جاباما
۱۰۳۶۵۳۷
۵۳ نظر
۵۰۳۸
۵۳ نظر
۵۰۳۸
پ

رکاب‌زنیِ زنان ایرانی با چاشنی فحش و لگد

یکی از صفحه‌های پرمخاطب در اینستاگرام که حیطه فعالیتش در رابطه با دوچرخه و دوچرخه‌سواری است با انتشار عکسی از آزار یک دوچرخه‌سوار، واکنش‌های شدیدی را در این زمینه برانگیخته است.

روزنامه توسعه ایرانی - ریحانه جولایی: دوچرخه‌سواری یکی از ورزش‌های محبوب مردان و زنان در تمام دنیاست و مسئولان ورزش کشور‌ها برای استفاده و ترویج دوچرخه‌سواری تلاش‌های زیادی می‌کنند. در برخی از شهر‌های بزرگ دنیا بسیاری برای رفت‌وآمد‌های خود به محل کار یا مسیر‌های مختلف از دوچرخه استفاده می‌کنند.

رکاب‌زنیِ زنان ایرانی با چاشنی فحش و لگد

در ایران، اما شرایط متفاوت است. هرچند وقت یک‌بار جنجالی برای استفاده بانوان از دوچرخه برپا می‌شود. یک روز خبر ممنوعیت دوچرخه‌سواری زنان اعلام می‌شود و روز دیگر خبر تکذیب می‌شود. بااین‌حال برای تردد‌های شهری، به زنان اجاره دوچرخه‌سواری داده نمی‌شود. در خیابان اگر یک زن سوار دوچرخه باشد بار‌ها با شوخی‌ها و آزار‌های کلامی و جنسی مواجه می‌شود. در یک‌کلام دوچرخه‌سواری برای زنان راحت نیست. در این میان، اما مدتی است مردان نیز از رفتار زشتی که حین دوچرخه‌سواری با آن‌ها می‌شود انتقاد می‌کنند.

مرگ دوچرخه‌سواران به دلیل سهل‌انگاری رانندگان

دوچرخه‌سواری در ایران حال و هوایی دیگر دارد. فرقی نمی‌کند زن باشی یا مرد؛ چراکه پرخاش و خشونت علیه دوچرخه‌سواران حرفه‌ای در جاده‌های کشور زن و مرد نمی‌شناسد. فقط کافی است سوار دوچرخه باشی آن‌وقت خواهی فهمید هر دو جنس به یک میزان، اما به عناوین و شیوه‌های گوناگون مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند.

کافی است چشم برخی از رانندگان خودروها، موتورسواران یا عابران به یک دوچرخه‌سوار بیافتد آن‌وقت است که با ویراژ دادن، کند کردن سرعت، متلک یا ناسزاگویی و حتی پیچیدن در مسیر حرکت دوچرخه کاری می‌کنند تا تمرکز یا تعادل دوچرخه‌سوار از دست برود. با این تفاسیر، اگرچه دوچرخه‌سواری می‌تواند برای اغلب زنان و مردان جنبه ورزشی یا تفریحی داشته باشد؛ چند وقتی است که خشونت و شوخی‌های پرخطر در گوشه و کنار عامل اصلی آسیب رسیدن به جسم و جان ورزشکاران دوچرخه‌سوار در جاده‌های کشور شده است.

چند روزی است که موضوع آزار و اذیت دوچرخه‌سواران دوباره بر سر زبان‌ها افتاده و یکی از صفحه‌های پرمخاطب در اینستاگرام که حیطه فعالیتش در رابطه با دوچرخه و دوچرخه‌سواری است با انتشار عکسی از آزار یک دوچرخه‌سوار، واکنش‌های شدیدی را در این زمینه برانگیخته است.

رکاب‌زنیِ زنان ایرانی با چاشنی فحش و لگد

کم نبوده‌اند دوچرخه‌سوارانی که بی‌دقتی رانندگان یا شوخی و خشونت سایرین آن‌ها را به کام مرگ کشانده است. محمد تیرانداز سال ۱۳۸۶ در کرمان، جسیم ایرانمش سال ۱۳۸۶ در کرمان، علی نوروزیان سال ۱۳۹۴ در لرستان، علی طالبیان سال ۱۳۹۰ در آذربایجان شرقی، حامد ژاله سال ۱۳۹۶ در قزوین، علی حیدری در اصفهان، رضا احمدی در تهران و اخیراً در سال ۱۳۹۹ مهیار فرزانه در یزد ازجمله دوچرخه‌سواران حرفه‌ای کشورمان بوده‌اند که جان خود را در جاده‌ها از دست داده‌اند.

دل‌خون از بی‌مهری مردم

پای درد و دل دوچرخه‌سواران که بنشیند بی‌شک می‌توانند از رفتار ناشایست، توهین‌ها و آزار همشهریانشان بگویند. برای مثال چند وقت پیش بود که دو دوچرخه‌سوار بعد از بازگشت از مجموعه ورزشی آزادی به سمت شهریار با آزار و اذیت چند مرد روبه‌رو شدند. یکی از دوچرخه‌سواران که در آن شب حضور داشت گفت: در جاده بودیم که چند مرد از داخل ماشین خود اقدام به فحاشی کردند و زمانی که با اعتراض ما مواجه شدند با کاتر و چاقو از ماشین پیاده شدند و به سمت ما حمله کردند؛ کلاه‌های ایمنی که سرمان بود در گرفتن ضربات بسیار مؤثر بود بااین‌حال هم نورد من از ناحیه شاهرگ آسیب دید و به بیمارستان منتقل شد.

مزاحمت مختص زنان نیست، اما بیشتر در معرض‌اند

نوشتن از مشکلات بانوان دوچرخه‌سوار هم موضوع تازه‌ای نیست. علاوه بر محدودیت‌هایی که همواره برای ورزش بانوان موجود است نگاه‌ها و به‌اصطلاح متلک‌هایی که می‌بینند و می‌شنوند روی روحشان تأثیر زیادی می‌گذارد و همین مسئله احساس امنیت زنان را در خیابان‌ها و به‌ویژه جاده‌ها کم می‌کند.

چند ماه پیش یکی از زنان دوچرخه‌سوار در مصاحبه‌ای از مصائب این ورزش صحبت به میان آورده بود. او که سال‌ها به‌صورت حرفه‌ای دوچرخه‌سواری می‌کرد پس از ایجاد مزاحمت‌های زیاد عطای این ورزش را به لقایش بخشیده و حالا دیگر نمی‌تواند به‌تن‌هایی در خیابان رکاب بزند. او گفته بود: من خاطرات زیادی از اذیت‌های دیگران نسبت به خودم در حین دوچرخه‌سواری دارم از کدام بگویم؟ از ضربه‌هایی که سرنشین ماشین‌ها از پشت به کمرم می‌زدند؟

رکاب‌زنیِ زنان ایرانی با چاشنی فحش و لگد

از پرتاب میوه و زباله از داخل خودرو؟ از پاشیدن آب از داخل خودرو؟ از تعقیب‌های موتورسوارانی که قصد سوءاستفاده و آزار فیزیکی داشتند؟ از مواردی که خودرو به‌قدری خودش را به من نزدیک کرده و باعث انحراف من از جاده و زمین خوردن من شده؟ از مواردی که خودرو به‌قدری به من نزدیک شده که سرنشین خودرو به‌سوی من دست‌درازی کرده؟ یا اینکه بار‌ها با جملاتی زشت و رکیک مورد فحاشی قرارگرفته‌ام؟ چندین بار من را تعقیب و تهدید کردند؟ یا این مسئله که تاکنون دو بار تصادف عمدی و دو بار تصادف غیرعمدی را تجربه کردم و آخرین بار تصادفی که با سهل‌انگاری و بی‌تفاوت بودن به حضور دوچرخه‌سوار و نادیده گرفتن دوچرخه‌سوار منجر به آسیب جدی برای من شد؟

او در ادامه بیان کرد: تمام این مسائل باعث شد که من برای همیشه از رفتن به خیابان و جاده ترس بزرگی داشته باشم و هرگز به‌تن‌هایی رکاب نزنم یا دوچرخه را با ماشین به مکان‌های امن و محدود ببرم و رکاب بزنم.

زنان بعد از آزار کلامی و نگاهی بیشترین آزار را زمانی تجربه کرده‌اند که برخلاف میل فردی که ایجاد مزاحمت کرده است به ایجاد ارتباط با فرد رضایت نداده‌اند. آن زمان است که افراد اقدام به خشونت می‌کنند. پروانه یکی از زنانی که بار‌ها این مسئله را از سر گذرانده گفته است: در یکی از برنامه‌ها یک آقا که سوار بر موتور بود دنبال من راه افتاد و خواست شماره‌اش را من بدهد. وقتی قبول نکردم با شدت زیاد چنان مشتی بر پشت من کوبید که از درد زیاد به خانه آمدم و مسکن خوردم. نمی‌دانم چرا فکر می‌کنند این مردم‌آزاری بامزه است؟

رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری در واکنش به انتقاد یکی از ملی‌پوشان مبنی بر آزار و اذیت‌های خیابانی هنگام تمرین گفت: دوچرخه‌سواران با صبر و فروتنی از این مسائل بگذرند تا بلکه فرهنگ‌سازی بهتری در سال‌های آینده صورت بگیرد

موارد این‌چنینی چه برای زنان و چه برای مردان دوچرخه‌سوار بار‌ها پیش‌آمده است. چند روز پیش، اما موضوع آزار و اذیت دوچرخه‌سواران دوباره بر سر زبان‌ها افتاد. یکی از صفحه‌های پرمخاطب در اینستاگرام که حیطه فعالیتش در رابطه با دوچرخه و دوچرخه‌سواری است با انتشار عکسی از آزار یک دوچرخه‌سوار، واکنش‌های شدیدی را به سمت خود جلب کرد. بعد از انتشار این عکس بود که دوچرخه‌سواران زیادی از تجربیات ناخوشایند خود سخت گفتند. در میان نظرات آن‌ها از خشونت و تعرض‌هایی نظیر، هل دادن در جوی آب و فاضلاب، پرت کردن آب دهان، کتک زدن، فحاشی بی‌دلیل و به هم زدن تعادل دوچرخه‌سواران می‌توان نام برد.

رکاب‌زنیِ زنان ایرانی با چاشنی فحش و لگد

دوچرخه‌سواران تحمل کنند تا مردم بافرهنگ شوند!

این مشکلات همان‌طور که به گوش ما می‌رسد، به اطلاع مسئولان این ورزش هم رسیده است. مردادماه امسال بود که رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری در واکنش به انتقاد یکی از ملی‌پوشان مبنی بر آزار و اذیت‌های خیابانی هنگام تمرین گفت: دوچرخه‌سواران با صبر و فروتنی از این مسائل بگذرند تا بلکه فرهنگ‌سازی بهتری در سال‌های آینده صورت بگیرد.

بر اساس گفته‌های خسرو قمری، این مشکلی ریشه‌ای است و به فرهنگ جامعه و خانواده هرکسی برمی‌گردد. او همچنین بیان کرد: ما با نیروی انتظامی و دیگر ارگان‌ها رایزنی‌های زیادی کردیم. حتی تفاهم‌نامه‌ای ٨، ٩ بندی با وزارت کشور تنظیم کردیم و به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها فرستادیم که متن آن در راستای توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری عمومی است.

او در پاسخ به این پرسش که فدراسیون برای فرهنگ‌سازی اقدامی انجام داده یا خیر، اضافه کرد: فرهنگ‌سازی فقط از دست فدراسیون برنمی‌آید، بلکه باید از پایه انجام شود؛ مثلاً زمانی که کودک به مدرسه می‌رود و بعدازآن هم در نوجوانی شخصیتش شکل می‌گیرد. من هم در سال‌های دور دوچرخه‌سوار بودم و یادم می‌آید چنین مشکلاتی داشتم. اتوبوسی هر روز در مسیر تمرین من بود که شاگرد راننده به سمت من یخ پرتاب می‌کرد و می‌خندید یا اینکه یادم می‌آید چغندرفروشی به هم‌تیمی‌های من چغندر می‌زد! این‌ها دیگر مسائلی نیست که فدراسیون بتواند حل کند؛ فقط هم مختص به بانوان نیست. دوچرخه‌سواران مرد هم همین مشکلات را دارند.

ضروت تدوین قوانین حمایتی با ضمانت اجرایی

رکاب‌زنیِ زنان ایرانی با چاشنی فحش و لگد

صحبت‌های قمری نشان‌دهنده این است که فرهنگ لااقل بخشی از مردم نسبت به چند دهه پیش تغییری نکرده است. آن زمان با یخ و چغندر دوچرخه‌سواران را آزار می‌دادند و حالا با نگاه و ماشین شخصی و چاقو. به‌هرحال اینکه مسئولی رده‌بالا تنها واکنشش به مشکلات ورزشکاران صبر پیشه کردن باشد کمی عجیب به نظر می‌آید، چون هر چه بگذرد عده‌ای هستند که به قول ایشان بافرهنگ نمی‌شوند و بهتر است برای مرتفع کردن این مشکل دوچرخه‌سواران فکر اساسی شود. به‌عبارت‌دیگر تا زمانی که قوانین حمایتی با ضمانت اجرایی و راه مقابله با چنین توهین‌ها و شوخی‌هایی وجود نداشته باشد مردم به سمت با فرهنگ شدن و پذیرفتن این موضوع نمی‌روند.

در آخر اینکه این چند روایت تنها بخش کوچکی از مسائلی است که روزانه دوچرخه‌سواران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و بخش کوچکی از جامعه که به تصور خود شوخی می‌کنند، اما در عمل به دوچرخه‌سوار آزار و اذیت می‌رسانند باید تغییر جدی در رفتار و فرهنگ خود داشته باشند و مقامات قضایی نیز برخورد جدی و شدیدی با این‌گونه مزاحمان داشته باشند چراکه این آزار و اذیت می‌تواند منجر به خطرات جانی دوچرخه‌سواران شوند.

از سوی دیگر این ضرورت احساس می‌شود که ورزشکاران و ماجراجویانی که با خطر بیشتری سروکار دارند نسبت به بیمه کردن خود اقداماتی انجام دهند تا چنانچه آسیبی به آن‌ها رسید هزینه‌های درمان را تأمین کنند. البته این نکته هم نباید فراموش شود که چنانچه بستری در کشور فراهم شود که دوچرخه به‌عنوان یک وسیله نقلیه عمومی شناخته شود مردم نیز نسبت به دوچرخه‌سواران تغییر نگرش پیدا خواهند کرد و این تصور را نخواهند داشت که دوچرخه‌سواران عمدتاً افراد ثروتمند جامعه هستند که برای خوش‌گذرانی این ورزش را انتخاب کرده‌اند. اگر این نگرش تغییر یابد مردم با احترام بیشتری با دوچرخه‌سواران برخورد و رفتار خواهند کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      قانون باید حمایت کند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برای یه روسری که موقع رانندگی عقب میره یا ناغافل از سرت یک لحظه میوفته پیامک امنیت اخلاقی میاد ولی نمیتونن این آزارها رو مدیریت کنن و امنیت اخلاقی برقرار کنن
        این امنیت اخلاقیه یا اون؟؟؟؟؟؟؟

      • بدون نام

        من نمیدونم این ها چرا خواسته های بر حق مردم تلقی نمیشه!!!!!!!

      • بدون نام

        عکس جای دست فتوشاپه

      • 007

        جامعه ای که به زنانش احترام نذاره به مادران احترام نمیزاره و جامعه ای که به ماردان احترام نذاره محکوم به فناست . دقیقا به همین شکلی که ما چهل ساله داریم فنا می شویم . احترام به زن و حقوقش احترام به مهربانی و عشق است

      • سامانتا

        حالارانندگی ماخانم هاازبس خوب هست دیگه دوچرخه سواریمون بماندماخانم هابایدفقط درخانه بمانیم بهترین جای امنون همین هست فقط .

      • بدون نام

        خود مسئولین با حرف های سنتی این امنیت رو از زنا گرفتند

      • بدون نام

        کی عکس دختر رو حذف کرد از کتاب ریاضی کی هنوز تو شوک میره با دوچرخه سواری زنا توهین بهشون میکنه

      • بدون نام

        منظورت کدوم قانونه مگه داریم مگه هست باشه هم همش به ضرر ما ملته

    • بدون نام

      بابا چیکار دارین بزارین دوچرخخه سواری کنن واقعا که جهان سوم میمونیم با این آدم

      پاسخ ها

      • احسان

        ما از جهان سوم هم عقبتر هستیم! در یک دیوانه‌خانه زندگی میکنیم...!!!

      • بدون نام

        خوب شما پسرای لات و لوت باید بزارید

    • بدون نام

      نشان از سطح پایین فرهنگ ایرانیان ،که ادعای محبت ، مردم دوستی ، غریب نوازیشون گوش فلک کر کرده.از مصادیق دیگر، همسایه آزاری ، نصب اگزوز های صوتی ،آشغال ریختن ،عدم رعایت قوانین رانندگی و....

    • بدون نام

      من خودم چند مرتبه دوچرخه سوارهای خانوم رو دیدم که با وضع نامناسب مثل آرایش غلیظ، بدون حجاب و موهای طلایی و غیره در حال رکاب زدن در داخل شهر هستند، اگه واقعا هدفشون ورزشه، پس این کارها چیه. خوب معلومه با این نوع دوچرخه سواری توجه افراد شرور و غیره رو جلب می کنند و این بلا ها سرشون میاد. کرم از خود درخته

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه خانم پیاده با این وضع نمیبینی؟ آیا از پیاده روی باید محروم بشن، ضمنا ظاهر هر کس به خودش و خانواده اش مربوطه ولاغیر

      • بدون نام

        اگر نسل امثال شماها منقرض بشه تمام این مشکلات حل میشه

      • بی نام

        شما کی وقت کردی اینجوری اون بنده خدا رو آنالیز کنی اون هم با جزئیات ؟؟؟ .

      • خ

        دروغ میگی خودت هم میدونی.

      • ********** رضا *********

        به شما چه ربطی داره که چطور دوچرخه سوار شن چرا همش عادت کردید به کار همدیگه کار داشته باشید
        تو انسان باش و سرت به کار خودت باشه بزار هر کس هر جور میخواد بگرده

    • حبیب علوی

      بازم یک هنجار از جامعه رفتاری ما ....جامعه ما در تمام موارد دچار بحران هستش واین بار در مورد دوچرخه سواران خودش نشان داده

    • بدون نام

      شیرین 100 سال عقبیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاش ۱۰۰ سال بود، بیش از اینهاست

      • بدون نام

        هعی

      • بدون نام

        ۱۰۰ سال عقبیم
        اما این ۱۰۰ سال را میتوان در عرض ۱ سال رفت
        به شرط آنکه شروع کنیم به تغییر کردن از خودمان شروع کنیم...

    • علی

      سلام ما نفهمیدیم این پشت کی هست؟؟؟؟
      اما دوچرخه سواری چرا حالا زنان باید دوچرخه سواری کنند؟؟؟
      اینها بازی ها چندگانه با شخصیت زنان است؟؟؟
      این همه کار واجب و واجب حالا خانم ها دوچرخه سواری کنند یا نکنند دنیا تغییر نمی کند اما اگر فرهنگ مترقی ما بالاتر برود چرا
      پس برویم روی بسیاری از فرهنگ هایمان بررسی کنیم نه اینکه مصداقی کار کنیم که این خود مفسده است...
      هر چند...

    • سید غفور قوامی بهور

      خاهران گرامی من متعصفم تمام متالب را خانده ودیدم در دین مبین اسلام زن ومر نمی شناسد همگی باهم برابریم ولا غیر باز می گویم صبر پیشه کنید اد به انسان نیست به خانواده است از خدا می خاهم به افرادی که هر کات زشت می کنند نام مردان بعد جلوه می دهند عقل بدهد بدانند این دختران شاید خاهرا ومادران وفرزندان انانند بنده این متالب را دیدم و خاندم شرمنده شدم خدا مارا ببخشد یا علی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سید غفور با این دیکته چطو ابتدایی رو پاس کردی

      • عجب

        احسنت به شما . ولی یه تجدید نظر املایی داشته باشین بد نیستا!!
        تو یه پاراگراف این همه غلط آخه

      • بدون نام

        جدی عمداً این همه غلط املایی نوشتی؟؟

        خواهران - متاسفم - مطالب - خوانده - میخواهم - حرکات

      • عبدالرحمن

        سید درسته که غلط املایی زیاد داری اما حرفات عین واقعیته ممنون!

      • ایران

        عزیزم
        اگر میشه از طرف اسلام صحبت نفرمایید

      • ********** رضا *********

        چقدر غلط املایی داری اخه یکم بیشتر مطالعه کن

      • بدون نام

        همین اینا شدن مسئولین ما

    • بدون نام

      چقدر بدیم ما !!!!

    • بدون نام

      با اين مردم بي فرهنگ نميشه سوار دوچرخه شد اونم يه خانوم كه ديگه بدتر تا اين مردم هم ادم بشن عمر ما تموم شده

    • 007

      جامعه ای که به زنانش احترام نذاره به مادران احترام نمیزاره و جامعه ای که به ماردان احترام نذاره محکوم به فناست . دقیقا به همین شکلی که ما چهل ساله داریم فنا می شویم . احترام به زن و حقوقش احترام به مهربانی و عشق است

    • بدون نام

      تا این حدی بی فرهنگییییییییییی؟ باورم نمیشه

    • امید

      باور کن حالا قانون میزارن آقایون دوچرخه سواری نکنن تا خانوما راحت باشن آقایون ورزشگاه نرن تا خانوما راحت فوتبال ببینن

    • بدون نام

      باید برای پیشرفت بیخیال حرفای مردم شد .

    • بدون نام

      زن و دوچرخه سواری واقعا باور نکردنی هست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بهتره هضمش کنی
        وگرنه به زور باید هضمش کنی

    • بدون نام

      جای دست بر روی کمر احتمالا موتور سواری بوده با دستکش صنعتی به دست من جای دست بدتر از این هم دیدم.

    • بدون نام

      حالا خانمه چرا پیرهنشو داده بالا.خدا من و ببخشه یه اخطار میدادید نمیدیدم

    • سارا

      کاش جرات خودکشی داشتم

    • بهنام

      خانم جولایی هر کشور قانونی دارد باید احترام گذاشت افکار امثال شما مادران اینده کشورمان را به بیراهه میکشد و اگر الگوی شما برای فرهنگ سازی کشورهای اروپایی هست - ازادی های دیگری هم هست که اگر در کشور ما انجام شود از ترس خانه نشین میشوید.بنده 17 سال به خاطر شغلم در 6 کشور اروپایی زندگی کردم و دریافتم مردم ما هر چه دارند اگر از دست بدهند غیرت و تعصب خانواده شان را همیشه دارند. چون اینجا ایرانه مهد فرهنگ و غیرت.

    • بدون نام

      فرهنگ زیرصفر..جنگ طلب ...دروغگو ...

    • بدون نام

      کلا مطلب بالا را قبول ندارم چون بوی دروغ میداد من الان سالها است دوخرچه سواری نیکنم هرگزهم مردم شریف ایران و منطقه ای که در آن هستم بی احترامی ندیده ام تمام حرفهای بالا دروغ بود

    • بدون نام

      هیچوقت نفهمیدیم دوچرخهسواری کجاش تحریک کنندس؟اگه اینطوره نباید سوار موتورم بشیم دیگه ترک موتور هم بده

    • بدون نام

      من تحصیلات دکترا دارم ولی چیکار کنم دوچرخه سواری بانوان مثل کره مضره برای جامعه

    • بدون نام

      والا من تو جاده چالوس کلی دوچرخه سوار مرد دیدم هیچکسم اذیتش نمیکرد
      ...

    • بدون نام

      ازضعیفترین کشورهای دنیاهم عقب مانده تریم، جهل وبی فرهنگی ربطی به تندروی مذهبی ندارد..

    • مریم

      واقعا دوچرخه سواری دغدغه چند درصد از جامعه بانوان کشور است؟ آیا زنان مشکلات مهمتری ندارند؟ بهتر نیست به جای این کارهای سطحی ، به مشکلات اساسی زنان پرداخته شود. به این دولت که امیدی نیست، امیدوارم مجلس و قوه قضائیه نسبت به مشکلات ما بانوان توجه بیشتری داشته باشند و در وضع قوانین و بررسی شکایات خانمها مردسالار نباشند.

    • حسن

      اکثر جهانگردان از اینکه ایرانیها ادمهای حسود و بخیلی هستند اتفاق نظر دارند وای بر ایرانیها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج