۱۰۱۸۹۲۰
۷ نظر
۵۰۰۷
۷ نظر
۵۰۰۷
پ

وضعیت عربستان در دوران پسا ملک سلمان

بیمارستان رفتن و عمل جراحی شاه عربستان خبر تازه‌ای نیست. در پنج سال و چند ماهی که از پادشاهی «بیمار سعودی» می‌گذرد، او حتی یک روز را هم بدون مراقبت‌های شدید پزشکی سر نکرده است.

روزنامه خراسان: بیمارستان رفتن و عمل جراحی شاه عربستان خبر تازه‌ای نیست. در پنج سال و چند ماهی که از پادشاهی «بیمار سعودی» می‌گذرد، او حتی یک روز را هم بدون مراقبت‌های شدید پزشکی سر نکرده است.

یک سخنرانی از او را هم در این چند سال نمی‌توان یافت که سرپا ایستاده باشد یا این که بتواند چند جمله بدون مشکل را پشت سر هم بگوید اما اگر ملک سلمان بمیرد، از لحاظ سیاست خارجی تحت تاثیر اقدامات خام و ناپخته محمد بن سلمان ولیعهد کنونی برخی کشورهای عربی همچون قطر ، دیگر تحت تاثیر این پادشاهی مطلقه نخواهند بود و سیادت سعودی ها بر اعراب امری مردود شمرده می شود.

از سوی دیگر بحران یمن وارد ششمین سال خود شده و نه تنها قدرت هجومی نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن فروکش نکرده بلکه مارب مهم ترین پایگاه نیروهای منصور هادی را نیز در محاصره خود گرفته اند تا جایی که می توان گفت این شهر استراتژیک از لحاظ نظامی سقوط کرده تلقی می شود و دستاوردهای جدید تکنولوژیکی - رزمی یمن همچون پهپادها و موشک های جدید که گفته می شود با کمک های ایران صورت گرفته، بیش از پیش جبهه داخلی عربستان را تحت فشار قرار داده و ایجاد نارضایتی کرده است .سردمداران حکومت سعودی خوب می دانند در این جنگ پیروز نخواهند شد اما به این دلیل که قصد ندارند شکست را پذیرا شوند و هیمنه آن ها نزد ملت خود و ایضا اعراب فرو بریزد به هر قیمت خواستار کش دار شدن این بحران فرسایشی هستند تا بلکه در فرصتی مناسب از این باتلاق رهایی یابند.

همچنین سقوط بی سابقه قیمت نفت و بحران کرونا و تاثیر آن بر درآمدهای زیارتی - سیاحتی، مزید بر علت شده و گلوی اقتصاد رانتی عربستان سعودی را بیش از پیش می فشارد .از طرفی اختلافات درونی آل سعود به طرز بی سابقه ای تشدید شده است؛ ملک سلمان برخلاف منشور ملک عبدالعزیز که گفته بود : " تا زمانی که فرزندانم زنده اند حکومت به نوه هایم نمی رسد" ، برادر خود شاهزاده مقرن را برکنار و ابتدا برادرزاده اش محمد بن نایف و سپس پسر خودش را به ولیعهدی منصوب کرد.

این در حالی بود که چهره نسبتا خوشنام درون این خاندان یعنی احمد بن عبدالعزیز ( که اتفاقا جزو سدیریون هم بود ) ، مورد بی توجهی قرار گرفت و شاه سلمان تمام اعتبار خود را به پای پسرش محمد ریخت.این اقدامات یک جانبه گرایانه برخلاف توافقات گذشته درون خانوادگی بود چرا که پسران بنیان گذار نظام کنونی پس از اختلافات به وجود آمده در دهه های۷۰ و ۸۰میلادی تصمیم گرفتند پادشاهی و ولیعهدی به نوبت بین سدیری ها و سایرین رد و بدل شود اما ملک سلمان هم وصیت پدر را کنار نهاد و هم توافقات درونی بین برادرانش را.از سوی دیگر اقدامات ولیعهد کنونی نیز به مذاق طیف مذهبی نیرومند و دارای پشتیبانی افکار عمومی خوش نیامده و شکاف سنت - مدرنیته به شدت فعال شده و مشروعیت اقدامات بن سلمان از لحاظ مذهبی نیز زیر سوال رفته و به جرئت می توان گفت شاهزاده محمد در هیچ عرصه ای دستاورد قابل توجهی نداشته است.

بنابراین از سه ستون تضمین کننده بقای خاندان سعودی در قدرت یعنی رانت گسترده نفت (برای توزیع پول آن در جامعه و یارانه رفاهی بین اقشار مردم در جهت رضایت معیشتی آنان و مشروعیت اقتصادی) ، حمایت روحانیون وهابی ( در راستای مشروعیت بخشی مذهبی به خادمان حرمین شریفین) و انسجام و استحکام درونی آل سعود و مردم و حمایت حکام عرب ( مشروعیت سیاسی داخلی و خارجی ) ، هیچ کدام از قوام لازم برخوردار نیستند و با اندک تحولی که احتمالا مرگ ملک سلمان جرقه آن خواهد بود احتمال شدت گیری اختلافات و فروپاشی این حاکمیت مطلقه وجود دارد .

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      انشاا زودتر خوب بشن

    • بدون نام

      یه تحلیل کاملا تلوزیونی،
      اصلاحات در عربستان ، بر پایه اصول و روشهای علمی پیش میره و باعث قدرتمند تر شدن خاندلن سعودی میشه ، یک طرفه تحلیل نکنید

      پاسخ ها

      • انسانم آرزوست

        در هر حال کلوخ نشسته به حال سنگ گریه میکنه !
        وضعیت مملکت اونا بسیار بسیار بهتر از وضعیت ماست ریالی تورم ندارن و مردمشون تو رفاه کامل هستن حالا هر چقدر هم که شاهشون مریض باشه
        در مدیریت های درست شخص مدیر تعیین کننده اصلی وضعیت نمیشه و غیبتش باعث اختلال امور نمیشه

    • آرمان عظیمی

      پیش بینی های آینده عربستان با ولیعهد جوانش، کاملا مشخصه و مطمئن باشید قدرت شماره یک جهان عرب پاشیده خواهد شد و اینبار نوبت امارات است که سردمدار جهان عرب باشد چون مصر هنوز قدرت قدیم را ندارد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        محمدبن سلمان کارا ناآگاهانه شروع کرد ومردقدری هم یه اومشورت عالی نداد یاگوش نکرده هیچ مردقدری د رطول تاریخ باکشتار به حکومت نرسیده باوضع موجود بعداز ملک سلمان محمداگر بتواند دو یاسه سال دوامبیا ورد چون آمریکا درحال فروپاشی است واجتناب پذیر

    • بدون نام

      این حرفا ادعاهای شماست

    • بدون نام

      حالا اینم نظره ولی وافعیت اینکه ما بد بخت زندگی کردیم وخواهیم بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج