جاباما
۱۰۲۳۲۳۱
۱۸ نظر
۵۴۸۴
۱۸ نظر
۵۴۸۴
پ

ماندگارترین کاراکترهای سینمای ایران (۱)

‌می‌توان در فیلم‌های سینمای ایران شخصیت‌هایی یافت که در حافظه نسل‌ها باقی مانده است.

برترین‌ها: ‌‌‌می‌توان در فیلم‌های سینمای ایران شخصیت‌هایی یافت که در حافظه نسل‌ها باقی مانده است. علت این ماندگاری شاید به واسطه‌ی فیلم نامه یا کارگردانی باشد، ولی هرگز نمی‌توان از بازی بازیگران آنها چشم پوشی کرد.

مش حسن - گاو

گاو به کارگردانی داریوش مهرجویی و نویسندگی غلامحسین ساعدی و داریوش مهرجویی در سال ۱۳۴۸ ساخته شد. این فیلم سینمایی اولین تجربه عزت الله انتظامی به عنوان بازیگر در سینما بوده و البته که به خوبی توانسته از عهده این نقش بربیاید و جوایزی را برای بازی در آن از جشنواره‌های داخلی و خارجی کسب کند.

ماندگارترین کاراکترهای سینمای ایران (۱)

عزت الله انتظامی نقش مش حسن را همراه با معصومیت ایفا می کند به گونه‌ای که مخاطب با آن همذات پنداری می‌کند او نه تنها به مش حسن بلکه به گاو مش حسن شخصیت می‌بخشد.

قیصر - قیصر

قیصر، محصول سال ۱۳۴۸، دومین اثر مسعود کیمیایی محسوب می‌شود. قیصر که جزو آثار آغازگر موج نوی سینمای ایران است، در بین عموم و حتی بیشتر منتقدان سر زبان‌ها افتاد و شخصیت قیصر به یک اسطوره در بین فیلم‌های فارسی زبان و حتی در بین عوام بدل گشت.

ماندگارترین کاراکترهای سینمای ایران (۱)

این نقش با بازی پر قدرت و هوشمندانه بهروز وثوقی در سینما ماندگار شده است.

ماندگارترین کاراکترهای سینمای ایران (۱)

علی خوش دست - تنگنا

تنگنا به کارگردانی امیر نادری در سال ۱۳۵۲ ساخته شد. تنگنا در سال ۱۳۵۳ جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را از ششمین جشنواره سینمایی سپاس، و دیپلم‌ بهترین فیلم سال، کارگردانی و بازیگر مرد را از مجمع منتقدان فیلم دریافت کرد. تنگنا ماجرای جوانی آس و پاس به نام علی خوش دست است.

ماندگارترین کاراکترهای سینمای ایران (۱)

سعید راد در نقش یک قهرمان/ضد قهرمان خوش درخشید. حضور او نقش مهمی در موفقیت تنگنا داشت. سعید راد با فیزیک و چهره اش به خوبی از پس نقش یک قهرمان / ضد قهرمان مایوس از دنیا، بر می‌آید.

سید - گوزن‌ها

گوزن‌ها فیلمی به کارگردانی مسعود کیمیایی در سال ۱۳۵۳، در ژانر درام اجتماعی است که به آسیب‌های جامعه آشوب زده ایران در دهه پنجاه می‌نگرد. سید رسول در گذشته فردی با غیرت و ورزشکار بوده، اما در اثر اعتیاد به حقارت و فرومایگی افتاده است.

ماندگارترین کاراکترهای سینمای ایران (۱)

سید در حالیکه در شهرزیبا تئاتری مبتذل را تبلیغ ‌می‌کند دوست دوران نوجوانی اش قدرت را ملاقات ‌می‌کند و در ادامه تحت تاثیر او از رخوت و سستی بیرون آمده و به خودباوری می‌رسد. به راستی راز جاودانگی سید گوزن‌ها در چیست؟ وثوقی در این نقش در اوج شکوفایی است و با پختگی کامل در اجرا و لحن از پس این نقش برمی آید. این نکته را نباید فراموش کرد گوزن‌ها بدون سید گوزن‌ها نمی‌شد.

نیر - نازنین

نازنین فیلمی به کارگردانی علیرضا داوودنژاد و نویسندگی علیرضا داوودنژاد و رضا عطایی محصول سال ۱۳۵۴ است.

ماندگارترین کاراکترهای سینمای ایران (۱)

موضوع فیلم نازنین درباره زن وشوهری است که می‌خواهند فرزند خود را سقط کنند و در مسیرشان از یک مراسم سینه زنی می‌گذرند و در آنجا برخورد‌ها و گفتگو‌هایی پیش می‌آید.. بازی گوگوش در نقش نیر در فیلم یکدست و به اندازه است او به خوبی از پس فراز و فرود نقش بر می‌آید.

نایی جان - باشو غریبه کوچک

فیلم باشو غریبه کوچک در سال ۱۳۶۴ ساخته ، اما ۵ سال توقیف بود و در سال ۱۳۶۹ اکران شد. فیلم باشو غریبه کوچک داستان زندگی باشو پسرک جنگ‌زده جنوبی‌ست که از زادگاهش فرار می‌کند و گذارش به شمال ایران و خانه نایی‌جان می‌افتد.

ماندگارترین کاراکترهای سینمای ایران (۱)

باشو غریبه کوچک که به زعم منتقدین ایرانی یکی از بهترین فیلم‌های سینمای ایران است، یک فیلم ضد جنگ محسوب می‌شود. سوسن تسلیمی در نقش نایی جان اسطوره‌ای بی مانند خلق می‌کند.

عباس آقا سوپرگوشت - اجاره نشین‌ها

اجاره نشین‌ها از ساخته‌های داریوش مهرجویی و محصول ۱۳۶۵ سینمای ایران است. فیلمی جریان ساز و تأثیر گذار که از ابتدای اکرانش جنجال‌های فراوانی به همراه خود داشت.

ماندگارترین کاراکترهای سینمای ایران (۱)

می‌توان اجاره نشین‌ها را دومین فیلم مهم داریوش مهرجویی پس از اولین فیلم مهمش یعنی گاو دانست. عزت الله انتظامی در نقش عباس آقا شخصیت یک آدم سنتی، بی سواد و مقتدر که اداره یک ساختمان را به عهده دارد بازی می‌کند. مگر می‌شود سکانس‌های دعوا او با دیگر مستاجران را از یاد برد.

ماندگارترین کاراکترهای سینمای ایران (۱)

حمید هامون - هامون

هامون فیلمی اجتماعی است که درسال ۱۳۶۸ به کارگردانی داریوش مهرجویی ساخته شد. هامون روایت دغدغه‌های جوانان بعد از انقلاب است و در همین میان هم یک درام عاشقانه را روایت می‌کند. فیلمی که هم دیدگاه جدیدی را در فیلم‌های سینمایی ایران به تصویر کشید و هم نقطه درخشش تازه‌ای برای خسرو شکیبایی بود.

ماندگارترین کاراکترهای سینمای ایران (۱)

برای شکیبایی جوان که پیش از آن خیلی شناخته شده نبود و بیشتر فعالیتش به روی صحنه تئاتر منحصر می‌شد هامون نقطه عطف بزرگی بود که برایش سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم فجر را به ارمغان آورد. بازی شکیبایی در نقش حمید هامون باور نکردنی و فراموش نشدنی است. شکیبایی به خوبی به تمام آشفتگی ها، زخم‌ها و عشق حمید هامون جان می‌بخشد.

نوبر کردانی - روسری آبی

روسری آبی از فیلم‌های مهم رخشان بنی اعتماد درسال ۱۳۷۳ است. روسری آبی در رده پرمخاطب‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران قرار دارد.

ماندگارترین کاراکترهای سینمای ایران (۱)

شخصیت نوبر یک دختر ساده و حاشیه نشین است که به علت داشتن مابه‌ازا‌هایی واقعی که در جامعه دارند اگر به خوبی اجرا نشود،، سخت باورپذیر می‌شود و فاطمه معتمدآریا نه تنها این نقش را به خوبی بازی کرده بلکه بازی او را هر نسلی به یاد می‌آورد.

لیلا - لیلا

لیلا فیلمی محصول سال ۱۳۷۵ به کارگردانی داریوش مهرجویی است. این فیلم روایت دختری به نام لیلااست که طی یک مراسم نذری پزون با رضا آشنا می‌شود؛ آشنایی که به ازدواج می‌انجامد.

ماندگارترین کاراکترهای سینمای ایران (۱)

زندگی عاشقانه لیلا و رضا باخبر ناتوانی لیلا در بارداری دستخوش تغییر می‌شود.. لیلا حاتمی در نقش لیلا ، قهرمانی خلق می‌کند که همواره به یادمادنی و مثال زدنی است.

حاج کاظم - آژانس شیشه‌ای

آژانس شیشه‌ای فیلمی ساخته ابراهیم حاتمی کیا محصول سال ۱۳۷۶ که در زمان اکران با اقبال بسیار خوب منتقدان مخاطبان روبرو شد و در شانزدهمین دوره جشنواره فجر برنده ۸ سیمرغ بلورین شد.

ماندگارترین کاراکترهای سینمای ایران (۱)

پرستویی در آژانس شیشه‌ای تصویری تمام‌قد از شخصیتی ارائه می‌دهد که در سال‌های میانی دهه هفتاد برای بسیاری از مردم ملموس و قابل‌درک است. پرستویی شمایل حاج کاظم و لحن بغض‌آلود و نگاه نافذ آن را به خوبی خلق کرده است.

سیما ریاحی - شوکران

شوکران، هفتمین فیلم بلند سینمایی بهروز افخمی در مقام کارگردان و تهیه کنندگی سیدضیاء هاشمی محصول سال ۱۳۷۷ است. مهندس خاکپور که قرار است معاون وزیر شود، طی حادثه‌ای ساختگی مصدوم و به بیمارستان دی در تهران منتقل می‌شود.

ماندگارترین کاراکترهای سینمای ایران (۱)

هدیه تهرانی در نقش سیما بازی قابل قبول ارائه داده است. سیما نمونه بارزی از یک شخصیت دو وجهی است. چهره سرد و لحن صدا و نحوه راه رفتن تهرانی در فیلم باعث می‌شود این دو وجه شخصیت بخوبی از آب دربیاید.

ماندگارترین کاراکترهای سینمای ایران (۱)

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هیچکدوم قیصر نمیشه

      پاسخ ها

      • فری

        ارع چون دید خودتو میگی

    • بدون نام

      سوسن تسلیمی در باشو و بهروز وثوقی در گوزن ها عالی هستند البته باز هم نقش های بیادماندنی داریم مثل داریوش ارجمند در ناخدا خورشید

    • بدون نام

      مثل اکبر عبدی در فیلم مادر

    • بدون نام

      وثوقی در داش آکل

    • رضا

      صادق کرده - رضا موتوری - داش آکل - نمکی - رضا مارمولک - آق تقی - پدرسالار - علی سنتوری

    • بدون نام

      پس بهروز سوته دلان چی شد؟

      پاسخ ها

      • دل آرا

        عزت‌الله
        انتظامی تو اجاره نشین ها عالی بود

    • من

      استاد در شبهای روشن- اکبر عبدی در مادر- هنگامه قاضیانی در به همین سادگی- سوسن تسلیمی در مرگ یزدگرد - مژده شمسایی در سگ کشی- گلاب ادینه در مهمان مامان- علی نصیریان در کمیته مجازات- حسین گیل و مهدی فخیم زاده در مسافران مهتاب- داریوش ارجمند ناخدا خورشید- علیرضا شجاع نوری در روز واقعه ؛ اینها از نظر من شخصیت ها و شخصیت پردازی های متفاوتی داشتند ( البته به اضافه ی لیست بالا)

    • بدون نام

      سینمای ایران بعد از اجاره نشین ها علنا وارد فاز موت شد

      پاسخ ها

      • ارش

        پس جای ناخدا خور شید کجاست

      • ارش

        خدایا این تازه بدرون رسیده های نادان را هدایت کن ازطرف دوستدارا فردین عزیز وملک مطیعی لوطی

    • بدون نام

      فیلم ماندگار گاو در دوره ای ساخته شد که فیلم ها سطح پایین و مضمون جنسی داشتن

    • بدون نام

      خ

    • ارش

      پس بزرگ جوانمرد سینمای ایران راچرا ننوشتی فردین عزیز وبزرگ سینما

    • نکته

      نجم الدین در سمت خدا

    • فیلم باز

      یادتون رفت از (رضا تفنگچی ) زنده یاد استاد جمشید مشایخی و (ابولفتح ) آقای علی نصیریان و (شعبان استخوانی ) زنده یاد استاد محمد علی کشاورز در سریال ناب هزار دستان یادی کنید . البته بانو زلیخا ( خانم کتایون ریاحی ) هم در سریال یوسف نبی بسیار به یاد ماندنی شدند . شخصیتهای بسیاری را میتوان در ذیل این گروه نام برد . حتی شخصیت قباد ( شهاب حسینی ) و خانم پریناز ایزد یار در سریال بیاد ماندنی شهرزاد .

    • محبوبه

      در آثار اخیر به نظرم سریال بانوی عمارت هم توانست چند شخصیت قابل تفکر و به یادماندنی خلق کند ، شازده ارسلان ، میرزا رضا کرمانی و افسرالملوک

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج