۱۰۲۷۱۳۲
۱۴ نظر
۵۰۱۰
۱۴ نظر
۵۰۱۰
پ

پیام سیاسی فروش بشکه‌های نفتی به مردم

در حالی که چند روزی از وعده مسئولان ارشد ۲قوه مجریه و مقننه مبنی بر ارائه گشایش اقتصادی می‌گذرد و مشاور رئیس جمهوری هم ملت را به خویشتن داری در هر گونه تصمیم اقتصادی تا زمان اعلام طرح گشایش اقتصادی فراخوانده بود، سرانجام طرحهای دوگانه‌ای در فروش نفت اعلام شد که بیش از هر چیز موجب آشفتگی و حتی سرگیجه برخی از مردم در خصوص این اتفاق شد.

روزنامه آفتاب یزد: در حالی که چند روزی از وعده مسئولان ارشد ۲قوه مجریه و مقننه مبنی بر ارائه گشایش اقتصادی می‌گذرد و مشاور رئیس جمهوری هم ملت را به خویشتن داری در هر گونه تصمیم اقتصادی تا زمان اعلام طرح گشایش اقتصادی فراخوانده بود، سرانجام طرحهای دوگانه‌ای در فروش نفت اعلام شد که بیش از هر چیز موجب آشفتگی و حتی سرگیجه برخی از مردم در خصوص این اتفاق شد که این طرحها چه تفاوتی با هم دارند و چه عایدات آنی برای آنها خواهد داشت!؟ پرسشی که با اظهارات دوگانه باعث برخی تردیدها در اولویت تصمیم‌گیری به سود یک اتفاق نسبت به اتفاق دیگر شده است!

بر اساس آنچه در مورد طرح یکشنبه عنوان شده اگر دولت موفق شود که تمام حجم پیش‌بینی شده را به فروش رساند، با قیمت‌های فعلی ارز سنا و نفت سنگین ایران، حدود ۱۹۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی می‌شود. در این اوراق، ریسک نوسان قیمت دلار و نفت وجود دارد، اما دولت در این مورد تضمین می‌دهد که سرمایه‌گذاران در هیچ شرایطی متضرر نمی‌شوند و حداقل به میزان سقف سود سپرده بانکی نفع می‌برند. همچنین اوراق سلف موازی این امکان را به خریداران می‌دهد که در صورت نیاز، آن را در بازار ثانویه به فروش برسانند. در شرایط فعلی، حتی اگر دولت به میزان نصف حجم پیش‌بینی‌شده، موفق به تامین مالی از این محل شود، می‌تواند سایه کسری بودجه را از متغیرهای پولی بردارد.

اما میزان پیش فروش احتمالی چقدر خواهد بود؟ این پرسشی است که بر اساس شنیده‌های اولیه در نظر است ۲۲۰ میلیون بشکه نفت باشد. یعنی درآمد ارزی که فعلا قابل تحقق نیست، در داخل به فروش رسیده و دولت با این تیر ۲ هدف بزند؛ هم کسری بودجه را تا حدودی پوشش دهد و هم عملی در راستای مدیریت نقدینگی انجام دهد. توافقات اولیه حاکی از آن است که اوراق بر مبنای نرخ فروش نفت ایران و نرخ دلار در سامانه سنا قیمت‌گذاری می‌شود؛ البته متقاضیان باید برای خرید، ریال بپردازند. اما با توجه به اینکه عمل به تعهد این اوراق ۲ساله، نیازمند دسترسی دولت به بازار جهانی نفت است، می‌تواند یک پیام سیاسی نیز داشته باشد.

حال با فرض همین ۲۲۰ میلیون بشکه نفت، اگر این تعداد بشکه بر روزهای یک سال تقسیم شود، به معنی فروش ۶۰۰ هزار بشکه در روز است. و از آنجا که دولت در فروض اولیه بودجه ۹۹، مبنا را بر این گذاشته بود که روزی یک میلیون بشکه نفت با نرخ ۵۰ دلار به فروش رساند، یعنی ۲/ ۱۸ میلیارد دلار در یک سال.

با این حال، رئیس سازمان برنامه و بودجه روز گذشته اعلام کرد که ۶ درصد از درآمدهای نفتی محقق شده است. پس اگر دولت قرار بود ۲/۱۸میلیارد دلار را در بازه یک‌ساله کسب کند، در بازه ۱۴۱روز ابتدای سال، باید در حدود ۷میلیارد دلار را تامین می‌کرد. اما به گفته محمدباقر نوبخت، ۶درصد از این حجم محقق شده است؛ یعنی ۴۲۰میلیون دلار. البته این به معنی این نیست که میزان فروش نفت به ۶۰ هزار بشکه در روز نزول کرده است، چرا که بهای نفت نیز در ایام کرونا، با افت قابل توجهی همراه شد و نرخ فروش نفت سنگین ایران حتی تا زیر ۲۰ دلار نیز نزول کرده بود.

در واقع نیروی کاهشی درآمدهای نفتی تنها افول حجم فروش نبوده، بلکه از جناح قیمت نیز درآمدهای ارزی تحت فشار قرار گرفته است. البته در حال حاضر، بازار نفت تا حدودی احیا شده و بهای نفت ایران نیز در محدوده ۴۴ دلار قرار دارد. اما اگر میانگین قیمت نفت در طول ۵ماه ابتدایی سال‌جاری را ۳۰ دلار فرض کنیم، با این اوصاف، دولت تقریبا ۱۰۰ هزار بشکه در روز فروخته است. پس ۶ برابر رقم فروش واقعی، قرار است در بورس به فروش رسد تا دولت بخشی از عقب‌افتادگی نفتی را در ایام تحریم و کرونا، جبران کند.

دولت سعی کرده در طراحی اوراق جدید، تمامی المان‌های جذابیت را به کار ببرد. مهم‌تر اینکه این اوراق بدون ضرر است؛ یعنی خریداران در صورت پایین آمدن قیمت نفت یا دلار، هیچ ضرری متقبل نمی‌شوند. شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت درنظر دارد نرخ سود اوراق سلف موازی را حداکثر معادل نرخ سود سپرده‌های بلندمدت بانکی قرار دهد. در نتیجه فرضا اگر یک بشکه نفت درحال حاضر ۸۰۰هزار تومان قیمت دارد و در ۲سال بعد، ارزشش به ۶۰۰هزار تومان می‌رسد، احتمالا خریداران این ضرر ۲۰۰هزار تومانی را متقبل نمی‌شوند و حتی از نرخ سود بانکی نیز بهره‌مند خواهند شد.

در نتیجه یک گزینه معقول برای افرادی است که خواهان نگهداری ۲ ساله سرمایه‌شان در بازار پول هستند. چرا که در این حالت، می‌توانند علاوه بر نرخ سود سپرده از افزایش قیمت دلار یا نفت نیز بهره‌مند شوند. البته اینکه قیمت اوراق در بازار ثانویه دچار چه تحولاتی شود، به انتظار بازار بازمی‌گردد. صاحبان اوراق می‌توانند هر زمان که نیاز به نقدینگی داشتند، اوراق را در بازار ثانویه به فروش برسانند، حتی اگر خریداری نباشد، چراکه به‌نظر بازارگردانی برای بازار در نظر گرفته می‌شود.

در هر صورت اگرچه طرح جدید دولت بدون موافقت مقام معظم رهبری اجرایی نخواهد شد اما از حق نباید گذشت دولت در واقع سعی کرده درآمد آتی خود را به امروز منتقل کند تا بتواند کشور را از وضعیت سخت فعلی عبور دهد. وضعیتی که شاید جریان مخالفت ترجیح می‌دهد گره آن به دست این دولت باز نشود و با مخالف سیاسی مانع نجات کشور از یک بحران بزرگ مالی شود!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      انگار بریم لباسای کمد خودمون رو بخریم ولی حق برداشتن اون لباسهارو هم نداشته باشیم.فقط پولشو بزاریم تو کمد تا اجنبی بیاد ببره

    • بدون نام

      همش کلاهبرداریه

    • قالی سق

      دولت چرا قاشق میچرخون دورسرش صدهامیلیارددلار هزینه وضررملیون ملیون افغانی میکنه حتی راضی مملکت غروشی کنه ولی افغانیانرن این یعنی خودکشی

    • .

      یک فکر اساسی باید برای مملکت کرد اینکه دولت دستش را در جیب مردم بکند و از آینده خرج کند و دولت آینده را بده کار کند این اقتصاد برای مردم نیست بلکه اخاذی از ملت است..

    • بدون نام

      در هر صورت ضرره،

    • بدون نام

      اینم یه کلاه جدید برای سر ملت بدبخت

    • saftarmodarsi5372@ gmail.com

      شرم اور هست.جایی اینکار ها جلوی فساد بگیرید .

    • سید

      بنظرم دولت کافیه که همین برداران افغان را بفرسته کشور عزیزشان اون موقع ببینید یک شبه چند میلیون شغل ایجاد می‌شه

    • مینا

      وجه تمایز شرکت چینی بامردم ایران چی هست که اون قبول میکنه مثلا بیاد درابهای جنوب سرمایه گذاری کنه ولی چندتا پولدار وسرمایه دارد اخلی قبول نمیکنه همچین کاری کنه.
      همین الان اگه یه چاه نفت را به سرمایه گذار چینی بفروشی میخره ولی سرمایه گذار ایرانی نه.
      مینا.

    • امید...

      احمدی نژاد یارانه رو راه انداخت و دولت روحانی دایم داره نفرینش میکنه ، حالا روحانی میخاد نفت رو به مردم بفروشه و دولت بعدی رو بدهکار مردم کنه! واقعا چرا یه ذره عقل تو کله دولتمردان ایران نیست؟ خدا کنه تصویب نشه.چون دولت بعد باید چهار سال درآمد نفتیشو پای بدهیش به مردم بده .آقای رو حانی نفت ۴۰ دلاری به مردم فروخته ،دولت بعد باید همون نفت رو بشکه ای ۸۰ ،۹۰ دلار از مردم بخره و بهی رو صاف کنه!!

    • بدون نام

      این طرح گشایش برای دولت است. نه برای مردم

    • بدون نام

      در این یکسال پایانی روحانی داره بلائی سر مردم میاره که هیچ بنی بشری نتونه اون رو درست کنه ! بعد رفتنش هر کی رئیس جمهور بشه نمیتونه این ویرانه رو سرپا نگه داره ! چون نه سرمایه و نه نیروی انسانی مجرب و کار کشته ای هست که بتونه کاری انجام بده ! اینها هم آخرین حربه ها برای تامین کسری بودجه است ! روزی که جیب ملت هم خالی بشه میخوان چکار کنن ؟!

    • بدون نام

      حتما مشتری نداره
      قالب به مردم
      هیچوقت اینها فکر مردم نبوده
      ونیستن

    • یاحق

      داداش با توضیحی که دادی به کلاهبرداری دولت تلویحا اشاره می کنی اگرکسی هم خواب بود بیدارش کردی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج