۱۰۱۳۶۶۱
۵۲ نظر
۷۵۶۶
۵۲ نظر
۷۵۶۶
پ

نسخه‌های داخلیِ ابی، داریوش، سیاوش و ستار

هر چند به آن‌ها انگ لس‌آنجلسی بزنند، اما در واقعیت آن‌ها الهام‌بخش موزیسین‌های داخلی بوده‌اند، داریوش، ابی، ستار و سیاوش قمیشی و دیگران، کپی‌های داخلیِ اورجینال‌های لس‌آنجلس را در این مطلب پیدا خواهید کرد.

برترین‌ها: هر چند به آن‌ها انگ لس‌آنجلسی بزنند، اما در واقعیت آن‌ها الهام‌بخش موزیسین‌های داخلی بوده‌اند، داریوش، ابی، ستار و سیاوش قمیشی و دیگران، کپی‌های داخلیِ اورجینال‌های لس‌آنجلس را در این مطلب پیدا خواهید کرد.

در سال‌های دهه هفتاد خواننده‌هایی مثل خشایار اعتمادی، قاسم افشار، شادمهر عقیلی، مجتبی کبیری و... ظهور کردند و بعد از مدتی هم، تبشان خوابید. در روزهایی که این پاپ‌استارها روی بورس بودند و یواشکی از لس‌آنجلسی‌ها تقلید می‌کردند، بسیاری از منتقدان و صاحب‌نظران برای جلوگیری از این اتفاق، بیانیه صادر کردند، داد و هوار به راه انداختند، انتقاد کردند و اصل حرفشان هم این بود؛ چرا باید خواننده‌های لس‌آنجلسی که وجود دارند، داشته باشیم؟

البته این اتفاق‌ها در زمانی رخ می داد که هنوز اینترنت به شکل امروزی‌اش وجود نداشت و یکی از راه‌هایی که به ذهن خوانندگان داخلی رسیده بود، تقلید صدای لس‌آنجلسی‌ها بود.

خشایار اعتمادی

خشایار اعتمادی که با خواندن شعری از احمد شاملو به شهرت رسید، صدایی بسیار شبیه به داریوش اقبالی داشت و همین امر باعث شد تا مسیر رسیدن به شهرت را مثل برق و باد طی کند. البته خود اعتمادی، بارها و بارها سعی کرد این تشابه صدایی را نفی کند؛ حتی در مصاحبه ای هم گفته بود: من از هیچ کس تقلید نمی‌کنم و صدایی که می‌شنوید، صدای خود من است. اصلا تقصیر من نیست که یک نفر دیگر هم در جهان وجود دارد که صدایش، شبیه من است!»

نسخه‌های داخلیِ ابی، داریوش، سیاوش و ستار

قاسم افشار

مدت زیادی از حضور خشایار اعتمادی و شباهت صدایش با اقبالی نگذشته بود که خواننده/ مقلد دیگری وارد گود موسیقی شد. کاست قاسم افشار با صدایی که شباهت عجیب غریبی به صدای یکی دیگر از آن طرفی‌های مشهور (ابی) داشت، دست به دست می‌چرخید و قاسم افشار خیلی زود خوش را در فهرست خواننده‌های پرطرفدار جا کرد.

شاید هیچ‌کس حتی فکرش را هم نمی کرد که به یک ورژن کُپی لس آنجلسی، آن هم کپی از یک خواننده خیلی معروف، مجوز داده شود، در حالی که خواننده اصلی، هنوز می‌خواند. به هر حال مجوز داده شد و قاسم افشار عزیز با اعتماد به نفس بالا و مثال‌زدنی به کارش ادامه داد.

نسخه‌های داخلیِ ابی، داریوش، سیاوش و ستار

یک نکته جالب هم در مورد این خواننده وجود دارد. او قطعه «خلیج فارس» را با تنظیمی که قبلا ابی خوانده بود، اجرا کرد و کارش را این‌گونه توجیه کرد: «این حق من بوده که مثل هر خواننده دیگری، قطعه مرحوم علیقلی را اجرا کنم و اصلا این قطعه از ساخته‌های این آهنگساز بوده و اولین‌بار هم توسط خود ایشان اجرا شده؛ پس چه دلیلی داشت که من آن را اجرا نکنم؟»

نسخه‌های داخلیِ ابی، داریوش، سیاوش و ستار

حسین زمان

متولدین دهه پنجاه و شصت با آهنگ «خالیه سفره زمین» او خاطره دارند، اما سال‌هاست كه آلبوم جدیدی از این خواننده نشنیده‌اند. حسین زمان به دلیل شباهت صدایش به ستار سال‌ها ممنوع‌الکار بوده است. حسین زمان پس از ۱۷ سال دوری اجباری از صحنهٔ موسیقی رسمی ایران، در مرداد ۱۳۹۸ در ۲ نوبت، در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران به اجرای برنامه پرداخت.

نسخه‌های داخلیِ ابی، داریوش، سیاوش و ستار

شادمهر عقیلی

او پیش از خواننده شدن با نوازندگی ویولن، پیانو، گیتار و کیبورد نشان داده بود. اما خوانندگی‌اش با تقلیدی نیمه‌کاره از سبک و صدای سیاوش قمیشی آغاز شد. برخلاف دو خواننده قبلی که سعی در تقلید مو به مو از خواننده های اورجینال را داشتند، عقیلی این کار را کورکورانه نمی‌کرد و توانست به سرعت، برچسب تقلید را از خودش دور و راهش را پیدا کند. او سرانجام با انتشار چند آلبوم و ایفای نقش در چند فیلم سینمایی، ایران را به مقصد لس‌آنجلس ترک کرد.

نسخه‌های داخلیِ ابی، داریوش، سیاوش و ستار

مجتبی کبیری

آن قدر قطعات مجتبی کبیری به صورت زیرزمینی و غیرمجاز دست به دست چرخید تا او بالاخره توانست برای آثارش مجوز بگیرد. کبیری هم یکی دیگر از مقلدین وفاداری بود که سعی داشت همه چیز را از صدا گرفته تا شعر و سبک و... مطابق اصل اجرا کند؛ آن هم در روزهای اوج خواننده اصلی (سیاوش قمیشی) و در حالی که کتاب اشعار خواننده اصلی با مجوز رسمی ارشاد، هنوز مهر کتاب خشک نشده بود، در بازارهای کتاب تهران منتشر شده بود! به هر حال کبیری با استفاده از همین تقلیدها بود که توانست مشهور شود.

نسخه‌های داخلیِ ابی، داریوش، سیاوش و ستار

چند سالی از فراموش شدن مقلدانی مثل مجتبی کبیری، قاسم افشار و خشایار اعتمادی می‌گذشت و همه چیز به حالت عادی خودش برگشته بود و کسی از کسی تقلید نمی‌کرد، یا اگر هم می‌کرد، نقشش را در نمی‌آورد که ناگهان سروکله نسل جدیدی از خواننده‌ها پیدا شد. حمید عسگری، چاوشی و... از خواننده‌هایی بودند که این دوره ظهور کردند. تفاوت این خواننده‌ها با دوره اولی ها - دوره اولی‌ها با کمال صداقت همه چیز را کپی‌برداری می‌کردند و هیچ خلاقیتی وجود نداشت، در این بود که کمی خلاقیت به خرج می‌دادند. همین خلاقیت، باعث شد تا هیچ کدامشان به هیچ وجه زیر بار نروند و خودشان را از هرگونه ابهام و سوءظنی مبرا بدانند.

حمید عسکری

حمید عسکری مثل شادمهر عقیلی می‌خواند و خودش معتقد بود که فقط صدایش شبیه به آن خواننده است و هیچ علاقه‌ای به او ندارد! عسکری معتقد بود که صدای خیلی‌ها شبیه به یکدیگر است و این یک نعمت خدادادی است! حالا شادمهر لس‌آنجلسی شده بود و نسخه داخلی نداشت، عسگری جایش را پر کرد!

نسخه‌های داخلیِ ابی، داریوش، سیاوش و ستار

محسن چاوشی

چاوشی با اجرای ترانه های فیلم «سنتوری» به شهرتی رسید که خودش هم فکرش را نمی کرد.

نسخه‌های داخلیِ ابی، داریوش، سیاوش و ستار

با این حال، خیلی‌ها او را یکی از مقلدین سیاوش قمیشی می دانند و سبک و سیاقش را ادامه راه این خواننده لس آنجلسی... البته چاوشی ترانه‌سرایی را بلد بود و آهنگسازی را نیز هم... در تم و سبک آثارش تفاوتی با دیگر خواننده های هم دوره‌اش نمایان است و تمام این‌ها نشان از این دارد که چاوشی از مقلدین خوب این روزگار است!

نسخه‌های داخلیِ ابی، داریوش، سیاوش و ستار

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خوشم اومد با تریلی از روشون رد شدی برترین خخخ

      پاسخ ها

      • سعید

        وقتی در مورد شادمهر حرف میزنید دهنتون قبلش آب بکشید

    • بدون نام

      زنده بلد هنرمندان عزیز ایران زمین

      پاسخ ها

      • آنیا

        ن سیاوش قمیشی ن شادمهر فقط خواجه امیری و چاووشی تا چشمتون کور بشه الهی

    • بدون نام

      قاسم افشار.کبیری.خشایار اعتمادی.مرد باشین و بهونه مزخرف نیارین.شما نمیتونین لنگ کفش ابی داریوش و قمیشی باشین چرا که بعداز ۵۰سال اونا هنوز با قدرت مخاطب دارن ولی شما فقط یک دهه بتقلید از اونا معروف شدین‌.ولی الان نسل جدید شما نمیشناسن چون میخاستین با تقلید معروف بشین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا همینطوره

      • بدون نام

        پیرمردهای فالش خون به دلیل این هنوز پیگیری میشن که موسیقی حسابی تولید نشده در ایران

      • بدون نام

        البته هفتادیها دیگه ابی و سیاوش گوش نمیدن ولی انقلاب برای ابی و داریوش هم مثل شجریان نون و اب داشت

      • شاهین

        شما لطف کن از طرف ده هفتادیا نظر نده
        من عاشق صدای ابی و سیاوش قمیشی هستم از نسل بعد هم شادمهر عقیلی و محسن چاوشی رو دوست دارم

      • بدون نام

        من در مورد اکثریت حرف زدم.وگرنه هشتادی عاشق فیلمفارسی و جاهلها داریم و من پنجاهی اصلا از فیلمفارسی نفرت دارم

    • مری

      چاوشی الان هیچ تقلیدی نمیکنه. سبک خودش رو داره و الان اصلا شبیه قمیشی نمیخومه. اینقدر مغرضانه مطلب ننویسید. نویسنده عزیز کاش ی کم عدالت داشتی. برترینها همیشه کارش اینه. هیچ وقت قلمش صادق نبوده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا. حرف دلمو گفتی. قطعا چاوشی الان باپرستیژ ترین خواننده ایرانه که منحصر به فرد ترین صدا رو داره و از هیچ احدی تقلید نمی کنه.

      • بدون نام

        اگه با دقت خونده بودی خود سایت اعتراف کرده که سبک خوندن چاوشی عوض شده و منظورش با خوندن اوایلش بوده

      • بدون نام

        خخخ مگه چاوشی خواننده هست؟؟ اون یک کامپیوتر تغییر صدا داره

      • بدون نام

        قبلا اسم نویسنده نوشته میشد ولی الان نه
        این نویسنده کلا با چاوشی خصومت شخصی داره

    • فرشاد

      اصل مقایسه اینجابی معنیه...داریوش ..ابی..ستار..سیاوش..اینهااسطوره وتکرارنشدنی هستند..همه خوانندگان محترمند..ولی این کجا وآن کجا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا! چکمه مهین وچکمه شمرلعین! این کجا وآن کجا!

    • نعمت

      هیچکسی نمیتونه جای شادمهرعقیلی روبگیره شادمهرتکه

    • بدون نام

      بنظرم صدای همه این ایرانی نشین هاخوبه!

    • بدون نام

      کسی رو حبیب نیامد؟!

      پاسخ ها

      • .

        رو دست حبیب هیچکس نیومده و نخواهد امد...

      • لیلا

        اخ حبیبم......کی دیگه می خواد خرچنگ های مردابی بخونه.گیتارش،سبکش،ترانه هایی ک انتخاب می کرد.ای خدا لعنتتون کنه ک نداشتید کنسرت بزاره.

    • بدون نام

      شادمهر کپی سیاوش شمس (صحنه) بود و بخاطر همین سریع معروف شد اون موقع سیاوش نامبر وان جوونا بود در کل هیچ کس جای خواننده های قدیمی رو نمگیره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        البته از نظر تو. شادمهرعقیلی کی شبیه شمس بی استعداد و درپیت میخونه.یه چیز بگو به عقل جور در بیاد!

      • گلادیاتور

        شمس در پیت نبود ونیست.شادمهر خوبه ولی هیچوقت شمس نمیشه.هنوز اهنگ دختر ایرونی تکرار نشدنیه.یا یواش یواش تو قلبم....

      • بدون نام

        شادمهر سبک خودشو داشت و موزیسین هم بود.سیاوش فقط خوشگل بود

      • بدون نام

        الان که میبینی سیاوش صحنه مزخرف تر از قبل میخونه ولی شادمهر روز به روز داره بهتر میشه

      • بدون نام

        شادمهر هم پیر شده و افتاده رو دور تکرار

    • کاربر

      عزیز میخوای مطلبت جستجو خوب بگیره هر چیزی رو ننویس... محسن چاووشی برای سنتوری ؟؟!!! چاووشی اوایل کار که با حامد هاکان مرحوم یه البوم دادن شبیه سیاوش قمیشی میخوند و اتفاقا یکی از دلایلی که بقیه خواننده ها تقریبا محو شدن ولی چاووشی تونست بمونه این بود که سبک خودش رو جدا کرد و دیگه شما به هیچ عنوان یاد سیاوش قمیشی نمیفتی... شادمهر عقیلی هم اون آهنگی رو که یاد سیاوش انداخته شمارو به من نشون بده ... شایدم نیاز باشه هوش موسیقی شما یه بررسی بشه !!!!

    • بدون نام

      برخلاف نظر نویسنده،شادمهر همچنان محبوب و پرطرفداره(و تبش اصلا نخوابیده)

    • مسعود

      چرا برترین ها انقدر تابلو مینویسه!؟به خدا معلومه چی تو فکر نویسندست
      آخه محسن چاوشی تقلید میکنه؟!!!
      سبکی که محسن داره هیچ خواننده ای نداره قبل از سنتوری هم مشهور بود تا جایی که محسن یگانه و فرزاد فرزین با چاوشی به شهرت رسیدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شفای عاجل

    • بدون نام

      ضرب المثل قدیمی اب که سر بالا بره غورباقه ابو عطا میخونه.در این مملکت بی در و پیکر کپی راحترین کاره و کسی هم اهمیت نمیده .حال ادم از خوندن این غورباقه ها بهم میخوره

    • بدون نام

      سرور وسالار همه خوانندگان داخلی چاوشی عزیز هست وایشون هیچگونه تقلیدی نداره وتمام آثارش وصداش منحصر به فرده،یه هنرمند وخواننده واقعاً حرفه ای

    • بدون نام

      دمشون گرم که خاطره اونا را زنده نگه میدارن زنده باشن الهی

    • بدون نام

      خشایار اعتمادی هیچ شباهتی به داریوش نداشت داریوش توی خوندن ریزه کاری هایی داره که هیچکی نمیتونه مثل اون بخونه

    • علی

      ابی بهترین صدای جهان بی شک

    • حامد

      مزخرف نگین شادمهر که کلامالی نیستش خواننده هم یعنی صدا حالا هرکی داشته باشه سبک هم که باتوجه به صدا تنظیم میشه ابی امیدو منصورنمیخونه چون صداش نمیذاره داریوش شاهرخ نمیتونه بخونه تازه باکمی فکر سبکها هرچی ساده تر باشن بیشتر تقلید میشن کمترین ویاشایداصلا تقلیدنداشتن معین شاهرخ و... چون تحریراشون زیاده واکثر آهنگاشون سبک سختی داره وتقلیداشون هم جالب در نمیادوزیاد شباهتی نداره

    • بدون نام

      بعضی از این دوستان با تقلید شروع کردند که در خیلی جاهای دیگه هم مرسوم هست . اما به تدریج شخصیت اصلی خودشون رو پیدا کردند و کاراکتر خودشون رو ساختند مثل آقای قاسم افشار . حتی خواننده بزرگی مثل آقای افتخاری هم در آغاز ، نعل به نعل کاملاً از استاد خودش تاج اصفهانی تقلید میکرد . ولی بعداً خودش کاراکتر مستقل و پرقدرتی شد .

    • علی

      صداش شبیه ابی نیست، ولی بدم نیس

      پاسخ ها

      • بدون نام

        و ترانه خلیج فارس هم برای ابی هست نه قاسم

    • بدون نام

      شادمهر جزو صد ویولن زن برتر قرن جهان و جزو صد خواننده ی پاپ برتر قرن جهان انتخاب شده
      پس دهنتونو ببندید
      حتی از تعدادی از لس انجلسی ها هم بهتره

    • بدون نام

      به نظرم میاد کل این مقاله رو نوشتین واسه آخرش

    • بدون نام

      میخوام بدونم اینکه می نویسید خواننده لس آنجلسی چی بهتون میرسه؟چرا انقدر هم اصرار دارید همینجوری با این کلمه منفور مطلب بزارید؟

    • داریوش

      خواننده لس آنجلسی خودتان هستین... این عزیزان ایرانی هستن و تا ابد در دل ایرانی جا دارن و تکرار نشدنی هستن.... تمام عمر ما از بچگی تا الان با ترانه های ابی داریوش سیاوش قمیشی اندی معین و بقیه گذشته.... نظرسنجی بزارین ببینیم این عزیزان بیشتر طرفدار دارن یا این جماعت تقلید کننده که اصلا معلوم نیست چی میخوانن

    • سهراب

      دم بچه های اینطرف آب گرم...توی این شرایط برای مردم خوندن هنر بود وهست...نه اونطرفیاعشق وحالشونو کردن تازه فاز غربتم گرفتن..بیخود تعصب و اداهم درنیارید..پشت هنرمندای مشتی و داخلی خودمون باشیم...

    • بدون نام

      ... میگه کلمه خواننده لس آنجلسی منفوره!؟ بیچاره تو اگه با صدای ابی، ستار، داریوش، سیاوش قمیشی و خیلی های دیگه خاطره نداری، پس کلاهت پس معرکست. معلومه ذوق نداری. همین.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ... من میخوام اینو بگم ک اینا فقط لس آنجلس زندگی میکنن و به کاربردن کلمه لس آنجلسی اونا رو وطن فروش نشون میدن و میتونن از اصطلاح خواننده های ایرانی مقیم لس آنجلس استفاده کنن ک این کارو نمیکنن توهم یاد بگیر اگه مثل من علاقه داری از این کلمه متفر باشی تا اینکه حمایت کنی و هم دوستشون داشته باشی

    • بدون نام

      هنر مند اینور اب واونور اب نداره من همشونو دوست دارم ولی ابی معین داریوش یه صدای دیه دارن

    • بدون نام

      فقط یه مصاحبه ویدیویی با چاووشی بذارین صدای اصلیشو بشنویم ، اینقدم خواننده فیک

    • M.so

      وقتی یه کارشناس تو صدا و سیما میگه آقا الان خواننده های داخلی 80 درصدشون شادمهرین شما چه جوری محاسبه کردی که شادمهر تقلیدی هست ،کسی که تمام خوانندگان بزرگ آرزوشونه یه آهنگ ازش بگیرن

      پاسخ ها

      • M. AA

        بله شادمهر خواننده خوبیه نسبت به خیلی از خوانندهای دیگه ولی آهنگسازیش خیلی سرتر از صداشه مثل سیاوش قمیشی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج