جاباما
۱۰۱۵۹۸۵
۷ نظر
۵۱۰۱
۷ نظر
۵۱۰۱
پ

رانا پلاس؛ همان ۲۰۶ صندوق‌دار، آپشنال‌تر؟ زیباتر؟

رانا دومین محصول ملی ایران خودروست که بر اساس پلتفرم خودروی ۲۰۶ صندوق‌دار تولید شده و از موتور معروف TU ۵ نیز بهره می‌برد. به نوعی همان ۲۰۶، آپشن‌دارتر بودنش یا خوشگلی‌اش را در این مطلب بهتر متوجه خواهید شد.

برترین‌ها : رانا دومین محصول ملی ایران خودروست که بر اساس پلتفرم خودروی ۲۰۶ صندوق‌دار تولید شده و از موتور معروف TU ۵ نیز بهره می‌برد. به نوعی همان ۲۰۶، آپشن‌دارتر بودنش یا خوشگلی‌اش را در این مطلب بهتر متوجه خواهید شد.

این خودرو از سال ۹۱ وارد بازار کشور شد و ایران خودرو قصد دارد نسخه پلاس آن را راهی بازار کشور کند. در این نوشتار با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر اخبار پیرامون رانا پلاس:

رانا پلاس؛ همان ۲۰۶ صندوق‌دار، آپشنال‌تر؟ زیباتر؟

مشخصات فنی دومین خودرو ملی

ایران خودرو رانا پلاس را به یک موتور ۱.۶ لیتری مجهز کرده است؛ این موتور ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور تولید خواهد کرد. این نیرو با استفاده از یک گیربکس ۵ سرعته دستی به محور جلو منتقل می‌شود.
ایران خودرو فرمان کمک برقی را جایگزین پمپ هیدرولیک کرده‌است که همین عامل باعث می‌شود که قدرتی به اندازه ۳.۵ - ۴ اسب بخار به قدرت خودرو اضافه شود.

رانا پلاس؛ همان ۲۰۶ صندوق‌دار، آپشنال‌تر؟ زیباتر؟

تفاوت رانا با رانا پلاس چیست؟

مجموعه داشبورد (بهبود گرین)
مجموعه کنسول میانی بین دو صندلی و مجموعه ‏کلیدهای‏ شیشه ‏بالابر در‌ها و آینه‏ برقی جدید
مجموعه رودری‌ها (طرح پارچه جدید)
چراغ‌های جلو و عقب جدید
جلو پنجره طرح جدید
مجموعه صندلی‌ها با روکش جدید (مشابه پژو ۲۰۷)
ایزوفیکس
دستگیره‌ها و زه‌های جانبی همرنگ بدنه (پک لوک)
غربیلک فرمان با آرم کرومی به همراه کلید‌های کنترلی (MFC)
آینه‌های جدید برقی راهنما دار
دسته راهنما و دسته برف پاک کن طرح ۲۰۶

رانا پلاس با گیربکس ۶ دنده جدید

رانا پلاس در کنار بهبود استاندارد یورو ۵، تغییرات ظاهری و همچنین آپشن‌های جدیدش، یک نکته بسیار مهم دیگر هم دارد؛ ایران خودرو می‌خواهد نسل جدید گیربکس ۶ سرعته دستی خودش را برای اولین بار روی رانا پلاس نصب کند.

رانا پلاس؛ همان ۲۰۶ صندوق‌دار، آپشنال‌تر؟ زیباتر؟

این گیربکس ۶ دنده جدید که به سفارش ایران خودرو، اما در شرکت نیرو محرکه ساخته شده، هم اکنون مراحل تست خود را پشت سر می‌گذارد و اگر همه چیز خوب پیش برود، علاوه بر رانا پلاس، این گیربکس در آینده‌ای نزدیک روی دنا پلاس توربو، سورن پلاس و حتی پروژه K۱۳۲ ایران خودرو هم نصب میشود.

طبق گفته‌های ایران خودرو، گیربکس ۶ دنده جدید رانا نسبت به گیربکس ۵ سرعته سابق آن، در سرعت‌های بالای حدود ۰.۶ لیتر کمتر، بنزین میسوزاند. نکته جالب دیگر اینکه قیمت تمام شده گیربکس ۶ دنده با ۹۵% داخلی سازی، معادل ۶۵% قیمت گیربکس مشابه خارجی است.

رانا پلاس با گیربکس اتومات

رانا پلاس در ابتدا با نسخه دنده‌ای به بازار کشورمان خواهد آمد. اما در فاز دوم تولید، ایران خودرو فروش نسخه اتوماتش را هم آغاز میکند.

اینکه نسخه نهایی رانا پلاس به چه گیربکسی مجهز است، هنوز مشخص نیست. برخی‌ها می‌گویند که ایران خودرو شاید از همان گیربکس معروف AL۴ استفاده کند که هم قابلیت تیپ ترونیک دارد و هم به دو حالت «اسپرت» و «برفی» مجهز است. اما آقای منصور منصوری، مدیر پروژه پلتفرم ایران خودرو، در خردادماه ۹۹ گفت که تا پایان سال ۹۹، گیربکس نیمه اتومات AMT روی رانا پلاس نصب خواهد شد؛ گیربکسی که به لطفا داخلی سازی شدن آن، حالا حدود ۲۵% با نمونه خارجی‌اش اختلاف قیمت دارد.

هنوز خبری از تجهیزات رانا پلاس اتومات منتشر نشده، اما می‌دانیم که «فرمان برقی» و «کروز کنترل» را حتما خواهد داشت. همچنین برای توجیه اختلاف قیمتی رانا پلاس اتومات نسبت به رانا پلاس دنده ای، بعید نیست که ایران خودرو سیستم مولتی مدیا (مانیتور لمسی+دوربین عقب+نویگیشن) را نیز در اختیار خریداران رانا پلاس اتومات، قرار دهد.

رانا پلاس؛ همان ۲۰۶ صندوق‌دار، آپشنال‌تر؟ زیباتر؟

در ادامه نگاهی به تمامی امکانات مورد استفاده در خودروی "رانا پلاس" خواهیم داشت:

  • استاندارد آلایندگی: یورو ۵
  • ترمز: ترمز ضد قفل ABS و EBD - ترمز جلو دیسکی خنک شونده - ترمز عقب کاسه‌ای
  • کیسه هوای ایمنی: راننده و سرنشین جلو
  • فرمان: هیدرولیک
  • سیستم صوتی: پخش MP۳، بلندگو‌های جلو توئیتر دار و بلندگو‌های عقب، رادیو پخش بلوتوث دار (بدون CD خوان)
  • سیستم تهویه: تنظیم دستی
  • چراغ‌ها: مجموعه چراغ‌های جلو و عقب جدید - مه شکن جلو و عقب - چراغ خطر سوم - تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو از داخل -سیستم روشنایی موقت در محیط‌های تاریک
  • شیشه‌ها: شیشه بالابر در‌های جلو و عقب برقی
  • آینه‌ها: آینه‌های جدید راهنما دار- تنظیم آینه‌های جانبی برقی - آینه روی آفتابگیر سمت شاگرد
  • تزئینات: تریم مشکی
  • تجهیزات ایمنی: سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) - سیستم هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز - هشداردهنده موانع عقب - سیستم عیب یابی هوشمند (مالتی پلکس) - قفل مرکزی با ریموت کنترل - کمربند‌های ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع
  • صندلی: مجموعه صندلی‌های جدید مشابه پژو ۲۰۷ با روکش جدید- صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع - پشت سری صندلی‌های جلو با تنظیم ارتفاع -پشت سری صندلی عقب یکپارچه با صندلی
  • سایر تجهیزات: کروز کنترل - ستون فرمان جمع شونده (تلسکوپی) - بازکن قفل در صندوق عقب از داخل - صفحه نمایشگر روی داشبورد - نمایشگر دمای محیط - سیستم قطع خودکار سوخت - سیستم کنترل بخار بنزین - جلو پنجره طرح جدید-دستگیره‌ها و زه‌های جانبی همرنگ بدنه (پک لوک) -غربیلک فرمان با آرم کرومی به همراه MFC (کلید‌های کنترلی) - دسته راهنما و دسته برف پاک کن طرح ۲۰۶- مجموعه داشبورد (بهبود گرین) - مجموعه کنسول میانی یکپارچه - مجموعه رودری‌ها (دارای مدالیون با پارچه) - جلو آمپر دیجیتالی با هشدار کمربند - آنتن اکتیو - عایق صداگیردرب موتور

رانا در سه تیپ به بازار عرضه می‌گردد

به گفته کیانوس پورمجیب، معاون تحقیقات و طراحی محصول ایران خودرو، رانا پلاس از نظر فنی تا حدوی نسبت به گذشته تغییر کرده و سیستم خنک کاری آن بهبود پیدا کرده است. همچنین امکاناتی بر مبنای استاندارد‌های جدید بر روی آن اضافه شده که می‌توان به چراغ روشنایی روز، صندلی‌های جدید و… اشاره کرد.

رانا پلاس؛ همان ۲۰۶ صندوق‌دار، آپشنال‌تر؟ زیباتر؟

پورمجیب در ادامه افزود: «رانا پلاس در مجموع ۲۶ تغییر مشهود دارد. در بحث متریال کابین شاهد بهبود هستیم و برخی ساز و کار‌های الکتریکی خودرو تغییر کرده است. ساختار جدید کیسه هوا، بهبود متریال داشبورد و رودری، جعبه دنده و… از جمله بهبود‌های مشهود و تغییرات اصلی در رانا پلاس است. همچنین این امکان وجود دارد تا تیپ جدید رانا، بر مبنای نسخه پلاس و فیس لیفت عرضه شود».

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو اشاره کرد: «رانا پلاس بزودی در نسخه اتوماتیک معرفی می‌شود. نمونه اتوماتیک این خودرو به جعبه دنده AL۴ مجهز است و قابلیت تیپ ترونیک و حالت اسپرت و برفی بر روی آن وجود دارد. امکاناتی نظیر فرمان کمکی برقی (EPS) و کروز کنترل از جمله ویژگی‌هایی است که برای رانا پلاس اتوماتیک در نظر گرفته شده است. همچنین بحث نصب دوربین عقب، نمایشگر لمسی و رهیاب ماهواره‌ای بر روی خانواده رانا مطرح شده که بزودی این امکانات بر روی خانواده رانا پلاس عرضه خواهد شد».

در طی مراسم معرفی این خودرو، بسیاری از خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو این نقد را به مدیران طراحی محصول ایران خودرو اعلام نمودند که چرا با حضور رانا پلاس، نمونه قبلی این خودرو از خط تولید خارج نمی‌شود و در اصل نسخه فیس لیفت و غیر فیس لیفت هم زمان تولید می‌گردند؟!

مدیران بخش تحقیقات، طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو در پاسخ به این سوال اعلام کردند که فعلا سیاست این خودرو بر اساس عرضه محصولات در بازه‌های قیمتی مختلف با ویژگی‌های متفاوت است. برای همین در کنار معرفی رانا پلاس فعلی، نسخه اتوماتیک پلاس و نسخه معمولی نیز عرضه خواهند شد تا مشتریان بتوانند بر اساس بودجه خود نسبت به خرید گزینه مناسب اقدام نمایند.

منبع: اسب بخار، خودروبانک و کاریو

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      206 صندوق داره فقط پالنش عوض شده خخخخخخحخخ

    • بدون نام

      خدایا اینهمه آپشن را از ما نگیر

    • بدون نام

      خدایا.....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله چی میخوای

    • بدون نام

      ته تکنولوژی ...ایرانخودرو...

    • بدون نام

      زه و ضربه گیر جانبی همرنگ بدنه (پک لوک)
      اینو احتمالا شانسی میذارن رو بعضی مدلا برا همین اسمشو گذاشتن لوک چون اونایی که با این پک میگیرن خوش شانسن ... از روی لوک خوش شانس برداشتن

    • مهدی

      وای چه قدر تغیر کرده اصلا نشناختم که رانا هست خوب بود نوشتی رانا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج