جاباما
۱۰۱۳۷۰۸
۸۳ نظر
۵۰۲۴
۸۳ نظر
۵۰۲۴
پ

قرارداد ایران و چین؛ چرا این همه بدبینی؟

در فضای مجازی حرف و حدیث درباره قرارداد همکاری ۲۵ساله ایران و چین زیاد است، اما واقعیت ماجرا چیست؟

روزنامه همشهری - اصغر صوفی: در فضای مجازی حرف و حدیث درباره قرارداد همکاری ۲۵ساله ایران و چین زیاد است، اما واقعیت ماجرا چیست؟

علی ربیعی، سخنگوی دولت با اشاره به شایعاتی که درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین راه افتاده گفته است: در این زمینه هیچ‌چیز محرمانه و مخفیانه‌ای وجود ندارد. او گفته است: موضوع این قرارداد در دیداری که رئیس‌جمهور چین با رهبری داشتند نیز طرح شده و هر زمان توافقی در این زمینه به دست آید همان زمان هم اعلام می‌شود.

قرارداد ایران و چین؛ چرا این همه بدبینی؟

درباره جزئیات این قرارداد اطلاعات دقیقی منتشر نشده است، اما دیروز حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور خواستار امضای چنین طرحی با کشور‌های دیگر به غیر از چین هم شد و نوشت: «داشتن یک طرح برای همکاری ۲۵ساله با یک کشور دیگر نشانه ضعف نیست. ضعف در این است که قرارداد‌های همکاری بلندمدت‌مان محدود به یک کشور بماند. داشتن قرارداد‌های همکاری ۲۵ساله با ده‌ها کشور مهم دیگر نشان قدرت و ضامن ثبات ماست.»

سخنگوی دولت هم گفته است: حاضریم با هر کشوری که حاضر به مشارکت بلندمدت و در راستای اعتماد متقابل هستند این تجربه را تکرار کنیم و تاکنون هیچ قراردادی برای واگذاری زمین و بندر و از این جنس شایعات نداشته‌ایم. اعتراض‌ها به قرارداد با چین از سوی جریاناتی که تا چند وقت پیش از سیاست گردش به شرق دفاع می‌کردند درحالی صورت می‌گیرد که هنوز جزئیاتی از این قرارداد منتشر نشده و مذاکرات برای نهایی کردن توافق در جریان است. به نظر می‌رسد این گلایه‌ها ناشی از آن است که توافق ۲۵ ساله با چین قرار است به نام دولت روحانی تمام شود.

عکس مار می‌کشند و جامعه را تهییج می‌کنند

پیش‌تر و در روز یکشنبه گذشته، وزیر امورخارجه، ضمن حضور در صحن علنی مجلس درباره جزئیات این قرارداد از سوی تعدادی از نمایندگان مورد سؤال قرار گرفت. محمدجواد ظریف در توضیح مسئله گفت: «اکنون ما در راستای قرارداد ۲۵ساله با چین هستیم و در این قرارداد هیچ موضوع مخفی‌ای وجود ندارد. زمانی که آقای شی با رهبری دیدار کردند بحث این قرارداد مطرح شد. زمانی که بنده پیش‌نویس آن را به چین بردم باز هم اعلام شد.»

یک روز بعد دوشنبه ۱۶ تیر، ظریف در نشست مدیران ارشد این وزارتخانه باز هم به موضوع قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین پرداخت و در سخنانی گفت: روابط ۲۵‌ساله ما با چین در واقع منافع ملی ما را مورد توجه قرار می‌دهد، اما متأسفانه در این موضوعات شاهد دروغ‌پردازی‌هایی هستیم؛ در رابطه با چین امروز، هم جناح اصولگرایان، هم اصلاح‌طلبان و هم ضد‌انقلاب فعالیت شدیدی دارند. در مورد برجام نیز همین کار را کردند. از دیپلماسی کاریکاتوری ساخته و آن را دفن کردند و متوجه هم نشدند که چه کردند.
وزیر امور خارجه گفت: بالاخره امروز سیاست خارجی به کف خیابان آمده و خیلی‌ها با کشیدن عکس مار، جامعه را تهییج می‌کنند؛ همانطور که امروز درباره چین این کار را انجام دادند و این خطری است که وزارت خارجه را تهدید می‌کند.

آن‌که عکس مار کشید

دور جدید حاشیه‌ها درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین طی هفته‌های اخیر با اعلام یک خبر و یک اظهارنظر از سوی رئیس‌جمهور آغاز شد؛ یکم تیرماه، خبری منتشر شد مبنی بر اینکه هیأت دولت به ریاست حسن روحانی رئیس‌جمهور، پیش‌نویس نهایی برنامه ۲۵ساله همکاری‌های جامع ایران و چین را بررسی و تأیید کرد. رئیس‌جمهور در این جلسه با اشاره به روابط تاریخی ۲ کشور، شرایط جدید در مناسبات ۲ کشور را دارای اهمیت استراتژیک برشمرد و گفت: در مذاکرات بین سران ۲ کشور، طرفین، همیشه بر تقویت همکاری راهبردی بین ۲ کشور تأکید کرده‌اند و امروز ۲ کشور در شرایط مناسبی برای برداشتن گام بلندتری در این مسیر هستند.

در پی بحث و بررسی درباره برنامه همکاری جامع ۲۵ساله ایران و چین، وزارت امور خارجه مأموریت یافت که طی مذاکرات نهایی با طرف چینی، براساس منافع متقابل بلندمدت، این برنامه را به امضای طرفین برساند.

در پی انتشار خبر تأیید پیش‌نویس برنامه ۲۵ ساله همکاری با چین در هیأت دولت، اظهارات و انتقادات محمود احمدی‌نژاد از دولت درباره قرارداد با چین، این موضوع را به سرخط خبر‌ها نشاند. رئیس‌جمهور سابق طی سخنانی در مراسم هفتم تیر با اشاره به تصویب معاهده برجام در مجلس گفت: «نمایندگان مجلس که این قرارداد را مورد تأیید قرار دادند از متن آن اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند و اکنون نیز شنیده‌ام که در حال مذاکره هستند و می‌خواهند یک قرارداد جدید ۲۵ساله با یک کشور خارجی منعقد کنند و هیچ‌کس هم خبر ندارد.» احمدی‌نژاد افزود: «مگر شما مالک کشور هستید که بدون اطلاع ملت و از کیسه ملت به دیگران می‌بخشید. ظرفیت هسته‌ای کشور و عزت ملت را دادید؛ اما تحریم‌ها سر جایش باقی مانده است. اجازه دهید ملت از محتوای توافقات و معاهدات با طرف‌های خارجی اطلاع پیدا کند.»

این اظهارات محمود احمدی‌نژاد درباره قرارداد با چین در حالی مطرح شده است که اردیبهشت‌ماه امسال در یکی از آخرین تحقیقات و تفحص‌هایی که در مجلس قرائت شده، اشاره شده بود در دوران احمدی‌نژاد سرمایه‌گذاری‌های خارجی بدون توجه به مطالعات بازار انجام شده که یکی از آن‌ها سنگال بوده که باعث خروج منابع از بنگاه اقتصادی شده است. مثلاً در سنگال ۹۰میلیون دلار تحت شرایطی سرمایه­‌گذاری شده است که این کشور امکان تأمین برق برای فعالیت این کارخانه را نداشته است و اکنون نیز هیچ امکانی برای فروش و واگذاری این کارخانه وجود ندارد. در مجموع طی سنوات ۱۳۸۶ لغایت ۱۳۹۲ این سرمایه‌گذاری‌ها بالغ بر ۱۵۸میلیون دلار بوده است.

قرارداد ایران و چین؛ چرا این همه بدبینی؟

باید به تصویب مجلس برسد

در سوی دیگر اما، موضوع قرارداد ۲۵ ساله موافقانی هم دارد که به برقراری روابط استراتژیک با چین تأکید دارند؛ هادی طحان‌نظیف، عضو حقوقدان شورای نگهبان چندی پیش در توییتر نوشت: «تجارت و قرارداد اقتصادی با کشور‌هایی که قصد سلطه بر منافع ایران را ندارند و منجر به پیشرفت و آبادانی کشور شود، نیاز قطعی کشور و مطابق با اصول قانون اساسی است. اما طبق اصل۷۷ قانون اساسی، اجرای هرگونه قرارداد و موافقتنامه‌های بین‌المللی در نهایت باید به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.»

علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز طی سخنانی در یک برنامه تلویزیونی در دفاع از اجرای برنامه همکاری‌های بلندمدت ایران و چین گفت: در ۱۵ سال آینده چین از نظر اقتصادی و برخی فناوری‌ها رتبه نخست جهان را خواهد داشت و در سال‌های گذشته در ایجاد زیرساخت‌ها برای ما کوتاهی نکرده است و حتی در تحریم‌ها کانالی برای جلوگیری از قطع شدن روابط ایجاد کرد. وی درباره دلایل تأخیر اجرایی شدن سند همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین افزود: عده‌ای چشمشان به غرب بود و گمان می‌کردند غربی‌ها راه را باز می‌کنند، اما متوجه شدند این نگاه اشتباه است و عملکرد غرب نیز این را ثابت کرد. آقامحمدی گفت: اکنون کسانی که می‌گویند با غرب و ترامپ حرف بزنیم، کم‌فروغ و کم‌تعداد شده‌اند. وی افزود: در مقطعی برای اجرای این سند پیش رفتیم، اما درحالی‌که بسیاری از زیرساخت‌ها طراحی شده و سازوکار‌ها آماده بود، عده زیادی مانع شدند.

دفاع معاون اول

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور نیز با بیان اینکه چین دومین اقتصاد بزرگ دنیا است، یادآور شد: باید با شهامت از توسعه روابط راهبردی کشورمان با پکن دفاع کنیم و وزارت خارجه می‌تواند در حوزه‌های مختلف از انرژی تا فناوری روی این تفاهم نامه کار کند. به گزارش ایرنا، معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: هند هم کشور بزرگی است و باید با دقت بیشتری بر مناسبات اقتصادی با این کشور متمرکز شد. وزارت امور خارجه باید برای توسعه روابط اقتصادی با کشور‌های هدف برنامه ریزی ویژه‌ای انجام دهد و اگر لازم باشد برای تقویت کادر نمایندگی ایران در این کشور‌ها تصمیمات جدی بگیرد.

توافق پس از نهایی شدن در اختیار مجلس قرار می‌گیرد

محسن بهاروند، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه درباره توافقنامه همکاری‌های ۲۵ ساله ایران و چین به میزان گفت: توافق با چین یک توافق کلی است؛ ما نمی‌توانیم وقتی یک موردی هنوز در قالب مذاکره است، آن را علنی کنیم؛ طبق قانون، توافقات با کشور‌های دیگر زمانی که نهایی شوند باید در اختیار مجلس و نهاد‌های ذیربط قرار گیرند؛ از سویی دیگر شاید کشور مقابل هم بنا بر ملاحظات خود تمایل نداشته باشد، مورد مذاکره افشا شود و چه بسا این درز اطلاعات باعث سلب اعتماد طرفین از یکدیگر شود؛ یک آقایی آمد یک حرفی زد، همه را با مشکل روبه‌رو کرد؛ معمولا ایشان هر وقت هم حرف می‌زد دیگران را با مشکل رو‌به‌رو می‌کرد و جامعه را به هم می‌ریخت.

قرارداد ایران و چین؛ چرا این همه بدبینی؟

توصیه بازوی نظارتی مجلس به دولت

مرکز پژوهش‌های مجلس مهرماه سال ۹۸ در گزارشی که درباره جاده ابریشم جدید و نقش چین در آینده اقتصاد جهان نوشته از دولت ایران خواسته تا در این پروژه حضوری فعال داشته باشد تا از نظر ترانزیتی کشور از انزوا خارج شود. در این گزارش آمده است: ابتکار «کمربند و راه» را می‌توان یکی از بحث‌انگیزترین رویداد‌های قرن حاضر در حوزه زیرساخت و حمل‌ونقل نامید. این ابتکار در سال۲۰۱۳ توسط رئیس‌جمهوری چین برای بار اول مطرح شد.

به‌صورت خلاصه می‌توان هدف این طرح را ایجاد و توسعه یک پل ارتباطی میان چین و کشور‌های آسیایی، آفریقایی و اروپایی در قالب یک راهبرد توسعه جهانی دانست. در گزارش مرکز پژوهش‌ها آمده بود: هنوز ایران رسما وارد این ابتکار نشده است؛ به‌نظر می‌رسد چین برای جلب نظر ایران برخی پروژه‌های زیرساختی خود را با ایران در چارچوب ابتکار کمربند و راه تعریف کرده است؛ ازجمله در حوزه تسهیل ارتباطات و پیوند‌ها توسعه راه‌آهن تهران - اصفهان و تهران - مشهد در کنار اقدام مشترک در زمینه همکاری‌های گمرکی، تامین مالی فاز اول توسعه پالایشگاه آبادان و مشارکت در توسعه پارس‌جنوبی را می‌توان به‌عنوان تلاش چینی‌ها برای حضور در جاده ابریشم جدید نام برد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رباعی

      در تمام کتابهای تاریخی که مطالعه کردیم نوشته قطعنامه های ترکمانچای و گلستان بخش هایی از ایران به کشورهای دیگر برگزار شد و سنگین ترین قرارداد های تاریخ ایران این ترکمانچای و گلستان بودند.
      اما حالا به لطف و کرم جمهوری اسلامی و دولت تدبیر و امید تمامیت ارضی کشور به چینی ها و روسی ها واگذار می شود.
      ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ننگ ما ننگ ما

      • محمدرضا

        منابع کشورو میبرن همونطور که صیادان ما زندگیشون نابود شد زندگی نسل های اینده هم نابود بشه که دایره خودی ها پابرجا و شکم سیر بمونن
        ...

      • بدون نام

        چی داری میگی عمو هنوز نه بدار نه ببار

      • کوروش

        دوست عزیز قراداد کرسنت یادتون هست؟ قرارداد گاز ترکمنستان وی چت چطور ؟ دیپلماسی و اقتصاد ما هر روز یک قرارداد گلستان به چشم میبینه چپ و راست هم نداره ، در حال حاضر ما تامین کننده منابع و نیروی انسانی دیگران شدیم

      • بدون نام

        آمریکاپرستها ناگهان وطن پرست شدند.ایران دیگر هرگز جایگاه آمریکا نخواهد بود

      • بدون نام

        از یه طرف برای عربستان هورا می کشند از طرفی وای وطن..خودتونید

      • مرگ بر وطن فروشان

        کاربر ۱۷:۵۲
        معلومه خودت هم با این خائنین همسفره ای
        هم بدار میشه هم ببار منتها برای شماها وچین وروسیه

      • بدون نام

        اتفاقا بخشهایی که طبق قراردادها (یا به قول شما: قطعنامه ها)ی گلستان و ترکمنچای واگذار شدند ضرر نکردند. حداقل هست و نیستشون اختلاس نمیشه. اگه جدا نشده بودند چی گیر اونا یا چی گیر تو میومد؟

      • بدون نام

        با این همه منفعت طلبی اشخاص در آینده از ایران فقط یک نام درخاطرها میماند.خداحافظ ایران و حیف از این همه جوانی که هشت سال کشته شدن رفتن زیرخاک!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • درود

      بزرگ ترین مشکل اینه تو این قرارداد سودشو
      چین می بره چون اونا جنس های درجه ۱ ما رو برمی دارن بعد ما جنس های درجه۳ اونا رو برمی داریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احمدي نژاد ! خوشم از ريختت نمياد ، كم بلا سرمون نياوردي ، ولي ..... خودت بيا يه كاري بكن شايد گناهانتم بخشيده بشه و مردم از سرِ تقصيراتت بگذرن ! فعلا تو از همه شجاعتري ( تو مملكتِ كورا يه چشم پادشاست ) !

      • بدون نام

        ویروس هاشونو! آخه با همچین کشوری کی رفت و آمد می کنه که تازه قرار داد بیست و پنج ساله ببنده! با این طرز زندگی و خورد و خوراک

      • بدون نام

        اصلا ایران از نظر تجاری برای چین ، عددی نیست فقط صادرات رسمی لباس چین به امریکا بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار است ایران در ۲۰ سال هم این قدر با چین دادوستد ندارد..‌

      • بدون نام

        اونا جنس نمیبرن عمو
        مگه شماها اصلا جنسی هم دارید که اونا یا دیگران بخوان ببرن؟
        اونا حق بهره برداری از معادن و منابع ایران را دریافت کرده اند

    • بدون نام

      شما به صحبتهاي مسئولين در 8 سال پيش رجوع كنيد ميبينيد بدبيني نيست بلكه عدم راستگويي شماست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما اگه بخوایم همین الان بفهمیم قراره چه بلایی سر مملکت بیارید نه بعد از توافق، کی رو باید ببینیم؟ با چه رویی می گین بعد از توافق بهتون می گیم؟ شاید شما خواستین طبق معمول مارو بندازین تو چاه. چطور باید بهتون اعتماد کنیم با این همه سابقه دروغگویی؟؟؟ خجالت بکشید و با مردم روراست باشید

    • بدون نام

      اگر به فرض این تفاهم نامه به نفع ایران هم باشد وامی که به ایران پرداخت میشود را چند تا اختلاسگر بالا می کشند و دیگر هیچ. انوقت نه تنها نسل فعلی بلکه بچه های این ملت هم سالیان سال بدهکار چین خواهند شد. بنابراین تا شرایط عادی نشده و دست دزدها از کشور قطع نشده ، خواهشا دست نگه دارید. ما را به خیر تو امید نیست شر مرسان

    • بدون نام

      خدااااااااااااااااااا

      پاسخ ها

      • رویا

        ما افعی و اژدهای هفت سر دیدیم نه عکس مار

    • بدون نام

      چقدر بدبختیم

      پاسخ ها

      • رویا

        اژدها وارد میشود

    • بدون نام

      همین که اسم چین اومده معلومه که قرارداد به نفع عده ی خاصیه !

    • بدون نام

      توی این چهل سال فقط بد دیدیم. پس باید بدبین باشیم. کدام صداقت وجود داشته که خوش بین باشیم. فقط دروغ . اختلاس. رانت. بسه یا بازم بگم؟

    • بدون نام

      حتی اگه تک تک مون بمیریم محاله یه وجب از خاکمون رو به چین بدن
      یا اجازه بدن نظامی چینی وارد خاکمون بشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فعلا که مستعمره چین و روسیه هستیم

      • کوروش

        نظامی روسیه اومد پایگاه نوژه چکار کردی !!!!

      • بدون نام

        هم آب و هم خاک

    • بدون نام

      البته در شرايط كنوني نداشتن درامد گويا مجبور هستيد..!!! يك درامد دلاري تضمين شده براي خود محيا كنيد خوب البته اينم براي طرف مقابل بايد جذاب باشه كه قطعا چين هم اين بهره برداري از اين همه ثروت كشور را نيم بها خواهد خريد ...!!!!

    • بن تن

      قضیه صید ترال چینیها تو خلیج فارس مگه اول توسط دولت تکذیب نشد؟؟؟؟ الان چی هست یا نه؟؟؟ اینم دقیقا همینطور پیش میره و زمانی متوجه میشیم که دیگه کار از کار گذشته

    • بدون نام

      چرا با کشورهای خوب ژاپن تایوان اروپا مشکل دارین امریکا دشمن شماست حداقل با دوتا کشور حسابی مورد اعتماد رابطه براقرار کنید چین روسیه شده گربه نره روباه مکار فلسطین سوریه عراق تا وضعشون خوبه مارو عجم میخونن ادم حساب نمیکنن تاز ه خود ملتش دارن میگن ایران نباید تو کشورشون نیرو بفرسته چه کردین با ایران

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منتظر راهنماییهای شما بودند

      • بدون نام

        چین از لحاظ اقتصادی قدرتمندتره یا ژاپن؟

    • بدون نام

      ایران شد فلسطین دوم تبریک

    • حمید ح

      من بهتون میگم قرارداد چیه،،،،۲۵ سال نفت ده دلاری به چین میدیم با حمل رایگان،،،تامین ۲۵ سال گاز چین نصف قیمت بازار جهانی لوله کشی تا چین و خونه هاشون هم با ما رایگان،،،کل ماهیای خلیج فارس برای چین تا ۲۵ سال پاک کردنشون هم با ما رایگان،،،،و الا علا برکة الله،،،،فقط تنها چیزی که از چین انتظار داریم گاهی وقتا یه بیانیه ای یه حرفی به نفع ما بگه ما پزشو بدیم جلو کشورا حالشو ببریم ابرومون نره ضایع بشیم،،،

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گل گفتی

    • بدون نام

      می شود قبل از نهایی شدن توافقنا مه را
      منتشر کنید تا بدانیم چه کار می خواهید انجام بدهید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه متاسفانه نمیشه

    • بدون نام

      جالبه روي تمام اقدامات قبل ايران كه انتقاد داشتيد و تو بوق و كرنا ميكرديد و از انها استفاده سياسي ميكرديد را خودتان بي سر و صدا داريد انجام ميديد ...!!!!!!!

    • بدون نام

      شما اول میکشید بعد دادگاهی میکنید
      اول به مردم واضح بگید بعد قرار داد ببندید
      ایران ملک هیچ کس نیست که خود سرانه تصمیم بگیرید فقط از طریق مجلس
      اگر مجلسی ها عرضه این کار رو داشته باشن

    • بدون نام

      بدبینی مردم از این جهت است که دولت روحانی در صدا و سیما راجع به موضوعات مختلف از جمله این مورد خاص کوتاهی و شفاف سازی نمیکند. فکر کنم برای مردم احترام قائل نیست بعد هم سوء تفاهم پیش میآید

    • قابیل

      یه مورد فقط یک مورد راستگویی دولت رو بفرمایید تا بگیم چرا تین همه بدبینی

    • بدون نام

      چرا اصلا نمیشه باورتون کرد؟ ولی برترینها بازم تلاشتو بکن از نظر روحی نیاز دارم فک کنم راس میگین

    • بدون نام

      هيچ كسي راضي نيست از اين قرارداد، اينقدر دليل داريم كه اينجا جا نميشه. ...

    • بدون نام

      اگه خوبه چرا باید در خفا انجام بشه

    • بدون نام

      چون مردم ایران تجربه استعمار را دارند ترکمنچای هم به نفع مردم ایران تعریف میشد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ترکمنچای به نفع مردم بوده. الان تعداد کمتری زجر میکشند

    • بدون نام

      وقتی اینجوری دیلی میارن طبق معمول یه چی هست که همه میگن

    • بدون نام

      چرا باید خوشبین باشیم؟ دولت چه کاری برای مردم کرده که بگیم این به نفع مردمه؟

    • ا

      طی ۸ سال جنگ نزاشتیم کشورمون دست نامردا بیفته با این همه مقاومتی که کردیم سر بلند لیرون آمدیم ولی متاسفانه بدون هیچگونه جنک وخونریری بخشهایی از کشورمون دودستی تقدیم چین شد خدایا شکرٔ!!

    • بدون نام

      چراینهمه بدبینی؟؟؟
      چون نفت ما رو خیلی ارزون می خرن و به جای پول هم اجناس چینی وارد کشور میشه و تولید کننده ورشکست میشه شما یه نگاه به لباس تنت بکن ببین چینیه درواقع اینطوری هیچ وقت جوون ما براش کار پیدا نمیشه
      این فقط به نفع مسئولینه بی مسئولیته وگرنه سودی برای مردم نداره

    • علی

      در این چهل سال گذشته تمام تصمیماتی که گرفته شده باعث ویرانی و بدبختی مردم شده است

    • بدون نام

      چرا مردم بد بین نباشن ، چرا نباشن

    • بدون نام

      الان این عکسی که تو فضای مجازیه از ورود چینیها به قشم، اینو باور کنیم یا قسم حضرت عباس تون رو؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قسم حضرت عباس شون رو باور کن

    • بدون نام

      بابا ما بندر عباس زندگی می کنیم ،جالبه بدانید ماهی از همون ده سال پیش اینجا ارزون و زیاد نبود با توجه به اینکه کنار دریا هستیم خب چرا ؟؟؟؟؟

      چون.صیادان هم وطن برای پول بیشتر ماهی ها را به کشورهای دورو بر خلیج فارس می فروشند حالا حتما برا همین ناراحت اند که چینی ها اومدن جاشونو تنگ کنند .



      کاش یه کم از این مردمان شرق دور سخت کوشی و وجدان کاری بیاموزیم الکی که به اینجا نرسیدن زحمت کشیدن .

    • بدون نام

      شرم چیز خوبیه. ... زمان همه چیز رو اثبات میکنه کلا مسئولین کتمان کردنشون عالیه ...چین کشوری هست که بدترین قوانین علیه مسلمانان رو در تمام جهان داره بعد دلش به حال ما بسوزه ؟ این حرفا فقط نشون میده انسان در سر سپردگی و ... تا کجا می تونه پیش بره

    • بدون نام

      بخاطر وتودرسازمان ملل ایران را مستعمره چین نکنید

    • بدون نام

      اتحاد سرخ وسیاه

    • ایران زمین

      یاد دوره قاجار افتادیم.دولت روحانی،داره با اختلاف زیاد،به منفورترین دولت تمام تاریخ ایران تبدیل میشه.مملکت به تاراج رفت.

    • ب شما ربط نداره

      کاربر 17/52 فرمودن .چه خبرتونه هنوز نه باره نه داره ..

      داداش وقتی به بار نشست سر ایران به داره ..کجای کاری .

    • مزدا

      نه شرقی نه غربی فقط دروغ

    • بدون نام

      اخه نه شما چهل ساله کشورمونو. آباد کردین.... ما بدبینیم شما خوشبین... شما گند زدین به کشور

    • امید

      ترکمنچایی دیگر و نفوذ چین برجزایر ایران و تمام فرودگاههای ایران

    • سهیل

      الکی زاری نکنین...تا حالا همه مون رو فروختن رفته، فقط هنوز خبر نداریم

    • بدون نام

      چین نام کشور جدیدش (ایران) را چین تایپه ۲ گذاشت.

    • بدون نام

      درود بر برترینها.ایشالا که به نفع ایران باشه.

    • بدون نام

      روی قاجار سفید شد

    • بدون نام

      اره دیگه کمکم همه کشور رو بدید بره

    • بدون نام

      اره دیگه کمکم کل کشور رو بدید ببرن

    • بدون نام

      بخاطر اجناس چینی تولیدات کشور به صفر رسید الان چین میخواد بیاد برای کشور آبادانی ایجاد کنه
      چندی پیش صیادان جنوبی رو با تیر زدن که راحت ماهیگیری کنن
      تورو خدا بمیرید که مردم راحت بشن از دست شما غارتگران

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ابادگري خير چپاول ثروت باقي مونده

    • بدون نام

      ۱۷.۵۰ اشتباه مثبت دادم

    • بدون نام

      اولا ۱۵۸ملیون دلار کجا۱۸ میلیارددلار کجا
      دوما آقای احمدی...دروغ میگه شما خلافش ثابت کنید
      سوما شما با رای مردم اونجا هستین اگه مردم نامحرم با عرض پوزش بی سوادن
      و چیزی حالیشون نمی شه؟؟؟
      پس شما اهلیت این جایگاهو ندارین
      وبعد اگه چین قرار بود به شما پول بده پس چرا پول نفتو که به ایران بدهکار نمیده
      ویا شاید قرار نیست بده

    • بدون نام

      متن قرار داد و حق انتخاب ملت برای تأییدش کو؟

    • بدون نام

      بد بيني ها به خاطر بي اعتمادي و شنيدن دروغهاي زياد است وقتي هر روز هزاران دروغ از دستگاههاي اجرايي و نظارتي و ... شنيده مي شود چرا انتظار داريد موضوع به اين مهمي را كسي باور كند دوام ما در مقابل تهديدهاي خارجي تاكنون فقط به واسطه باجهايي بوده كه به برخي كشورهاي به ظاهر دوست داده ايم.

    • بدون نام

      امريكا به گفته اش عمل كرد صادرات ايران و به صفر رسوند !
      حال براي بقاء به كشور فروشي روي اورده اند !
      اون همه شاخ و شونه كجا رفت !
      ما نفت نفروشيم هيچكس حق ندارد نفت بفروشد !
      كسي نميتونه صادرات ايران صفر كنه !
      فقط ميدونم طبل تو خالي بيش نيستيد .

    • بدون نام

      درامد نفتي ايران به صفر رسيده !
      و اينها براي تامين دلار به كشور فروشي روي اوردن !
      بجاي اين كار با آمريكا توافق به خواسته هاي امريكا تن بدهيد اين به نفع كل ملت ايران و كشور است و قطعا از كشور فروشي بهتر است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اصلا تو خدارو قبول داری؟
        اگه یه قلدری اومد زدت همرو تهدید کرد ازت دورشن.مگر اینکه تو نوکریشو کنی.حاظری؟
        آخه یکم عقل هم خوبه
        هرچند میدونم این نظرات از کجا آب میخوره

    • بدون نام

      ما فقط عهد اخوت با کمونیست ها داریم. دار ندارمان را به چین و ونزویلا دادیم. احمدی حتی مادر چاوز جان را در اغوش گرفت. همچنین اغوشی واسه تونیست.

    • بدون نام

      هرکی نسبت به مذاکره با چین بزرگ بدبینه یا ناآگاه هست که باید توجیه بشه .... چین با همین سیستم خاص خودش توانسته 2 میلیارد جمعیت خودشو کنترل کنه ولی ما با 80 میلیون و آمریکا با 350 میلیون هنوز نتوستن رضایت عمومی ایجاد کنند. ضمنا با این قرارداد وابستگی ایران به دلار از بین میره و حتی اجناس و کالاهای چین تمام بازار آمریکا و اروپا رو گرفته . چین در حال حاضر غول بزرگ صنعتی،فناوری، حمل و نقل و معادن دنیایه تازه همسایه هم هست

    • بدون نام

      قرارداد ایران و چین چرا این همه خوش بینی؟

    • رضا د.م

      کی قرار است این دولتمردان از تاریخ عبرت بگیرند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج