جاباما
۱۰۱۳۲۱۹
۳ نظر
۵۰۰۸
۳ نظر
۵۰۰۸
پ

عزایِ عروسی در گلستان!

کرونا دوباره در استان گلستان روند صعودی در پیش گرفته و به گفته کارشناسان علت اصلی این امر بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی و حضور در مراسمات خصوصاً عروسی‌ها است.

ایسنا: کرونا دوباره در استان گلستان روند صعودی در پیش گرفته و به گفته کارشناسان علت اصلی این امر بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی و حضور در مراسمات خصوصاً عروسی‌ها است.

بیماری کرونا از ابتدای اسفندماه در کشور و به دنبال آن استان گلستان شیوع پیدا کرد و رفته‌رفته با اوج‌گیری آن محدودیت‌هایی را به همراه داشت. هدف از وضع این محدودیت‌ها، شکست زنجیره انتقال بیماری و جلوگیری از سرایت بیشتر آن در سطح جامعه بود.

وضع این محدودیت‌ها و همکاری مردم باعث شد که از هفته دوم فروردین‌ماه روند نزولی مبتلایان کرونا در استان شکل بگیرد و بعد از آن تا حدود دو ماه تعداد مبتلایان در عددی کم ثابت باقی بماند؛ اما بعد از آن از اواخر خردادماه بود که دوباره ویروس در استان کم‌کم قدرت گرفت و تعداد بیماران بستری بیمارستان‌ها حدود چهار برابر افزایش یافت.

با بررسی دقیق مشخص شده علت اصلی شیوع دوباره کرونا حضور مردم در تجمعات خصوصاً عروسی‌ها بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی است. عروسی‌هایی که نه تنها کام خانواده زوجین و اطرافیان آن‌ها را شیرین نکرد، بلکه تلخ کامی بعد از شنیدن بیمار شدن حاضرین در عروسی شاید برای همیشه در یاد آن‌ها باقی بماند.

روندی صعودی که کرونا در پیش گرفته، مسئولان استان را مجاب به ورود به این موضوع کرد و در همین راستا روز یکشنبه در ستاد استانی مقابله با کرونا گلستان مصوب شد که برگزاری مراسمات عروسی در تمامی اماکن عمومی و خصوصی ممنوع شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص تأثیرگذاری برگزاری مراسم عروسی در شیوع کرونا، اظهار کرد: در هفته گذشته سه بار از بیمارستان پیامبر اعظم گنبدکاووس که بیشترین بیماران کرونایی این شهر در آن بستری هستند، بازدید کردم. تقریباً از هر بیمار کرونایی که پرسیدم به نظر خودت چگونه به این ویروس مبتلا شدی، گفت که «عروسی رفتم».

عبدالرضا فاضل بیان کرد: حتی از پزشکی که در این بیمارستان بستری بوده نیز پرسیدم که چطور به ویروس مبتلا شدی گفت که «عروسی دخترم بود».

وی بیان کرد: هدف ما از اعمال محدودیت‌ها در تالارهای پذیرایی و ممنوعیت برگزاری مراسمات این نیست که روی شغل خاصی تمرکز داشته باشیم. این تصمیمات بر اساس گفته بیماران در خصوص چگونگی ابتلا به این ویروس گرفته شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گلستان بیان کرد: علت تعطیلی تالارهای پذیرایی این است که پروتکل بهداشتی مبنی بر پذیرش ۵۰ درصد ظرفیت و استفاده از ماسک تقریباً در همه آن‌ها رعایت نمی‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز مهم‌ترین علت اوج‌گیری کرونا در گلستان را شرکت مردم در مجالس عروسی‌ دانست و گفت: از خانواده‌ها می‌خواهیم تا زمانی که بیماری کووید ۱۹ وجود دارد و درمانی برای آن پیدا نشده، مراسم عروسی برگزار نکنند و تنها به عقد زوجین اکتفا کنند و بعداً در فرصتی مناسب مراسم بگیرند.

سراج‌الدین عارف‌نیا بیان کرد: در برخی مراسمات عروسی ضمن اینکه جمعیت زیادی حضور پیدا دارند، مهمانان حتی اقدام به دست دادن و روبوسی با یکدیگر می‌کنند.

وی گفت: خانواده به این فکر کنند که با دعوت کردن از مهمانان در مراسم عروسی ممکن است منشأ بیماری و یا فوت بستگان و عزیزان خود شوند.

عارف‌نیا خاطرنشان کرد: در یکی از روستاهای استان که هیچ مورد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا نداشتیم، بعد از برگزاری دو مراسم عروسی در این روستا، چهار نفر فوتی کرونایی داشتیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه نسبت پذیرش بیماران به ترخیص بالاتر است، تصریح کرد: برخی از بیمارستان‌ها به مرز اشتباع رسیده و تعداد بیماران در همه بیمارستان‌ها افزایش داشته است. افزایش بستری در بیمارستان‌ها کار رسیدگی به بیماران را با مشکل مواجه خواهد کرد و این امر افزایش مرگ‌ومیر را به همراه خواهد داشت. در اردیبهشت و خرداد تعداد فوتی‌های روزانه ما صفر یا یکی دو مورد بود اما طی دو هفته اخیر متوسط فوتی‌های روزانه در سطح استان ۶ تا ۷ نفر است.

کرونا تنها به مرگ‌ومیر و سختی که برای بیماران و خانواده‌های آن‌ها به همراه دارد ختم نمی‌شود؛ موضوع مهم دیگری که در خصوص بیماری کرونا باید به آن توجه داشت، عوارض ناشی از ابتلا به این بیماری است که حتی برخی از بیماران سه ماه بعد از بهبودی از این بیماری هنوز هم با عوارض ناشی از آن از جمله سرفه‌های شدید و نفس تنگی روبه‌رو هستند.

یک فوق تخصص ریه با بیان اینکه کرونا هم عوارض ریوی حاد و هم عوارض ریوی مزمن به دنبال دارد، اظهار کرد: بیماران کرونایی با تب، سرفه، خلط، بدن درد و تنگی نفس مواجه می‌شوند. عوارض ریوی مزمن که معمولاً بعد از عوارض ریوی حاد اتفاق می‌افتد، ناشی از فیبروز بوده و سرفه از جمله این عوارض است.

بابک پیوندی افزود: درمان عوارض ریوی مزمن بسیار سخت بوده و نیازمند پیگیری جدی بیمار است. بیمار باید به‌صورت هفتگی تحت نظر پزشک باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با بیان اینکه هنوز شناخت کاملی از عوارض مزمن بیماری نداریم، تصریح کرد: شاهد آن هستیم که ویروس علاوه عوارض ریوی، درگیری سیستم عصبی مرکزی، سیستم گوارش و درگیری قلبی نیز برای برخی بیماران ایجاد می‌کند.

پیوندی با اشاره به تشدید آلرژی در بیماران برخی بیماران کرونایی، گفت: برخی از بیماران از قبل زمینه آلرژی داشتند و بعد از ابتلا به کرونا به خاطر عفونتی که در ریه بوجود آمده، آلرژی آن‌ها بدتر شده است. این افراد که آلرژی آن‌ها تشدید پیدا کرده، ممکن است نسبت به بوی عطر، سیگار، سرخ کردنی و غیره واکنش نشان دهند. معمولاً درمان این بیماران در یک پروسه دو هفته تا یک ماه جواب خواهد داد.

چه خوب است شادی یک یا چند شبه را به تلخی و حسرتی که شاید تمام عمر به همراه داشته باشد، ترجیح ندهیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یا باید مواظب باشند یا منتظر تبدیل عروسیها به مراسم عزا ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خداازشون نگذره که اینطوری پخشش میکنن

    • بدون نام

      مسخره ها عروسی چیه این وسط. اصلا خود مراسم عروسی چیز بیخود و پول خرج کردن هست. خب عقد کردین چهار تا عکس بگیرین برین سر زندگیتون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج