جاباما
۱۰۱۳۳۰۲
۲۳ نظر
۷۹۶۱
۲۳ نظر
۷۹۶۱
پ

اگر زیاد فکر و خیال می‌کنید، بخوانید

فکر و خیال ناخواسته گاهی دست از سر آدم برنمی‌دارد. ما در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم چطور می‌توانید از این فکر و خیال‌ها رهایی پیدا کنید.

بی‌بی‌سی فارسی: فکر و خیال ناخواسته گاهی دست از سر آدم برنمی‌دارد. مخصوصا در این روزها که اوضاع نابسامان اقتصادی فکر همه را مشغول کرده، شاید بیشتر از قبل دچار فکرو خیال ناخواسته می‌شویم و یا به قول خودمان فکرمان هزارجا می‌رود. توصیه می‌کنیم باما همراه باشید تا به شما بگوییم چطور می‌توانید از این فکر و خیال‌ها رهایی پیدا کنید.

فیودور داستایفسکی در یکی از کتاب‌هایش با عنوان یادداشت‌های زمستانه درباره خاطرات تابستانه می‌نویسد: سعی کنید این تمرین را انجام دهید که اصلا به خرس قطبی فکر نکنید و سپس خواهید دید که آن چیز لعنتی هر دقیقه به خاطرتان می‌آید. ظاهرا این گفته داستایفسکی ریشه در واقعیتی روان‌شناختی دارد.

اگر زیاد فکر و خیال می‌کنید، بخوانید

دَنیل وِگنِر (Daniel Wegner) پژوهشگری بود که بیش از بیست سال از عمر گران‌بها را صرف تحقیق و آموختن درباره فکر و خیال کرد. این استاد برجسته روان‌شناسی اجتماعی دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۱۳ در سن ۶۵ سالگی درگذشت، اما میراثی که بر جای گذاشت، ناشناخته‌های زیادی را از فرایند‌های ذهنی انسان روشن کرد.

فرایند سرکوب افکار یکی از حوزه‌های مهم پژوهشی وگنر بود. تحقیقات وی تاییدی است بر نظر داستایفسکی که وقتی انسان تلاش می‌کند جلوی فکر و خیالی را در ذهنش بگیرد، برعکس، آن گمان و اندیشه رهایش نمی‌کند. پرسش مهم اینجاست که اصلا چرا افراد تمایل دارند مانع بعضی افکارشان شوند؟

وگنر خاطر نشان می‌کند که پاسخ این سوال را هم داستایفسکی در همان کتاب داده است: هر انسانی خاطراتی را دارد که با هیچ‌کس به جز دوستان نزدیکش در میان نمی‌گذارد. چیز‌های دیگری نیز در ذهن دارد که آنان را حتی با دوستانش در میان نمی‌گذارد و پیش خودش، چون راز نگاه می‌دارد. اما چیز‌های دیگری هم در ذهن هست که فرد می‌ترسد آن‌ها را حتی با خودش در میان گذارد و هر انسان شرافتمندی چندتایی از چنین چیز‌هایی را در ذهن انبار کرده است.

به زبان ساده هر فردی فکر و خیال‌هایی در اعماق ذهن دارد که بی‌نهایت میل دارد آن‌ها را سرکوب و حتی از خودش پنهان کند: از عادات شخصی مضحک گرفته تا ترس‌های پنهان از کرداری در گذشته و راز‌های سر به مهر.

سرکوب افکار ممکن است موقتا چاره ساز باشد، اما تحقیقات گسترده وگنر نشان می‌دهد هرگاه فرد آگاهانه جلوی فکری را می‌گیرد، شش اتفاق می‌افتد:

  • احتمال اینکه آن فکر در روز‌های آینده خود به خود به ذهن متبادر شود بالا می‌رود.
  • پرت کردن حواس باعث می‌شود فرد حتی بیشتر به موضوع فکر کند.
  • ایده‌های مرتبط با آن موضوع، آن فکر را دوباره بالا می‌آورد در حالیکه خود آن فکر بعید است آن ایده‌ها را در ذهن تداعی کند.
  • ممکن است فرد حتی بدون اینکه متوجه باشد آن فکر را در سر داشته باشد و تنها زمانی آگاه شود که داشته به آن موضوع خاص فکر می‌کرده که کسی سوالی بپرسد.
  • ممکن است آن خیال ناخواسته در خواب هم پدیدار شود حتی بیشتر از زمانی که فرد آگاهانه به آن موضوع فکر می‌کند.
  • وقتی که فرد تلاش می‌کند فکری را از سر خارج کند، قسمت‌هایی از مغز که به حافظه مربوطند فعال‌تر می‌شوند.

نکته آخر نشان می‌دهد وقتی انسان تلاش می‌کند فکری را از سر خارج کند، مغز با تمام قدرت به جستجوی آن می‌رود تا ته و تویش را درآورد و در نتیجه فرد به شکل خودکار بیشتر به آن موضوع می‌اندیشد. در چنین حالتی تلاش آگاهانه برای جلوگیری از یک فکر، با فرایند خودکار ذهن برای یافتن آن فکر تداخل و ذهن را پریشان می‌کند. به همین دلیل سرکوب افکار اثرات جانبی ناگواری دارد.

هرگاه فرد می‌خواهد فکر و خاطره‌ای را از سرش بیرون کند، احساسات و عواطف مربوط به آن در ذهنش پدیدار می‌شوند؛ مثلا در یکی از پژوهش‌های وگنر، از افراد خواسته شد پیش از مراجعه به دندان‌پزشک از فکر کردن به آن خودداری کنند. نتیجه جالب اینکه حتی آن‌ها که سابقه هیچ ترسی از دندان‌پزشکی نداشتند، از افزایش اضطراب و افکار مزاحم خبر می‌دادند.

اگر زیاد فکر و خیال می‌کنید، بخوانید

مثال دیگر افرادی هستند که تمایل دارند وزن‌شان را کاهش دهند و در نتیجه باید رژیم غذایی متناسبی را رعایت کنند. هر چقدر این افراد تلاش کنند که به غذا خوردن فکر نکنند، بیشتر احساس گرسنگی به سراغ‌شان می‌آید.

در تحقیقی دیگر از شرکت‌کنندگان خواسته شد به یکی از رابطه‌های عاطفی گذشته‎‌شان مدتی فکر نکنند، بعد حس و حال‌شان را گزارش دهند. نتایج نشان می‌داد که برای بیشتر شرکت‌کنندگان تازه معلوم شده بود که آتش آن عشق قدیم هنوز چقدر در دلشان زبانه می‌کشید.

پژوهش‌های بعدی نشان داد که سرکوب مدام افکار، افراد را بیشتر مستعد اختلالات ذهنی همچون افسردگی، وسواس و اضطراب می‌کند. البته باید توجه داشت که سرکوب افکار نقشی فزاینده در چنین اختلالات ذهنی ایفا می‌کند، ولی عامل به وجودآورنده آن‌ها نیست؛ مثلا سرکوب افکار در فردی که با افسردگی دست و پنجه نرم می‌کند به مثابه فزون‌ساز افسردگی عمل می‌کند.

مطالعاتی از این دست به روشنی نشان می‌دهند که بین سرکوب افکار و افزایش اختلالات روان‌شناختی رابطه مستقیمی برقرار است. در عین حال پژوهش‌های وگنر نشان می‌دهد وقتی افراد نشانه‌های اختلالات ذهنی‌شان را با آغوش باز می‌پذیرند و با افکاری روبرو می‌شوند که مدت‌ها تلاش می‌کردند جلویشان را بگیرند، به آرامشی درخور توجه می‌رسند.

اگر زیاد فکر و خیال می‌کنید، بخوانید

انسان‌ها از هر راهی استفاده می‌کنند افکاری را از سر برون کنند چرا که فکر کردن به برخی چیز‌ها برایشان به غایت دردناک است. اما اگر به جای تلاش برای سرکوب آن افکار، فرد سعی کند با آن‌ها مواجه شود، احتمالا رنج کمتری خواهد کشید. وگنر می‌گوید بیرون کردن افکار ناخواسته اصلا کار آسانی نیست، اما اگر بتوان انجامش داد، آنگاه می‌توان بر عواطف قدرتمند ناشی از سرکوب چنین افکاری نیز فائق آمد. دنیل وگنر در این راه افراد را به خواندن جملات زیر از کتاب تسخیر خوشبختی اثر برتراند راسل دعوت می‌کند:

هر ترسی با ندیدن بدتر می‌شود. روش درست این است که با تمرکز بالا به آن ترس فکر کرد تا آنجا که کاملا آشنا شود. در نهایت، آشنایی ترس‌ها را کم‌رنگ می‌کند و از آن پس کل موضوع ملال‌آور خواهد شد و افکار از آن دست خواهند کشید؛ نه مثل قبل با تلاشی ارادی بلکه تنها از روی نبود علاقه به آن موضوع. هرگاه دیدید به خاطر موضوعی توی فکر فرو رفته‌اید، همیشه بهترین راهکار این است که بیشتر از حالت طبیعی به آن موضوع فکر کنید تا آنجا که فریفتگی بیمارگونه‌اش رخت بربندد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • صدرا

      مگه میشه تو این دوره زمونه فکر و خیال نکرد؟!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این متن هم میگه ازفکروخیال هاتون سعی نکنیدفرارکنید

      • بدون نام

        اگه ازمرگ میترسیددل بدریابزنید دودقیقه دریک تابوت درازبکشید براهمیشه مشکل حل میشه

      • بدون نام

        با خدا باش

      • بدون نام

        نه نمیشه دوست خوبم من یه دهه هفتادی هستم دیشب از بس به اینده فکر کردم نتونستم بخوابم و الان حدود 30 ساعت هست که بیدارم، تمام راه ها از مواجه شدن باهاش و نادیده گرفتن و بقیه کارا رو انجام دادم ولی هیچ بهتر که نشوه بدتر هم شده

      • بدون نام

        اینقد در موردش فکروخیال کنید تا عادی بشه

    • بی نام

      نصف جوونامون دارن از فکر و خیال سکته میکنن هرروز...لعنت بهتون که زندگیمونو خراب کردین

    • احمدی

      امام علی ع
      هرگاه از چیزی ترس داشتید خود را در آن بیافکنید زیرا ک ترس از هر چیزی بزرگتر از خود آن است.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اه اه اه

      • بدون نام

        زنده باد

    • بدون نام

      جک گفتیا

    • امین

      ممنون بابت مطلب مفیدتون

    • بدون نام

      وقتی فرزند داریم مجبوریم همش فکر کنیک☹

    • بدون نام

      من الان هشت ماهه سیگارو ترک کردم ولی الان هرشب دارم خواب میبینم سیگار میکشم روزی چند بارم هوس میکنم به گفته این متن باشه باید دوتا بسته بزارم جیبم بکشم تا فکر نکنم

      پاسخ ها

      • متفکر سیزده

        بهش فکر کن نزار جیبت

      • بدون نام

        منهم ترک کردم
        نشد

      • بدون نام

        نگفته بذار جیبت که! گفته از فکر کردن بهش فرار نکن.

        یکی از رفقای من روزی دو بسته وینستون می کشید، ده سال پیش یه روز گذاشت کنار و تا الان دیگه لب نزده. خواستن توانستن است.
        بدون که اراده کنی از پسش برمیای. انسان قدرتمندتر از این حرفاست

      • بدون نام

        این لعنتی چیزی که حق انتخاب تو توی هر چیزی میگیره
        میتونی خودتو با ورزش سرگرم کنی

    • k.

      بعضی وقتا هست که دیگران باعث فکر وخیال یکی دیگه میشن . ینی طرف در حال حاضر هیچ فکری نداره یکی از راه میرسه با یه جمله ذهن آدمو درگیر میکنه

    • توکل

      اتفاقا خیلی از روانشناسان میگویند باید ذهن و فکر را مدیریت کنید.
      این آموزش دهی خطرناک است.

    • بدون نام

      مفید بود ممنون

    • بدون نام

      خوبه عالیه

    • بدون نام

      دلار شد ۲۹٫۹۰۰ تومان. ترا به خدا قسم یک کاری بکنید. به خدا له شدیم و دیگر نمیدانم چه کار کنیم. گشنه ایم و هیچ فریاد رسی نداریم ‌.
      ترا به خدا قسم جلوی دلالان را بگیرید.
      مگه مملکت دلسوز ندارد؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج