adexo3
۱۰۳۳۹۹۵
۱۰۸ نظر
۵۰۰۷
۱۰۸ نظر
۵۰۰۷
پ

دختر ۱۱ساله اهوازی در سنت «فصلیه» معامله شد!

هنوز یک ماه از اعتراض فعالان حقوق زنان نسبت به ثبت ملی آیین «فصل و خون‌بس» نگذشته که خبرهایی از معامله شدن یک دختر ۱۱ ساله در اهواز به عنوان «فصلیه» منتشر شده است.

ایرنا نوشت: هنوز یک ماه از اعتراض فعالان حقوق زنان نسبت به ثبت ملی آیین «فصل و خون‌بس» نگذشته که خبرهایی از معامله شدن یک دختر ۱۱ ساله در اهواز به عنوان «فصلیه» منتشر شده است.

فعالان اجتماعی و فعالان حقوق زنان در اهواز، با انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی از توافقات قبیله‌ای برای دادن یک دختر ۱۱ ساله به عنوان فصلیه و خون‌بس در شهر اهواز خبر داده و نسبت به آن اعتراض کردند. این در حالیست که پرونده ثبت آیین «فصل و خون‌بس» در میراث معنوی کشور، که با مخالفت‌های گسترده روبرو شده بود، هنوز به طور کامل بسته نشده است. از سوی دیگر این اتفاق ادعای موافقان ثبت آیین فصل و خون‌بس مبنی بر منسوخ شدن آن در جامعه را رد می‌کند.

دختر ۱۱ساله اهوازی در سنت «فصلیه» معامله شد!

«فصل» و «خون‌بس» در واقع نوعی‌ دیه عشایری‌ برای رفع نزاع‌های فردی و جنگ‌های طایفه‌ای است که بر اساس آن در صورت وقوع قتل، هتک ناموس، ضرب و جرح و هر گونه انحراف و کج روی‌های اهالی با پادرمیدانی ریش سفیدان و بزرگان طایفه به حل آن مبادرت می‌ورزند. برای پایان دادن به دعوای خونین میان دو قوم، زنی از طایفه‌ قاتل به طایفه مقتول داده می‌شود که عرب‌ها به آن زن «فصلیه» می‌گویند و در سایر اقوام نیز «خون‌بس» نامیده می‌شود. حالا خبر رسیده که این سنت تقبیح شده، دوباره سربرآورده و یک دختر ۱۱ ساله، در یکی از مناطق حاشیه شهر اهواز، قربانی جدید آن است.

یکی از بستگان این دختر ۱۱ ساله روایت فصلیه شدن او را اینگونه توضیح داد: «ماجرا از ازدواج برادر این دختر با زنی از طایفه دیگر آغاز شد، سه روز بعد از ازدواج، پسرعموهای عروس تحت عنوان «نهوه» نسبت به این وصلت اعتراض می‌کنند و منزل خانواده داماد را به رگبار می‌بندند. بعد از آن، طایفه داماد واسطه‌هایی برای مذاکره با طرف مقابل (طایفه عروس) می‌فرستد و بعد از مهلت ۱۶ روزه (در دو مقطع) نشست‌هایی با حضور شیوخ و بزرگان برگزار می‌کنند. در این جلسات طایفه عروس مطالبه سه میلیارد ریال جریمه مالی و دادن دختری به عنوان فصلیه می‌کنند.» طبق سنت «نهوه»، پسرعموهای یک دختر برای خود حق تصمیم گیری درباره ازدواج آن دختر قائل هستند و می‌توانند از ازدواج دختر با یک فرد از طایفه دیگر ممانعت و به اصطلاح آن را "نهی " کنند.

این شخص که خواست نامش فاش نشود، افزود: در نشست بعد، عموزاده‌های عروس از گرفتن جریمه مالی صرفنظر کرده اما برای گرفتن دختری به عنوان فصلیه اصرار می‌ورزند، طبق خواسته عموزاده‌ها، این دختر ۱۱ ساله قرار است بعد از اربعین حسینی به ازدواج مردی از طایفه مقابل درآید، این در حالیست که خانواده دختر به شدت با فصلیه مخالفت و از آن امتناع کردند اما در نهایت به دلیل تصمیم گیری قبیله‌ای و از ترس بروز تبعات و مشکلات یا کشته شدن فردی از طایفه، به آن رضایت می‌دهند.

وی اضافه کرد: شیخ طایفه عروس با فصلیه گرفتن مخالفت کرده اما عموزاده‌ها حرف شیخ طایفه خود را نپذیرفتند و همچنان بر گرفتن فصلیه پافشاری می‌کنند. در حال حاضر شیوخ دو طایفه و برخی طوایف دیگر به این مساله ورود کرده و خواستار حل آن و پایان فسخ قرار فصلیه و جایگزین کردن آن با جریمه مالی هستند.

این فعال اجتماعی خواستار پایان دادن به سنت فصلیه شد و تاکید کرد: باید خودمان را به جای دختران فصلیه بگذاریم، دختران فصلیه قربانی این رسم غلط هستند و این رسم، غیرانسانی و ظالمانه و جرم است و باید از جامعه حذف شود.

اعتراض دوباره زنان خوزستانی به فصلیه

فعالان حقوق زنان که با طرح پرونده ثبت معنوی فصل و خون‌بس با راه اندازی هشتگ های «#من_خون‌بس_نمیشوم» و «#من_ فصلیة_نمیشوم» در شبکه های اجتماعی، نسبت به آن اعتراض کرده بودند، از دیروز با راه اندازی هشتگ « #لا_للفصلیة» مخالفت های خود را دوباره اعلام کرده اند.

زینب محمداوی دبیر کارگروه فرهنگی موسسه مردم نهاد «آوای زنان ریحانه اهواز» در این باره گفت: چهار روز است که توسط یکی از مردان طایفه دختر، از تصمیم گیری قبیله‌ای برای دادن این دختر ۱۱ ساله به عنوان فصلیه و برای پایان دادن به اختلاف این دو طایفه مطلع شدیم و در این روزها از هر دو طایفه مساله را پیگیری کردیم.

محمداوی افزود: بر اساس شنیده‌ها این دختر ۱۱ ساله، خواهر یا دختر عموی مردی است که زنی از طایفه دیگر را خواستگاری کرده اما پسرعموهای این زن به اسم «نهوة» نسبت به این ازدواج اعتراض و از آن ممانعت کرده اند ولی به رغم این مخالفت ازدواج مزبور صورت گرفته است. بعد از مطالبه فصلیه از سوی خانواده عروس، این دختر ۱۱ ساله برای این امر پیشنهاد می‌شود که با توجه به مخالفت خانواده دختر، مساله افشا شده است.

وی اضافه کرد: در گذشته خانواده طایفه مقابل، صبر می‌کردند تا دختر بزرگتر شود و به سن ازدواج برسد اما این طایفه نپذیرفتند و در روزهای نزدیک می‌خواهند این ازدواج سر بگیرد و دختر 11ساله را را ببرند، طبق اطلاعاتی که تاکنون به ما رسیده، شیوخ و بزرگان هر دو طایفه با دادن فصلیه مخالفت کرده‌اند و خانواده دختر نیز تا ۱۰ میلیارد ریال را به عنوان جریمه مالی برای جایگزینی فصلیه پیشنهاد داده‌اند اما طرف مقابل آن را نپذیرفته و بر گرفتن فصلیه اصرار دارند.

محمداوی تصریح کرد: «فصلیه» رسم بسیار زشت و زننده، غیرانسانی و غیرقانونی و غیرشرعی است و در این مورد با توجه به اینکه دختر ۱۱ سال دارد، نیز مصداق کودک همسری است، چگونه می‌شود به جای یک کودک که چیزی از اختیار نمی‌داند تصمیم گیری کرد؟ ازدواج یک مساله شخصی است و حتی اگر هم قرار به عهده گرفتن تبعات یک ازدواج باشد، این دختر ۱۱ ساله نباید تاوان خطای دیگران را بدهد زیرا طبق آیات قرآن هیچکس نباید به جای دیگری مجازات شود.

وی گفت: بر اساس پیگیری‌هایی که داشتیم مشخص شده است که تلاش و وساطت بزرگان و شیوخ طوایف برای حل شدن این مشکل و لغو فصلیه، تاکنون موفق نبوده است.

این فعال حوزه زنان ادامه داد: برای اعتراض به پرونده ثبت فصل و خونبس، اعتراضات بسیاری به ما شد که این رسم منسوخ شده و نباید بیش از اندازه به آن پرداخته شود، اکنون نیز انتقادات بسیاری کرده‌اند که انتشار این خبر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ممکن است به لجبازی طایفه مقابل منجر شود و تلاش‌ها برای لغو شدن فصلیه به ثمر ننشیند اما ما معتقد هستیم این مساله باید منتشر و قبح آن بیش از پیش مشخص شود، زیرا زنان در مضیف و گعده‌های شیوخ و قبایل هیچ جایی ندارند که بتوانند صدای اعتراض خود را برسانند و همه تصمیمات پشت درهای بسته گرفته می‌شود، بنابراین اصرار داریم که همه زن‌ها نسبت به این سنت در شبکه‌های اجتماعی اعتراض خود را بیان کنند و نگذارند این دختر ۱۱ ساله در سکوت قربانی رسوم غلط شود زیرا سکوت کردن نسبت به این اتفاق باعث می‌شود که مطالبه فصلیه برای اختلافات مشابه به یک سنت تبدیل شود.

وی اظهار داشت: رسم فصلیه حدود ۴۰ سال است از قوانین طوایف عرب برداشته شده و اکنون از نظر عشایر حتی مطرح کردن آن قبح دارد، به همین دلیل ما می‌گوییم منسوخ شده اما ممکن است در روستاهای دورافتاده این رسم همچنان اجرا شود و کسی از آن مطلع نباشد، البته در این مورد شاهد وقوع آن در شهر اهواز هستیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتی ۹/۵ ميليون تومان

>> ویزیت و مشاوره رایگان <<
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این مطلب راجع به ایرانه؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آره دقیقاً .. تو ایران از هر بلا نباید تعجب کرد

      • محسن

        دقیقا در این جغرافیا اتفاق افتاده

      • نامدار

        نخیر دوست عزیزم مربوط به سوئیس

      • بدون نام

        بله مربوط به ایران هست..نوشته اهواز..

      • روزگار تنهایی

        ماتوکدام خراب شده زندگی میکنیم الان به پهنای صورت دارم اشک میریزم آخه دختر ۱۱ساله برای مصالحه... بابا توقرن ۲۰۲۰این مسخره بازیاه چیه.. آدم بفرستیم برای صلح سازش اون بچه چی میشه

      • بدون نام

        شما خبر ندارید تو طایفه های عرب وجود دارد

      • شاهین

        غیر انسانی بودن سنت خون بس و فصل که جای خود داره .این سنت مزخرف نهوه رو کجا دلمون بذاریم پسر عموی یه دختر غلط میکنه برای ازدواج دختر عموش تعیین تکلیف کنه

      • بدون نام

        این مملکت قانون و مجری قانون نداره که دهن اون پسر عموهای فضول رو ببنده؟ رسمه که رسمه،یه بار برای همیشه دهن اون پسرعموهای نامرد رو ببندن تا بفهمن قانون یعنی چی و رسم مسخره ی اون بی غیرتها یعنی چی،لابد دختر یازده ساله رو برای خودشون میخوان که حتی شیخ قبیله میگه فصیله نمیخوایم دست برنمیدارن

      • بدون نام

        بگو پاکستان :

      • مونا

        آخرین مورد فصلیه که تو خاطر هست یک پیرزن همسایه داشتیم که عرب بود و به عنوان فصیله در سن 11 سالگی به ازدواج با مردی بزرگتر از خودش مجبور شده بودکه مربوط به قدیم بود و در زمان شاه این قانون عشیره ای منسوخ شده بود ولی الان که هرکی به هرکی شده دوباره این رسم بی شرمانه را بجا آوردن

      • بدون نام

        یجوری میگی ایرانه انگار سوئیسه، بله اینجا ایرانه جهان سوم

      • ایرانی

        این مورد دروغه که طایفه ای در حال فصلیه دادن دختر یازده ساله هستند. ناشی از یک کلیپ پاکستانی بوده که در فضای مجازی پخش شده و دستاویز عده ای که مخالف برحق این سنت هستند گردیده. این سنت از سنتهای برکنارشده طوایف عرب خوزستان و بخصوص اهوازه. ولی مستمسکی برای فعالان اجتماعی شده که مبارزاتشان را در این مسیر ادامه بدهند. پس زیاد نگران دختران اهواز نباشید.

      • بدون نام

        فصلیه از اسمش پیدا یعنی بابت پایان دادن به خشم ۲طرف ورسیدن به صلح..‌این از پیامبران هستش ولاکن یه دختر ۱۱ساله اکیدا ممنوعه بعنوان فصیله بخوان بدن.. شرایط خاص خودشو داره مثلا اینکه دختر به سن شرعی ازدواج رسیده باشه از ۱۸سال به بالا و اینکه برای ادم بزرگ و پیرمرد واسه مرد جوان باشه که نفرت و کدورت بین ۲طایفه از بین بره ودایهای هم دیگر بشن البته اینم که در قضیه فصلیه دخار رو هیچ موقعه وادار نمیکنن که باید بشی به اختیار خودشه ولاکن دختر برای حفظ ستر خانوادش و برادرانش اینکارو میکنهاز قضیه فصلیه ‌ کلا یه برداشتهای بد برده شده ولی دختر ۱۱ساله در فصیله ممنوعه

      • بدون نام

        پلیس فضول نیست که دخالت کنه

      • مریم

        ولکن برادر. و اینکه سن شرعی برا دختر 9سال قمری هستش و ن 18 سال....

      • آقا بزرگ

        می گویند ۱۱ سله کودک نیست و از ۹ سالگی می تواند ازدواج کند.

    • بدون نام

      خدایا خودت به داد برس

      پاسخ ها

      • بی نام

        یاد انیمیشن غارنشین ها افتادم مربوط به عصر سنگ

      • یک ایرانی ( کاربر قدیمی )

        نیرو انتظامی چرا مداخله نکرد ؟ ...

      • بدون نام

        دارن بهشون تقدیر نامه هم میدن ثبت ملیش هم میکنن فصلیه رو .

      • آوریل

        به قطر صورتت اشک بریز نه به پهناش! میتونی به ارتفاع یا کنج یا شعاعش هم اشک بریزی!

      • بدون نام

        کشورایران هنوزم خیلی ازافکارهابه زمان قلوه سنگ میخوره

    • بدون نام

      چه سنتهای مضحکی
      گویا جاهلیت پایانی ندارد

      پاسخ ها

      • نورس

        مضحک نیست اتفاقا گریه داره دوست عزیز.

      • بدون نام

        در کل عربها دخترهاشونو جزو تعداد بچه هاشون حساب نمیکنن

      • بدون نام

        فیلم عروس آتش دقیقا راجب این موضوع هست
        اگر این فیلم را دارید حتما ببینید

    • بدون نام

      فیلم میشه ازش ساخت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره میشه فیلم ساخت

      • بدون نام

        عروس اتش

      • بدون نام

        چندین سال قبل همچین فیلمی ساخته شده من دیدم فکر کنم قبل از انقلاب بود خانواده داماد چقدر با دختر بیچاره بد رفتاری میکردن برادردختره برادر داماد کشته بود دریک دعوای طایفه ای بیچاره تلافی سرعروس درمی آوردن توفیلم مثل برده ازدختره سواستفاده میکردن عروس حق رفتن خونه پدرومادرش نداشت تمام لباس افراد خانواده باید می شوست تمام ظرفها باید میشوست کلا کلفت آورده بودن تا عروس نمی‌دونم تا چقدر واقعییت داشت ولی توفیلم همش اذیت وآزاربود

      • بدون نام

        ساختن تو صدا سیما پخش شد

      • بدون نام

        با اجازتون فیلم هم ساختن منتها امثال منوچهر هادی دل میسازن همه میبینن این فیلمارو هیچکس نمیبینه!!!!!!

      • بدون نام

        عروس آتش ساخته حدودا 15 سال پیش

    • بدون نام

      ببین قدیم چه بلاهایی سر ایران و ایران زمین اوردن این جماعت

    • بدون نام

      پس چرا پلیس و قانون مملکت درباره این کارها دخالت نمیکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چون پلیس خودشو وارد مسائل خانوادگی نمیکنه تو خوزستان

    • حسین...

      سنت خون بس مربوط به لرهای بختیاری هست و فصل مربوط به اعراب خوزستان، اما در کل دوتاش یکی هستند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه قدر بی غیرتن بعضیا،اینا رسم و رسوم نیست اینا بی غیرتیه

    • هیچکس

      واقعا جای افسوس داره ..که به خانمها درهرسنی به چشم کالا ووسیله ای برای لذت نگاه بشه ..افسوس از این همه عقب ماندگی ...اصلا چرا در کشوری که قانون اساسی داره قانون طایفه گری باشه ..راستی توجه کردین استانهایی که بصورت طایفه گیری و قبیله هستن خیلی عقب ماندگی فرهنگی و اجتمایی دارن ..

    • نادی

      به یزدان اگر ما خرد داشتیم کجا این سرانجام بد داشتیم

    • بدون نام

      اینقدر عنوان خبر تهوع آوره که فقط میتوان گفت ننگ بر تمام شما.در دنیای امروزی،تفکر کردن به چنین چیزی،باعث شرمندگی است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لرهای غیور همچین چیزی ندارن

      • بدون نام

        ۱۱:۲۴
        دارن

    • بدون نام

      اون نماینده زن مجلس که گفته فصلیه سنت صلح هست بیاد الان جواب بده ، این مجلس واقعا مجلس اقلیت هاست

    • علی احمدوند

      متاسفانه رسم خون بست در تمام طوایف ایران داره اجرا میشه قومیت ها هنوز دست از کارشون ور نمیدارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تمام طوایف نه فقط عربا و لرها دارن

    • بدون نام

      حالا قانون دقیقا کجای کاره

    • بچه مرشد

      این ها دیگه کی اند

    • بدون نام

      مگر ما قانون نداریم که هرکس دعوا کرد باید زنی قربانی این جهالت نفهمی شود این چه قانون هست چرا باید کسی بکشی که زنی در قبال بدهی در قدیم اگر رازنان جلو قافله می گرفتن می دیدن زنی همراه انها هست دور می شدند کاری نداشتن چطور یک انسان قربانی نادانی فرد دیگری شود

    • ali

      خوزستان چه خبره ؟؟ بی آبی تیراندازی درگیری قبیله ای رسمهای اینچنینی

      پاسخ ها

      • ققنوس

        باید حضوری تشریف بیاری اینجا زندگی کنی تا بفهمی چه خبره

      • بدون نام

        والا پلیس که نباشه همینه

    • بدون نام

      میگن یه گروهی دارن میرن اهواز واسه دستگیری چندین شیخ و یه نفر هم قبلا اعدام کردن سر این جریان یکی بگه اون ماجرای قبل کافی نبود واستون دوباره شروع کردین این رسم و رسومها دیگه مال قبل بود الان بی دروپیکر نیست .

    • نوشین مرادی

      انسانم آرزوست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مواظب حرف زدنت باش تمام خوزستانیاکه این رسم ورسوم روندارن

    • بدون نام

      هنوز هم یه عده نادان در عصر هجر زندگی می کنند ...

    • بدون نام

      چطوراز ماشین ، تفنگ، موبایل و....که نشونه تجدد بشره استفاده میکنین ولی قانوناتون هنوز بربریت هست . قانون کشوری باید بتونه این رسم غلطو ریشه کن کنه ولی گویا تصمیمی ندارن اگه داشتن ثبت ملی خون بس را پیشنهاد نمیدادن عوض اینکه جرم تلقی بشه ومجازات براش گذاشته بشه.

    • بدون نام

      بعضی اقوام هنوز راه بی فرهنگی و جاهلیت رو میرن . ضعف قاون یعنی خودمختاری. وگرنه ۲روز پسرعموهای دختره رو ببندن به شلاق عمرا اگه نفردومی همچین غلطی بکنه

    • مارال تبریز

      توی این خراب شده چند نفر برای یک زن تصمیم میگیرند؟ پدر، جد پدری، برادرها و حالا پسر عموها!!!! قانون چرا اینارو به حال خودشون رها کرده؟ جمع کنید این بساط عشیره قبیله ای مضحک رو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هرکسی جز خودش برای خودش تصمیم میگیره

      • بدون نام

        من همراه خانواده تصادف کردم
        برای دیه خانمم باید شکایت از من می کرد شکایت کرد برای دیه صدمات پسرم من به او وکالت هم دادم ولی قاًی می گوید پدرتان باید بیاید بگید یعنی مادر بچه ام اصلا عددی نیست با وجود وکالت من

    • یسنا

      به ما ها ربطی ندارد دختر خودشون بوده دلشون خواسته این کار رو با هاش بکنند اصلا دلشون میخواد بفروشنش به ما چه

      پاسخ ها

      • نرگس

        دلم از بیرحمیت گرفت

      • بدون نام

        پس به تو چه که کامنت میزاری؟

      • بدون نام

        تو برو سریالتو ببین

    • علی از اهواز

      از نظر من این بچه 11 سال که هنوز به راهنمایهای مادر در همه موارد زندگی نیازدارد،، چطور میتواند ازداوج کند?إیا میتواند یک تخم مرغ برای خود درست کند? مجددأ تصمیم گیری شود ،، یا هر چی قانون قضایی تصمیم گرفتن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بلی خورشت نیز میتواند

    • سعید

      خدایاماراازجهلی که خودمان درست کردیم نجات بده

    • بدون نام

      جمع کنید این رسومات غلط رو. شیخ، ریش سفید و .... چه حقی دارند در مورد یک بچه تصمیم می گیرند؟

    • بدون نام

      قانووووووون اسااااااااسی؟!!!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اساسی قانوووووون؟

    • علی شریفی

      سلام ،درصورت صلح صفا ودوری از هرخون ریزی برای انجام کار خیردر طایفه فدیمی مالرهای نورآباد ممسنی خون بسی بود،ولی به روی حساب کتاب قوم خویشی و برحسب بلوغی دختر ورضایت طرفین، نه دیگه از اینکارای عجیب غریب دراین دنیای سرعت،سبقت،وسرقت انجام بگیرد ،این چنین کارا یامعامله ها مانند سر بریدن بچه آهو است،سپاس علی،باز،

    • مسعود

      فیلم عروس آتش را ببینید

    • بدون نام

      این مربوط به اسلام نیست .مال دوران جاهلیت.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مال عرباست که متاسفانه ماهم تماما داریم ازشون پیروی میکنیم

    • علی داد

      انوقت میگن توایران حقوق بشررعایت نمیشه ماوهمه مسئولین شروع میکنیم به دادوبیدادواقعااین انساتیته؟یکی دیگه هرکی کرده یه دختربچه پاسخ شوبده طرف اگه مرده خودش تاوان غلط شوبده اصل فردی کردن مجازات چیه؟میگن گنه کرددربلخ آهنگری به شوشترزدن گردن مس گری داستان ماهاست یکی دیگه قتل کرده یکی دیگه بایدجورشوبکشه متاسفم

      پاسخ ها

      • الیاس

        من اولین بار میشنوم که در ایران اینجور رسمی است حالم خیلی بد شد آخه دختر مظلوم چه گناهی کرده که باید اینطور تباه شود و خدا می داند سر گذشتش آخر چه شود

    • الام

      من بیچاره ۱۱سالم بود که ازدواج همسرداری وخانداری هیچ اطلاع نداشتم پدرم مرا به عقدیکی از فامیل خودش درآورد وبعد دوسه ماه بعد طلاق گرفته و دوباره به من بیچاره برگشتم سر جای اولم بااینکه من چیزی از زندگی نمی فهمیدم انتظار داشتن که من مثل یک آدم بالق و عاقل رفتار کنم خدایا لعنت کنه پدر ومادرهای نفهم که زندگی بچه هاشون خراب میکنن.

    • بدون نام

      توکل عشایرایران بروتحقیق کن بعدحرف بزن حالا رسمی یاغیررسمی اولویت دختر برای پسرعمو

      پاسخ ها

      • طاهر

        اولویت؟!!دختر مگر جنسه

    • بدون نام

      جاهل های عصر حجری که به این به قول خودشون سنت افتخار می کنن خجالت بکشن
      گناه این بچه ها به گردن شونه تا روز قیامت
      یعنی وجدان هم دارن اینها ؟ من شک دارم

      تا کی زنها باید جور حماقت و توحش مرد ها رو بکشن

    • بدون نام

      وای چه وحشتناک

    • تاج کبیر

      عجب

    • بدون نام

      چراهمه کامنتارونمیزاری ؟

    • بدون نام

      آخه این چیه که میخواین ثبت ملیش بکنین باید خجالت بکشین مایه شرمساریه

    • N

      کاربر *ایرانی*، لطفاً وقتی توی استان خوزستان و شهر اهواز زندگی نمیکنی، از خودت نظریه صادر نکن. شما نیستی ببینی داخل طوایف عرب این استان چی میگذره.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هر چی که هست خلاف انسانیته. پسرعموی یک دختر هیچ حقی برای تعیین تکلیف او ندارند. شیخ و ریش سفید و.. اگر می توانه زندگی خودشو اداره کنه. یک دختر چه گناهی کرده که هر کس و ناکسی باید به صرف دختر بودن در موردش تصمیم

        بگیره؟
        اگر کسی مرتکب قتل شده کشور قانون داره

    • بدون نام

      من اکثر نظرات را خوندم تقریبا همه مخالف این رسم بودند. یک سوال دارم.
      اگر این رسم اجرا نشه، خونی ریخته میشه و خانواده ای داغدار میشن و طائفه ای عزادار میشن.
      چه بسا در ادامه، خونهای دیگری هم ریخته بشن و ...
      درسته این رسم مشمئز کننده ای هست ولی آیا شما پیشنهاد بهتری دارید ؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگر رسم خوبی بود در ادیان توحیدی جزئی از دستورات دینی یا سفارشات پیامبران میشد.

      • بدون نام

        اگر خودت جای اون دختر بودی هم همینو می گفتی؟
        پس حق زندگی اون دختر چی میشه؟
        عجب
        ...

      • طاهر

        قانون برای چیه؟

      • بدون نام

        قانون میدونی چیه

      • بدون نام

        اگر با این ازدواج اجباری تلخ، جلوی کشته شدن برادر یا پدر اون دختر گرفته بشه چی؟
        یتیم شدن اون دختر تلختره یا ازدواج اجباریش؟
        شما اگر جای اون دختر یا خانواده اش بودید کدوم را انتخاب میکردید؟

      • بدون نام

        حرف رایگان نزن

    • م

      قربون هندیها اینا دیگه کین

    • م

      ۱۳۴۸ چرا هس حتی تو همه طوایف دنیا بگردی پیدا نمکنی ولی رسم و رسوم خوزستانیها هست

    • آوا

      فقط بیچاره دختره....

    • شمالی

      باباپس این مسیولین مملکت چه کار هستند این همه دم ازقانون وقانون مداری میزنن؟؟؟؟؟مگه اونجا تکزاس هست ؟؟؟مگه پاسگاهی کلانتری چیزی ندارد ؟؟؟؟البته ناگفته نماند که خود مردم مقصر اصلی هستند

    • بدون نام

      اصلا فکرشو نمی کردم ک تو ایران هنوز از این مسخره بازیها هست

    • باور

      بخدا من فکر کردم یکی از قسمت های سریال برره رو داره تعریف میکنه شرم بر شما

    • بدون نام

      برای خودم متاسفم ...اینا خودشونو چی میدونن که در مورد اینده انسانی تصمیم میگیرن دختری ۱۱ ساله به اسارت و کنیزی میفرستن به خاطر طایفه

    • بدون نام

      چه قدر مردهاشون بیغیرتن که زن رو فصلیه قرار میدم. حتما ادعای مردونگی هم دارن

    • بدون نام

      خوب عروس رو پس بدن دختره بیچاره چه گناهی کروه یکی دیگه زن گرفته

    • بدون نام

      اکثرشون لر و کرد هستند.
      من خیلی با اینا بودم.رسمای عجیبی دارند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من خوزستان هستم این یه رسم رایج وعادی تو عربای خوزستانه

    • بدون نام

      تفاوتی با عصر جاهلیت نکردن...اینهمه پیشرفت علم و دیدگاه بشر در سرتاسر جهان اما متاسفانه رو اینجور آدما تاثیری نذاشت..قبلا زنده ب گورشون میکردن الان خون بستی میدنشون..هیچ تفاوتی نکردن...الله اکبر

    • علی

      ننگ بر شما
      واقعا که لیاقت تون همین وضیته

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج