    • بدون نام

      خوندن نظرات و مخالف و موافق بودن کاربرا پای همین خبر نشون میده اوضاع فکری ما چطوریه!

    • بدون نام

      شما فقط تعداد اختلاسهای مردها در این کشور را با زنها مقایسه کنید تعداد کارمندهای رشوه گیر مرد را با زنها مقایسه کنید همینها نشون میده مردها چه به روزمون آوردند تازه ادعاشون هم میشه!

    • بدون نام

      آخه، زن رو چه به سیاست ؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه که مردا خیلی سیاست می دونن وکاربلد

      • بدون نام

        برو بابا

      • بدون نام

        نمکدون بی نمک تویی تو...

      • بدون نام

        لطفا یه تست آیکیو بده عزیز!
        چشمات رو باز کن ببین مسوولان "مرد" چه بر سر کشور آوردن تو چند دهه! واقعا انقدر ساده لوحی که فکر می کنی این مردا سیاست بلدند؟

      • بدون نام

        شرط می بندم زندگیت خیلی داغونه

    • بدون نام

      زن بشین تو خونت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مرد برو جون بکن وظیفتو انجام بده.چیه گوشی دستت گرفتی جامعه رو به گند کشیدی؟!

      • بدون نام

        واقعا چرا مردها انقدر تن پرور شدن چرا نمیرن جون بکنن؟؟ وظیفشون مگه جون کندن نبود؟!

      • بدون نام

        مرد سرت تو کار خودت دوره برده داری تموم شده میتونی تحمل کنی بفرما نمیتونی هری

    • بدون نام

      هرچی ادم پوچ تر و نادان تر
      نگاه جنسیتی هم بیشتر..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا و به دیسلایک اهمیت ندین همین افراد نادانند.

    • بدون نام

      این کامنتا چین دیگه؟
      نوشتن زن باید بشینه تو خونه! چرا واسه یکی دیگه تصمیم میگیرین؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یه نفره اگه دقت کنی همه کامنتا ساعتاش نزدیک به همه. یه عقده ای زن ستیز چنتا کامنت همزمان باهم ارسال کرده

      • بدون نام

        چون از مخ تعطیلن! فکر می کنن چون ننه شون تو سری خور بوده بقیه هم باید اینجوری باشن

      • بدون نام

        چون مریضی روحی دارن

      • بدون نام

        چون عادت کردن چون یک عمر دیدن
        زن رو نشوندن تو خونه و ازش بیگاری کشیدن خوششون اومده
        حالا تاب و تحمل ندارن ببینن زنها دارن ازشون جلو میزنن و قدرت مقابله ندارن افتادن به تکاپو وچرت و پرت گفتن
        یه عمر با همین حرف های کثیف زنها رو خونه نشین کرده بودن و الانم دارن زور های آخرش شون رو میزنن شاید جواب بده

    • بدون نام

      جفتشون حال بهم زن و منفور مردم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ببند بابا از کدوم مردم حرف میزنی ؟
        اینجا همه عادت کردن اقلیت خودشون رو مردم بنامن
        لابد مردم تو هم یه تعداد مرد جاهل و واپسگراست

    • رضوان

      اینم بنویسید چ گندی ب مجلس زدن ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردا هم به مجلس گند زدن هم به جامعه

    • گلاره

      اگه مردید بیاید ایران زن باشید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مرد بودن فقط یه جنسیته نه ویژگی و خصوصیت مثبت برای انسان همون طور که هیچ کسی نمیگیم اگه زنی نبایدم به هیچ کسی بگیم اگه مردی. چون مرد بودن افتخار نیست و اگه واژه های مثل جوانمردی و مردانگی وجود داره از زن ستیزی گسترده تو جامعه است. با مرد مرد گفتن به آدما فقط باعث گسترده شدن مردسالاری موجود تو جامعه میشیم

    • بدون نام

      بعضی از زنهایی که سر کار می روند و حقوق می گیرند خدا رو به خدایی قبول ندارند بعدم تا بهشون بگی بالا چشم ات ابرو ست ،میگن طلاق میخوام آقا بالا سر برا چیمه

      خلاصه بقیه رو هم بدنام کردن .

      هر چند مردها بخاطر نگهبان خانواده بودن و خرج خانواده رو دادن رئیس حساب میشدند که هر دو ازشون گرفته شده .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چقدر می ترسید از اینکه از آقای خونواده بودن و رئیس خونواده بودن بیاید بیرون. بعضی مردها وقتی یه کم پولدار میشن دیگه انگار نه انگار که زنی هم وجود داره بچه ای هم وجود داره تا زنش بش میگه پاتو اینجا نذار یا خونه رو کثیف نکن میره دادگاه میگه با زنم اختلاف داریم و میخوام طلاقش بگیرم. همینه که به همه دوستام میگم تا مرده رو خوب نشناختید که چه افکاری داره باش ازدواج نکنید. به خیلیاشونم میگم کلا ازدواج نکنید چون اینا خیلی پررو و ...

      • بدون نام

        خدارو به خدایی قبول دارن اما شوهر رو به خدایی قبول ندارن و دیگه توسری خور نیستن. فکر کردید همه زنها تو سری خورن؟؟ اتفاقا زنی که دستش بره تو جیب خودش شوهره جرات نمیکنه اذیتش کنه. دم هر زنی استقلال مالی داره گرم. تو این دنیا به هیچ مردی نباید وابسته بود چون اگه وابسته باشی اسیرش میشی و دیگه نمیتونی از زیر سلطه اش بیای بیرون و باید بسوزی و بسازی.

    • بدون نام

      تا حالا هیچ رییس مجلس و رییس جمهور زنی نداشتیم و کشور دست مردا بوده که میبینید به چه روزی افتاده

    • بدون نام

      با اون ٨٠ تا احمقى فكر ميكنم كه به كامنت جاى زن خونه ست مثبت دادند!
      پس اگه با اين حرف موافقيد بايد بگم شرايط فعلى ايران از سرتون هم زياده شما لياقت زندگى در يك كشور جهان اولى مثل فنلاند ، نسوزلند و آلمان رو نداريد كه شخص اول مملكتشون خانم هست و چقدر هم عالى اداره ميشه

    • بدون نام

      دنبال حق سیاه پوستان و برابری در آمریکا هستند آن وقت قوانین در ایران برای زنان همانند همان رنگین پوستهاست

    • بدون نام

      مملکت مرد سالار زن ستیز

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج