۱۰۲۱۹۴۵
۸۵ نظر
۵۰۱۳
۸۵ نظر
۵۰۱۳
پ

سقوط ۴۰میلیون ایرانی به زیر خط‌فقر مطلق

معمولی‌ترین غذاها، ساده‌ترین موبایل‌ها، بی‌کیفیت‌ترین خودروها، سطح پایین‌ترین خانه‌ها، لاکچری شده‌اند. تورم و گرانی دست به دست هم داده‌اند تا طبقه متوسط رو به پایین را از دم دستی‌ترین آرزوهای خود محروم کنند.

روزنامه توسعه ایرانی: معمولی‌ترین غذاها، ساده‌ترین موبایل‌ها، بی‌کیفیت‌ترین خودروها، سطح پایین‌ترین خانه‌ها، لاکچری شده‌اند. تورم و گرانی دست به دست هم داده‌اند تا طبقه متوسط رو به پایین را از دم دستی‌ترین آرزوهای خود محروم کنند.

کرونا اقتصاد را در سطوح مختلف به لرزه انداخته است؛ گروه‌های بسیاری از مزدبگیران موقت و فصلی، کار خود را از دست داده‌اند و تعداد بسیاری نیز به خاطر تعطیلی موقت خطوط تولید، مجبور شده‌اند تعدیل ناخواسته را به جان بخرند، تا جایی که براساس آمار رسمی، حدود ۹۰۰ هزار نفر در صف متقاضیان رسمی بیمه بیکاری کرونا، منتظر ایستاده‌اند.

سقوط ۴۰میلیون ایرانی به زیر خط‌فقر مطلق

در این شرایط، دولت به‌جای حمایت غذایی و ضروری که می‌تواند از طریق «کارت‌های اعتباری شارژشونده» انجام شود و کمبودهای خوراکی و ضروری خانوارها را برآورده سازد، اقدام به تزریق نقدینگی در قالب‌ها و فرم‌های مختلف کرده است، از «حمایت معیشتی کرونا» که به اقشار آسیب‌پذیر مبلغ ناچیز ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان داده می‌شود تا وام‌های حمایتی از مشاغلی که بازار کار خود را از دست داده‌اند.

جدا از هوشمند نبودن و ناکافی بودن این حمایت‌های نقدی، تزریق نقدینگی در جامعه، در شرایطی که خود دولت با افزایش قانونمند و اصولی دستمزد کارگران مخالفت کرده است، می‌تواند توازن اقتصاد را بیش از پیش برهم بزند و موجب بروز مشکلات بسیار شود.

تورم‌زا بودنِ سیاست‌های دولت

مساله اصلی اینجاست که این نوع کمک‌های نقدی که مبلغ آن بسیار ناکافی است، نمی‌تواند نیازهای ضروری و اساسی خانوارها را به صورت نظام‌مند و فارغ از دغدغه برطرف کند؛ درحالی‌که اگر دستمزد نیروی کار براساس اصول و قانون و متناسب با نیازهای زندگی افزایش یابد، نیازهای خانوارها با الگوی ترجیحی خود خانوارها به صورت اصولی برطرف خواهد شد؛ کارگر با دستمزد مکفی می‌تواند نیازهای خوراکی خانوار را به صورت شایسته برطرف کند، هزینه‌های دیگر زندگی مانند حمل و نقل، مسکن و سایر هزینه‌ها را نیز بپردازد و در ضمن باید بتواند با دستمزد خود برای آینده پس‌انداز کند اما دولت با ادعای تورم‌زا بودن دستمزد، همواره با افزایش عادلانه و مکفی مزد کارگران مخالفت کرده است؛ این درحالیست که خود دولت با تزریق نقدینگی تحت پاردایمِ «یارانه» یکی از بزرگترین مولدان تورم و گرانی بوده است؛ این واقعیت حتی در گزارش‌های رسمی منتشره به وضوح دیده می‌شود.

سقوط ۴۰میلیون ایرانی به زیر خط‌فقر مطلق

در پایان گزارش امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه آمده است: در صورت اجرای سیاست‌های اعطای تسهیلات ۷۵ هزار میلیارد تومانی به حمایت از بنگاه‌های صنعتی و خانوارهای متاثر از شیوع ویروس کرونا و سیاست‌های دیگر اقتصادی، برآورد تورم سال ۹۹، ۳۴ درصد خواهد بود.

در عین حال، در روزهای میانی فروردین ماه، جمعی از اقتصاددانان در نامه‌ای به رئیس‌جهمور راهکارهای پنج‌گانه‌ای را در قالب «بسته اقدامات عاجل» برای کاهش تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا پیشنهاد دادند و اعلام کردند سیاست اعطای تسهیلات ۷۵ هزار میلیارد تومانی به بنگاه‌ها با این استدلال که بنگاه‌ها، نیروی کار خود را حفظ کنند و دست به تعدیل نیرو نزنند، در شرایطی که سیستم نظارتی قوی وجود ندارد، می‌تواند فقط به افزایش حجم نقدینگی در اقتصاد بینجامد؛ چراکه ممکن است بنگاه‌ها، این تسهیلات نقدی را بگیرند ولی بازهم کارگران خود را اخراج کنند و تسهیلات نقدی را در جای دیگری بجز تامین هزینه‌های بنگاه، خرج کنند.

سیاست‌های پولی دولت، مخرب و تورم‌زاست

فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها، ضمن یادآوری وعده‌های دولت برای رساندن تورم در سال ۹۹ به زیر ۲۰ درصد می‌گوید: سیاست‌های پولی دولت، بسیار مخرب و تورم‌زاست؛ با این سیاست‌ها که غالباً بر مبنای یارانه‌پردازی شکل گرفته‌اند، نه بحران معیشتی مردم حل می‌شود و نه می‌توان تورم را کنترل کرد. اکنون شاخصه‌های نگران‌کننده‌ای در اقتصاد داریم مانند فاصله بیش از ۳ درصدی میان تورم استان‌ها، مشکلات ضریب جینی و تلاش‌های ناکام دولت برای جمع‌آوری پول نقد مردم.

مزد مظلوم!

او به افزایش چشمگیر نرخ طلا و دلار اشاره می‌کند و می‌گوید: فعالان کارگری سال‌هاست که نسبت به ادامه این سیاست‌ها هشدار داده‌اند؛ در سال‌های گذشته بارها گفتیم که اگر مزد عادلانه و عدالت دستمزدی برقرار نشود، در آینده نه چندان دور شاهد افت نرخ ازدواج و فرزندآوری خواهیم بود؛ این اتفاق ناگوار، امروز رخ داده است. حالا بار سنگین آزادسازی اقتصاد، تنها بر دوش کارگران و زحمتکشان افتاده است و تنها مظلوم این بازار ناعادلانه، مزد کارگر است. مزدی که بارها ادعا کرده‌اند، تورم‌زاست؛ آیا این افزایش قیمت‌ها که اکنون می‌بینیم، محصول افزایش دستمزد کارگر است؟

سقوط ۴۰میلیون ایرانی به زیر خط‌فقر مطلق

کمک‌های نقدی که مبلغ آن بسیار ناکافی است، نمی‌تواند نیازهای ضروری و اساسی خانوارها را به صورت نظام‌مند و فارغ از دغدغه برطرف کند؛ درحالی‌که اگر دستمزد نیروی کار براساس اصول و قانون و متناسب با نیازهای زندگی افزایش یابد، نیازهای خانوارها با الگوی ترجیحی خود خانوارها به صورت اصولی برطرف خواهد شد

لاکچری شدن همه چیز!

مدت‌هاست که می‌گویند دستمزد کارگر تورم‌زاست و در مورد آثار به اصطلاح تورمیِ دستمزد، تبلیغات بسیار می‌کنند؛ اما جالب اینجاست که امسال در شرایطی که مزد حتی به اندازه تورم رسمی زیاد نشده (افزایش 26 درصدی در مقابل تورم ۴۱.۲ درصدی)، تورم و افزایش قیمت‌ها، موجب سقوط بی‌سابقه طبقات مزدبگیر به زیر خط فقر مطلق شده است، تاجایی که دیگر کمتر نشانی از طبقه متوسط در اقتصاد ایران می‌بینیم؛ طبقه متوسطی که بتواند الزامات اولیه زندگی مانند مسکن و خودرو را با چندماه پس‌انداز یا وام تهیه کند، دیگر در چیدمات طبقاتی ایران وجود ندارد چراکه همه چیز، دقیقاً همه چیز «لاکچری» و دور از دسترس شده است.

توفیقی در ارتباط با لاکچری شدن همه چیز می‌گوید: معمولی‌ترین غذاها، ساده‌ترین موبایل‌ها، بی‌کیفیت‌ترین خودروها، سطح پایین‌ترین خانه‌ها، لاکچری شده‌اند. تورم و گرانی دست به دست هم داده‌اند تا طبقه متوسط رو به پایین را از دم دستی‌ترین آرزوهای خود محروم کنند. واقعا تا همین چهار سال پیش خرید یک موبایل، زحمات آنچنانی نداشت. با یک صرفه‌جویی مختصر می‌شد یک موبایل خوب خرید. حالا اما باید حقوق یک ماه را تنها برای خرید یک گوشی موبایل ساده داد که کمترین امکانات را هم ندارد. تا همین چند سال پیش، در پایتخت آنهایی که به دنبال خرید خانه بودند می‌گفتند که از پایین شهر شروع می‌کنیم و انشالله بعد از چند سال کم کم خانه را عوض می‌کنیم. حالا در همان پایین شهر باید میلیاردها تومان پول داشته باشی تا بتوانی یک خانه کوچک، بد نقشه، بدون آسانسور، انباری و پارکینگ داشته باشی.

سقوط ۴۰میلیون ایرانی به زیر خط‌فقر مطلق

در جنوبی‌ترین نقاط تهران، قیمت برخی از خانه‌ها به میلیارد می‌رسد؛ واقعاً چند سال باید کار کرد تا یک خانه خرید؟ تا همین چند سال پیش، کارگر وقتی کاری نداشت یا شغل اولش کفاف زندگی را نمی‌داد، با خود می‌گفت یک پراید می‌خرم، کار می‌کنم و خرج خودم و خانواده‌ام را درمی‌آورم. قرض و قوله‌ای می‌کرد و یک ماشین می‌خرید و زندگی‌اش را می‌چرخاند. حالا چه کند؟ با پراید ۸۰، ۹۰ میلیونی به فکر چه کاری باشد؟ از چه کسی قرض کند؟! پس درست است که ادعا کنیم همه چیز لاکچری شده است. عصر «چینی بندزن‌ها» در ایران تقریبا تمام شده بود اما بالارفتن قیمت‌ها باعث شد تا مردمی که توان مقابله با تورم و گرانی را ندارند دوباره به سبک زندگی قدیم خود برگردند و وسایل زندگی‌شان را بند بزنند.

او ادامه می‌دهد: این لاکچری شدن جدا از مشکلات اقتصادی، تاثیر مستقیمی روی مسائل اجتماعی و فرهنگی می‌گذارد که اولین آن فاصله طبقاتی است. فاصله طبقاتی که امروز به وضوح قابل مشاهده است. برخی آنقدر دارند که نمی‌دانند چه کنند و عده‌ای هیچ ندارند و نمی‌دانند چه کنند! این لاکچری شدن است که باعث افزایش بزهکاری در جامعه می‌شود. برخی وقتی به صورت عادی نتوانند به آرزوهای خود برسند، از روش‌های غیرمعمولی برای این کار استفاده می‌کنند. دوست دارد گوشی خوب داشته باشد، دزدی می‌کند به همین سادگی. پدر خانواده کارمند است و سعی کرده در تمام این سال‌ها سالم زندگی کند اما وقتی سیل درخواست‌ها از سوی خانواده‌ به سمت او روانه می‌شود و نمی‌تواند آنها را برآورده کند، به فکر کارهای دیگر می‌افتد مثلا رشوه می‌گیرد یا به اختلاس فکر می‌کند. به همین سادگی با درست مدیریت نکردن اقتصاد، جامعه را از نیکی به سمت بدی هُل می‌دهیم و از خود سوال می‌کنیم، به کجا چنین شتابان؟!

قیمت کالاهای ضروری ازجمله خوراکی‌ها و اجاره بهای مسکن، بدون ایست و توقف در حال افزایش است؛ در این اوضاع، کارگران چاره‌ای ندارند که از گوشه و کنار سفره‌های خالی خود باز هم بزنند و با حسرت به «همه چیز» نگاه کنند

سقوط ۴۰میلیون ایرانی به زیر خط‌فقر مطلق

فشار تورم خوراکی‌ها بر دهک‌های پایین

توفیقی با بیان اینکه بررسی شاخص تورم نشان می‌دهد حرکت نامناسب نقدینگی به سمت بازارهای خاص مانند طلا، ارز و خودرو می‌تواند آسیب‌های تورمی بسیار جدی ایجاد کند؛ اضافه می‌کند: باتوجه به اینکه، تورم از ناحیه گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بر دهک اول ناشی می‌شود، وقتی مواد غذایی با سرعت بسیار رو به گران شدن می‌رود، این دهک فشار مضاعفی را نسبت به دهک دهم حس می‌کند زیرا دهک اول به طور متوسط ۴۳,۳ درصد از کل مخارج مصرفی خود را به گروه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها اختصاص داده در حالی که دهک دهم تنها ۱۷.۲ درصد از مخارج خود را صرف این گروه می‌نماید. لذا هر افزایشی در قیمت خوراکی‌ها، فشاری مضاعف بر دهک‌های پایین است. بالا بودن تورم می‌تواند سهم خوراکی‌ها را در سبد مخارج دهک‌های پایین افزایش داده و فقر غذایی بیشتری ایجاد نماید. یادآوری می‌شود رشد نقدینگی و پایه پولی در انتهای سال ۱۳۹۸ در مقایسه با سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته که در میان مدت می‌تواند یکی از عوامل افزایش قیمت‌ها باشد.

در عین حال، سیاست‌های حمایتی دولت که یارانه نقدی غیرکافی بین گروه‌هایی از مردم توزیع می‌کند، نمی‌تواند بحران فقر غذایی را برطرف کند؛ این بحران در ماه‌های آینده عمیق‌تر می‌شود، اگر دولت به ترمیم دستمزد رضایت ندهد، اگر دولت بازهم به فربه شدن نقدینگی کمک کند، اگر دولت نتواند یا نخواهد قیمت کالاها و خدمات را کنترل کند، اگر تورم همچنان افسارگسیخته به پیش بتازد و اگر نخواهند ضرورت مزد و معیشت شایسته را جدی بگیرند!

در شرایطی که جمعیت ۴۰ میلیون نفری مزدبگیران کارگری با مزد و مستمری دریافتی قادر به تامین یک سوم از هزینه‌های خانوار نیستند، دولت به هیچ وجه ضرورت افزایش عادلانه دستمزد را جدی نمی‌گیرد؛ از سوی دیگر، به نظر می‌رسد قیمت کالاهای ضروری ازجمله خوراکی‌ها و اجاره بهای مسکن، بدون ایست و توقف در حال افزایش یافتن است؛ در این اوضاع، کارگران چاره‌ای ندارند که از گوشه و کنار سفره‌های خالی خود بازهم بزنند و با حسرت به «همه چیز» نگاه کنند؛ وقتی «همه چیز» لاکچری می‌شود و یک آلونک کوچک در جنوب شهر، قیمت میلیاردی دارد، چگونه می‌شود یک زندگی متوسط داشت؟!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      علی برکت اله

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جالبه فقر ملت بخار کروناست یا عدم سیاست درست خارجی اقتصادی تجاری و نداشتن نظارت بر ایران خودرو سایپا گرون کردن ارز سکه بخاطر کسری بودجه ووو کلا نداشتن مدیریت درست شماست که ایرانم به این روز افتاده

      • بدون نام

        ارواح جدتون جون هرمی دوست دارید پول ندارید وضع نالی درست ندارید زاد و ولد نکنید الان گناه این بچه ها چیه تو این فقر و فلاگت به دنیا اومدن تا اخر هم به دلیل نیود امکانات اکثرا تو همین فقر و فلاکت میمونن و باید سگ دو بزنن و پادویی واسه یه لقمه نون
        ادم فرقش با باقی موجودات اینه که عقل و قدرت فکر داره تا برای کارهاش تصمیم بگیره

      • بدون نام

        اصلا به مسولین چه اونا سلامت باشن

      • رضا

        خونه اش آباد
        خخ

      • حقگو

        اینایی که گفتی رو همه میدونن چاره اندیشی کنید حرف زدن آسونه اصل عمله

      • بدون نام

        ما به کلیه های ما رو اوردیم ولی خریدار نیست پس چه کار کنیم تا کی گرسنگی بکشیم اقای کلید ساز خوش تیپ نمی تونی استفا بده

    • بدون نام

      این مصیبت برای اولین بار درتاریخ به نام دولت ومجلس ثبت میشود آیا این چهل میلیون نفر که قادر به تامین یک سوم مایحتاج اولیه برای زنده ماندن نیستند از بیت المال سهمی ندارند اگر پاسخی به ملت نمیدهند پاسخ خداوند را چه میدهند

    • اکبر ساطوری

      زمان انتخابات دوباره همچی درست میشه ! و ما ملت همیشه در صحنه میریم رای میدیم !!!

      پاسخ ها

      • امیر

        من میرم رای میدم و به حرف کسی هم کاری ندارم.

      • ناشناس

        ۱۴۰۰ رأی بی رأی

      • سارا هستم

        منم رای میدم

      • بدون نام

        ملت کلا حافظه ضعیفی دارن و زود گول میخورن .

      • بدون نام

        برید رای بدید

      • روزگار تنهایی

        چرا ملت همیشه در صحنه ملت همیشه در کنگاور اسدآباد کرمانشاه نباشن

    • بدون نام

      دمت گرم

      پاسخ ها

      • ******* shanjani ******

        ... وای به روزی که جمیعت ایران .را به یکصدوپنجاه میلیون نفر برسانند!!

      • بدون نام

        مردم دارن نابود میشن بعد تو میگی دمت گرم

      • بدون نام

        هیشکی رأی نمیده الکی جو نده

    • چابک

      ممنونم حرف دل ما مردم عادی رو زدین .‌‌ولقعا گرانی کمر خانواده ها رو خم کرده دیگه هیچ امیدی نیست

      پاسخ ها

      • بدون،نام،ا

        باستی هیلز نشینها خوششون باشه بقیه که ادم نیستن بمیرن برا بعضی هابهتره کهنباشن،،،،،

    • بدون نام

      و جالب اینجاست هیچ ارگانی ، هیچ نهادی پاسخگو نیست.
      انگار نه انگار
      ولی اگر این مشکلات برای کشورهای عرب زبان همسایه بود ا حالا حل شده بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بعد میگن بچه بیارید، نیارید اقا نیارید من دلم داره واسه بچه ها تو تصویر کباب میشه
        اخه گناه اینها چیه از الان تو فقر و فلاکت تا اخر عمرشون محکوم به پیامدهای همین فقر هستند و از بقیه عقب میافتن

    • بی نام

      تاریخ به خوبی این دوران فلاکت بار رویادخواهدکرد

    • جواد

      باید بجای اینکه وام وبده به کارخونه دارمیدادبه مستاجریاکارگر.الان جیب تولیدکننده پرترشده کارگربدبخترشده من بیکارشدم سنم بالاست کسی مارنمیده مستاجرم الان بایدچیکارکنم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ای کسانی که ایمان اورده اید نا امید نباشید این هم امتحان خداست ، به هر طریقی هرکس راامتحان میکند ،یکی رابا پول ،دیگری را با بی پولی ، ولی وای به حال کسانی که به مردم مظلوم خیانت میکنند ،

      • بدون نام

        منم 55 سالمه بیکارم محدودیت سنی داریم کاربهمون نمیدن بخدا منم مستاجر واقعا موندم چیکارکنم ....

      • روزگار تنهایی

        ۱۱۰۴امتحان چقدر ۴۰ساله توامتحانیم جوابش کی میاد

    • جواد

      تمام کاگرابایدبمیرن تاراحت بشن .سرمایه داراپول دارشدن رفتن ترکیه خونه خریدن باتسهیلاته حسن .کارگربایدهیچی نخوره.

    • جواد

      من پول ندارم برای بچم بستنی بخرم صاحب خونه ما رفته ماشین شاسی بلند جدیدخریده حالاحسن میگه وام می‌دیم ب مستاجرابدن صاب خونه اره دیگه تابرن ماشین خارجی بخرن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما هیچوقت پیشرفت نمیکنی چون بخیل دارایی دیگرانی اگر اعتراض داری بگو من پول فلان ندارم اینکه حرص میخوری صاحب خونه ات ماشین شاسی بلد داره بیماری بخل خودت رو نشون میده تا وقتی تفکرت اینه تو همین وضع میمونی

      • س.ا

        شما کاملا حق داری،اختلاف طبقاتی و اینکه یک عده خیلی راحت البته نه از راه حلال چون اگر حلال بود من و شما هم به دست می آوردیم نه اینکه به لطف این کشور به صفر و فقر برسیم!!

      • بدون نام

        به جای اینکه بگی من پول ندارم ولی فلانی داره، ببین اون چه تخصصی یادگرفته و تو چه تخصصی یاد نگرفتی
        پول درآوردن به کار بلدیه، نه اول صبح توی صف وایسادن دایی جان

      • بدون نام

        اینترنت نخر بستنی بخر

    • بدون نام

      عکس های امریکاست میگفتن رو به افول

    • آرمان عظیمی

      در ایران چیزی به نام متوسط نداریم، یا صفر یا صد. 15میلیون زندگی می کنند و 70میلیون آرزوی مردن هرچه زودتر و خلاصی از این به اصطلاح حق حیات!!

    • جواد

      خوددولت مجوزگرونی میده بعدوام تسهیلات میده گرون نشه

    • بدون نام

      مردم ایران روی نفت طلا معادن خوابیده بخاطر سو مدیریت باید زندگیشون این بشه

    • بدون نام

      خیر نبینید این چه زندگیه برامون ساختین

      پاسخ ها

      • بی نام

        همه مردم ازگرونی فقرافسردگی گرفتن کروناهم شده قوزبالاقوز

      • بازنشسته

        درکشورماهیچوقت توضیع عادلانه نیست شما بدانیدهمان معیشتی انقدرهم نیست میدیدبایددرحال حاظر به شست ملیون بدیدهمان هم بتعدادی ازبازنشستهاندادید ملت ازترسشان صداشان درنمیادشماهم رحم ندارید وهی باالفازامریکا ویادشمن بازی میکنید دیگه بس فکری بمردم بکنید اگربلدید

      • روزگار تنهایی

        فقط ناله نفرین چیزی خوب که بهتون یاد دادن

    • حسین

      پخش نظرات را گزینشی کرده اید

    • س.ا

      واقعا جای تأسف داره کشوری با این همه ثروت،نفت،منابع،معادن ،ذخائر و کشاورزی به این روزگار دچار شود و مردمش تو فقر و حسرت و بی پولی ،فشار اقتصادی دست و پا بزنن!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تا فلسطین ولبنان وسوریه هست ایران چه کارس

    • بدون نام

      چندین سال پیش برای حسابرسی به یک شرکتی رفته بودیم رئیس حسابداری شون فوت شده بود دست روی هر سندی گذاشتیم همکاراشون نگاه می کردند و می گفتند : کار اون خدا بیامرز بود !!! حالا اینجا هم اگه کرونا نبود مسئولین بی لیاقتی خودشون رو گردن کی و یا چی میانداختن فقط خدا میدونه !

      پاسخ ها

      • لک لک پیر

        گردن امریکا

    • بدون نام

      ... اگریکی ازوسائل برقی منزل مزدبگیر(کارگروکارمند) سوخت شیرازه زندگیش ازهم می‌پاشد، بالای ده میلیون برای یک یخچال معمولی ساخت داخل باید هزینه کند، باکدام پس انداز! ، بایدزیرقرض وام برود، باحقوق بخورونمیر، آقایان هم باخیال راحت از «چرند» وپرند حرف می‌زنند..

    • بدون نام

      پارتی رشوه

    • بدون نام

      دیرزمانی بوده که در جامعه سه طبقه موجود بوده در حال حاضر دوطبقه بیشترنیست طبقه فقیر طبقه پولدار و غنی

    • بدون نام

      خیلی سخته زندگی کردن به داد ملت برسید
      خدا ......

    • بدون نام

      خدایا مارا از شر این مسعولین نا لایق نجات بده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خودت باید نجات بدی

    • بدون نام

      اگر به مردم کمک کنند تکلیف سوریه ولبنان وعراق وفلسطین چی میشه

    • امیر

      مهم اینه که آمریکا 10 میلیون بیکار داره:)...

    • بدون نام

      این تورم ها تنها تنها اقتصاد یک خانواده رانابود نمی کند بلکه اساس واعصاب یک خانواده که جز کوچک جامعه است دگرگون میکند واین مسئولین بی سواد وپولدار از افزایش حقوق طبقه پائین می ترسند که مبادا منافعشان به خطر بیفتد وسعی در این دارند که حقوق کارگر وبازنشسته وکارمند را همیشه زیرخط فقر قرار دهند

    • ناخدا

      بفرمائید چهل ملیون ایرانی مردند کسی از ترس کرونا نیست خاکشان کند.

    • بدون نام

      زمانه يارانه بنزين خودتون بررسي كرديد و اعلام كرديد 65 ميليون مستحق داريم تا الان با تورم امروز اين تعداد به 80 ميليون رسيده فقط 5 ميليون در ايران از مال و مكنت برخوردار هستند فاصله طبقاتي بيداد ميكند

    • بدون نام

      تورم ربطی بکرونا نداره کاملا واضحه پس چرا بعضی ها هی میندازن گردن کرونا یا تحریم هر عاقلی میدونه ربطی به اینها نداره

    • بدون نام

      ملت با بصیرت؟!!!

    • بدون نام

      ما میدانستیم این دولت از مدیریت اقتصاد جامعه عاجز ه این شما بودید که اخطارهای جامعه جهانی وروشنفکران داخلی رو درنظر نگرفتید

    • بدون نام

      کار دژمنه

    • Dariush

      عدم وجود عدالت اجتماعی باعث میشه که یکی پول بستنی نداشته باشه و یکی به قول دوستمون شاسی بلند سوار بشه .نه عدم تخصص برادر من...چون خونه و ماشین جزو امکانات اولیه ی یک زندگیه نه آرزوی یک ایرانی

    • بدون نام

      فقر بدبختی بیچارگی و تورم ربطی به کرونا ندارد این حصول بی مدیریتی نا کارآمدی و هرکی به هر کی مسئولین و تصمیم گیران کشور است و گر نه کرونا در کشور های اسلامی همسایه ما هم است .هر چند به عقیده من کرونا تمام شده

    • بدون نام

      حالا اینا هست ب کنار...آدم از این حرصش میگیره ک صدا و سیما کلا اگه ۴۰ دقیقه اخبار داره شبا. ۳۵ دقیقش به یک هزارم این مشکلا ک مردم آمریکا دارند میپردازه و اون ده دقیقش هم یا سخنان مقام عظما هستش یا دستاوردها و افتخارات ملی! این ۴۰ میلیون هم حتما اسرائیلی اند

    • بدون نام

      دولت همیشه در صحنه باعث این هم بدبختی ...

    • علی

      اگر این رقم درست باشد که نیست حداقل شصت ملیون داریم مولا علی فرمود فقر بیاید ایمان خارج میشود

    • مجید آدینه بروجرد

      ای جانم بالاخره مارو هم جزء امار چهل میلیونی بحساب آوردن زنده باد ایران و ایرانی فقیر

    • علی فراهانی

      چرا حرف حق رو سانسور میکنید

    • بنیامین

      مبارک انشااله از تحریم عبور می نماییم هخخخ

    • بنیامین

      مبارک انشااله تحریمها رو دور می زنیم هخخخخ

    • بدون نام

      کاربر 10:9 کدام تخصص از همان تخصصی که جناب عالی داری نزل خوری یاحرفه همیشه کیت قماربازی کلاهبرداری از این تخصصهایی که جناب عالی داری خوب بی انصاف یه مرکز بزن توکه هم پول داری وهم تخصص به بقیه بدبخت بیچاره ها یاد بده البته پول میدهیم صواب هم داره

    • fred

      این نوشته ها تفکرات کسانی است که در روزنامه توسعه ایرانی هستند و بهتره چنانچه تحقیقی میکنند یا اماری میگیرند زحمت بکشند و فکر کنند و کمک کنند که چطوری میشود کاری کرد که فقرا بتونند مثل پولدارها زندگی کنند یا پولدارها انگیزه پیدا کنند سرمایه خودشونو بین فقرا تقصیم کنند

    • مینا نظری

      واقعا حق ایرانی ها این است با این همه منابع

    • بدون نام

      پول هاي اختلاس شده از ايران كشور كانادا و اقتصاد كاناد را شكوفا كرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به برکت دولت تدبیر و امید

    • ایرانی فقیر

      کسانی که میگن انشالله از تحریم ها عبور می کنیم بار خودشونوبستن و الان پولشون چند برابر شده این ملت بدبخت هستن که دارن مچاله میشن.

    • شاهین

      وقت انتخابات گه میشه ملت غیوووووریم.خر که از پل گذشت خس وخاشاکیم........

    • بدون نام

      سلام با اینکه نظرمون میره تو بایگانی...اما اینو بگم فقط شرمندگی ندارم نیست بلکه سر کج کردن جلوی صاحبخونه ی طرف عرق شرمندگی ی طرف وشب بیداری از ترس فردا با کاسه چ کنم ی طرف

    • بدون نام

      مسئولان بی کفایت

    • بدون نام

      روحانی استعفا بده جان مادرت

    • بدون نام

      مسؤلان مرفه بی درد

    • انسانم آرزوست

      واقعا همه رو فقیر کردن خدا فقیرشون کنه هر چند در اصل شدن چون فقر اصلی فقر الهی و دور از خدابودنه

    • بدون نام

      علی برکت الله
      یه کیسه برنج ودوتا روغن یک لیتری بدی کافیه

    • بدون نام

      ان کسانی که از وضع موجود ناراحت هستند بجای اینکه حرص وجوش بخورند بهتر است بار سفر ببندند کوچ کنند خدا قادر و روزی رسان است روزی بندگان خدا دست کسی نیست تا مورد مزمت قرار بگیرد او هم در حد توان تلاش می کند گره ها زیاد است توان باز کردن انها را ندارد سخن گفتن اسان است عمل به ان سخت است برای اینکه دست انداز زیاد است کاری که میخواهد انجام دهد بجای کمک در جلوش می ایستند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج