۱۰۱۴۶۲۹
۱ نظر
۵۰۸۹
۱ نظر
۵۰۸۹
پ

درمان جای جوش با لیزر

هدف از درمان جای جوش با لیزر، به حداقل رساندن ظاهرِ اسکار‌هایی است که از جوش‌های قدیمی به جا مانده‌اند. نود و پنج درصد از افرادی که جوش‌هایی داشته‌اند، ردی از آن‌ها روی صورت خود دارند. در درمان جای جوش با لیزر، نور بر لایه‌ی بیرونی پوست متمرکز می‌شود تا بافت اسکار تخریب شود.

برترین‌ها: هدف از درمان جای جوش با لیزر، به حداقل رساندن ظاهرِ اسکار‌هایی است که از جوش‌های قدیمی به جا مانده‌اند. نود و پنج درصد از افرادی که جوش‌هایی داشته‌اند، ردی از آن‌ها روی صورت خود دارند. در درمان جای جوش با لیزر، نور بر لایه‌ی بیرونی پوست متمرکز می‌شود تا بافت اسکار تخریب شود. همزمان، درمان جای جوش با لیزر سبب تحریک تولید سلول‌های جدید و سالم جهت جایگزین کردن بافت اسکار می‌شود.

درمان جای جوش با لیزر درمانی غیر تهاجمی برای اسکار‌های باقی مانده از جای جوش است که به پوست منظره ناهموار می‌دهند و روش مناسبی به عنوان جانشین روش‌های جراحی است. هر چند درمان جای جوش با لیزر نمی‌تواند اسکار‌های جوش را کاملا برطرف نماید، اما قادر است ظاهر آن‌ها را محوتر کرده و همچنین درد ناشی از آن‌ها را به حداقل برساند.

اگر جوش فعال، پوست تیره و یا پوستی بسیار چین و چروک دار دارید، احتمالا کاندید مناسبی برای درمان جای جوش با لیزر نیستید. تنها یک متخصص پوست می‌تواند به شما بگوید که آیا درمان جای جوش با لیزر مناسب شما هست یا خیر.

درمان جای جوش با لیزر

عملکرد درمان جای جوش با لیزر چگونه است؟

درمان جای جوش با لیزر از دو طریق عمل می‌کند. اول، گرمای لیزر، لایه‌ی خارجی پوست را در جایی که اسکار شکل گرفته برمی‌دارد. با برداشتن این لایه از پوست، اسکار نیز لایه برداری شده و پوست شما لطیف‌تر به نظر رسیده و ظاهر جوش نیز کمتر قابل توجه می‌شود.

با تخریب بافت اسکار، گرما و نور ناشی از لیزر سبب تقویت رشد سلول‌های جدید و سالم پوست می‌شود. گرمای لیزر باعث می‌شود جریان خون به سمت قسمت مورد نظر افزایش پیدا کند و التهاب با هدف گرفتن رگ‌های خونی موجود در داخل اسکار، کاهش می‌یابد.

همه‌ی این اتفاق‌ها دست به دست هم می‌دهند تا ظاهر اسکار، کمتر برآمده و قرمز باشد و کوچک‌تر و محو‌تر به نظر برسد. درمان جای جوش با لیزر، التیام پوست را نیز تقویت می‌نماید.

برخی از انواع متداول‌تر لیزر که برای درمان جای جوش با لیزر به کار می‌روند، اربیوم YAG، کربن دی اکسید و لیزر پالسی هستند. هر یک از این ابزار‌ها به روش خاص خود، نوع اسکاری که دارید را هدف می‌گیرند.

درمان جای جوش با لیزر؛ لایه برداری با لیزر تخریبی

در لایه برداری از لیزر فرسایشی یا تخریبی از لیزر اربیوم YAG یا لیزر کربن دی اکسید استفاده می‌شود. این نوع درمان جای جوش با لیزر، تمام لایه‌ی بیرونی پوست را در ناحیه‌ی مورد نظر برمی‌دارد. درمان جای جوش با لیزر از طریق لایه برداری با لیزر فرسایشی می‌تواند ۳ تا ۱۰ روز قرمزی پوست را به دنبال داشته باشد.

درمان جای جوش با لیزر؛ لایه برداری با لیزر غیر تخریبی

در این نوع درمان جوش از لیزر فروسرخ استفاده می‌شود. گرمای ناشی از این نوع لیزر‌ها می‌تواند تولید کلاژن را افزایش داده و رشد سلول‌های جدید پوست جهت جایگزین کردن بافت اسکار و آسیب دیده را تحریک نماید.

درمان جای جوش با لیزر؛ درمان با لیزر فرکشنال

لیزر فرکشنال می‌تواند بافت زیر اسکار را تحریک کند تا سلول‌هایی را که تیره شده و در زیر لایه‌ی خارجی پوست قرار دارند، از بین ببرد. اسکار آیس پیک و اسکار بوکسکار گاهی به این نوع لیزر خوب جواب می‌دهند.

درمان جای جوش با لیزر

نواحی مورد هدف در درمان لیزر جای جوش با لیزر

درمان جای جوش با لیزر، صورت را هدف می‌گیرد. اما این درمان برای سایر قسمت‌های بدن که دچار اسکار جوش هستند نیز کاربرد دارد. قسمت‌هایی که معمولا درمان جای جوش با لیزر روی‌شان انجام می‌شود شامل صورت، بازوها، کمر، بالا تنه و گردن می‌شود.

عوارض جانبی درمان جای جوش با لیزر

در درمان جای جوش با لیزر، ریسک‌ها و عوارضی وجود دارد. این عوارض بر حسب نوع لیزر مورد استفاده، نوع پوست و تعداد جلسات درمانی لازم، گوناگون هستند. عوارض جانبی معمول در درمان جای جوش با لیزر شامل موارد زیر می‌شوند:. تورم. قرمزی. درد در ناحیه‌ی درمان

درد ناشی از درمان جای جوش با لیزر معمولا بعد از یکی دو ساعت برطرف می‌شود. قرمزی به جا مانده از درمان جای جوش با لیزر نیز در عرض ۱۰ روز رفع خواهد شد. ریسک‌های مرتبط با درمان جای جوش با لیزر جهت کاهش جلوه‌ی اسکار شامل عفونت و هیپرپیگمنتیشن می‌شود. هر چند این عوارض نادر بوده و اغلب قابل پیشگیری‌اند، اما مهم است که پیش از درمان جای جوش با لیزر، در مورد ریسک فاکتور‌های آن با پزشک‌تان حرف بزنید. اگر بعد از جلسه درمان جای حوش با لیزر متوجه چرک، تورم زیاد و یا تب شدید، باید فورا با پزشک‌تان تماس بگیرید.

انتظار شما از درمان جای جوش با لیزر چه باید باشد؟

خیلی مهم است که توقعی واقع بینانه از درمان جای جوش با لیزر داشته باشید. یادتان باشد درمان جای جوش با لیزر، اسکار جوش را به طور کامل برطرف نمی‌کند. در بهترین حالت، اسکار‌های شما خیلی کمتر از قبل جلب توجه خواهند کرد و راهی هم وجود ندارد که بدانید درمان جای جوش با لیزر برای شما تا چه اندازه نتیجه بخش خواهد بود.
بعد از درمان جای جوش با لیزر باید تا چند هفته و حتی چند ماه، مراقبت بسیار زیادی از پوست خود بکنید. زیرا پوست شما نسبت به تابش نور خورشید بسیار حساس و آسیب پذیر می‌شود، بنابراین استفاده از ضد آفتاب قبل از خارج شدن از خانه یک ضرورت است.

بعد از درمان جای جوش با لیزر، ۶ تا ۸ هفته باید از برنزه کردن و یا سایر فعالیت‌هایی که نیازمند زیاد قرار گرفتن در معرض نور خورشید هستند اجتناب نمایید. پزشک شما نیز دستور العمل‌های لازم جهت مراقبت از پوست را خواهد داد، مثلا استفاده از کرم‌ها و مرطوب کننده‌های بخصوص جهت به حداکثر رساندن تاثیرات درمان جای جوش با لیزر. شما باید ناحیه‌ی درمان شده را تمیز نگه دارید تا از ابتلا به عفونت جلوگیری کنید. پوست‌تان ممکن است تا چند روز یا حتی چند هفته قرمز باشد. ضمنا شاید لازم باشد تا یکی دو هفته آرایش نکنید تا زمانی که ریسک عوارض برطرف شود.

نتیجه‌ی درمان جای جوش با لیزر فورا قابل مشاهده نیست. شاید ۷ تا ۱۰ روز طول بکشد تا کم کم ببینید درمان چقدر موثر بوده و از ظاهر اسکار‌ها کاسته شده است. نتایج درمان جای جوش با لیزر، دائمی است.

درمان جای جوش با لیزر

چگونه باید برای درمان جای جوش با لیزر آماده شوید؟

شاید لازم باشد برای درمان جای جوش با لیزر، تغییراتی در سبک زندگی خود ایجاد کنید تا واجد شرایط این درمان شوید. آماده شدن برای درمان جای جوش با لیزر شامل موارد زیر می‌شود:. از دو هفته قبل از درمان جای جوش با لیزر، آسپرین یا داروی رقیق کننده‌ی خون مصرف نکنید.. از دست کم دو هفته قبل از درمان جای جوش با لیزر سیگار را ترک کنید.. از دو هفته قبل از درمان جای جوش با لیزر از هیچ گونه محصول مراقبت از پوست که حاوی رتینول است استفاده نکنید.

شاید در مواردی از درمان جای جوش با لیزر لازم باشد به طور موقت، مصرف دارو‌های ضد آکنه و جوش‌تان را متوقف نمایید. اگر مستعد تبخال باشید احتمالا برای‌تان آنتی بیوتیک تجویز می‌شود تا از بروز عفونت پیشگیری شود.
چیز‌هایی که باید پیش از درمان جای جوش با لیزر بدانید:

شاید به نظر برسد درمان با لیزر، نسخه‌ای جادویی برای ناپدید کردن جای جوش‌تان است. اما اسکار‌ها چیزی نیستند که خیلی بتوان روی‌شان اثر گذاشت. برای اینکه بهترین نتیجه‌ی ممکن را از درمان جای جوش با لیزر بگیرید و تا جایی که ممکن است دچار عوارض جانبی نشوید، باید یک سری از واقعیت‌ها را در مورد درمان جای جوش با لیزر بدانید.

درمان جای جوش با لیزر نمی‌تواند اسکار را کاملا ناپدید کند

به مدد پیشرفت‌هایی که در پزشکی روی داده، لیزر‌ها ابزار‌هایی قدرتمند در دست پزشکان شده‌اند که می‌توانند خیلی از مشکلات پوستی از جمله اسکار‌ها را درمان کنند. درمان جای جوش با لیزر می‌تواند:. جلوی برآمدگی اسکار بعد از عمل جراحی را بگیرند. از درد و خارش اسکار کم کنند. در صورتی که اسکار، حرکت‌تان را محدود کرده است، طیف حرکتی‌تان را افزایش بدهند.

درمان جای جوش با لیزر باعث کاهش چشمگیری اسکار می‌شود، اما کاملا آن را پاکسازی نمی‌کند. در واقع وقتی درمان جای جوش با لیزر انجام می‌دهید، یک اسکار را با اسکاری که کمتر به چشم می‌آید جایگزین می‌نمایید.

نتیجه‌ی درمان جای جوش با لیزر تا حدود زیادی به تبحر پزشکی که آن را انجام می‌دهد بستگی دارد

اگر درمان جای جوش با لیزر به دست پزشک متخصص پوست که تبحر و تخصص چنین درمان‌هایی را دارد انجام شود، خیلی از انواع اسکار‌ها قابل درمان خواهند بود.

برنامه‌ی درمان جای جوش برای شما ممکن است فراتر از درمان با لیزر باشد

برای اینکه بهترین نتیجه از درمان جای جوش با لیزر گرفته شود، اغلب توصیه می‌شود از روش درمانی دیگری نیز استفاده کنید. مثلا اگر یک بیمار دارای اسکار‌های عمیق باشد، ممکن است پزشک توصیه کند علاوه بر لیزر از فیلر هم استفاده شود.

درمان جای جوش با لیزر

چه افرادی کاندید درمان جای جوش با لیزر هستند؟

معمولا با بالا رفتن سن پوست کمتر مستعد جوش زدن است و بسیاری افراد بعد از سنین بلوغ دیگر جوش نمی‌زنند و به این ترتیب کاندید مناسبی برای برطرف کردن جای جوش‌های قدیمی هستند. افرادی که هنوز در سنین بلوغ یا مستعد جوش زدن هستند بهتر است صبر کنند تا جوش‌ها به طور کامل برطرف شوند و سپس برای درمان جای جوش با لیزر اقدام کنند.

منابع: healthline ، aad

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • mahyar

      قیمتش چی ؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج