۱۰۱۸۶۵۰
۶۵ نظر
۵۶۱۳
۶۵ نظر
۵۶۱۳
پ

چرا ازدواج نکردی؟

«ازدواج» سنت بسیار مقدسی است که دین مبین اسلام بسیار بر آن تاکید کرده و حتی بزرگان دینی نیز سفارش و توصیه‌های بسیاری در این رابطه بیان کرده‌اند، اما این موضوع بسیار مهم و حیاتی طی سال‌های اخیر با چالش‌هایی مواجه شده و مشکلات و موانعی بر سر راه جوانان برای ازدواج ایجاد شده است.

خبرگزاری مهر: «ازدواج» سنت بسیار مقدسی است که دین مبین اسلام بسیار بر آن تاکید کرده و حتی بزرگان دینی نیز سفارش و توصیه‌های بسیاری در این رابطه بیان کرده‌اند، اما این موضوع بسیار مهم و حیاتی طی سال‌های اخیر با چالش‌هایی مواجه شده و مشکلات و موانعی بر سر راه جوانان برای ازدواج ایجاد شده است. در حال حاضر ۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج داریم که متأسفانه نزدیک به ۱.۵ میلیون نفر از آنان در آستانه تجرد قطعی هستند.

در این گزارش با جوانان در مورد ملاک‌ها و مشکلاتشان در راه ازدواج صحبت کرده ایم.

هر یک از افراد مطابق ویژگی‌های رفتاری و سلیقه اش ملاک‌های مختلفی را برای انتخاب همسر در نظر دارد. برخی از افراد برای انتخاب همسر تنها به ملاک‌های مادی توجه می‌کنند و بعضی معنویات را هم در انتخاب همسر پر اهمیت می‌دانند.

بنابر نظر کارشناسان در نگاه بسیاری از خانواده‌ها، گرایش جوانان به زندگی مجردی ناشی از ترس جوانان خود از مشکلات اقتصادی بیان می‏‏‌شود اما این موضوع یکی از کمرنگ‏‏‌ترین علل دوری افراد از امر ازدواج است و در واقع تغییر سبک زندگی و جانشینی باورهای اشتباه در میان این افراد، عامل اصلی افزایش سن ازدواج در بین جوانان است.

مهرنوش ۳۰ ساله-کارشناسی ارشد، کارپرداز شرکت عمرانی: ملاک او در درجه اول اخلاق خوب، اصالت خانوادگی، شرایط اقتصادی و شغل مناسب، داشتن حداقل‌های ظاهری است. با توجه به شرایط اقتصادی نمی‌توان انتظار داشت که یک جوان مسکن، خودرو و درآمد بالایی داشته باشد اما همت و روحیه تلاشگری برای بدست آوردن این موارد را داشته باشد، کفایت می‌کند. کاهش سطح تعهدات اخلاقی در جامعه و افزایش برخی مفاسد اخلاقی، باعث شده که دختران نتوانند مثل گذشته به خواستگارها اعتماد کنند و مجبورند حداقل با مهریه حمایت نسبی برای خود ایجاد کنند.

چرا ازدواج نکردی؟

حسین۳۰ ساله-لیسانس مدیریت، عکاس صنعتی: هم سطح بودن خانواده از لحاظ مالی و اخلاقی مهمترین ملاک برای ازدواج من هست. گرانی قیمت ملک چه برای خرید و‌چه برای اجاره و همچنین خرج مراسم حاشیه ای ازدواج

چرا ازدواج نکردی؟

مونا ۳۱ ساله - لیسانس صنایع غذایی، مربی مهد کودک است: از نظر او شخصیت و احترام طرف مقابل خیلی مهم است. انسان خوبی باشد و خوبی کردن رو دوست داشته باشد. آینده گر باشد. خانواده‌ها هم سطح هم باشند. مواردی که باعث شده تا الان ازدواج نکند اهمیت استقلال فردی برای اوست و مورد مهم دیگردر جامعه فعلی به شناخت درستی از انسان‌ها نرسیدن است که ترسی را برای انتخاب و اعتماد وتکیه کردن به افراد در هر شخصی ایجاد می‌کند. مسائل مالی نیز بی تاثیر نیست ولی در درجات اهمیت بعدی قرارمی گیرد.

چرا ازدواج نکردی؟

خسرو۴۸ ساله-لیسانس گردشگری،عکاس مستند و تولیدکننده لباس کودک: هماهنگی با روحیات خاص هنری و هم سطح بودن خانواده چه از لحاظ مالی و چه اخلاقی. بزرگترین مانع در سال های اخیر قطعا گرانی و ترس از عدم‌توانایی مدیریت اقتصاد خانواده است

چرا ازدواج نکردی؟

بهارک ۳۳ ساله- کارشناسی ارشد پژوهش هنر، عکاس خبری: ملاک برای انتخاب همسر خصوصیات شخصیتی فرد، خصوصیات فرهنگی، تعهد و مسئولیت پذیری. دلایل ازدواج نکردن اعتماد نداشتن، شرایط اقتصادی نامناسب جامعه

چرا ازدواج نکردی؟

رضا ۴۷ ساله-کارشناس حرفه‌ای تدوین فیلم: او شغلی ندارد. همسر متین، شکیبا، دارای فن بیان خوب و درک متقابل و با حس مسئولیت عالی، آگاه و مشرف به مسائل روز ملاک‌های او برای ازدواج است. سخت گیری والدین طرف مقابل. گرانی مسکن و حقوق پایین. عدم داشتن شغل مناسب مطابق مدرک و متاسفانه شرط اول برای استخدام در هر اداره ارائه مدرک عالی و سابقه‌ی کار بالای پنج سال است و وقتی بعد از چند سال به دنبال گرفتن آنها می‌روی و آنها را کسب می‌کنی این بار شرایط سنی پا به میدان گذاشته و می‌گویند دیگر سن شما برای استخدام گذشته است.

چرا ازدواج نکردی؟

شیوا ۳۶ ساله- لیسانس زبان دارد و فوق لیسانس روانشناسی گرایش مشاوره: در حال حاضر شاغل نمی‌باشد ولی به دنبال کار مناسب می گردد. از نظراو معیارهایی مانند مادی گرا نبودن و نگاه ساده به زندگی داشتن مهم است. تحصیلات هم حداقل لیسانس باشد. خانواده‌ها از نظر اعتقادات و باورها تقریباً در یک سطح باشند. از دلایلی که باعث شده ازدواج نکند سخت اعتماد کردن به آدم ها با توجه به پابرجا نبودن انسان‌ها به حرف‌ها و اعتقاداتشون و از دلایل دیگه هم می‌توان به شرایط مادی حاکم بر جامعه اشاره کرد.

چرا ازدواج نکردی؟

محمد ۳۷ ساله- کارشناس ارشد گرافیک، شاغل در حوزه هنری: اخلاق، خانواده، زیبایی و تحصیلات ملاک‌های او برای ازدواج است . اما چیزی که او را از ازدواج باز می‌دارد گرانی، تورم بالا، ترس از آینده و ازدیاد طلاق در جامعه است.

چرا ازدواج نکردی؟

فاطمه ۳۲ ساله- دیپلم، طراحی کار می‌کند: در معیارهای او برای ازدواج هم سطح بودن برای من خیلی مهم است. از هر نظر چه اقتصادی و چه دینی و چه فرهنگی بهم نزدیک باشیم. از نظر اقتصادی هم دستش به دهنش برسد و اینکه تا این سن که رسیده یه کارهایی کرده باشد هر چند ناچیز هم باشه حداقل در یه حد معقولی باشد. علت ازدواج نکردن را پیدا نکردن فرد مناسب برای ازدواج عنوان کرد.

چرا ازدواج نکردی؟

صابر ۳۶ ساله-مهندس کامپیوتر، سایکل توریست و‌متخصص دوربین های امنیتی: ملاک من برای ازدواج با توجه به سلایق ورزشی که دارم این است که همراه من در سفر باشد و اهل طبیعت گردی باشد.مشکلات اقتصادی و پیدا نکردن شخصیت مورد نظر با توجه به پیچیدگی ملاک من

چرا ازدواج نکردی؟

خانم بینش۳۰ ساله- لیسانس، خبرنگار: وی دلیل تجرد خود را نیافتن عشق حقیقی می‌داند، اگرچه تابحال خواستگارهایی با شرایط مطلوب اقتصادی داشته است اما هیچ-یک از آنها از نظر حسی برایش مطلوب نبوده، جوانان امروز نمی‌توانند با همان شیوه پدر و مادران خود و یک جلسه خواستگاری همدیگر را انتخاب کنند تا عشق را در زندگی به وجود آورند. اگرچه در گذشته مسائل مالی را ملاک انتخاب خود قرار نداده بود اما با شرایط اقتصادی امروزه نمی‌تواند از این مورد مثل گذشته صرف نظر کند.

چرا ازدواج نکردی؟

مهدی ۳۵ ساله- شغل آزاد (خرید و فروش انگشتر): خانه دار باشد و به فکر تجملات نباشد. تحصیلاتش هم همسطح همسرش باشد. فرهنگ و سطح خانواده‌ها نزدیک بهم باشد. و از نظر ایشون مشکلاتی که باعث شده تا الان ازدواج نکند. نداشتن شغل ثابت و مشکلات مالی و گرونی ها و تا یه سنی که ازدواح انجام نشه هر چه سن بالاتر می‌رود انتخاب و تصمیم گیری سخت‌تر می‌شود.

چرا ازدواج نکردی؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فقط اونی که گفته کاهش سطح تعهدات اخلاقی در جامعه و افزایش برخی مفاسد اخلاقی، باعث شده که دختران نتوانند مثل گذشته به خواستگارها اعتماد کنند و مجبورند حداقل با مهریه حمایت نسبی برای خود ایجاد کنند.
      بگو من یه کاسبم دیگه چرا لای این چیزا میپیچیش

      پاسخ ها

      • رها

        خب راست گفته دیگه
        همکارای مرد متاهل من همشون حداقل یه دوست دختر دارن
        خانم ها حق دارن اعتماد نکنن

      • فرهاد

        مهریه باید پایین زد چون بیشتر دخترها دوست پسر دارن. مهریه بالا خطر بزرگ برایه پسرها هست.

      • بدون نام

        منفی اشتباه اومد

      • بدون نام

        کاربر فرهاد

        مهریه باید بطور کلی حذف بشه، کلا باید قوانین گرو کشی برداشته بشه، قوانین و شروط ازدواج نباید طوری باشه
        فضای خانواده به نبرد جنگ تبدیل بشه

      • بدون نام

        16:14
        نظرتون کاملا درست و منطقی و امروزی ه.

      • بدون نام

        اون کارشناسهایی که در مورد مهریه نظر میدن ،اگه مهریه حذف بشه و مرد خیانت کنه و حق طلاق هم داره و یا زن رو نخواد زنهای زیادی توی جامعه بدون درآمد و سرپناه میشن و باعث رشد فساد در جامعه میشه،قانوندگذار عقلش از شماها بیشتر میرسه،

      • بدون نام

        کاربر 15:14

        خب حالا اگه مشکل از طرف دختره بود چی؟ آیا پسر مهریه داره که به اجرا بذاره

    • بدون نام

      فکر میکنید با این چرت و پرتها امار ازدواج زیاد میشه؟
      واقعا متاسفم ...

    • بدون نام

      توگزارش نوشته مشکل اقتصادی کمرنگ ترین علت ازدواج نکردن !!!!!!
      مثل اینکه تو این مملکت زندگی نمیکنید
      تنها دلیل ازدواج نکردن قیمتهای وحشتناک اجاره خونه و... نسبت به درآمد ناچیز

    • بدون نام

      توی همین دیدگاهها باشید فقط لطفا بیمه پرداخت بکنید که شصت ساله شدید حداقل حقوق مستمری گیرتون بیاد دوران پیری وتنهایی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ملت نمیتونن کرایه خونه بدن بعد ماهی پونصد شیصد هزار تومن بدن بیمه!!!؟؟؟

    • بدون نام

      ازدواج کردن اشتباه بزرگیه

      پاسخ ها

      • رها

        متاسفانه درست میگید

      • بدون نام

        سنت پیامبر اشتباهه؟؟! !

      • بدون نام

        14:16 کاربر

        بله

      • بدون نام

        تو این کشور صددرصد کار بسیار اشتباهی هست

      • بدون نام

        والا دوره پیامبر با یه خونه گلی و شتر مشکلات حل میشد

    • بدون نام

      مجردی بهتره

      پاسخ ها

      • nazanin

        دقیقا

    • بدون نام

      مشکلات مالی اصل قضیه است اگه آدم دستش به دهنش نرسه کار مناسب ی خونه و ماشین متوسط نداشته باشه ازدواج خیلی مشکل هست این خانومهای مورد مصاحبه ارجحیتشون همینه شک نکنید هر چقدر طرف خوبم باشه فشار اقتصادی کمرشکنه

    • سید کمال

      یکی از علت های مهم عدم ازدواج همایت دادکاه از خانم هاکه نه بادین نه باعرف نه بااخلاق نه باعقل باهیچ منطقی سازگاری نداره کافیه خانم بره دادگاه تمام هستی مرد نگون بختو بعنوان مهریه اجرت المثل وغیره وذالک .....ازش میگرند ومیدن بخانم وبمرد میگن برو قاز بچرون خانم راه کلاه برداری جدیدی یاد گرفته میره دام پهن میکنه برای یکی دیگه پشتش بقانون گرمه حالا این قانون ازکجا آمده معلوم نیست.....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا،افزایش تعدادسکه ،شکایت همسربرای وصول پسرعزیزمن رودوساله برده سینه قبرستون وبعدفوتش بازهمسرش که بعلت مرگ مشکوک همسرزیرسواله! تمام اموال ودارایی شوبرد،تنهاپسرشم برد،

      • رها

        اتفاقا قانون و عرف بیشتر از آقایون حمایت میکنه

      • بدون نام

        یه خانم اگه دلیلی منطقی برای دادگاه نداشته باشه نمیتونه طلاق بگیره ولی یه آقا میتونه براحتی طلاق بده،حق حضانتم با آقایونه،بعداز مرگ سرپرستم باز تصمیم گیرنده ولی پدری هست.

    • اشکان

      دخترا حالایی نه اخلاق دارند همه چیزا به پول ماشین خونه وسایل ارایشی میبینند بعدم مهریه میذارند اجرا پدره پسره بدبختها در میارند مجرد بمونند بهتره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو باچی می سنجی؟

      • بدون نام

        گل گفتی

    • دکتر

      من و خواهراممو برادرمو هم با دختردایی و پسر دایی هام اضافه کن...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ان شالله خوشبخت بشید

    • تانیا ♪♪♪♪♠♣

      چرا ؟
      ازدواج یک موضوع کاملا شخصیه
      حتی کسی نباید در مورد چرای اون بپرسه
      در ضمن ازدواج واقعی که دو طرف عشق خالص بهم دارن شاید فقط دو سه درصد وجود داشته باشه
      بقیه فقط اسم ازدواج روشه

    • یه دختر

      انقدر به ذهن جنس زن القا کردن که فقط با ازدواج خوشبخت میشی که
      که حتی زن خیانت دیده متاهل تو فامیل به ادم گیر میده چرا ازدواج نکردی؟
      یکی نیست بگه تو چرا ازدواج کردی؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      واقعا مجردی بهتر از اینکی واسه خودت دردسر بیاری

    • بدون نام

      به حرفای هیچ ادمی خیلی اهمیت ندین
      ادما بر اساس حالی که اون لحظه دارن حرف میزنن

    • سالم

      منهم‌میخوام‌ازدواج‌کنم‌‌ولی‌حیف‌ازعمری‌که‌گذشت‌واسه‌هیچی
      خوشیم‌که‌زندگی‌میکنیم
      زندگی‌نباتی
      گناهش‌رو‌نمیدونم‌مال‌کیه‌ماها‌‌‌ازدواج‌نکردیم

    • بدون نام

      از وقتی که رقابت جای رفاقت گرفت کلا ایران از هم پاشید تشکیل زندگی و نهاد خانواده هم جز شه.

    • بدون نام

      چراتاحالاازدواج نکر ی؟
      _ عاشق بودم...
      او میگفت قسمت نیست
      من اما عاشق ماندم

    • بدون نام

      با این اقتصاد داغون مگه میشه ازدواج کرد؟

    • بدون نام

      شمایی که میگی ازدواج کنید خوبه،شمایی ک کارتو درآمد بالاتو خونتو‌ زدگیتو داری
      اگر همه اینا ازت بگیرن میتونی الان ازدواج کنی؟؟؟

    • بدون نام

      تو لیلی رو پیدا کن من همین فردا ازدواج می کنم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خودت باید مجنون باشی، هستی؟

    • بدون نام

      *باسلام*
      در روایتی از امام صادق هست:جوانی آمد گفت پول ندارم ،چه کار کنم.حضرت فرمودند :ازدواج کن تا رزق و روزیت افزایش یابد.
      از بنده خدا توکل ،از خدا اجابت و برکت بخشیدن به زندگی.
      (شرایط سخت هست ،ولی خدا هست .کافیست فکر حفظ دین و آبرو باشیم تا با یک توکل بر خدا کردن ،دست خدا را در تک تک لحظات زندگی متاهلی لمس کنیم)
      **یاحق**

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لطفا عقلانی و منطقی حرف بزنید. این همه آدم متاهل رو نمیبینید تو کشور، که از پس نون شبشون برنمیان؟ سرتون تو برفه؟

    • بدون نام

      خاك عالم دخترا همه سي به بالا هستن اينا بايد مادر بزرگ باشن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اماپسراجوون موندن وهنوز دنبال دوست دخترمیگردن!!
        بیچاره دخترای وطن دلشون به امثال تو خوشه

      • بدون نام

        پسر چهل و هفت ساله هم باید نتیجه داشته باشه

    • محمد

      شباهت ها تو ویژگی های اساسی قوی ترین پیش بینی کننده موفقیت زندگی مشترک است .

    • پسر ادم

      ازخدا من می خوام که هیچ ادمی تواین دنیا تنها وبی همسر خوب نمونه چون ۱۰۰در۱۰۰ لغزش پیدا می کنه واین ارزوی ابلیس وابلیس پرستانه که به هر بهانه ای سرراه ازدواج حلال الله را میگیرندومی خواهند بزرگی انسانو نابود کنند پس (

      پاسخ ها

      • هلن

        و کسانی که باعث این وضعیت شدن....
        چه جایگاهی دارن ب نظرت؟ ....

    • درخشان

      یه نکته ی جالب که همه داشتن هم سطح بودن خانواده ها ....

    • بدون نام

      نه بالا نه پایین قد توان پرداخت باید باشه که خدای نکرده روزی کار به جدایی کشید به جای دادگاه مثل دو تا انسان .،منطقی ....

    • بدون نام

      مشکلات اقتصادی کمرنگ ترینه؟
      تقریبا اکثر مردها علت ازدواج نکردن شون مشکلات اقتصادی بود
      و برای دختر ها هم حداقل یکی از دلایل شون مشکلات اقتصادی ذکر شده بود
      رو چه حسابی دارین میگین کمرنگ ؟

    • بدون نام

      اگر ازدواج نبود ماهم وجود نداشتیم وخیلمون راحت بود نبودیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وجود نمیداشتیم بهتر بود تا اینگونه وجود می داشتیم

    • بدون نام

      بیکاری
      یک کلام

    • احمد حیدری

      یه کلام نامه تمام وقتی وام ازدواجی یه دو نه یخچال نمیشه باهاش خرید و باید هی قسط بدی دیگه خودت تا آخر بخون

    • بدون نام

      علت ازدواج نکردن
      پول
      کار
      مسکن
      ماشین
      مهمتر ازهمهش دل خوش

    • امین

      هشتاد درصد به خاطر مشکلات مالی و اقتصادی هست

    • بدون نام

      من ازدواج نکردم چون نتونستم به کسی علاقه مند بشم فقط همین

    • غارت زده ایران من

      کمی فکر قبل از ازدواج لازمه نه پول پیش اجاره لوازم خونه .....

    • بدون نام

      مهمترین دلیل اینه،نیاز به قدرت زنان در برابر نیاز به ازادی مردان.هردو طرف نیازشون در خطره.

      پاسخ ها

      • علی

        افرادی که در سن بالاتر ازدواج می کنند فقط زندگی می کنند چرا که می خواهندبه هر طریق شده از دربدری بیرون بیایندبه این وسیله هم دهن اطرافیان بسته شود ودو نفر در زیر الونکی قرارگیرند وهم عسای هم برای پیری داشته باشند انسانهای عاشق پیشه که هم را دوشت داشته باشند براشان نه زشتی نه پول نه خانواده نه تحصیل اهمیت داره وحاضرند روی زمین خالی بخوابند ولی ازبا هم بودن لذت ببرند، اینگونه افراد چند در صدند

      • تانیا ♪♪♪♪♠♣

        به علی اتفاقا سن که بالاتر میره
        عقلت بیشتر میشه دیگه حاضر نیستی با هرکسی زندگی کنی
        دوستای طلاق گرفته من که زندگی فوق بدی داشتن
        تو هیجده ازدواج کرده بودن

      • بدون نام

        زن و مرد اگه عاشق هم باشن و خودشون رو بالاتر از طرف مقابل نبینن و انتظارات قدیمی و بیجا از هم نداشته باشن ، هم "نیاز به قدرت و استقلال"همدیگه رو محترم میدونن و هم "نیاز به آزادی های معقول" همدیگه رو

    • بدون نام

      خسرو ۴۸ سالت دیگه چ توقعی داری بابا زن بگیر خلاص کن خودتو

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج