۱۰۲۱۹۸۳
۱۵ نظر
۵۰۱۴
۱۵ نظر
۵۰۱۴
پ

سریال «دل» در حد حمله مغول‌ها آسیب‌زاست!

روزنامه اعتماد درباره سریال «دل» نوشت: قرن هفتم هجري، ايران سال‌هاي پرتلاطمي را از سر مي‌گذرانده، حمله مغول‌ها و آشوب‌هاي ناشي از آن چند دهه گريبانگير مردم بوده، اما در همان سال‌ها، در هر شهر و روستا و آبادي، دانشمند و اديب و حكيمي به تدريس و تحقيق و تصنيف آثار اشتغال داشته.

روزنامه اعتماد درباره سریال «دل» نوشت: قرن هفتم هجري، ايران سال‌هاي پرتلاطمي را از سر مي‌گذرانده، حمله مغول‌ها و آشوب‌هاي ناشي از آن چند دهه گريبانگير مردم بوده، اما در همان سال‌ها، در هر شهر و روستا و آبادي، دانشمند و اديب و حكيمي به تدريس و تحقيق و تصنيف آثار اشتغال داشته.

بسياري از بزرگان كه تا امروز نام و آثارشان فخر قوم ما هستند، در همان ايام پرآشوب زيسته و باليده‌اند. قرن هفتم به راستي از اين حيث در تاريخ تمدن ما مي‌درخشد. بعد در دوره‌هاي گوناگون اگر به وجهي از وجوه فرهنگي و علمي اقبالي نشان داده نمي‌شده، وجوه ديگر كماكان رشد و بالندگي خود را حفظ مي‌كرده‌اند. چنين است در دوره صفوي، اگر شعر و ادب چهره‌اي درخشان و اثري ماندگار ندارد، اما در اين دوره معماري و نگارگري و ديگر هنرهاي ظريفه به حدي از پيشرفت رسيده‌اند كه تا امروز هم آثار آن دوره بي‌بديل و همتا مانده‌اند.دوره‌اي كه ما در آن زندگي مي‌كنيم، از اين نظر در تمامي تاريخ هنر و فرهنگ ايراني بي‌نظير است. ظهور اشخاص بي‌هنر و بي‌سواد و به وجود آمدن آثار سخيف و مبتذل و تنزل سليقه زيبايي‌شناسي ايراني تا اين ميزان در تمامي تاريخ ايران مانند ندارد. معماري اين دوره، خالي از هويت و زيبايي، گاه تقليدي از ظواهر معماري رمي و يوناني و گاه رونوشتي خام‌دستانه از معماري مدرن اروپايي و امريكايي است.

تمامي شهرهاي ايران شبيه به هم، لبريز از مكعب‌هاي زشت و بدقيافه‌اي است كه ارتفاع گرفته‌اند. نه به زيبايي و هويت شهرهاي قديمي ما استمرار داده‌اند و نه راحتي و آسايش براي ساكنانش به همراه آورده‌اند. البته كه جيب بساز و بفروش‌ها را پر كرده‌اند. آنها به قيمت نابودي شهرها و تهي كردن معماري ملي از تشخص، ثروت اندوختند و البته زير نگاه بي‌تفاوت دستگاه‌هاي مسوول همچنان مي‌تازند. فقط معماري عرصه تاخت و تاز متقلبان و فرصت‌طلبان نبوده و نيست. در عرصه هنرهاي ديگري كه ايرانيان در آنها سابقه‌اي خوش داشته‌اند هم وضع به همين صورت است. باوركردني نيست كه با يك جست‌وجوي ساده اينترنتي و صرف چند ميليون تومان، كساني را مي‌توانيد بيابيد كه براي شما كتاب شعر چاپ مي‌كنند. يعني به جاي مشتري اشعاري را آماده مي‌كنند و به چاپ مي‌سپارند!

پژوهش و پايان‌نامه و مقاله علمي كه ديگر موضوعاتي پيش پا افتاده و عادي شده‌اند و در هر دكاني اطراف دانشگاه كساني به توليد اين محصولات اشتغال دارند! كتاب‌سازي و كتاب دزدي هم البته چنين هستند. اگر در دهه شصت و هفتاد شمسي، سينماي ما موجب افتخار ايرانيان بود، آن دوره سال‌هاست به پايان رسيده. امروز محصولات توليدي اكثرا موجب سرشكستگي و شرمساري هستند. از كمدي‌هاي نجيب و محترمانه و هنرمندانه دهه شصت و اوايل هفتاد رسيديم به سينماي كمدي دهه نود كه پرفروش‌ترين فيلمش «هزارپا» پر است از شوخي‌هاي زشت و نابهنجار جنسي. سريال‌هاي توليدي ديگر را ببينيد كه چطور سطح سليقه مردم را به نمونه‌هاي مبتذل تركيه‌اي تنزل داده‌اند. مجموعه «دل» كه از شبكه خانگي توزيع مي‌شود نمونه‌اي از اين توليدات بي‌ارزش است. اين مجموعه با رعايت خط قرمزهاي ايران، همان داستان‌ها و روابط سريال‌هاي بي‌ارزش تركيه‌اي و كلمبيايي را به تصوير مي‌كشد.

حتي تم موسيقي متن، نحوه استفاده از آن - تمام‌مدت زير همه تصاوير - كادربندي‌ها، خانه‌هاي پر زرق و برق و مردمي كه دغدغه‌اي جز روابط مرد و زن ندارند عينا از روي آن سريال‌ها كپي شده. در ذهن سازندگان اين مجموعه، پولدارها آدم‌هايي هستند كه از صبح با لباس شب در خانه تردد مي‌كنند و بر سر سفره صبحانه‌شان حتما آب پرتقال مي‌نوشند! طراحي لباس‌ها و دكور نشان از سطح سليقه و درك هنري سازندگان اين مجموعه دارد. اين البته مشتي از خروار است. با خبرهايي كه مي‌رسد بايد منتظر توليد آثاري سخيف‌تر هم باشيم. حالا نوبت اينفلوئنسرهاي اينستاگرامي و آقازاده‌هاي سينمايي است. اگر چه عده‌اي از سينماگران با ژست آزاديخواهي از اينكه هر كسي فيلم بسازد دفاع مي‌كنند، اما واقعيت اين است كه آنها در انجمن‌هاي صنفي خود با استفاده از رانتي كه ارشاد در اختيار آنها گذاشته از بزرگ شدن دايره دست‌اندركاران سينما جلوگيري مي‌كنند تا منافع بين گروهي مشخص و معدود تقسيم شود.

همان‌ها كه به راحتي به يك شاخ اينستاگرامي مجوز مي‌دهند در مقابل بسياري از جوانان با استعداد سنگ‌اندازي مي‌كنند تا آنها را از ميدان به در كنند. در عرصه‌هاي ديگر هم اوضاع بهتر نيست. موسيقي ايراني سال‌هاست كه ديگر شاهد به وجود آمدن اثر بزرگي نبوده و نيست. ديگر كسي مانند كامبيز روشن‌روان ساقي‌نامه نمي‌سازد، آهنگسازان بزرگ ما يا در ميانسالي از دنيا رفته‌اند يا كنج عزلت اختيار كرده‌اند.

عرصه به دست كساني افتاده كه روايتي مردم‌پسند از موسيقي ملاي ايران به دست مي‌دهند. ديگر مرز موسيقي پاپ غربي و موسيقي سنتي ايراني شكسته شده. سخن كوتاه كنم، نمي‌دانم آيندگان درباره ما و حيات فرهنگي اين دوره چه قضاوتي خواهند كرد؟ درباره ما كه به‌‌رغم اين همه هياهو فرهنگ ملي خود را به قيمت جهاني شدن نابود كرديم و البته خم به ابرو هم نياورديم و دست از شعار دادن نكشيديم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اختلاس ها و دزدی ها

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • بدون نام

      جناب کاش در مورد فحشها و حرفهای بسیار ناموسی و رکیک که مثل آب خوردن در فیلمها و سریالهای این روزگار گفته میشه و در محاوره عامیانه مردم بیشتر به شکل جک و مسخره دهان به دهان در حال گفته شدن هست و به نوعی با ابتذال زبان شیرین و پر مفهوم فارسی همراه هستیم هم سخن بگید تا شاید راهی و فکری بکنند بزرگان

    • بدون نام

      اکثر مردم ایران اینطور سریالها رو دوست دارن چون از فرهنگ دور شده اند
      چون پول پرست شده اند
      چون زندگی تجملاتی رو دوست دارن
      چون همه نقابدار شده اند
      چون از خدا دور شده اند

    • بدون نام

      واقعا آثار مزخرف منوچهر هادی ضدفرهنگ و خانواده است .

      پاسخ ها

      • هموطن

        دقیقا یک فرد خودشیفته

      • حامی

        وقتی یه پادوی سینما ، یه نیروی خدماتی که کارش چایی دادن و آژانس گرفتن واسه عوامل بوده، با روابط و زدو بند میشه کارگردان ، چه انتظاری میشه داشت. خانه از پایبست ویران است.

    • آرمان عظیمی

      واقعا متن نوشته شده را که خواندم، دیدیم که چقدر قشنگ عمق فاجعه را نشان داده، کارگردان های نسبت دار مقلد، خوانندگان بچه پولدار صدا ساختگی و...

    • هلن

      ولی من حس میکنم نویسنده این متن از اونایی هست که دوست داره همچی به روش قدیمی و سنتی باشه
      نه به نظرم همه چی باید باشه تا تنوع سلیقه ی مردم رو جوابگو باشه
      البته نظرم راجع به موسیقی مان بود و راجع به فیلم ها حتی نمی‌خوام نظری بدم!واقعا سالهاس که فیلم ایرانی ارزش دیدن هم نداره البته که این بین تک و توکی مواردی بوده...

    • امین

      دقیقا کپی فیلم های ترکیه ای شده

    • پرسپولیسی

      بسیار زیبا و تلخ البته به نظرم واقعیت زندگی درصدی از فوق پولدارها همین باشه این همه هزینه برای چنین سریال بی محتوایی

    • بدون نام

      خیلی چرنده و درس انحراف اخلاقی میده.

    • 1400

      نمیخوای تمومش بکنی خیلی کش دادی. ...

    • بدون نام

      سریال نیست فقط نشان دادن خونه و ماشین و کلا بدون سوژه و غیر قابل تحمل با بازی بد و تصنعی بازیگران فقط تاسف

    • بدون نام

      از جنابهادی بعیده چنین سریالهایی ایشون که در خانواده مذهبی رشد و تکامل پیدا کردن پس از بقیه کارگردانها توقعی نیس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج