دانشمندان معمای بوی بد زیربغل را پیدا کردند
۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۴۲

برترین‌ها: به نقل از رسانه فارسی زبان؛ دانشمندان آمریکایی موفق شده اند پاسخ معمای چگونگی تولید بوی بد در زیربغل انسان را کشف کنند.

محققان در دانشگاه یورک دریافته اند این بوی بد به آنزیمی بازمی گردد که در میکروبی در زیر بغل انسان وجود دارد.

به گزارش گاردین، این محققان برای اینکه ثابت کنند این آنزیم مسئول فعل و انفعال شیمیایی آزاد شدن بوی بد زیربغل است، آن را جدا کرده و به یک واحد بی‌بوی میکروبی دیگر در زیر بغل وارد کردند. دانشمندان سپس مشاهده کردند که این آنزیم در آنجا هم شروع به آزاد کردن بوهای بد کرد.

دانشمندان در دانشگاه یورک طی این پژوهش متوجه شدند که گونه ای از میکروب ساکن در زیر بغل با نام علمی «استفی لوکوکوس هومینیس» در فرآیند تولید بوی بد نقش دارد. این میکروب‌ها به محض اینکه با مواد آزاد شده از غدد بی‌بوی عرق ترکیب می شوند، بوی بد آزاد می کنند.

پروفسور گوین توماس، میکروبیولوژیست ارشد در تیم تحقیق می گوید: «در این فرآیند باکتری مولکول را می گیرد و بخشی از آن را می بلعد، اما بقیه‌اش را بیرون می دهد. این باقیمانده مولوکول دفع شده یکی از اصلی‌ترین منشاء‌های بوی بد بدن است.»

نتایج تحقیق تازه در نشریه «ساینتیفیک ریپورتز» منتشر شده است.

پروفسور توماس در ادامه می گوید: «ما دریافته ایم که این بو چگونه تولید می شود. حالا سوال این است که بفهمیم چرا این اتفاق می افتد؟»

بدن انسان از دو نوع غدد عرق تشکیل شده است؛ غدد اکرین و غدد آپوکرین. غدد اکرین در سرتاسر بدن حضور دارند و مستقیما به روی پوست باز می شوند. این غدد با ترشح مایعی بی‌بو بخشی حیاتی از سیستم تهویه و خنک سازی بدن به شمار می روند.

غدد آپوکرین اما به پیازچه موها باز می شوند و تنها در بعضی نقاط همچون زیربغل، سر سینه‌ها و نواحی تناسلی یافت می شوند. این غدد مایعی غلیظ تولید می کنند و علت وجودی آن‌ها هنوز به طور دقیق مشخص نیست.

کشف جدید این فرضیه را تقویت کرده است که انسان‌ها ممکن است میکروب‌های بدبو را از اجداد اولیه باستانی خود به ارث برده باشند.

انتظار می رود دستاورد جدید دانشمندان، راه را برای تولید دئودورانت‌ها و خوشبوکننده‌های بهتر زیر بغل هموار سازد.

-
08:42 - 1399/05/09
اگه بو نمیگرفت که احتمالا بعضیا متوجه نمیشدن باید برن حموم و کپک میزدن
بدون نام
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
من هر سه ماه میرم حموم
بدون نام
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۹
میتونی سالی یک بار بری
تو میتونی
-
15:36 - 1399/05/09
من تا سی سال پیش از بوی زیر بغلم رنج میبردم انا از زمانیکه مصرف گوشت قرمز را حذف کردم دیگر این بو با وجود تعرق زیاد از بین رفت.