جاباما
۱۰۳۶۶۲۲
۱۴ نظر
۵۰۱۲
۱۴ نظر
۵۰۱۲
پ

چرا مرغ‌ها یکدیگر را زخمی می‌کنند؟

ویدیو های منتشر شده در فضای مجازی حاکی از آن است که در برخی از واحدهای مرغداری، مرغ ها دچار بیماری کانی بالیسم یا خودخوری طیور شده اند که در این بیماری مرغ ها با نوک زدن همدیگر را زخمی می کنند و برخی از آنها نیز تلف می شوند. بیماری که علت آن عدم تناسب در جیره غذایی، محیط نامناسب و تراکم بالا عنوان شده است.

خبرگزاری ایسنا: ویدیو های منتشر شده در فضای مجازی حاکی از آن است که در برخی از واحدهای مرغداری، مرغ ها دچار بیماری کانی بالیسم یا خودخوری طیور شده اند که در این بیماری مرغ ها با نوک زدن همدیگر را زخمی می کنند و برخی از آنها نیز تلف می شوند. بیماری که علت آن عدم تناسب در جیره غذایی، محیط نامناسب و تراکم بالا عنوان شده است.

چندین ماه پیش ویدیوهایی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد در برخی از واحدهای مرغداری، مرغ ها با نوک زدن، همدیگر را زخمی کرده و برخی از آنها به دلیل پارگی شکم تلف شده بودند. موضوعی که آن زمان ایسنا با پیگیری از انجمن صنفی مرغداران گوشتی متوجه شد که بیماری کانی بالیسم یا خودخوری طیور در این واحدها به دلایلی چون کمبود جیره غذایی و مناسب نبودن محیط زندگی آنها شیوع پیدا کرده است.

اخیرا اما ویدیوی دیگری منتشر شده که در آن علت خود خوری مرغ ها بیماری هاری عنوان شده است. موضوعی که نایب رییس انجمن صنفی مرغداران گوشتی آن را رد و علت را همان بیماری کانی بالیسم عنوان کرد.

حبیب اسدالله نژاد در گفت و گو با ایسنا در این باره اظهار کرد: پدیده یا اتفاقی جدیدی رخ نداده و در این واحدها بیماری خودخوری یا کانی بالیسم شیوع پیدا کرده است. دلایل مختلفی ازجمله تراکم بالا، بالانس نبودن جیره، گرسنگی، اختلالات ژنتیکی، نور بالا و....می تواند باعث شیوع این بیماری شود. که در طی آن مرغ ها دچار نوعی خشونت می شوند و به یکدیگر نوک می زنند. در مرحله بعد به جوجه هایی نوک می زنند که زخمی و خونی شده اند و حتی ممکن است باعث مرگ بعضی از جوجه ها شوند.

وی ادامه داد: در صورت مدیریت صحیح با اقداماتی مانند بالانس جیره، کاهش نور، کاهش تراکم استفاده و ریختن پوسته جو یا برنج بر روی دان، زدن اسپری کلرامفنیکل بر روی زخم و اعمال مدیریت صحیح بعد از چند روز این بیماری قطع می شود.

نایب رییس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی تصریح کرد: کلیپ منتشر شده با هدف تشویش اذهان عمومی و کاهش انگیزه مردم برای دسترسی به ارزان ترین و با کیفیت ترین کالای پروتئینی ساخته شده و یک شیطنت رسانه ای است که هر از گاهی در مورد مرغ شاهد آن هستیم.

وی در پایان گفت: نکته قابل توجه درمورد بیماری کانی بالیسم این است که مرغ ها فقط گوشت مرغ زخمی را نوک می زنند و پاره می کنند و معمولا آن را نمی خورند. اگرچه در صورت خوردن هم هیچ اتفاق خاصی رخ نمی دهد، زیرا که پرندگان بومی، پرندگان شکاری، مرغ های بومی و محلی همه چیز خوار بوده و حیوانات کوچکتر را شکار و تغذیه می کنند و ما نیز از آنها استفاده می کنیم و مشکلی هم ایجاد نمی شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرا دروغ به خورد مردم میدید بیماری نیست همون نبود غذای طیور و گران بودنشه از بستگان ما مرغ داری دارن اصلا هم بیماری نیست

      پاسخ ها

      • ******* shanjani ******

        ... به خاطر گرانی . دان مرغ. و ذرت . و سویا.... و گرسنه نگه داشتن مرغها...این مرغها همدیگر میخورند.!!

      • بدون نام

        چراهست من فیلمشودیدم که چندین مرغ داشتن یه مرغوکه زنده بودمیخوردن

    • بدون نام

      عذاب های خدا داره به اشکال مختلف برسرمون جاری میشه . هنوز هم نمفهمند و به بدکاریهاشون ادامه میدن ! یادتونه جوجه هارو با چه قساوتی زنده به گور کردید و با چکمه هاتون پا روی بدن نحیفشون گذاشتید ؟ باز هم نفهمید و ادامه بدید . تازه اولشه .....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این قضیه جدید نیست
        کانیبالیسم همیشه وجود داشته، فقط الان رسانه ای شده

    • پدرام

      گرونی است،وشدن عین دولتمردان که ملت را تکو پاره می کنند!

    • حسین حیدری

      من یه مرغدارم و این مورد سالهاست که وجود داشته و بیشتر به دلیل جیره ی غذاییه و راه حل از بین بردن این عادت در مرغ ها حل کردن نمک در اب اشامیدنی مورد استفاده در سالن هاست و بعد این کار فورا مشکل حل میشود .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آفرین به شما وتجربه ی خوبتان

      • بدون نام

        جناب حیدری من تجربه تئوری و فیزیکی دارم بهش میگن بیماری خودخوری به رنگ قرمز نوک میزنن بخاطر همین باید دان خوری قرمز گذاشت توی سالن

    • بدون نام

      مرغ های خون آشام!

    • ژال وال ژان

      همه ما هم رو هم تلمبار بشیم همدیگه رو له میکنیم

    • بدون نام

      بترسید از روزی که این بیماری به انسان
      هم سرایت کند .

    • بدون نام

      اتفاقی که چند وقت دیگه وبه زودی برای ملت ایران با شور بیشتری اتفاق میفتد الا برکت الله

    • بدون نام

      چون گرون به مردم میفروشنشو

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج