جاباما
۱۰۱۷۵۰۱
۶ نظر
۵۱۸۶
۶ نظر
۵۱۸۶
پ

طرز تهیه مانی پلو؛ خوشمزه‌ای از دامغان

مانی پلو یکی از انواع پلو‌های سنتی ایرانی و متعلق به منطقه دامغان در استان سمنان است.

مجله افق‌کوروش: مانی پلو یکی از انواع پلو‌های سنتی ایرانی و متعلق به منطقه دامغان در استان سمنان است. مانی پلو هم مثل ته چین گرمساری یکی از غذا‌های مجلسی استان سمنان است و معمولا برای شام و ناهار مهمانی و به عنوان غذای نذری سرو می‌شود. به نظر می‌رسد پلو‌های مخلوط با انواع گوشت در این منطقه کویری از کشورمان بیشتر از سایر غذا‌ها محبوب هستند. ۳ طرز تهیه مانی پلو مجلسی دامغانی با گوشت تکه‌ای، مرغ و گوشت قلقلی به صورت ته چین را در این مطلب بخوانید.

مواد لازم

  • برنج: نیم کیلوگرم
  • مغز ران گوسفند یا گوساله یا ماهیچه گوسفند: ۴۰۰ گرم
  • پیاز: ۱ عدد متوسط
  • رشته پلویی: ۳۰۰ گرم
  • لپه: ۱۰۰ گرم
  • کره: ۱۲۰ گرم
  • آبلیمو: ۳ قاشق غذاخوری
  • تخم مرغ: ۱ عدد
  • خلال پسته و خلال بادام: از هر کدام ۱۰۰ گرم
  • ماست چکیده: ۲۵۰ گرم
  • نمک، فلفل، زردچوبه و زیره سبز: به مقدار لازم
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری
  • گلاب:۳ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع: به مقدار لازم

طرز تهیه مانی پلو؛ خوشمزه‌ای از دامغان

طرز تهیه مانی پلو؛ خوشمزه‌ای از دامغان

طرز تهیه

مرحله اول: در واقع باید بگوییم مانی پلو دامغانی ته چین سنتی این شهر است. به عبارت دیگر همان‌طور که گرمساری‌ها در استان سمنان ته‌چین مخصوص خودشان را دارند مانی پلو هم به نوعی ته‌چین مجلسی دامغانی است. برای درست کردن مانی پلو دامغانی ابتدا باید گوشت را مزه‌دار کنید.

برای این کار برنج را در آب و نمک خیس کنید. لپه را هم جداگانه بپزید، اما مراقبت باشید نیم پز شود که حین پخت پلو له نشود. ماست چکیده را با زیره سبز (حدود ۱ قاشق چایخوری)، زعفران دم کرده غلیظ، آبلیمو و نیمی از کره به صورت آب شده مخلوط کنید تا یکدست شود. سپس گوشت مغز ران گوسفند یا گوساله را که به اندازه دلخواه کرده‌اید به آن اضافه کنید و ۱ ساعت زمان دهید تا گوشت مزه‌دار شود. به این ترتیب گوشت پلو حسابی نرم و ترد می‌شود.

مرحله دوم: بعد از یک ساعت گوشت را از مایه ماست خارج کنید و سس را هم نگه دارید، چون به آن نیاز داریم. پیاز را نگینی یا خلالی و نازک خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا سرخ و طلایی شود. گوشت را به پیازداغ اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ گوشت عوض شود. فلفل و زردچوبه را هم اضافه کنید و با گوشت تفت دهید.

حالا باید گوشت را بپزید. پس مقداری آب جوش اضافه کنید. مقداری آب به حدی باید باشد که صرفا روی گوشت را بپوشاند و در نهایت بعد از پخت گوشت یک سوپ غلیظ از آن را داشته باشیم. در اواخر پخت گوشت نمک آن را اندازه کنید. در فاصله پخت گوشت خلال پسته و خلال بادام را هم در مقداری کره کمی تفت دهید و کنار بگذارید.

مرحله سوم: در اواخر پخت گوشت برنج مانی پلو را هم آماده کنید. برنج خیس شده در آب و نمک را در آب جوش بپزید. در چند دقیقه آخر پخت رشته پلویی و لپه پخته شده را به برنج اضافه کنید و چند جوش که خورد همه را با هم آبکش کنید. برنج را دان آبکش کنید که موقع پخت پلو له نشود.

مرحله چهارم: سس باقی مانده از مزه‌دار کردن گوشت را با یک تخم مرغ و گلاب مخلوط کنید. در یک قابلمه مناسب برای پخت پلو مقداری روغن بریزید و وقتی داغ شد سس آماده شده را کف قابلمه بریزید. گوشت پخته شده و مخلوط برنج، رشته پلویی و لپه را لایه لایه در قابلمه بریزید و در هر لایه مقداری خلال بادام و خلال پسته تفت داده شده بریزید. لایه آخر باید برنج باشد.

مانی پلو را دم بگذارید و ۳۰ الی ۴۰ دقیقه صبر کنید تا روی شعله ملایم گاز پلو دم بکشید و حسابی ته دیگ ببندد. تا زمانی که مانی پلو دم بکشد مقداری کشمش و زرشک تفت دهید. وقتی ته چین مانی پلو دم کشید مقداری از برنج سفید روی پلو را جدا کنید و با زعفران دم کرده غلیظ مخلوط کنید و به همراه کشمش و زرشک موقع سرو با مانی پلو مخلوط کنید. آب گوشت را هم می‌توانید در کنار پلو سرو کنید.

طرز تهیه مانی پلو با گوشت قلقلی و گوشت مرغ هم به همین ترتیب است. برای درست کردن مانی پلو با گوشت قلقلی دیگر قرار نیست ته چین داشته باشیم. پلو را به همین ترتیب تهیه کنید و گوشت قلقلی‌ها را به سبک خودتان جداگانه درست کنید و موقع سرو با مانی پلو سرو کنید. به این ترتیب ترکیبی شبیه رشته پلو مجلسی، اما با خلال پسته و بادام و زرشک خواهید داشت.

طرز تهیه مانی پلو با گوشت مرغ هم به همین ترتیب است. ته دیگ پلو را هر چه که دوست دارید بگذارید. مرغ را هم به سبکی هم می‌پسندید، به صورت سرخ شده یا هر سبک دیگری که دوست دارید تهیه کنید و سپس با پلو سرو کنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • تد

      معلومه خیلی خوش مزه است

    • sajad

      معلومه خوشمزه و خیلی گران هستش

    • بدون نام

      رشته پلویی را باید سرخ کنیم تو روغن؟

      پاسخ ها

      • اسی

        بله ولی حواست باید باشه نسوزه

    • محسن

      دوست عزیز نانی پلو کشمش پلویی هم داره و به همین دلیل بهش میگن مانی پلو

    • محسن

      اولا که نظر من رو ثبت نکردید
      ثانیا به استحضارتون برسونم که دامغان یه منطقه نیست و یک شهرستانه با ۱۰۰۰۰۰ نفر جمعیت و زمانی پایتخت ایران بوده
      لطفا در نگارشتون دقت کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج