۱۰۲۶۴۰۰
۱۶۰ نظر
۹۱۴۶
۱۶۰ نظر
۹۱۴۶
پ

جدایی بحرین از ایران، چه شد و چگونه و چرا؟

این روزها، یک مناسبت تلخ در تقویم‌های تاریخ وجود دارد که برای هر ایرانی، به‌شدت دردناک است؛ جدایی بحرین از سرزمین مادری.

روزنامه همشهری - عیسی محمدی: این روزها، یک مناسبت تلخ در تقویم‌های تاریخ وجود دارد که برای هر ایرانی، به‌شدت دردناک است؛ جدایی بحرین از سرزمین مادری. شاید برای کسانی که نمی‌دانند و دنبال قضیه را نگرفته‌اند، درگیری‌های ارضی امروز ایران و امارات‌متحده‌عربی و حتی در گذشته با عراق و...، چندان چیز مهمی نباشد.

اما برای کسانی که می‌دانند نقاطی چون بحرین و اروند و... از سده‌های گذشته متعلق به ایران و تحت حاکمیت ایران بوده است، مطرح‌شدن این ادعاهای ارضی به‌شدت دردناک‌تر خواهد بود. ماجرای جدایی بحرین نیز چنین بوده و هست. جایی که از گذشته تحت حاکمیت ایران بود، با رذالت انگلیسی‌ها و خیانت حاکمان محلی و... برای همیشه از ایران جدا شد. اما ماجرای این جدایی، به‌عنوان یکی از غیرقابل‌دفاع‌ترین اقدامات محمدرضا پهلوی چه بود؟

دو روایت از یک جدایی

در مورد جدایی بحرین از ایران ۲‌روایت وجود دارد که غالباً در فضاهای مختلف مطرح می‌شود. روایت اول، خیانت پهلوی دوم به حاکمیت ارضی و ملی ایران است. در این روایت، بحرین از گذشته‌های دور تحت حاکمیت ایران بوده و پهلوی دوم بدون در نظر گرفتن این تاریخ، مذاکراتی با انگلیس داشته و تصمیم به جدایی استان چهاردهم از کشور گرفته. اما روایتی دیگر هم وجود دارد. در این روایت، گفته می‌شود که بحرین از زمان ناصرالدین شاه دیگر متعلق به ایران نبوده و اساساً جدایی آن ربطی به پهلوی دوم نداشته و دهه‌ها قبل از این حکومت عملیاتی شده بود. این روایت دوم را غالباً طرفداران سلطنت مطرح می‌کنند.

کار، کار خود انگلیسی‌ها بود

از قدیم‌الایام و زمانی که ایرانیان باستان جزو قدرت‌های برتر جهانی بودند، شبه‌جزیره عرب چندان مورد توجه قدرت‌های جهانی نبود. البته حاشیه جنوبی خلیج‌فارس و سرزمین‌های یمن و غرب عربستان، قصه‌ای دیگر داشتند و به واسطه کمی آبادانی بهتر، مورد‌توجه بودند. به همین واسطه بود که حاشیه جنوبی خلیج‌فارس از دوردست تاریخ در اختیار ایران بوده.

اما این حاکمیت در اواسط سده نوزدهم میلادی توسط انگلیسی‌ها نقض شد. بریتانیا که آن روزها جزو حکومت‌های استعماری دنیا محسوب می‌شد، هر جایی که می‌توانست و زورش می‌رسید دست‌اندازی می‌کرد. تا اینکه گذر انگلیسی‌ها به خلیج‌فارس هم افتاد؛ چرا که می‌خواستند هم از منافع این منطقه سود ببرند، هم جریان تجارت و ارتباط با هندوستان را از حیث امنیتی تأمین کنند. در نهایت اینکه اردیبهشت‌ماه ۱۳۴۹ شورای امنیت سازمان ملل، قطعنامه ۲۷۸ را صادر کرد که در آن جدایی بحرین از ایران تأیید شد.

تحت فرمان ایالت فارس

بحرین در اصل، به مفهوم دو بحر یا دو دریاست؛ نام منطقه‌ای در شمال شرقی جزیره‌العرب؛ جزیره‌ای که از شمال خودش، می‌تواند خلیج‌فارس را به دو قسمت فرضی تقسیم کند. نام باستانی آن «اوال» بوده است؛ ترکیبی از «او» به‌معنای آب و «آل» که یک پسوند تشابه فارسی است به مفهوم جایی که آب دارد. بحرین یک سرزمین مجمع‌الجزایری است. این مجمع‌الجزایر از دوران کهن ایرانی و تحت سیطره ایالت فارس بوده‌اند. حاکمان آن نیز توسط ایرانیان تعیین شده و به آن‌جا می‌رفتند. طبق اسناد تاریخی، تا یک سده قبل از میلاد مسیح، این سرزمین‌ها ایرانی بوده‌اند. شرق‌شناسان می‌گویند که بحرین و سواحل خلیج‌فارس قبل از اسلام تحت سیطره ایرانیان بوده‌اند و قلعه‌های مختلف و پادگان‌هایی در نقاط مختلف آنها ساخته شده بود. یکی از فرمانروایان ایرانی که بر این خطه حکم می‌راند، «اسپیدویه» نام داشت که تا مدت‌ها به همین دلیل، بحرینی‌ها را اسپیدگان هم می‌گفتند.

جدایی بحرین از ایران، چه شد و چگونه و چرا؟

هجوم پرتغالی‌ها

در زمان ظهور اسلام در جهان عرب و گسترش آن به پیرامون، فردی به نام منذر بن ساوی بر بحرین حکم می‌راند که آدم ساسانیان بود. بعدتر هم که آدم دولت‌های اسلامی و خلفا شد. تا مدت‌ها البته خبری از حکومت‌های مستقل نبود و عملاً با امپراتوری مسلمانان روبه‌رو بودیم. تا اینکه با تضعیف قدرت خلفا و سر بر آوردن سلسله‌هایی چون آل‌‌بویه، باز هم عمان، بحرین و... به ایران رسیدند. بعد از آنها هم که نوبت به سلجوقیان، اتابکان و ملوک هرمز رسید. در سال 698شمسی بود که قطب‌الدین کیش، پادشاه هرمز بحرین را کامل تصرف کرده و از آن به بعد، همه جزیره‌های خلیج‌فارس در اختیار ایرانیان بود. تا اینکه نوبت به حضور پرتغالی‌ها در این نقطه رسید. آنها از ضعف حکومت‌های مرکزی در ایران استفاده کرده و استحکاماتی را در جزایر و نقاط مختلف خلیج‌فارس بنا کردند.

پرچمی که همیشه بالا بود

صفویان خیلی دوست داشتند که پرتغالی‌ها را بیرون کنند، البته تا مدت‌ها قادر به این کار نبودند؛ چرا که نیروی دریایی مجهز و تجهیزات مدرن آن روز را در اختیار نداشتند. تا اینکه چنین اتفاقی در زمان سلطنت شاه‌عباس افتاد و او توانست پرتغالی‌ها را شکست بدهد و از سرزمین‌های ایران بیرون براند. بحرین و سرزمین‌های دور و برش تا پایان صفویه در اختیار ایرانی‌ها بود؛ با این تفاوت که حکومت محلی را به شیوخ عرب سپرده بودند.

اما در زمان سلطان‌حسین صفوی، که ماجرای ضعف حکومت مرکزی و شورش افغان‌ها و... پیش‌آمد، سلطان عمان از فرصت استفاده کرده و بحرین و مسقط را در اختیار گرفت. این جدایی چندان طول نکشید؛ نادر از راه رسید و عمان و بحرین به‌دست ایران افتاد. با مرگ نادر، دوباره از ضعف حکومت مرکزی سوءاستفاده شده و این مناطق ابتدا تحت اختیار اعراب عتوبی و سپس اعراب مسقط درآمد. حضور اعراب محلی در این منطقه تا اواسط قرن هجدهم میلادی ادامه داشت تا اینکه باز هم اختیار به‌دست ایران افتاد. دولت بحرین کماکان تحت نظر ایران بود، تا اینکه سروکله انگلیسی‌ها پیدا شد. آنها به‌شدت سعی می‌کردند از بحرین ایرانی‌زدایی کنند.

تیر خلاص یک پادشاه

در بهمن 1346، محمدرضا پهلوی و مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا ملاقاتی داشتند. بعدها گفته شد که شاه ایران در این ملاقات، اظهار کرده که نسبت به حاکمیت ایران بر بحرین علاقه‌ای ندارد، اما چون این نقطه سال‌هاست که در اختیار ایران قرار‌داشته، نمی‌تواند یک‌دفعه بازی را خراب کند. سال بعدش هم در مصاحبه‌ای مطبوعاتی با مجله بیتلز، گفت: «...موقع آن رسیده که انگلیسی‌ها از این نواحی بیرون بروند. بایستی اعتراف کنم که ما از دست انگلیسی‌ها نخواستیم یا به آنها نگفتیم که خلیج‌فارس را تخلیه کنند، آنها داوطلبانه عازم شده‌اند.

جدایی بحرین از ایران، چه شد و چگونه و چرا؟

سخن ما این است حال که آنها می‌خواهند بروند، تخلیه نواحی خلیج‌فارس بایستی واقعی و اساسی باشد. من می‌خواهم یک‌بار دیگر بیانی را که شخصاً در این زمینه گفته‌ام تکرار کنم و بگویم که اگر انگلیسی‌ها از در جلو خارج می‌شوند، نبایستی از در عقب وارد گردند و نیز نمی‌توانیم بپذیریم، جزیره‌ای که توسط انگلیسی‌ها از کشور ما جدا شده توسط ایشان، ولی به‌حساب ما به کسانی دیگر داده شود. این اصلی است که ایران نمی‌تواند از آن صرف‌نظر کند. من می‌خواهم بگویم که اگر مردم بحرین مایل نباشند به کشور ما ملحق شوند، هرگز به زور متوسل نخواهیم شد، زیرا این خلاف اصول سیاست دولت ماست که برای گرفتن این سرزمین خود، به زور متوسل شویم. ثانیاً گرفتن و حفظ‌ کردن سرزمینی که مردم آن با شما ضدیت داشته باشند چه فایده‌ای خواهد داشت؟ ... .»

نظرسنجی به جای همه‌پرسی

اردشیر زاهدی، وزیر وقت امور‌خارجه بخشی از کارشناسان را نزد شاه برد تا با او صحبت کنند. محمدرضا هم در این جلسه گفت که انگلیس در حال تخلیه خلیج‌فارس است و قطعاً بحرین را به حکام عرب خواهد داد و ما نمی‌توانیم کاری بکنیم. در نهایت اینکه ایران و انگلیس پذیرفتند که فردی از سوی دبیر کل سازمان ملل متحد مأمور به این کار و نظر مردم بحرین را جویا شود؛ درحالی‌که عرف آن است که این جدایی‌ها از طریق همه‌پرسی تعیین تکلیف شوند.

نظرخواهی جزو بدعت‌هایی بود که سابقه نداشت برای تعیین تکلیف جدایی یک منطقه مورد‌استفاده قرار‌بگیرد. نظرسنجی او۳ سؤال پیش‌روی مخاطبان قرار‌می‌داد: پیوستن به ایران، تحت‌الحمایه بریتانیا بودن یا استقلال. شهروندان باید به یکی از این سؤال‌ها جواب مثبت می‌دادند.

جدایی بحرین از ایران، چه شد و چگونه و چرا؟

نماینده دبیرکل2 هفته‌ای به بحرین سفر کرده و با مردم و گروه‌های مختلف گفت‌وگو کرد. در نهایت اینکه گزارش خودش را دال بر اینکه مردم بحرین علاقه‌مند به جدایی هستند، تقدیم دبیرکل کرد! شورای امنیت هم قطعنامه‌ای صادر کرده و تصمیم مردم بحرین را به رسمیت شناخته و این امر را به ایران و انگلیس ابلاغ کرد. چنین بود که دسیسه‌های آل‌خلیفه و انگلیس به بار نشست و در بیست‌و‌سوم مرداد‌ماه 1350، بحرین اعلام استقلال کرد و شگفت اینکه ایران، نخستین کشوری بود که این امر را تبریک گفت.

طنز تلخ تاریخ

نکته جالب اینکه تا چند سال قبل از این جدایی، ایران به‌شدت دنبال حق حاکمیت خود بر بحرین بود. حتی بارها نیز تلاش‌های نافرجامی را به این منظور صورت داده بود. کار حتی به سازمان‌های بین‌المللی هم کشیده شده بود، اما باز هم بی‌فایده بود. انگلستان هم به کارهای خودش ادامه می‌داد و حکومت آل‌خلیفه هم ترکیب جمعیتی منطقه را به هم می‌زد تا از علاقه مردم به ایران بکاهد.

اما در نهایت جدایی اتفاق افتاد. در داخل ایران و بحرین هم اعتراضاتی صورت گرفت. اعضای حزب پان‌ایرانیست با هدایت پزشک‌پور هم در مجلس اعتراض کردند و قصد داشتند دولت را استیضاح کنند. اما این کارها به سرانجام نرسید. انگلیس هم بهای خوش‌خدمتی محمدرضا پهلوی را با تخلیه تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی پرداخت کرد.

نیروهای ایرانی هم وارد این جزایر شدند تا مثلاً نشان بدهند چقدر حاکمیت ارضی و ملی برایشان مهم است؛ درحالی‌که هم بحرین و هم این سه جزیره متعلق به ایران بوده و توسط انگلیسی‌ها اشغال شده بود. به واقع به‌حساب خودمان، به‌خودمان پاداش دادند تا متوجه درد جدایی نشویم؛ جدایی سرزمین‌هایی که انگلیس به واسطه فروپاشی عثمانی، توانسته بود پا به آنها بگذارد و آنها را از ایران جدا کند.

خیانت یا سیاست؟

کتابی نگاشته شده است با عنوان «تمامیت ارضی ایران در دوران پهلوی.» جلد سوم آن به موضوع بحرین پرداخته است. محمدعلی بهمنی قاجاری، نویسنده کتاب در مقدمه چنین نوشته: «تلقی افکار عمومی ایران از ماجرای استقلال بحرین که با تمام مواضع و رویکردهای دولت ایران تا پیش از مصاحبه محمدرضاشاه در دهلی نیز منطبق است، تجزیه جزیره بحرین از ایران است.

بر این اساس بحرین جزیره‌ای ایرانی و استان چهاردهم ایران بوده که با دخالت انگلیسی‌ها و همراهی و پذیرش نظام پهلوی از ایران تجزیه شده است. در مقابل این تلقی افکار عمومی، طرفداران نظام پهلوی تلاش می‌کنند تا قرائتی دیگر از ماجرا ارائه دهند. در این دیدگاه، بحرین سرزمینی است که حداقل از دوره ناصرالدین شاه از ایران جدا شده و ایران ده‌ها سال بود که عملاً حاکمیتی بر آن نداشت و محمدرضاشاه با صرف‌نظر کردن از ادعای حاکمیت ایران بر بحرین، در عمل راه را برای آزادسازی جزایر سه‌گانه و اقتدار ایران در خلیج‌فارس فراهم کرد.»

از زمان کورش بزرگ

نخستین سندی که در آن از این جزیره یادشده، نوشته‌ای از شرح کارهای سارگون بزرگ آشوری در حدود 2872قبل از میلاد است. نام باستانی جزیره بحرین اوال است؛ یعنی جایگاهی که آب دارد... بحرین از پیش از اسلام تا سده ششم هجری قمری به همه سرزمین‌های کرانه جنوبی خلیج‌فارس یعنی از بصره تا عمان اطلاق می‌شد.

اما از سده هفتم هجری قمری پیش‌درآمدهای کرانه‌های جنوبی خلیج‌فارس و جزایر بحرین به یکدیگر درآمیخته و از روزگار فرمانروایی صفویه به بعد نام بحرین به جزایر اوال اطلاق و بخش کرانه‌ای نیز الحساء نامیده شد. تمامی تاریخ‌های فارسی و غیرفارسی اعم از اسناد رسمی و دولتی و کتاب‌های جهانگردان خارجی حکایت از آن دارد که بحرین از زمان‌های بسیار دور بخشی از سرزمین ایران بوده است.

هخامنشیان با کمک دریانوردان فنیقی نیروی دریایی قوی‌ای ساختند و کورش بزرگ توانست در 538قبل از میلاد حاکمیت ایران را بر سرتاسر آب‌های خلیج‌فارس و دریای عمان استوار کند (جدایی بحرین از ایران؛ نفع ایران یا انگلیس/ گلناز کرنوکر)

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سبحان ایرانی

      متاسفانه خیانت پهلوی ها به ایران و ایرانی باعث شد قطعه ای از وطن عزیزمان به دست آل خلیفه و اعراب بیافتد و از ایران جدا شود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زمان قاجار جدا شد.مصدق هم نقش داشت.اعراب مدعی خیانت انگلیس به واگذاری جزایر 3 گانه به ایران تا امروز هستند که شاه گرفت.

      • بدون نام

        باید بحرین و پس بگیریم زورمان زیاده

      • بدون نام

        دوست داشتی مثل سیستان بلوچستان بدبخت بشوند

      • بدون نام

        واگذاری بحرین زمان قاجار بود بفهم

      • بدون نام

        شاه ملعون

      • بدون نام

        اگه پهلوی تا الان بود فقط استان تهران مانده بود

      • روزگار تنهایی

        زمان قاجار تحریف تاریخه

      • روزگار تنهایی

        توزمان قاجار اتفاق افتاد غیر ازاین تحریف تاریخه

      • بدون نام

        متاسفانه برخی این خیانت های پهلوی رو فراموش کردن
        از کله پا کردن مصدق تا دادن جزایر به اعراب...

      • ملاصدرا

        سبحان غیر ایرانی؟
        پهلوی ها خیانت نکردند. این انگلیسی های مزدور بودند که زورگویی میکردند و به زور متوسل کردند.

      • ایرانی ضد دروغ

        پس بیاییم به این پرسش هم جواب بدیم که چرا سرزمینهای تاجیکستان و ترکمنستان و آذربایجان و ... غیره که طبق پایان قرارداد ترکمن چای و گلستان که چند سال قبل بسر رسیده بود رو اعاده نکردیم و پس نگرفتیم... چرا از خاکی که ده ها برابر بحرین هستش صرف نظر کردیم ؟؟؟؟!!! مسئولان چه جوابی دارن در این باره ؟؟؟؟

      • چهارمحال سرزمین آب وآفتاب

        چرا بعضی دوست دارن شلوغ کاری میکنن قاجار کجا بود فیلمش هست که شاه میگه شوهرش دادیم

      • آزادیخواه

        این همه از خاک ایران در دوران حکومت قاجار جداشد و مساحت ایران تقریبا نصف شد از شمال و شرق و غرب که اگر بودن ایران ابرقدرتی میشد و هنوز که هنوز میگویید بحرین چه شد که جدا شد

      • am

        تو که راست میگی زمان قاجار جدا شد ولی زمان محمدرضا شاه استان چهاردهم ایران بود اون سه تا جزیره هم از اول جزو ایران بوده و هست

      • am

        اگه زمان قاجار جدا شد چرا زمان محمدرضا شاه باید مجلس رای به جدا شدنش بده؟ چرا باید هنوز جزو ایران باشه تا اون زمان؟ چرا رضا شاه با جدا شدنش مخالفت میکرد؟

      • بدون نام

        جالبه در مورد ازربایجان صداتون در نمیاد

    • بدون نام

      خوش بحالشون ک جدا شدن.

      پاسخ ها

      • ایرانی فقیر

        واقعا

      • بدون نام

        بدبخت شدند چون مردم اصلی شیعه و ایرانی هستند و عرب زبان ولی حاکم سنی سعودی است و خودش رو مالک کل بحرین میدونه نه فقط حاکم

      • بدون نام

        از شفاعت و ورود به بهشت محروم شدن

      • وطن

        ساعت ۱۵/۱۹کاش ماقسمت بحرین زندگی میکردیم.الان اگر جدانشده بودن بدبخت بودن.الان فکر کردی نفروختن.گندش بعد از فروپاشی این دولت مشخص میشه.افعانستان وپاکستانم مال ایران بود ولی خدارو شکر پدرشون بیامرزه این دوتاجداشدن..جدیداچی شده میخان دید ماهارو به پهلوی عوض کنن.بخاطر خلیج وکیش بگن اون موقع هم فروخته شده پس الان مشکلی نیست

      • am

        قرار داد ترکمن چای که سالها قبل از انقلاب بسته شد و ایران اون سرزمین هارو از دست داد آب رفته به جوی دیگه بر نمیگرده

      • am

        برو عمو ۸ سال هزاران کشته دادیم تا وجبی از خاکمون جدا نشه بعد تو اومدی میگی خلیج فارس و خزر جدا شده ؟ تو که راست میگی پس ما توی هوا اینهمه مانور برگزار میکنیم هان

    • مرتصی

      نقش برخی از مذهبیون .ازجمله شیخ عزیز که در ایران الان زندگی یا بهتر بگیم تبعید سپری میکنه کاش برسی بهتری میکردی .و شفاف سازی میکردی این عزیزان چه نقشی در استقلال خواهی مردم و جدای از ایران داشتن

    • بدون نام

      از جدایی حجم زیادی از خزر هم بگید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هم خزر و هم خلیج فارس

      • بدون نام

        اینها رو بعدا تاریخ میگه که اونوقت ملت میفهمن چه ملاهی سرشون رفته

      • بدون نام

        شما به ما بگو، که حقوق بین الملل خوندی؟!!!
        یه مشت دروغگوی پوپولیست، می خوان به امثال تو بفهمونن که ما خزر رو دادیم غافل از اینکه ایران جزء كشورهاي حاشيه خزره كه كمترين مرز خاكي با دريا داره، و الان عملا استفاده قزاقستان تركمنستان، روسيه و حتي آذربايجان از دريا به واسطه مرز خاكي ، بيشتر از ماست است. .

      • ایرانی ضد دروغ

        ترکمنستان و تاجیکستان و و اذربایجانو چرا بخشیدیم در این دوره ؟؟؟؟

      • ایرانی ضد دروغ

        خائن که یکی دوتا نیست ... این همه خاک که روسیه از ما گرفته رو چرا پس نمی‌گیریم و با کدوم مجوز بخشیدیم ؟؟؟. مثه تاجیکستان ، آذربایجان ، ترکمنستان و ....

      • بدون نام

        اون فردی که گفته مرز دریای خزر ما کمتر از همسایگان ماست ؛ برو تاریخ رو بخون ایران و شوروی توافق کردن بر سر نیمه کردن کل دریای خزر از طرفی بعد از فروپاشی شوروی هم اسنادش هست ایران مالک نیمی از مسیر هست و کشورهای همسایه همگی یا باید از روسیه سهمشون رو بگیرن یا فقط در حد ساحل مرزی دسترسی داشته باشن و نباید وارد خط ایران بشن چیزی که عملا با زور روسیه بر عکس شده .... یکم تحقیق کنی بد نیست

      • بدون نام

        چطور اینجا میشه پوپولیستی چون مرز کمتری تو خزر داریم پس سهم کمتر داشته باشیم! بحرین هم طبق نقشه از ایران خیلی دوره به کشورهای عربی نزدیک تره مردمش هم همه عرب هستن پس با این حساب جدا بشن مشکلی نیس

    • mahsa

      بودن یا نبودنش چه فرقی به حال ما مردم میکرد وقتی که پول نفتش یا میرفت تو جیب آقازاده یا خرج سوریه و عراق میشد؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هزار آفرین

      • بدون نام

        توهم آقازاده

      • سیمین خانم

        اره واقعا

      • وطن

        اخه اگر بود یارانه کمتری بهممون میرسید حساب کن این همه بدبختی بحرینم بود گشنگی بیشتری باید میکشیدیم.الان اینهمه خاک چیش به من وشمامیرسه.

    • شب نشین

      کوروش بخواب ک سرزمینت شده کشتزار سیب زمینی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کورش صغیر

    • بدون نام

      خیانت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیانت چون بدبخت نشدند

    • کاظمی

      مسلط بودن بز سرزمینی که ایرانی زذایی شده باشد همواره هزینه بر و چنگ افروزانه است تمام دنیا با این معضل گرفتارند و نهایتا هم منجر به جدایی از سرزمین مادری میشود اما با صرف هزینه های کلان مادی و انسانی

    • عباسی

      جدا شدن یک بخش از سرزمین مادری واقعا دردناک هست حالا هرکسی هر استدلالی می خواهد بیاورد، در واقع خیانت خود را نشان میدهد و بر خائن بودن خود اسرار می ورزد، ولی حداقل برای بحرینی ها بد نشد، اگر جزء ایران بودند حالا آنها هم در فقر مطلق بسر می بردند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ببخشيد وضع بحرين از لحاظ اقتصادي رو يك بار ديگه مطالعه كنيد...

    • وطن دوست.

      خداوند خیانتکار به ملت و مردم و کشور را لعنت کند. شاهه مملکتی که عرضه نگهداری ممالک خود را نداشته باشد به درد ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شاه3 جزیره که دست انگلیس بود گرفت که هنوز هم اعراب مدعی خیانت انگلیس و خواستار باز پسگیری این 3 جزیره هستند.بحرین در زمان ناصرالدین شاه و حماقت مصدق جدا شد.

      • کرمب

        راستی چرا ایران بعد ازاتمام قرارداد ترکمنچای نصبت به بازگرداندن سدزمین های ازدست رفته هیچ اقدامی نکرد

      • بدون نام

        دمت گرم
        تاريخ تنها اين را به ما مي آموزد كه هيچ كس از او نياموخت...

    • امیر جون

      حالا کم غصه داشتیم غصه بحرینم بخوریم شانس اوردن جز ایران نیستن

    • بدون نام

      این پاراگراف آخر خیلی مسخره هست اگه بخواهیم به زمان کوروش و هخامنشیان استناد کنیم باید الان ادعای عراق و افغانستان و پاکستان و قطر و ترکیه و ... هم داشته باشیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عهدنامه پارس و گلد اسمیت جدایی افغانستان و بلوچستان و سیستان خارجی و ...
        عهدنامه ترکمنچای از دس رفتن ماوراینهر و ترکمنستان و ...
        عهدنامه گلستان و ... هم بماند.
        اینا همه دوره قاجار از دست رفتند.

    • ق

      دوباره باید ادعا کرد وگرفت وحتی کل جزیره العرب را

    • بدون نام

      فرض کنیم شاه مخلوع با انگلیسی ها توافق نمی کرد در اینصورت یا باید باهاشون درگیر می شد و یا موضوع تا حالا حل نشده می موند اونوقت ما الان ادعای مالکیت بحرین و سه جزیره دیگه رو داشتیم مثه الان که امارات ادعاشو داره نه خودشو ، راه دیگه هم این بود که درگیری نظامی ایجاد می کردیم و به فرض گرفتن جزایر با کل کشور های عرب منطقه مشکل داشتیم و درگیر بودیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ااا شاه که عبررررر غدرط بود و اصلا ملکه میرفت ملاقاتش چی شد اینجا نتونست

    • بدون نام

      تاریخ دان شدی
      حداقل راستش بگو

    • بدون نام

      کل ثروت دنیا هم تو ایران باشد جز بد بختی اش ،عایدی دیگری برای ملت ندارد.مگر تاالان چیزی به مردم رسیده.

    • بدون نام

      معلوم نیست به خاطر چقدر پول فروخت.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شاه در تبعید پول ویزیت نداشت بی سواد. خاطرات پزشکش را بخوان

      • بدون نام

        بخاطر سه هزار ملیارد دلار ویه دکل نفتی و هزاران هزار دلار و یورو دیگر

    • Amir sheikhi

      جالبه ما گذشته واسه مون درس عبرت نشده دوباره داریم همان اشتباهات را تکرار میکنیم اینبار کُل ایران رو میخوان به چین واگذار کنن.....

    • بدون نام

      الانم اگر بحرین جزیی از ایران بود یک جزیره محروم با مردم پا پتی و فقیر مثل جزایر دیگر مان داشت....
      وقتی مردم انتخاب استقلال کردند باید به نظرشان احترام گذاشت....
      اگر ناراحتید بروید دهها جزایر دیگری که در اختیار دارید را بسازید....
      بحرین دیر یا زود از ایران جدا میشد چون مردمش استقلال میخواستند....

      پاسخ ها

      • ناشناس

        اطاعت رئیس، منتظر پیام شما بودند دستور دادید انجام می شود

      • مرتضی

        بحرین را هم میگیرم نه با جنگ بلکه با فرهنگ

    • باغبانی

      باید با جرثقیل هم که شده بکشیم بطرف ایران و۳۳استانش‌بکنیم

      پاسخ ها

      • رضا د.م

        عجب ایئولوژی

    • عجب

      تمامیت ارضی = خزر رو بدیم به روسیه و دریای جنوب رو هم بفروشیم به چین
      اون وسط کشور رو هم که اوقاف داره میخوره(نمونه اش دماوند)

      پاسخ ها

      • ناشناس

        وقتی سطح سواد ت مال نهضت سواد آموزی توقعی نیست ولی کمتر حرف بزن بیشتر بوخون پسر نازی هستی

      • بدون نام

        باسواد تو بیشتر بوووووخون!!!خخخخخخخ

    • بدون نام

      به هر حال من ناراحت نیستم چون الان وضع زندگی مردمش خیلی بهتر از ماست

    • بدون نام

      شما که او ایران دادین رفت

    • صیادی

      تمام این حرفها درست اما چرا بعد از اتمام قرارداد ترکمنچای ایران به بازگشت سرزمین های از دست رفته اش (طبق قرارداد) اقدامی نکرد و ظریف اعلام کرد ما قصد بازگرداندن این سرزمین ها را نداریم؟؟؟؟؟ این نیز خود خیانت است یا سیاست؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • ایرانی ضد دروغ

        آخه مال باباش بوده بخشیده

    • منصور چام

      حیف شد ملت ایران دو تکه شد

    • قالی سق

      الان بچسب که افغانیا دارن ایران وکم کم میگیرن مثل فلسطین اشغال شدع ملیون ملیون غیرمجاز پرشدن وصدهامیلیارددلار هزینه شون میش توگذشته گیرکردین یامیخواهیدحال واینده به نفعتون نیست

    • ۸

      مطالبتون اشتباه واز روی غرض ورزی کامل.درضمن یکطرفه رفتید پیش قاضی.

    • بدون نام

      فروش دریای خزر چه؟
      خلیج فارس چه؟
      خاک های فروخته شده چه؟
      مردمان بیچاره وبیکار وفقیر وهمه روانی چه؟ ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درباره تو هم تقصیرکار خانوادت بودند که برات نقشه نخریدند تا جغرافیای دریای خزر رو ببینی و در عوضش برای تویی که الفبای دانش رو نداری گوشی و ماهواره تهیه کردند تا به سادگی مغزت شستشوی داده بشه

    • بدون نام

      به امید بازگشت تمام سرزمینهای جدا شده از امپراتوری ایران از "اوال" تا قفقاز و ماوراالنهر

    • بدون نام

      خوش باحال هر کشوری که جدا شده مثل بحرین.اذربایجان.ارمنستان.گرجستان. خداگونه بقیه اقوام هم جدا بشن تا بتونن مثل اون کشورها بهتر زندگی کنن. در واقع تجزیه ایران به نفع مردم و اقوام دیگه هست

    • بدون نام

      ازجدایی خزر ازجدایی خلیج فارس که جولانگاه کشتیهای ماهیگیری شده هم بگین،،،از ۸۰درصددریای خزر به۸درصدرسیدن هم بگین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        80 درصد! خط ساحلی ایران یک چهارم تا یک پنجم شوروی سابق بوده این میگه 80 درصد!

    • بدون نام

      شانس آوردن جدا شدن وگرنه الان باید با تانکر آب می خوردن و شهرشون رو فاضلاب بزداشته بود

    • بدون نام

      البته خیلی از مطالب فیلتر شده.قابل توجه اونایی که ادعا می کنند بحرین دزر زمان پهلوی از ایران جدا شده.

    • بدون نام

      از مسئولان ایران می خواهیم که حق ایران را از روسها بگیرندو شهرهای جدا شده ایروان،نخجوان، استارا،باکو .و........ را پس بگیرند چگونه درگذشته متعلق به ایران بودند.

    • نعیمی

      چرا گفته نشد که جزایر 3 گانه تا انزمان دست انگلیس بود و شاه توانست به ایران الحاق کند،طوری که تا امروز امارات مدعی خیانت انگلیس و خواستار بازپسگیری این جزایر است.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دستش درد نکنه، مثل این میمونه اصفهان رو بدی شیراز رو بگیری

      • بدون نام

        جزایر سه گانه رو گرفته بحرین رو داده خخخخخ بابا جمع کنین

    • بدون نام

      خداوند رحمت کورش بزرگ را اگر امروز می بود دنیا را مسخر میکرد متنها بهرین را

      پاسخ ها

      • ناشناس

        هرجا کم میآوریم اونو از قبر می کشیم بیرون، بابا کوروش کیلو چنده

      • مولایی.

        حالا این یکی بود.اونهاییکه دوست بی دبن ومتحد کمونیستمون گرفت چکارش بکنیم .

      • بدون نام

        کورش کجاییه کلا اصلا وجود داره این مردک

      • بدون نام

        اگر بود دنیا را میخره نمی کرد بر دنیا می تاخت و از بحرین تا آذربایجان و....را به خاک ایران با می گردادند

    • مولایی.

      نه فقط بحرین که یک کوچولو بودازدست رفت.شوروی ملعون که شمال مملکت راتارومارکردچی بگیم.حالا هم این کمونیستها ی ازخدا بی خبر شده اند متحد اصلی ما.همه چیز فراموش شده.!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نابغه، شوروی سال 1922 تشکیل شد و قرارداد ترکمنچای برای سال 1828 است و گلستان برای 1813! تقصیری ندارید از منوتوبین ها و کپی پیستر های تلگرامی انتظار زیادی نمیره

    • بدون نام

      بحرین هنون کشوریه که وند وقت پیش توی بازی ملی بازیکناش به سرود ملی ما قه قه میخندیدن اینا اصلا هیچ عرقی به ایران ندارن سالیان دراز مستعمره انگلیس و عربستان همین الانم اینجوریه واقع بین باشید

    • بدون نام

      خوش به حا ل مردم بحرین در نازو نعمت زندگی میکنند اگر جدا نمیشدن حالا باید مثل ما در فلاکت زندگی میکردن ...

    • امیر

      چرا نظرات طبق سلیقه سانسور میکنید واقعا متاسفم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان که اینجا پر هست از نظرات منفی !تو توهم سانسور داری

    • f22ایرانی

      بحرین لکه ننگی بر ایران بود؛اگرجدانشده بود؛مسله ای که امروز دراهواز با ایران وجوددارد؛بحرین هم جزو چنین مسائلی میشووبسیارپیچیده تر

    • بدون نام

      اگ بحرین جز ایران بود الان گداتر ما بودن ک اصلا چنین چیزی نیست و کلا جز ایران نبود .
      اگ دست نژاد پرستا بود میگفتن اول کلا دنیا و جهان اول ایران بود بعد شدن کشورهای دنیا

    • بدون نام

      مثل دریای خزر که شما ازدست دادید

    • بدون نام

      سمرفندو بخاراو ارمنستان و افغانستان هم مال ایران بوده در رابطه با انها هم مطلب بنویسید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        روزگاری کل خاورمیانه برای ایران بود ما مانده ایم و حسرت تاریخ پر افتخار......

    • صالح براهویی

      گذشته هاگذشته حالاهرکسی خیانت کرده خداوندبه جزای اعمالش بفزاید ...

    • بدون نام

      پیوستن خوزستان وبندرعباس به ایران راهم بگویید اگه جرات دارین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بندرعباس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      از اول هم مال شما نبوده که. زمان هخامنشی هم اشغال شده بود.

    • بدون نام

      دستش طلا خوب کاری کرد که جداشون کرد .... حتما خدا یه نظر دیگه به مردم بحرین داشته

    • محمود

      چرانمیگیدکه شاه بحرین رو داد امابجای اون باگرفتن مالکیت تمام وکمال برخرمشهر وابادان ونصف شط العرب ،سلطه خود رابرکل سرزمین ثروتمند وطلایی خوزستان محکم کرد وباغارت تمام ثروتهای خدادادی خوزستان مردم ان دیار را فقیر وبیچاره کرد.خوش بحال مردم بحرین که جدا شدند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باشه اصفهان رو بده جاش شیراز برو بگیر

    • Mohammadali Ahmadi

      جدایی هر قسمتی از خاک ایران دردآور است افسوس و صد افسوس

    • بدون نام

      شانس آوردن جدا شدن وگرنه الان داشتن تو فلاکت زندگی میکردن

    • بدون نام

      هی خدا شانس بده ای کاش بحرین به دنیا می امدم
      اونا شانس آوردن که از ایران جدا شدن وگرنه.........

    • نازی

      جدا شدن راحت دارن زندگیشونو میکنن مگه بده

    • اسفندیاری

      خلیج‌فارس عزت وافتخار و ثروت ایرانیان است حاکمان ایران می بایست آن راگسترش می دادند نه اینکه آن را بفروشند من خودم به عنوان یک انسان ایرانی روز دهم اردیبهشت ماه که روز خلیج فارس است رادرفورد کرمانشاه جشن می گیرم به وراثم وصیت کرده ام که جسدم را در جزیره قمر کنار قبر نام خدا خاک کنند چون تمام عشق وعلاقه ام خلیج نیلگون فارس

    • بدون نام

      اول زمان ناصردین شاه بحرین جدا شد بعد شاه میخواست بحرین بگیره گفتن سه جزیره بهش میدم در عوض بحرین شاه سه جزیره قشم و کش و دم گرفت در عوض یک جزیره اطلاعات غلط ب مردم ندید خدارو خوش نمیاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما سعی کن بری نهضت سواداموزی بعد بیای تو سایت برای نوشتن

    • بدون نام

      خیانت پهلوی و حیله گری انگلیس در زمان کنونی هم که چین جای انگلیس را گرفته

    • حرف حساب

      چه فرقی میکنه بودن یا نبودن بحرین،ما همون بدبخت فقیر که بودیم خواهیم بود

    • بخدا شغل و خونه ندارم ایرانی

      زنده باد ایرانی ولی از لحاظ روانشناسی دل که به خدا باشد همه جا شاد هستیند وسالم کارگری آر نیست ولی بدن و مغز سالم میخواد همایت و

    • hosh

      سلام ، خیلی جالبه زمان قاجار از ادوار تاریخی ما در مورد جدایی بحرین حذف شد؟! باشه شما درست میگین !!! با همین فرمون میریم جلو تا ببینیم در مورد کشور داری شما چه چیزهایی ثبت میشه ...

    • سیدکاظم

      اصلا چنین چیزی نیست که بحرین متعلق به ایران است...بحرین یه کشور مستقل برای خودشه....اگر الان با ایران است الان مشکل اب داره و مای بیبی و گاز و برق و بیکاری و اقتصادی و خیلی چیزها

    • بدون نام

      ای کاش یکی میامد مازندران را هم جدا می‌کرد.. .

    • بدون نام

      مردم ایران بدون تحقیق هرچی بگن قبول میکنن دمتون گرم ساده و بی ریا خخخخ

    • مرتضی

      اجداد ما نصف جهان رو تصرف کردن حالا وظیفه ماست که عمل کنیم

      پاسخ ها

      • عین الله رحمانی

        واعا بنده مانده ام شما چرا حدف یک عده هوچی بی سواد را چرا نشر میدهید .واقعیت اینست که در زمان شاه در اثر اقدامات سنجیده ایران صدام در مقابل شاه خم شد ونصف خلیج فارس به ایران تعلق گرفت برخلاف میل انگلیس هاوبحرین همانطور که دوستان گفتند ازدوره ناصرالدین شاه عملا جدا شده بود ومحمدرضاشاه سه جزیره ایرانی را هم پس گرفت وچیزی که خیِلی ها نمیدانند در زمان شاه به همت یک افسر نقشه بردار وپی گیری دولت مقدار زیادی اززمین هائی که اشتباهی در معاهده ترگمانچای به روسها واگذار شده بود به کشورمان باز گست سازمان نقشه برداری در جریان هست .خدانگهدار جانم فدای ایران.وایرانیان پاکدل وگرامی.

      • عین الله رحمانی

        باسلام
        .ا.گر ایران رادوست دارید متن اینجانب را هم نشر دهید .خدانگهدار سلامنت باشید.

    • ف ع

      دولت اقای روحانی توروز روشن کیش یکجاتقدیم چینی هاکردچه فرقی بحال مردم فقرزده ایران داره

    • بی نام

      والله طوری که شما داستان نوشته بودید بحرین اجبارا دست ایران بود یعنی جزئی از خاک اصلی ایران نبوده بلکه توتصرف ایران بوده در ضمن زمان هم کیشان شما جنابان قاجاریان از ایران کلا جدا شده فقط میخواهید به هر نهوی شده پهلوی رو خراب جلوه بدید ایرادی نیست حداقل از کارای مثبتشون هم بگید هر چند که مردم واقعا دیگه میدونن زمان پهلوی و الان رو.

    • توفیق

      اونی که نوشته شاه معلون ،خواهش میکنم یه نظرخواهی بذارید ببینیم ایا خاین بود یا خادم ،شاه جزیره ای که تحت اختیار نداشت داد تا سه جزیره رو بگیره ،اگه الان بود اونها رو هم نمی دادن .

    • بدون نام

      یعنی میخواین بگین بحرین ۴۰ ساله بحرین شده؟؟؟؟چرا حرف مفت و چررررت میزنین؟؟من ک سنم قد نمیده میدونم بحرین ۱۰۰ ساله از ایران جدا شده،،،بعدشم اینهمه اختلاس شده توو ایران،،،بیش از بحرین نمیشن یعنی؟؟ببینین چندهزارمیلیارد دلار دزدی شده؟؟؟با این پول ۱۰ تا بحرین میشد ساخت...

    • بدون نام

      خدا رو شکررررر جدا شد،،،مردمش رااااحت زندگی میکنن،،ایکاااااش تمام ایران تجزیه میشه...

    • بدون نام

      تاریخ رو تحریف نکنید بحرین هم مثل اسکاتلند یا ونیز بریتانیا بود و تحت قیمومیت ما بود نه خاک ما!!!!! برین خاک واقعی خودتون رو از روسیه طلب کنید که به زور سمرقند و بخارا و تفلیس و باکو رو از ما گرفت !!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایران جنگید با روسیه و باخت، بحرین رو سر هیچ و پوچ بخشید

    • بدون نام

      اولا اینکه به خاندان ایران ساز و ایران پرست پهلوی این وصله ها نمی چسبه.بحرین در زمان قاجار از ایران جدا شده بود و این لیاقت و درایت پهلوی دوم بود که مالکیت سه جزیره استراتژیک در قبال سرزمین جدا شده به ایران رسید.ثانیا اینکه حالا با فرض مثال بحرین الان مال ایران بود.این قسمت هم میشدمثل استانهای محرومی مثل سیستان و بلوچستان و کرمانشاه.ثالثا در زمان جمهوری اسلامی ما مالکیت خودمون رو بر ۵۰درصد دریای خزر از دست دادیم.جزایر و بنادرمون هم عملا در دست چین افتاده.ما عملا مستعمره روس و چین هستیم.

    • بدون نام

      زورتون به عربها نمی‌رسه

    • بدون نام

      انچه موجوداست حاکمیت داریم اگر بتوانیم نگه بداریم به ویرانه تبدیل نکنیم شق القمر کرده ایم باز گرداندن بحرین پیش کش

    • بدون نام

      بهتره اول تاریخ رابخونیم بعدنظربدیم .کلیپ خسرومعتمدرانگاه کنید.که چطوری بحرین ودرچه زمانی ازایران جداشد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چی شد معتضد که تحریف میکرد اینجا شد خوبه

    • بدون نام

      هم بحرین هم آذربایجان باید برگردد اگر عرضه داشته باشیم.

    • امیر

      از تعداد رای های منفی نظرات هم وطن های ما در نکوهش متن برترین ها جالبه
      اینکه اکثر کسانی که این سایتها رو می خوانند قلبا کشورشون رو دوست دارن بعد منفی یعنی وضعمون خرابه
      دوم اینکه این سایتها هم کارمندهایی دارن که باید مشغول بشن
      سوم اینکه نظر دوستمان درباره پایان قرارداد ترکمنچای جالبه
      چهارم اینکه سیاست کثیفه و همیشه یه لولو خورخوره یه انگلیسی رو باید بزرگ کزد اما ما تحصیلاتمون انگلیس باید باشه و بچه ها امریکا
      حالا توجیه اسلامی هم میاریم حدیث و غیره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینا سایبری های آل سعودند

    • مدو

      حالا فکر کن مال ایران بود الان،نهایتا مثل سیستان یا خوزستان میشد،ولی الان نگاه کنید ببینید چه کشوری شد،ارزو دارن اقامت بحرین و بگیرن،حداقل برا مردمش بهتر شد

    • ابو احمد ایرانی نژاد

      برای انها و ساکنینش بسیار بهتر است
      چون اگر حالا ایرانی بود مثل بلوچستان و بدتر میشد .ولی خدا برای انها نجات را انتخاب کرد .و ما ماندگار در برهوت بدبختی

    • بدون نام

      مردمش راحت شدن

      پاسخ ها

      • عین الله رحمانی

        خیلی ممنون از لطف شما بند ه اشتباها بجای اروند رود نوشته بودم خلیج فارس در دوره شاه صدام مجبور شد قرارداد الجزایر را امضا کندواروند رود بعنوان مرز بین کشو تعایین شد بطوریکه مرز وسط این رود معین شد در صو رتیکه انگلیس ها میگفتند تمام اروند رود بنام شط العرب مال عراق باشد چون قبل از استقلا ل عراق تحت الحمایه انگلیس بود .موفق وسلامت باشید.

      • بدون نام

        برو تو بحرین اگه خیلی دوست داری بی وطن

    • بدون نام

      تاریخ روبخونید یکی از دلایل جدایی بحرین همین علمای دین بودند که فتوا به حدایی دادند

    • بدون نام

      خوشبحال مردم بحرین که از ایران جداشدن.

    • بدون نام

      بهتر ک جدا شد الان جز و ایران بود مردمش بدبخت بودم

    • بدون نام

      به امید خدا باید بحرین را پس گرفت چون جز لاینفک کشورمان است

    • آرام کریمی

      ما هنوز هم‌ اگر بخواهیم می‌توانیم بر تمام کشور های عربی حاشی خلیج همیشه فارس حکومت کنیم

    • ایرانی فقیر

      در سال‌ 1350 طی رفراندوم رسمی مردم بحرین جدایی از ایران را انتخاب کردند و اینکه جدایی اصلی بحرین 190 سال قبل اتفاق افتاده بود و عملا دیگر کاری از سوی حکومت پهلوی امکان‌پذیر نبود

    • بدون نام

      من بانظرایرانی ضددروغ کاملاموافقم سرزمینهای وسیع قفقازوتاجیکستان وغیره که دههابرابربحرین هستندتاسال ۱۳۸۵قراردادصدساله انهاتمام وبایدبه ایران بزرک ملحق می شدند

    • بدون نام

      تمام سرزمینهای اطراف ایران و بحرین زمان قاجار جدا شد برید تاریخ بخوانید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هیرمند و اروند و آرارات و دشت های ناامید که در زمان پهلوی جدا شد خیانت پهلوی را با خیانت قاجار توجیه نکنید

    • بدون نام

      مسئولی ایران میخواهندخیانت دیگران مجوزی برای خیانت خودشان ؟ دریای خزر بین ایران شوروی تقسیم شده شوروی سهم شوروی تقسیم شد ایا ایران هم تقسیم میشده ؟درصد بین ایران پنج کشور سهم گتر است یا بین دو کشور ۱۷شهر ایران که ۹۹سال واگذارشده بود چرا برای پس گرفتنش اقدام نشد؟ بحرین که یک کشور ولو کوچک باشد ملتی ادعا استقلال کرده ما استقلال انها را به رسمت شناختیم ؟
      ولی سهم خاک اب را بخشیدید باج دادید
      شده افتخار مهمتر از این حیانت؟

    • بدون نام

      میدونین چندبشکه نفت اخیرپیداکردنددربحرین40میلیارد

    • بدون نام

      چطور شد کورش اینجا شد بزرگ بقیه وقتها که نامش از تاریخ ایران حذف میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج