۱۰۱۱۶۹۰
۶۳ نظر
۵۰۱۰
۶۳ نظر
۵۰۱۰
پ

این روز‌ها ماشین سرکوب چین درهنگ‌کنگ می‌تازد

چندی پیش بود که قانون جنجالی امنیت ملی برای هنگ‌کنگ با امضای شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین رسماً به مرحله اجرا درآمد و کمیته دائم کنگره ملی خلق چین به اتفاق آرا به این لایحه رای مثبت داد. در آن زمان رسانه‌های هنگ‌کنگ اعلام کردند که این قانون مناقشه‌برانگیز به مقام‌های اجرایی این منطقه اجازه می‌دهد فعالیت «خرابکارانه و جدایی‌طلبانه» در هنگ‌کنگ را سرکوب کنند.

روزنامه توسعه ایرانی: چندی پیش بود که قانون جنجالی امنیت ملی برای هنگ‌کنگ با امضای شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین رسماً به مرحله اجرا درآمد و کمیته دائم کنگره ملی خلق چین به اتفاق آرا به این لایحه رای مثبت داد. در آن زمان رسانه‌های هنگ‌کنگ اعلام کردند که این قانون مناقشه‌برانگیز به مقام‌های اجرایی این منطقه اجازه می‌دهد فعالیت «خرابکارانه و جدایی‌طلبانه» در هنگ‌کنگ را سرکوب کنند.

این روز‌ها ماشین سرکوب چین درهنگ‌کنگ می‌تازد

در مقابل برخی دیگر از رسانه‌ها و به‌خصوص توپخانة مطبوعاتی آمریکا اعلام کردند که این قانون نگرانی‌هایی را درباره احتمال استفاده از آن برای سرکوب صداهای مخالف در اراضی نیمه خودمختار هنگ‌کنگ ایجاد کرده است. بر اساس آنچه پکن اعلام کرد، هدف از تصویب این قانون، محدود کردن فعالیت‌های خرابکارانه، جدایی‌طلبانه و تروریستی و همچنین جلوگیری از مداخله خارجی در امور دولت‌شهر هنگ‌کنگ است.

مساله اصلی که در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که تصویب این قانون یک موافق اصلی و یک مخالف مشخص و علنی دارد. در یک سوی میدان، چین به عنوان کشوری که هنگ‌کنگ را از آنِ خود می‌داند حضور دارد و اساساً قانون امنیتی جدید را بر اساس منافع ملی‌اش به تصویب رساند و در طرف دیگر ایالات متحده به رهبری دونالد ترامپ حاضر است که هنگ‌کنگ را بخشی از سناریوی خود برای ضربه زدن به پکن می‌داند و به دنبال آن است که منافع این غولِ شرق آسیا (اعم از منافع اقتصادی، سیاسی و امنیتی) را به خطر بیندازد تا بتواند آن را بر اساس راهبردهای بالادستی واشنگتن کنترل کند. شکی وجود ندارد که تصویب این قانون دقیقاً برخلاف منافع ایالات متحده به شمار می‌آید و حالا ما شاهد یک نزاع تمام عیار در تمامی جهات هستیم.

آمریکایی‌ها به دنبال تحریم چین پس از تصویب قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ هستیم. در این رابطه سناتورهای کنگره آمریکا از تحریم چین دست‌بردار نیستند، اما ترامپ اخیراً اعلام کرده به دلیل اینکه در مذاکره تجاری با پکن قرار دارد اقدام به تحریم چین نمی‌کند. اما گویا این اتفاق به نحوی دیگر رخ داده است؛ چراکه سه‌شنبه گذشته مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در حساب توئیتر خود اعلام کرد که آمریکا به صادرات تجهیزات دفاعی و فناوری‌های حساس چندگانه تحت لیسانس وزارت بازرگانی به هنگ‌کنگ پایان می‌دهد. او معتقد است که اگر پکن هنگ‌کنگ را به عنوان یک کشور خودمختار یا یک سیستم مستقل در نظر نگیرد؛ ما تحریم‌ها را در دستور کار قرار می‌دهیم.

این روز‌ها ماشین سرکوب چین درهنگ‌کنگ می‌تازد

او در توئیتی دیگر اظهار کرد که ایالات متحده به صادرات تجهیزات دفاعی و فن‌آوری‌های حساس چندگانه به هنگ‌کنگ پایان می‌دهد و اکنون پکن باید با هنگ‌کنگ به عنوان یک کشور خودمختار و یک سیستم مستقل رفتار کند تا ما نیز چنین کنیم. این مجادله اما به اینجا هم ختم نشد. پس از تصویب لایحه امنیت ملی جدید برای هنگ‌کنگ، یک حزب متعلق به جوانان دموکراسی‌خواه در این دولتشهر که از سوی دانشجویان معترض سابق پایه‌گذاری شده بود، منحل شد. این حزب تحت عنوان «حزب دموسیستو» در توئیتر خود نوشت که ما بعد از رایزنی‌های فراوان درون حزبی تصمیم به انحلال حزب و متوقف کردن تمامی عملیات‌های گروهی آن با توجه به شرایط پیش آمده گرفتیم.

حزب دموسیستو بعد از آن این خبر را اعلام کرد که چهار تن از چهره‌های برجسته این حزب شامل جاشوا وونگ، نیتان لاو، جفری انگو و انی‌یس چوو به شراکتشان در این حزب پایان دادند. حزب دموسیستو یکی از احزاب نسل جدیدی است که در پی اعتراضات دموکراسی‌خواهانه تحت رهبری دانشجویان در سال ۲۰۱۴ به وجود آمدند، اما آنها با طرح مطالباتی همچون حق رای همگانی و درخواست از کشورهای خارجی برای تحریم چین، خشم پکن را موجب شدند. به همین جهت بسیاری از منابع و همچنین داده‌های موجود نشان می‌دهد که این حزب پس از تصویب قانون امنیت ملی هنگ‌کنگ و با اعمال فشار مقامات چین منحل شده است!

این روز‌ها ماشین سرکوب چین درهنگ‌کنگ می‌تازد

ایالات متحده به رهبری ترامپ هنگ‌کنگ را بخشی از سناریوی خود برای ضربه زدن به پکن می‌داند تا بتواند چین را بر اساس راهبردهای بالادستی واشنگتن کنترل کند

چه سرنوشتی منتظر هنگ‌کنگ است؟

پس از تصویب این قانون کری لام، رئیس اجرایی دولتشهر هنگ‌کنگ صریحا اعلام کرد که این منطقه نباید از تحریم‌های احتمالی که آمریکا قرار است آن‌ها را بابت اجرای این قانون وضع کند، بترسد. او معتقد است هیچ تحریمی نمی‌تواند هنگ‌کنگی‌ها را بترساند، و مردم از نظر روانی برای این مساله آماده‌ هستند. طبیعی است که این اظهارات مخالف سرسختی مانند پمپئو را دارد. او باز هم با دیدگاه جنگ سرد اظهارات کری لام را تحلیل کرد. پمپئو در کنفرانس مطبوعاتی به صراحت اعلام کرد که قانون سختگیرانه امنیت ملی حزب کمونیست چین، به آزادی هنگ‌کنگ پایان می‌دهد و بیانگر ترس بزرگتر حزب یعنی اراده و تفکر آزاد مردم خودش است! بدیهی است که کلید واژه سخنان پمپئو استفاده از عبارت «حزب کمونیست چین» است و حتی دموکراسی هنگ‌کنگ هم برای آنها مهم نیست.

مجموعه تصمیم‌گیرنده در آمریکا همچنان کمونیست و سوسیالیسم را یک تهدید جدی برای خود می‌داند و معتقد است که این جریانِ سیاسی به شدت در حال تهدید منافع آمریکایی است که ریاستش را یک تاجرِ محافظه‌کار و نِئوکان به عهده دارد. پمپئو معتقد است که این قانون به معنای استبداد کامل است ولی آنچه که باید از آن به عنوان یک اقدام تلافی‌جویانه نام برد، اعلام محدودیت صدور روادید از سوی چین و علیه آمریکایی‌ها است.

این روز‌ها ماشین سرکوب چین درهنگ‌کنگ می‌تازد

در این راستا ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرده که ما تصمیم گرفتیم تا محدودیت صدور روادید را بر آمریکایی‌هایی که دارای سوءنیت نسبت به مساله هنگ‌کنگ هستند و در امور این منطقه دخالت می‌کنند، اعمال کنیم. این دقیقاً همان نقطه‌ای است که نشان می‌دهد چین و آمریکا وارد یک نبرد اطلاعاتی با یکدیگر شده‌اند اما به هرترتیب قانون امنیتی هنگ‌کنگ اولین قربانی خود را گرفت. روز گذشته (چهارشنبه) ژانگ شیائومینگ، معاون اجرایی دفتر امور هنگ‌کنگ و ماکائو اعلام کرد که دفتر امنیت ملی چین از قانون این کشور تبعیت می‌کند و از سیستم حقوقی هنگ‌کنگ نمی‌توان انتظار داشت که قوانین در چین را اجرایی کند.

این اظهارات بدان معناست که قانون امنیتی جدید به صورت تمام و کمال اجرایی خواهد شد. بر این اساس پلیس هنگ‌کنگ دیروز اولین مورد دستگیری براساس قانون امنیت ملی جدید را انجام داد و یک معترض را به دلیل حمل نوشته‌ای با مضمون «استقلال هنگ‌کنگ» و در اعتراض به این قانون جدید دستگیر کرد. دستگیری این فرد به دنبال هشدارهای پی در پی پلیس به معترضان به دلیل نقض قانون امنیتی جدید که از سه‌شنبه شب اجرایی شد، صورت گرفته است اما موضوع این است که پای ناتو هم به این پرونده باز شده است.

شاید برای بسیاری عجیب باشد، اما ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم به جمع مخالفان قانون امنیتی جدید هنگ‌کنگ پیوست. او دقیقاً همسو با مواضع آمریکا اعلام کرد که دولت چین به ارزش‌ها شامل دموکراسی، آزادی و اجرای قانون احترام نمی‌گذارد. اینکه دبیر کل ناتو چرا این موضع را اتخاذ کرده کاملاً مشخص است، اما مساله این است که چین پس از دستگیر کردن اولین معترض در روز گذشته فقط با آمریکا نمی‌جنگد، بلکه ناتو به عنوان بازوی ایالات متحده که ماهیتش مبارزه با بلوک شرق بود هم به فهرست دشمنان چین اضافه شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برترین با خودت چند چندی یه بار به آقا تهرانی که با قراردادهای ۲۵ ساله با چین اعتراض میکنه میتازی یه بارم دشمن چینی

      پاسخ ها

      • سعید

        تناقض میباره. وقتی می خوای از یه گروه خاص حمایت کنی تهش میشه همین دیگه

      • بدون نام

        شاید این چینیا بعد از قرارداد ۲۵ ساله ما را هم اینجوری سرکوب کنن

      • بدون نام

        بزارین ملت چین نفس بکشه

      • بدون نام

        این ماشین سرکوب چینی انگشت کوچیکه شماها نمیشن اصلا کی باشن بخوان خودشونو با شماها مقایسه کنن

      • بدون نام

        چرا از تخریب مساجد وسرکوب۶۰ میلیون چینی مطلبی بیان نمیشود....چرا از پیامد قرار داد۲۵ ساله جنوب حرفی نیست!!!!
        چینی خودی است....مردم نامحرم؟؟؟

      • بدون نام

        دوران امریکا بسر رسیده.امریکاپرست بسوووز

      • بدون نام

        پس سرکوب معترضان در آمریکا چی؟؟ اون رو خواب هستی علنا

    • بچه نظام‌ اباد‌ تهران

      انشاله‌ که‌ همشون‌ نابود‌ بشن‌ چین‌ و روسیه‌ کثیف

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به من چه به توچه به ماچه؟

      • بدون نام

        تو دنیا اگه این دوتا از ما حمایت نکنن کی حمایت میکنه ،

      • بدون نام

        از زمان آغاز قرارداد ۲۵ ساله در ایران نیز می تازد

      • بدون نام

        باشه فقط تو خوبی ...

    • ر ی

      این کارها فقط برای آمریکا زشته چین هر کاری دلش میخواد بکنه !
      یادمون رفته انسانها انسانند و همه جا باید از مظلوم حمایت بشه

      پاسخ ها

      • ناشناس

        چین حتی به مسلمانهای خودشان فرصت نماز خواندن سر کار نمیده.

      • یک درصدی های غرب گدا

        ناشناس امریکا مسجد ها رو میبنده و اگه شیعه باشی حتی از زندانین میکنه

      • بدون نام

        کاربر 13:51

        مشخصه تا حالا پات رو از کشور بیرون نذاشتی که این جوکها رو میگی! برو آمریکا ببین چقدر مسجد داره ،شیعه ها کاملا راحت همه مراسمهاشون رو برگزار میکنن علنی، حتی تو روز عاشورا تو خیابونای نیویورک دسته در میارن،راحت تو خیابون نماز میخونن و... هیچکس هم کاری باهشون نداره . اگه خودت و اطرافیانت توان رفتن به آمریکا و کشورهای غربی رو ندارید ، حداقل تو شبکه های اجتماعی ایرانیای ساکن آمریکا رو نگاه کن که اینا رو بفهمی عزیز

    • بدون نام

      ایران ما هم از چین بدتره.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مسولان ما از روسیه و چین تبعیت می کنن دیگه

    • بدون نام

      ببین هنک کنگ مال خود چین بوده که باید بعد 99سال به چین ملحق میشد پس این مسئله خودشونه و به جهنم. بیا فکر خودمون باشیم که قراره در یک قراردادظاهرا25ساله و بخشش تمام معادن و سرمایه های این کشور به چین و همچنین با ورود نیروهای امنیتی شون بشیم مستعمره ابدی چین. یه فکری به حال این بکنیم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاملا درست فرمودین...
        بیائیم فکری بحال خودمون بکنیم که چرا ما رو به چینیا فروختن!!!

      • بدون نام

        من فکر کردم
        بهترین راه به ذهنم رسید
        راهش اینه:
        خدایا خودت به دادمون برس
        خدایا لعنتشون کن
        خدایا ال کن
        خدایا بل کن
        راه حل از این بهتر ؟؟

    • بدون نام

      ماشین سرکوب در دنیا ظلمه

    • بدون نام

      میگن نوکر و خدمتگذار مردم هستند اما بعدش میکشن مردم رو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اونا خیلی چیزا میگن
        مردم چرا باور میکنن؟
        ....

    • بدون نام

      چین حامیه تروریست

    • بدون نام

      چینه نژاد. پرستتتتت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این که لقب ایرانی هاست
        خخخخخ

    • ناشناس

      ایران که میگه هنگ کنگ جزو چینه؟وکسی حق مداخله نداره.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چین کمو‌ نیست

    • ببنام

      انشاااه امریکا وطرفداران نادانش هم نابود بشن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انشاالله چین کمونیست و نادان ها از بین بروند

      • بدون نام

        آمریکا تو کشور خودش و همه دوستانش(کره ،ژاپن ، سنگاپور و...) رفاه و جامعه تقریبا سالم و شاد به وجود آورده. ولی چین و روسیه برای مردم خودشون هم نکبت به بار آوردن(قلع و قمع مخالفان، سرکوب منتقدین، نبودن آزادی بیان ،رفاه ضعیف،مردم افسرده و ...) . این کشورای کمونیستی دشمن بشریتند کلا(چه برای مردم خودشون چه کشورهای دیگه)
        همین آمریکا رو نگاه کن، یک ماهه اعتراضات ضد نژاد پرستی توش هست، پلیس تا الان یک گلوله هم به مردم شلیک نکرده ،تا الان برای یک نفر هم پرونده امنیتی تشکیل نشده! اونوقت مقایسه کن با قلع و قمع های کشورایی مثل روسیه و چین

    • بدون نام

      صداسیما چرا این را نشان نمیده. یازده ملیون مسلمان ایغور تحت ظلم چینی ها هستند مسجد هاشون را خراب می‌کنند شکنجه میکنند چرا هیچ کس صدایش بلند نمیشه .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چون باج بده شونه

      • یک درصدی های غرب گدا

        ۴۰۰ میلیون مسلمون دارن زیر تحریم و جنگ های امریکا دارن نابود میشن چرا دوست عزیز شما جیزی نمیگی

      • بدون نام

        رهبر عزیزمون ،باید واکنش نشون بدن حتما. ایشون رهبر مسلمانان جهانند

    • پرویز

      بزگترین دشمنان بشریت چین و روسیه هستند چون نه بخدا اعتقاد دارند و نه به کرامت انسان . البته ایران نیز متاسفانه در تله این دو کشور گرفتار شده و مردم را به بی دینی تشویق و ترغیب می کنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالت اصلا خوش نیست

    • محمد

      کاش صدا و سیما از سرکوب مردم مظلوم چین هم خبر پخش کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا

      • بدون نام

        اونوقت مشکلت حل میشه؟

    • بدون نام

      مسوولین خودمون هم از اونا یاد گرفتن که مردم رو سرکوب میکنن اجازه نمیدن نفس بکشن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مسولین ما گوش به فمران روسیه و چینند

      • بدون نام

        مسئولینت نیاز ندارند از کسی چیزی یاد بگیرند
        خودشون استاد این کارها هستند

    • بدون نام

      اسم آمریکا بد در رفته وگرنه این چین خیلی خطرناک تر و جهان خوارتر از آمریکاست ! از پخش ویروس کرونا و سایر ویروسها که برای به دست گرفتن دنیا انجام داده خیلی راحت میشه به این موضوع پی برد ! بستن قرارداد 25 ساله با ایران و بلاهائی که سر مسلمان اویغور میاره و حالا هنگ کنگ ! شاید حتی واکسن کرونا رو هم داره ولی اعلام نمیکنه ! الله اعلم

      پاسخ ها

      • یک درصدی های غرب گدا

        اسم امریکا بد در رفته !!!!!!!!
        مگه اسم امریکا خوبه
        مرگ بر شرق و غربپ

    • بدون نام

      ۱۰۲۸ بزا جز چین باشد روزگارش سیاه هست بمب گذاریهاذدر چین شروع میشه مثل ویتنامیها هستن که امریکا نتونست ذره ای از خاکش را تصرف کند

    • بدون نام

      یعنی چین یک ایالتشو ۹۹ سال اجاره داده به انگلیس اجاره....آیا حالا حالا انگلیس و دوستاش باید این ایالت یا شهر رو بعد اتمام اجاره اش صاحب بشن ؟ خونه ای رو اجاره می کنی بعد اتمام آیا باید مدعی صاحب خانه شدن بشی ؟
      آییا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بابا انگلیس کجا بود؟ حداقل یه خط در موردش بخون بعد نظر بذار!
        هنگ گنگ تحت مدیریت انگلیس تبدیل شده به یک کشور پیشرفته،مرفه و با فرهنگ، الانم چندین ساله از زیر نظر انگلیس خارج شده و میخواد خودش مستقل باشه. چین هیچ تاثیری در پیشرفت فوق العاده هنگ کنگ نداشته ،حالا میخواد اونجا رو صاحب شه ،ولی مردم هنگ کنگ نمیخوان جزیی از چین باشن،میخوان مستقل باشن

    • داوود

      عجببببب
      این اخبار فقط برای مطالعه و در جریان بودن هست و هیچ ارزشی نداره چون قطعا آدم حس میکنه بازیچه دست سیاسیون و قطب ها قرار گرفته پس شما هم زیاد سخت نگیرید چرا که سرکوب تجزیه طلبان و جدای طلبان در همه جای دنیا هست همونطور که الان امریکا با سرکوب مانع جدای بعضی از ایالتهای خودش شده و با تمام توان امنیتی و نظامی وارد گود شده حال اینکه امریکا از حق آزادی هنگ کنک دم میزنه خخ
      پس من تلاش میکنم که بازیچه نشم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        داوود جان شما با همین نظرت به خوبی ثابت کردی نه تنها بازیچه ای ، بلکه شستشوی مغزی هم شدی گل پسر

    • بدون نام

      چرا رسانه ملی از این قضیه صحبتی نکرده اصلا!

      پاسخ ها

      • یک درصدی های غرب گدا

        بخواتر همون دلیلی که اینترنشنال و منوتو و بی بی سی از امریکا چیزی نگفت

    • بدون نام

      چه عجب از آمریکا کشیدی بیرون برترینها

    • بدون نام

      قرارداد ۲۵ ساله داریم با چین زیاد انتقاد کنید مجازات میشید

    • ف

      درعجبم چرا صداوسیما هیچ خبری دراین خصوص پخش نمیکند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        در عجبی واقعا ؟؟؟؟

    • بدون نام

      چین کجا هنگ کنگ کجا از لحاظ نظم عمومی وتربیتی وفرنگ ونوع انسان هنگنگیها حرف اول را میزنند چین را باهنگ کنگ قابل قیاس نیست چینیها مردمی جاه طلب وخودکامه وبدور از فرهنگ هستد ی پیراهن هنگ کنگی مثل چین هست یا ی شلوار یا کفش ودیگر اجناس یک پیراهن چینی از پلاستیک وهنگ کنگی از کتنان خالص ساخته شده وجر وبحسشون سر همی موضوع ساختن اجناس درجه یک هنگ کنگی میباشد که در بازار جهانی ازجنس چینی استقبال نمیشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هنگ کنگی ها تحت مدیریت صد ساله انگلیس به یک کشور با فرهنگ تبدیل شدند ، و خیلییییی با چینی ها متفاوتند

    • سعید

      آمریکا چیکار شیعه داره زندانی کنه مگه الان تو کشورش شیعه و سنی و کاتولیک مسیحی ‌و یهود باهم زندگی نمیکنن .

    • Achilles lomomba!!!

      تفاله های بد بوی کمونیسم!!!!

    • بدون نام

      هرکشوری چین راتحریم کند خودش تحریم شده. حالا مردی تحریم کن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج