adexo3
۱۰۳۳۹۲۷
۱۱ نظر
۵۰۱۰
۱۱ نظر
۵۰۱۰
پ

قیمت خوراکی‌ها؛ یک وعده غذا، چند؟

بر اساس آخرين گزارش مركز آمار، تورم سالانه در مرداد ماه سال جاري با ۰.۶ واحد كاهش به ۲۵.۸ درصد رسيد از سوي ديگر نرخ تورم ماهانه نيز كاهشي حدود ۳ درصدي داشته و عدد ۳.۵ درصد را ثبت كرده است. با وجود كاهش تورم سالانه و ماهانه، اين كاهش در سطح جامعه «احساس» نمي‌شود.

روزنامه اعتماد: بر اساس آخرين گزارش مركز آمار، تورم سالانه در مرداد ماه سال جاري با ۰.۶ واحد كاهش به ۲۵.۸ درصد رسيد از سوي ديگر نرخ تورم ماهانه نيز كاهشي حدود ۳ درصدي داشته و عدد ۳.۵ درصد را ثبت كرده است. با وجود كاهش تورم سالانه و ماهانه، اين كاهش در سطح جامعه «احساس» نمي‌شود.

طي سال‌هاي اخير تضعيف قدرت خريد خانوارها شدت گرفته به گونه‌اي كه كاهش‌هاي گاه به گاه تورم نيز نتوانسته بر سفره خانوارها و كوچك شدن سبد خريدشان به خصوص براي كالاهاي خوراكي تاثير بگذارد و مشاهدات ميداني نشان مي‌دهد، خانوارها نسبت به گذشته نه چندان دور، مواد غذايي كمتري خريداري مي‌كنند. با وجود اينكه مركز آمار گزارش تازه‌اي در خصوص مصرف سرانه گوشت و مرغ منتشر نكرده اما آخرين آمار كه مربوط به زمستان سال گذشته است، نشان مي‌دهد «سرانه مصرف گوشت در خانوارهاي كشور از ۶,۸ كيلوگرم در سال ۱۳۹۵ به ۵,۴ كيلوگرم در سال ۱۳۹۷ كاهش يافته است.».

هر چند برخي گزارش‌هاي غيررسمي نيز حاكي از حذف كم و بيش محصولات پروتييني مانند گوشت و مرغ براي خانوارهاي آسيب‌پذير كشور است چراكه در اين مدت كه گزارش‌هاي رسمي از آن وجود دارد، گوشت قرمز با ۱۷۱ درصد افزايش قيمت از هر كيلو ۳۵ هزار تومان در فروردين ۹۵ به ۹۵ هزار تومان در اسفند ۹۷ رسيد. از سوي ديگر رييس انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي و صنايع غذايي كشور نيز از فاصله ۱۳۴ كيلوگرمي سرانه مصرف محصولات لبني و شير در ايران نسبت به كشورهاي توسعه يافته گفت. با وجود اينكه دولت درصدد است با حمايت‌هاي نقدي و غيرنقدي كمبود مواد غذايي را حل كند اما سفره‌ها و سبد كالاي مصرفي خانوارها از مواد غذايي مفيد تهي شده و ادامه اين روند سوءتغذيه در جامعه ايراني را گسترش مي‌دهد. تخمين‌ها نشان مي‌دهد هر وعده غذايي براي يك خانواده ۴ نفره با فرض استفاده از مواد خوراكي ارزان بين ۶ تا ۷۰ هزار تومان تمام مي‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایرونی

      هزینه غذا ۶هزار تومن؟ جای تعجبه؟

      پاسخ ها

      • 2424

        یعنی نون خالی برای یک خانواده 4 نفره

      • بدون نام

        نون خالیم شش تومن بیشتر میشه

    • saftarmodarsi5372@ gmail.com

      ما تا حالا ندیدیم چیزی ارزان بشه

    • عباس

      گرچه امار با واقعیت فاصله زیادی دارد وسفره مسولان و مردم عادی انقدر متفاوت است که بوی کفر ان دنیا را برداشته ولی دردی که جامعه را متنفر از حکومت کرده بی توجهی حاکمان به شرع و قانون و تکبر بیش از حد تصور مسولان است که مردم را بی ارزش و خود را نماینده خدا میدانند.

    • بهزاد احمدی

      6 هزار تومن نون خالی نمیشه گرفت برای 1 نفر چ برسه به 4 نفر

    • پ

      خدایا کشور ثروتمند با ملتی فقیر

    • فرهاد

      اون 300 هزارتومان که اضافه مییاد برایه دستمال کاغذی میزاریم تا بشینیم به حال مملکتمون و این اوضاع اقتصادی که برامون درست کردن گریه کنیم.

    • بدون نام

      شش هزار تومان پول نون روزانه که وزنش کم شده قیمتش بالاتر رفته کیفیتم نداره کی میتونه ادعا کنه که خبر نداره !!اگه بیخبره که بهش نمیگن مسئوللل!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عدی ازمسولان بی وجدان هم میخورن هم میلیاردی میبرن برایشان مهم نیست که چقدر انسان توفقرن

    • hamid

      میگه ۶۰تا۷۰هزارتمن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج