جاباما
۱۰۲۰۹۸۹
۴۲ نظر
۵۲۴۹
۴۲ نظر
۵۲۴۹
پ

چالش عکس‌های سیاه و سفید زنانه در اینستاگرام

این مطلب درباره‌ی چالشی‌ست که این‌روز‌ها در اینستاگرام به‌راه افتاده است. چالشی با مفهوم «حمایت زنان از زنان».

برترین‌ها: اگر در یکی دو روز گذشته تصاویر سیاه و سفید زنان در اینستاگرام توجه‌تان را جلب کرده، در جریان باشید که هدف این چالش اینستاگرامی برای نشان دادن «‌حمایت زنان از زنان» است. در این چالش، هر کاربر عکسی سیاه و سفید از خود را به اشتراک می‌گذارد و دستکم یک زن دیگر را به شرکت در آن دعوت می‌کند.

هشتگ #challengeaccepted یا به عبارتی «‌#چالش پذیرفته شد» در پای این پست‌ها نوشته می‌شود تا طیف وسیع کسانی که با هدف شرکت در کارزار «‌حمایت زنان از زنان» عکس سیاه و سفید گذاشته‌اند را نشان دهد.

چالش عکس‌های سیاه و سفید زنانه در اینستاگرام

اگر روی این هشتگ کلیک کنید با موجی از عکس‌های سیاه و سفید زنان در حالت‌های مختلف مواجه می‌شوید که اغلب با شرح‌هایی در رابطه با توانمندی زنان و تلاش آن‌ها برای برابری به اشتراک گذاشته شده‌اند. تا کنون بیش از ۴ میلیون بار از این هشتگ استفاده شده است.این اولین باری نیست که کاربران اینستاگرم از عکس‌های سیاه‌وسفید به عنوان روشی برای آگاهی‌بخشی یا حمایتشان از یک کارزار استفاده می‌کنند.

در سال ۲۰۱۶ نیز ، چالشی برای به اشتراک‌گذاری تصاویر سیاه‌وسفید با هدف حمایت از «آگاهی‌بخشی درباره سرطان» به راه افتاد. سلبریتی‌هایی چون کری واشنگتن، جنیفر گارتنر، کریستن بل، و اوا لانگوریا با حمایتشان، به دیده شدن کارزار «‌حمایت زنان از زنان» کمک کرده‌اند.

گفته می‌شود سخنان هفته گذشته الکساندریا اوکاسیو-کورتس، عضو مجلس نمایندگان آمریکا علیه اظهارات جنسیت‌زده تد یوهو، دیگر نماینده مجلس این کشور، در صحن مجلس ایالات متحده، جرقه کارزار عکس‌ سیاه‌وسفید در رسانه‌های اجتماعی بود. چهره‌های مشهور و غیرمشهور ایرانی در اینستاگرام هم به این کارزار پیوسته‌اند و علاوه بر به اشتراگ‌گذاری تصاویر خود، سایرین را به شرکت در آن دعوت کرده اند.

چالش عکس‌های سیاه و سفید زنانه در اینستاگرام

زنان ترکیه در ادامه اعتراضشان به خشونت علیه زنان که هفته پیش منجر به تظاهرات در خیابان‌ها شد، حالا در حمایت از «پیمان استانبول» و با #istanbulsozlesmesiyasatir به کارزار انتشار عکس سیاه‌وسفید چهره‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی پیوسته‌اند.

قتل پینار گولتکین، دختر دانشجوی ۲۷ ساله اهل موغلای ترکیه به دست یک پسر، جامعه ترکیه را تکان داد و به اعتراضات خیابانی و واکنش‌ در شبکه‌های اجتماعی انجامید. معترضان می‌گویند قتل‌های پرشمار زنان در سال‌های اخیر در ترکیه، نتیجه روندهایی است که از سوی نهادهای مذهبی و دولتی پیش برده می‌شود.

چالش عکس‌های سیاه و سفید زنانه در اینستاگرام

پینار گلتکین از روز ۲۶ تیر ماه ناپدید شده بود و خبر پیدا شدن جسد او در روز ۳۱ تیر تیتر یک رسانه‌های ترکیه شد. هم‌زمان با انتشار این خبر جمعی از فعالان زنان در اعتراض به این زن‌کشی در چند شهر با شعار «ساکت نخواهیم ماند» به خیابان آمدند که با دخالت پلیس، تجمعات آنها به خشونت کشیده شد.

مقامات دولتی، سازمان‌های مدافع حقوق زنان و هزاران شهروند ترک در شبکه‌های اجتماعی به این قتل واکنش نشان دادند.

هشتگ «PınarGültekin#» در فاصله دو روز متوالی در صدر هشتگ‌ها در ترکیه و جهان بود. مرال آ‌ک‌شنر، رئیس حزب اپوزیسیون «İYİ PARTİ» با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر خواستار اجرای «کنوانسیون استانبول» برای حفاظت از زنان در برابر خشونت‌ها در ترکیه شده است.

او نوشته: «ما یک بار دیگر با فریاد پینار گولتکین، در آتش بی‌توجهی سوختیم. آنها رویاهای زن دیگری را دزدیدند. آنها بار دیگر داغ بر دل یک زن گذاشتند. برای اجرای کنوانسیون استانبول چند زن دیگر باید از دست بدهیم؟»

چالش عکس‌های سیاه و سفید زنانه در اینستاگرام

آک‌شنر همچنین در یک نشست مطبوعاتی ضمن تأکید بر ادامه تلاش‌هایش برای رفع خشونت و تبعیض علیه زنان در ترکیه، اعلام کرد که او و حزب متبوعش حامی کنوانسیون استانبول خواهند بود: «ما به عنوان حزب IYI به وضوح نشان داده‌ایم که در کنوانسیون استانبول هستیم و تلاش‌های خود را بر زنانی که مورد تبعیض و خشونت قرار گرفته‌اند، متمرکز کرده‌ایم. بنابراین حامی کنوانسیون استانبول و خواستار اجرای آن هستیم.»

کنوانسیون «پیشگیری و مبارزه با خشونت علیه زنان و خشونت خانگی» معروف به «کنوانسیون استانبول» یک معاهده جامعِ حقوقی برای پیشگیری و مبارزه با خشونت علیه زنان است که بر اساس آن دولت ترکیه موظف شده تا با اتخاذ رویکردی جامع در قبال اشکال گوناگون خشونت علیه زنان و جرم‌انگاری آن‌ها و تعمیم و توسعه دامنه تعهدات خود در برابر حفاظت از آنها در هر شرایطی از جمله زنان مهاجر و جنگ‌زده، زمینه‌های حذف خشونت علیه زنان و دختران را از میان بردارد.

معاهده استانبول که به امضای برخی از کشورهای اروپایی موسوم به «شورای اروپا» نیز رسیده، از سال ۲۰۱۴ در ترکیه قابلیت اجرایی داشته اما با کارشکنی مقامات مذهبی و مسئولان دولتی ترکیه از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور، هنوز به مرحله اجرا در نیامده است.

این در حالی‌ست که اردوغان روز ۲۲ ژوئیه/ اول مرداد، با انتشار یک رشته توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر، در واکنش به ماجرای قتل پینار گولتکین، به همه قاتلان زنان «لعنت فرستاد» و اعلام کرد این قاتلان را که «به اندازه دانه ماسه‌ای» در تمدن این کشور جایگاهی ندارند، در کنار مردم «شکست» خواهد داد.

او در یکی از توئیت‌هایش نوشت: «من شک ندارم که قاتل پینار گولتکین، سنگین‌ترین مجازاتی را که سزاوار آن است دریافت می‌کند. این پرونده شخصاً پیگیری خواهد شد، در جمهوری ترکیه برای پایان دادن به خشونت علیه زنان هرچه لازم باشد، انجام خواهیم داد.»

بسیاری از مدافعان حقوق زن و دیگر شهرندان ترک اما با انتقاد از این گفته‌های اردوغان در شبکه‌های اجتماعی، خواستار محافظت‌های قانونی بیشتر از زنان در برابر خشونت و تبعیض شده‌اند.

هم‌زمان با ادامه واکنش‌های سیاستمداران ترک به این قتل، فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که حاکی از برخورد خشونت‌آمیز پلیس با گروهی از زنان معترض در شهر ازمیر است.

در این فیلم‌ها، پلیس برخی از زنان تجمع کننده را توأم با ضرب و شتم بازداشت می‌کند. ‌هم‌زمان روزنامه جمهوریت از معدود رسانه‌های منتقد دولت در ترکیه، از بازداشت دست‌کم ۱۵ زن معترض در ازمیر خبر داده است.

منابع: radiozamaneh

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جنبش های فمینیسیتی و تحریک کننده زنان تنها با هدف نابودی خانوداه با شعار تبعیض مردان درست شده اند که احمقان مفید بی شماری رو به خودش جلب میکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        طوطی!

      • زهرا22

        مرحبا

      • بدون نام

        کافیه کمی به رفتار این جنبش ها توجه کنیم: اونها هیچ تمایل برای مبارزه با محتواهای مستهجن جنسی مثل مجلات و سایت های پورن ندارند، اونها ضد نهاد سنتی خانواده و هم صدای سازمان های مدافع همجنس گرایی هستن، یه جستجوی ساده رابطه تنگاتنگ فکری اونها با کمونیسم به عنوان دشمن نهاد خانواده رو به روشنی نشون میده، اگر یه نگاهی به طرفداران سرسخت و فعالین این جنبش بندازیم به نظر نمیاد که در تشکیل خانواده و زندگی چندان خوشبخت باشند در کل منظورم اینه که هر چند فریادشون در حمایت از زنان گوش فلک رو کر میکنه اما هدف آگاهانه و یا ناخودآگاه جهت نابودی اخلاق و خانواده است

      • بدون نام

        چقدر دانشمند و متفکر مجازی هست،چشمتون نزنن با این تحلیل های خفنتون

      • بدون نام

        فقط دنبال یه مسخره بازی جدید برای شو آف میگردن

      • بدون نام

        کاربر 00:24 لازم نیست اینقدر ناراحت باشی در ضمن من چیزی رو تحلیل نکردم فقط بعضی از سرنخ هایی که به نظرم کاملا قابل تامل هستند رو دادم اگر شما شما هم جوابی دارید بفرمایید

    • بدون نام

      مگر آمریکاییها و ترکها به کمپینهای ایرانی می پینوندند که شما پیوستید؟ همیشه باید خودتونو بندازید وسط چیزی که هیچ ارتباطی بهتون نداره.

      پاسخ ها

      • R

        همینو بگو

      • بدون نام

        مساله جهانیه

      • ..

        چه ربطی داره مگه تا حالا تو ایران بدون در نظر گرفتن مذهب و رنگ و نژاد کمپینی با گستره جهانی شکل گرفته که مردم دنیا بهش بپیوندن؟ یه لحظه نگاه جنسیت زدتو و بزار کنار و قشنگ این بی عدالتیارو نگاه کن اگه انسانیتت و قلقلک نداد سرتو بنداز پایین و زندگینو بکن و دیگه خودتو درگیر نکن

      • بینام

        کدوم کمپین تو ایران راه افتاده که به نفع زنان باشه؟؟؟؟

      • بدون نام

        تا دلت بخواد کمپینهای فمنیستی در فضای مجازی ایران راه افتاد و باهاش همراه نشدید.شما دنبال برابری نیستید دنبال مد روز و تقلید از امریکایید

    • بدون نام

      عکس باید بدون آرایش باشه که هم خانم ایزدیار و هم خانم افشار رعایت ننُمودن. پس
      Challenge is not accepted
      یه کم اعتمادبنفس لطفا خانما

      پاسخ ها

      • علی

        آخه اونجوری غیر قابل تحمل هستن

      • بینام

        کجا اینو نوشته؟؟؟؟؟

      • بدون نام

        تحقیر زنان بخاطر قیافه شون هم نوعی خشونته.کو تا مردهای بدوی بفهمند

    • رها

      تلاش زنان برای برابری با مردان!!!
      راستش الان خیلی از مردا عملا همه جوره از زنها پایینترن
      امیدوارم جوامع پیشرفت کنن تا هر انسانی تویه جایگاه واقعی خودش قرار بگیره
      ورای عرف نامناسب و خشونت زده ی جامعه

      پاسخ ها

      • بینام

        شما برو توی دادگاههای خانواده میبینی بیشترین حق مال آقایون هست

    • بدون نام

      چقد زیبا
      زنهای ایرانی لیاقت آزادی رو دارن...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چ مزخرف

    • بدون نام

      دست بردارید تو رو خدا ، یه زن می تونه تا سر حد جنون یک مرد رو عصبی و داغون و افسرده کنه ، باعث قطع رابطه اش با خانواده اش بشه و اختیارشو دست خودش بگیره اما ، اون مرد رو نکشه .

    • بدون نام

      به ما چه ؟؟؟!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • بی نام

      به نظر من توی ایران باید یه جنبش راه بیوفته تحت عنوان( نه به شوهر کشی) اینم یه جور خشونت کثیفه. هر روز که اخبار میخونم یه مرد به دست زنش با همکاری کسی که عاشقش بوده به شکل فجیع کشته شده

      پاسخ ها

      • ترنج

        باید زن باشی تا بفهمی تا چه حد در حقت اجحاف میشه

    • بدون نام

      نمی دونم اینا چرا ایقد عغده ای هستن وهمش میخوان دیده شن! خشونت علیه زنان بی عرضه!

    • علی طرفدار زنان

      این که زن برتر ازمرده ثابت شده ست مامردا نوکرخانوما هستیم
      تا ابدخاک پای خانوما هستم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نه مرد برتر از زنه نه زن برتر از مرد ... هر دو برابرن اما بخاطر نوع خلقت فرق دارن ... ارزش هر دور برابره ... چرا عادت دارید از یه طرف بوم بیوفتی؟
        من یه روانپزشک خوب سراغ دارم خواستی شمارشو میدم بهت ... باید درمان شی
        شما از بیماری خود کوچک بینی مقابل زنان رنج میبری، مبتلایان این نوع بیماری حاضرن کتک بخورن از زنان و این رو دوست دارن ...

      • بدون نام

        خدا شفات بده زن و مرد هیچ برتری نسبت به هم ندارن

      • بدون نام

        از طرف خودت حرف بزن

    • بدون نام

      کاش کمپین غیرت هم راه بیوفته

      پاسخ ها

      • بینام

        غیرت نسبت به چی؟به جیبهای خالی،به شرمندگی مالی مردان در مقابل خانواده،به گرونی؟یا فقط شما غیرت رو توی روسری عقب زنان میبینی؟

    • سهیلا

      توی این اوضاع کمپین راه انداختن ( بازیگرای داخلی رو میگم)

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو توی این اوضاع میای خبرهای کمپین رو میخونی؟تو یه درجه هم از اونا بالاتری

    • علی.م

      شما زنهایی که انقدر از برابری حرف میزنید خودتونو ثابت کنین تا قبول کنیم. برید بنایی کنید. تو معدن کار کنید. کار های با زور بازوی زیاد رو بدست بگیرید. عملا ثابت کنین که قدرت بازوی شما برابر با مرد هاست چون اگر این ثابت بشه بقیه حقوق ها هم برابر میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما هم برید بچه به دنیا بیارید،بچه بزرگ کنید،هر روز صبح تا شب کارهای ضروری و تکراری بی دستمزد شامل غذا پختن،نظافت و غیره رو انجام بدید،،الان هم با این گرونی دیگه کسی جرات غذای بیرون خوردن رو ندارن خانم ها شدن آلاگارسون نامریی

      • ترنج

        همین که امثال شما با این طرز فکر عجیب و...را تحمل میکنیم کافیه

      • بدون نام

        همه مردونگیت به زور بازوته؟

      • بدون نام

        حال آدم رو بهم نزنین لطفا
        هر وقت خواستن خودشون رو با مرد ها مقایسه کنن حرف از بچه داری و نظافت و خانه داری و... میزنن یجوری رفتار میکنن انگار توانایی و قابلیت دیگه ای در زن ها نیست
        خودتون به مرد ها القا میکنین تنها فایده زن ها همینه

    • مجید

      سالهاست که تجارت برده داری جنسی از زنان حتی از تجارت قاچاق اسلحه پر سود تر شده یعنی ملبون ها زن سالانه تحت برده داری جنسی قرار می گیرن دربغ از بک کمپبن بر ضد این نوع رفتار برعلیه زنان .اگه ریگی در کفش ندارید این کمپین را راه بیندازید خود ترکیه یکی از بزرگترین بازاهای جهانی این تجارت کثیف است .قابل توجه خانم مرال اکشنر وداخلی هایکه برای عقب نمودن از مد دوباره دستپاچه شدن.

    • Peyman Khalili

      این هم باز یک حرکت وقیحانه فردا هشتک به کمپین فاظلاب های مجازی بپیوندید شروع میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج