۱۰۳۲۶۷۲
۳۷ نظر
۵۰۱۶
۳۷ نظر
۵۰۱۶
پ

محبوبیت سال آخرِ احمدی‌نژاد چند برابر روحانی بود

برخي ناظران معتقدند كه در حوزه سياست‌ داخلي دولت روحاني ضعف‌هاي جدي داشته است. آيا شما هم با اين گزاره موافق هستيد؟ در اين صورت دليل اين ناكامي‌ و ضعف را متوجه دولت و شخص روحاني مي‌دانيد؟

روزنامه اعتماد در گفتگو با جلال جلالی‌زاده، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت این‌گونه نوشت: برخي ناظران معتقدند كه در حوزه سياست‌ داخلي دولت روحاني ضعف‌هاي جدي داشته است. آيا شما هم با اين گزاره موافق هستيد؟ در اين صورت دليل اين ناكامي‌ و ضعف را متوجه دولت و شخص روحاني مي‌دانيد؟

جلال جلالی‌زاده در این‌باره گفت: همواره مجموعه يا دولتي موفق است كه از هدف واحد برخوردار و همدلي در آن جريان داشته‌ باشد. همچنين مدير يا مديراني كه يك مجموعه را هدايت مي‌كند، توانمندي جهت دادن به اعضاي مجموعه را داشته ‌باشد. همچنين يك مجموعه يا دولت بايد از وحدت فكري و عقيدتي و استراتژي برخوردار باشد.

متاسفانه دولت آقاي روحاني، دولت يكدست و وزرا هم از يك جناح نبوده و بعضا حتي همفكر شخص حسن روحاني هم نبوده‌اند. آقاي روحاني موجب شده نوعي نارضايتي و ناخشنودي از جانب مردم و راي‌دهندگان به او ايجاد شود. دولت روحاني در سطح ملي موفق نبوده است.

اگر اعضاي يك دولت با رييس‌جمهوري همراه نباشند، دلسوز نباشند، رييس‌جمهوري ترسو باشد يا قاطعيت نداشته ‌باشد يا به وعده‌هايش عمل نكند، نتيجه خوبي نخواهد گرفت. اما به‌ طور مثال در استان كردستان به ‌دليل زحمات و پيگيري‌هاي استاندار، مردم از استاندار كردستان راضي هستند. در برخي استان‌هاي ديگر نيز كم و بيش به چشم مي‌خورد كه مردم از استاندار رضايت دارند و البته اين رضايت به ‌معناي اين نيست كه دولت در سطح كلان و ملي موفق عمل كرده است؛ بلكه به‌خاطر اينكه استاندار يا مديران دلسوز و بومي هستند، پيگير مطالبات مردم هستند.

اينكه حسن روحاني نتوانست در زمينه سياست داخلي كاري از پيش ببرد يا به قولي برجام داخلي ايجاد كند، متاثر از ساختار سياسي اصلاح‌ناپذير است يا كوتاهي رييس‌جمهوري نيز در اين امر غيرقابل انكار به نظر مي‌رسد؟

متاسفانه ما نتوانستيم مردم را در مورد چارچوب وظايف قوه مجريه و شخص رييس‌جمهوري آگاه كنيم و همواره در مورد آن دسته از وظايفي كه برعهده رييس‌جمهوري است و مي‌تواند در آن زمين بازي كند، دچار تناقض و پارادوكس‌ آشكاري هستيم. فارغ از اين و با وجود اينكه مردم شايد چندان بر اين محدوديت‌ها و چارچوب وظايف آشنايي نداشته‌ باشند اما به هر روي در همين حوزه هم شاهد ناكارآمدي‌هاي بسياري بوده و هستيم.

آقاي روحاني شايد در بين روساي‌جمهور، ضعيف‌ترين و كم‌اقبال‌ترين رييس‌جمهوري است كه دوران حضورش بر مسند قوه مجريه را به آخر مي‌رساند. شاهد بوديم كه در عوض اين حمايت گسترده اقوام و مذاهب از حسن روحاني، هيچ اقدام قابل‌ توجهي از سوي دولت براي اين گروه‌ها صورت نگرفت.

محبوبیت سال آخرِ احمدی‌نژاد چند برابر روحانی بود

در حوزه زنان يا حوزه احزاب هم همين‌طور. درواقع اگر روحاني بخواهد در مورد مسائل داخلي و سياست داخلي گزارش عملكردي ارايه كند، نقاط روشن اندكي در اين كارنامه به چشم مي‌خورد، گويي يا كلا در اين حوزه دولت را رها كرده و كاري به كار وزرا ندارد يا به ‌دليل مصلحت‌انديشي‌ها و آينده‌نگري‌هاي شخصي در اين زمينه ورود چنداني نداشته است. متاسفم كه كسي از اين همه سرمايه اصلاح‌طلبانه استفاده كرد اما به ‌لحاظ اخلاقي خود را مديون و وام‌دار حاميان خود نداند.

شما به عنوان كسي كه با اقوام و مذاهب در ارتباط هستيد، نقصان‌هاي عملكرد دولت روحاني در اين حوزه را چطور مي‌بينيد؟

اگر بخواهم فقط به يك مورد كوچك اشاره كنم، روحاني در ابتدا يك مشاور اهل سنت انتخاب كرد اما اين جايگاه به مرور كمرنگ شد. ‌ اين پست كاركرد و عملكرد قابل‌ توجهي نداشت و عملا در اين دولت ناديده گرفته شد، روحاني حتي حاضر نشد يك وزير اهل سنت انتخاب و معرفي كند. در زمينه اقوام و مذاهب به اين دولت، نقدهاي جدي وارد است و مردم از او در اين حوزه دلخور هستند. آقاي روحاني بخش قابل‌ توجهي از آراي گروه‌هاي قومي و مذهبي را كسب كرد اما حاضر نشد مثلا حتي يك سفر به كردستان داشته ‌باشد. روحاني باعث شد كه فاصله بسياري ميان اقوام و مذاهب با دولت و حاكميت ايجاد شود.

يكي از كارويژه‌هايي كه اصلاح‌طلبان براي دولت روحاني در نظر داشتند، اين بود كه روابط ميان اصلاح‌طلبان با هسته سخت حاكميت تسهيل شود. در راس آن بر مساله «رفع حصر» اصرار داشتند و تصور مي‌كردند كه روحاني گزينه مناسبي براي پيشبرد اين هدف بود. ارزيابي شما از عملكرد ايشان در اين مدت چيست؟

روحاني كه دلش به حال اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبي نمي‌سوزد. متاسفانه يكي از ضعف‌هاي اصلاح‌طلبان اين است كه بدون نقشه و تدبير و دورانديشي وارد كارزار انتخابات مي‌شوند، مردم را تشويق و تهييج مي‌كنند اما پس از آن همان فرد يا گروهي كه حاصل آراي بدنه اجتماعي اصلاح‌طلبان هستند، اصلاح‌طلبان و اصلاح‌طلبي را فراموش مي‌كنند. روحاني هم دچار چنين معضلي شد. او حتي يك بار هم در مورد اقداماتي كه در راستاي رفع حصر كه مطالبه مهم اصلاح‌طلبان بود، توضيح نداد كه چه كرده و چه نكرده است.

البته اين معضل در مورد ساير مطالبات اصلاح‌طلبان نيز وجود داشته و دارد. روحاني حاضر نشد در اين زمينه گزارشي به مردم ارايه كند. متاسفانه خصايص فردي روحاني خيلي به او ضربه زده و موجب شده او از پايگاه مردمي كه قبلا داشت، محروم شود. حتي حاميان درجه يك روحاني هم از او گلايه‌مند هستند. او حتي حاضر نشد در اين دوران به روساي ستادهاي انتخاباتي‌اش وعده ملاقات بدهد.

اخيرا پيشنهاد تشكيل دولت مصالحه ملي مطرح و تاكيد شد حالا كه گفت‌وگوي ملي و آشتي ملي محقق نشده، دست‌كم دولت به دنبال مصالحه ملي باشد. به نظر شما دولت روحاني در فرصت باقيمانده مي‌تواند در اين راه گام‌هاي موثري بردارد؟

فرصت چنداني كه باقي نمانده است. ضمن اينكه با شرايط شيوع كرونا و درهم ريختگي اقتصادي و آشفتگي موجود احتمالا دولت كاري از پيش نخواهد برد. زمان در اين ماه‌هاي پاياني به سرعت مي‌گذرد كه اگر تصميمي هم وجود داشته‌ باشد به نتيجه نمي‌رسد.

به نظر شما محبوبيت روحاني در ماه‌هاي پاياني و تحويل دادن پست رياست‌جمهوري از وضعيت ساير روساي‌جمهوري مثل احمدي‌نژاد، خاتمي و به‌ خصوص هاشمي‌رفسنجاني وخيم‌تر است؟

بله، بسيار زياد! فكر مي‌كنم حتي احمدي‌نژاد چند برابر روحاني ميان مردم محبوبيت داشته‌ باشد و اگر روحاني و احمدي‌نژاد با هم رقابت كنند، كفه ترازو به سمت احمدي‌نژاد سنگين‌تر خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      البته اینکه همه دست اندر کاران از خودش بودن و کسی سنگ جلو پاش نمیذاشت بی تاثیر نبود

      پاسخ ها

      • صیادی

        احسنت، کسی هم حق انتقاد از احمدی نژاد نداشت ولی الان هرکی از روحانی انتقاد نکنه رو زیر سوال میبرن

    • بدون نام

      چون همه کاسبان تحریم راضی بودن . دورهم سر سفره میخوردن . هرکسیم تو شبکه های اجتماعی معترض میشد .......بله!

    • بدون نام

      احمدی نژاد محبوب همه مردم

    • مسلمان

      اقای احمدی نژاد کاندید شود!
      باز هم به ایشان رأی میدهیم،
      باتشکر

    • مردم

      روحانی اصلا محبوبیت ندارد یک دنیا منفوریت دارد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فعلا همه اساتید کنار گود میگن لنگش کن !

    • م. ح

      صد برابر!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بیچاره احمدی نژاد اگه الان سرکار بود زیر بار مشکلات له و لورده شده بود

    • علی علی نژاد

      آره یادمه، احساس یاس و مالباختگی خاصی داشتیم.

      پاسخ ها

      • سامان ۱

        یه مردپیداش وحق گفت.واقعا اجمدی نژاد موفقتر بود .روجانی تقصیر نداره کلید تودر شکست نتونست باز کنه کلید دست گرفتنش یه حربه بود

      • بدون نام

        واقعا ملت فراموش کاری هستیم و مستحق هر ظلم و فشار ...
        کجای احمدی نژاد محبوب بود ؟
        بنای بدبختی نهاد و شیخ حسن کاملش کرد . واگذاری مخابرات و نفت و گاز و پتروشیمی ها و موسسات مالی متعدد و غارت اموال مردم و افزایش ساعتی قیمت ها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      بله درست می فرمایید ظاهرا درست می فرمایید اما مردم اینرا فهمیدن که احمدی نژاد مردم را با افزایش قیمت ارز سرمایه ملت را یک سوم کرد قدرت خرید کم شد قدرت یارانه خودش را از۴۵ دلار به ۱۵ دلار رسید روحانی با اجازه شما دو دلار رسیده متاسفانه پس از اتمام ریاست جمهوری ممنوع............میشوند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دلار زمان احمدي نژاد سه هزار بود الان بيست و سه هزار
        مغرضانه نظر نده احمدي مژاد فوق العاده بود

      • بدون نام

        دلار زمان رفسنجانی هم زیر هزار تومن بود !

      • بدون نام

        نسنجیده صحبت نکن

      • بدون نام

        احمدی مژاد این درسته

    • بی نام

      روحانی بی تدبیرترین و بدترین ریاست جمهوری بعد انقلاب بود

      پاسخ ها

      • وفاق ملی

        چرا میگین بوووود..
        ایشون که هنوز متأسفانه تا یکسال دیگه در رأس همه ی آبادی‌های کشور هستند!!
        خدا بخیر بگذرونه این چند ماه دیگه رو

    • mehdi

      این قدر محبوبیتش زیاد بود که همه کشور ها اماده حمله ایران میشدن ، حیف پول برای بعضی ناظران سیاسی

    • رضا

      احمدی احمدی خدا نگهدار تو

      پاسخ ها

      • احمد

        جلالی زاده هیچکس نمی گویید ماست من ترش است هر شخصی از گروه و باند خودش تعریف می کند اگر همین روحانی یک پست مقامی به جنابعالی بدهد چنان تعریف می کنی بیا ببین از اول دولت همه شماها از روی حسادت و کینه و حسودی و حساب های شخصی با ضد دولت صحبت می کنید ولی شماها کارهایی که در دولت قبلی انجام شده بااین دولت مقایسه کنید همین احمدی نژاد که شما از او تعریف می کنید اکثرا از او متنفرند کسی که به پادشاه عربستان می گوید برادر تکلیفش معلوم است همان عربستان که کودکان یمنی را گلوله باران کرد و شهید کرد

      • کاظم

        جلالی زاده همین احمدی نژاد محبوبیت داشت که آخرش رد صلاحیت شد کسی که محبوبیت دارد رد صلاحیت نمیشود

      • بدون نام

        محبوبیت احمدی نژاد شاید به خاطر دکل نفتی است یا بخاطر 45هزار تومان به مردم داد تورم ایجاد کرد

    • بدون نام

      سلام من از اقتصاد چیزی نمی دانم ولی همینقدر میدانم زمان احمدینژاد پراید شش میلیون تومان را کرد دوازده میلیون و تحویل اقای روحانی داد الان این خودرو صد میلیون تومان است حالا شما قضاوت کنید کدام بهتر است

    • بدون نام

      البته زمان احمدی نژاد،ایران به اندوخته۷۰۰میلیارددلاری از فروش نفت رسید!که تحریم های غرب باواردات ازچین،جبران کردومتاسفانه خیلی پول خرج شد!که باقیمانده ۱۵۰میلیارددلارایران بابرجام آزادشد!ولی گشایش طولی نکشیدودوباره باتحریم های قلدرانه وهمه جانبه آمریکاروبروشد!که باعث کاهش درآمدکشورشده!تورم بی سابقه و کاهش ارزش پول ملی را داشته!

      پاسخ ها

      • رضا

        محبوبیت احمدی نژاد بخاطر هاله نور بود

    • بدون نام

      روحانی منفورترین رئیس جمهور تاریخ ایران وجهان است محبوبیتش کجا بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        روحانی به گرد پای احمدی نژاد نمی رسد
        حتی بدرد روضه خوندن هم نمی خوره

        احمدی نژاد فرشته نجات بود خدمتی گه احمدی نژاد در
        جهت خانه دار شدن جوان ها کرد هیچ بنی بشری نکرد

    • اصل واصیل.

      چهره یخ. چشمان بیروح که ناشی ازسنگدلی وبی عاطفگیه مشخصه بارزحسن روحانی ست.

    • بدون نام

      حدودا صد برابر .....

    • محمدصادق

      جالبه بدانیم کارشکنی و تخریب رسانه ای و رفتاری حامیان و عوامل همین دولت فعلی ، باعث ایجاد مشکلات بویژه دو سال آخر دولت آقای اجمدی نژاد شد.

    • بدون نام

      احمدی نژاد هرکاری که انجام داد چه خوب چه بد مهم این بود که نمیزاشتن به مردم اینقدر فشار بیاد الآنم کلی گشنه و بیکاری هست آدمها دارن رو پشت بام زندگی میکنند ولی دارن به کشورهای همسایه کمک میکنن کار میدن خونه میدن واقعا تاسف باره کاش ای یک سالم تموم بشه

    • بدون نام

      احمدی نژاد محبوبم نباشه ولی روحانی صددرصد منفور هست

      پاسخ ها

      • سامان ۱

        موافقم.پدرهمه رو دراورد.مخصوصاخنده های کریهش پدرمردم ودراورد وزیرامورخارجشم به ریش مردم میخندن

    • بدون نام

      اصلا اصلا قابل مقایسه با دولت بهار نیست. اون کجا واین کجا .اول دولت روحانی هم به اخر دولت بهار نمیشود مقایسه کرد.

    • بدون نام

      حامی واقعی روحانی مرحوم هاشمی رفسنجانی بود تا زمانیکه او زنده بود تحرک داشت ولی بعد فوت او بسیار ترسید وکلا رفتارش عوض شد خدا میداند شاید هم ممکن است تهدید شده باشد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج