۱۰۳۹۵۹۰
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

تیم‌های ایرانی در آسیا بالانس نیستند

استقلال از نظر فنی توان شکست همه رقبایش را دارد، ولی آرامش ندارد / پرسپولیس به الدحیل موقعیت نداد، ولی خودزنی کرد و باخت

روزنامه فرهیختگان: استقلال از نظر فنی توان شکست همه رقبایش را دارد ولی آرامش ندارد / پرسپولیس به الدحیل موقعیت نداد ولی خودزنی کرد و باخت.

لیگ قهرمانان آسیا در تجربه‌ای متفاوت به‌خاطر شیوع ویروس کرونا درحال برگزاری است و تیم‌ها در قطر جمع شده‌اند تا مسابقات را به‌صورت متمرکز و به سبک سیستم قدیم جام باشگاه‌های آسیا برگزار کنند. چهار نماینده کشورمان در ادامه مرحله گروهی رقابت‌ها درحالی کار خود را پیگیری کردند که تا قبل از پایان این مرحله دو تیم سپاهان و شهرخودرو به کار خود پایان داده و از دور رقابت‌ها حذف شدند و استقلال و پرسپولیس نیز در هفته پایانی درحالی که شرایط صعود در دستان خودشان بوده و با دو پیروزی می‌توانند به جمع ۱۶ تیم برتر آسیا برسند به مصاف رقبای خود خواهند رفت.

بر همین اساس و درخصوص این رقابت‌ها و شرایط نمایندگان ایران به‌سراغ یکی از پیشکسوتان فوتبال و استقلال رفتیم تا نتایج نمایندگان کشورمان خصوصا استقلال را مورد بررسی قرار دهیم. گفت‌وگو با امیر هاشمی‌مقدم را در ادامه می‌خوانید.

از شرایط استقلال و حضور این تیم در لیگ قهرمانان آسیا بعد از تساوی مقابل الشرطه عراق صحبت‌مان را آغاز کنیم.

قبل از صحبت درمورد این بازی باید عرض کنم اگر استقلال تا این اندازه به حاشیه نمی‌رفت که البته بعید می‌دانم در فوتبال ایران تیمی در حاشیه نرود می‌توانست بهتر عمل کند اما معتقدم این تیم در برهه فعلی نیاز به آرامش و فاکتوری مهم به اسم تمرکز برای بازی‌های بزرگ و مهم دارد که متاسفانه از این امر به‌دور است. دو، سه‌ماهی اسم استراماچونی دوباره پیرامون این تیم شنیده شد و ازسوی دیگر فرهاد مجیدی کنار رفت و الان هم که سکان هدایت این تیم به مجید نامجومطلق رسیده و این موضوع در هیچ شرایطی به‌نفع تیم نیست.

بازی امشب این تیم مقابل الاهلی چطور خواهد بود؟

از این جهت می‌توان گفت همه‌چیز دست استقلال است و صعود یا عدم صعود این تیم وابسته به تیم دیگری نیست و حتی اگر با یک‌گل هم برنده شود می‌تواند شرایط بسیار خوبی در جدول برای صعود به مرحله بعدی پیدا کند. فقط مهم این است که این تیم تمرکزش را از دست ندهد.

یعنی آرامش و داشتن تمرکز می‌تواند آبی‌ها را به مرحله حذفی برساند؟

بله، درست است اینکه پرسپولیس قهرمان ایران می‌شود یا استقلال ۱۰، ۱۵ هفته پیاپی نتایج خوبی می‌گیرد به‌خاطر بالانس و سیستم ثابت و متوازنی است که دارند ولی این سیستم را باید تیم‌های ایرانی بتوانند در بازی‌های آسیایی هم اجرا کنند یعنی این‌طور نباشد که ۲۰ دقیقه خوب باشند و یک‌ربع ضعیف. همیشه یک تیم باید یک خط خوب داشته باشد و نمی‌توان با بالا و پایین شدن‌های مکرر به موفقیت رسید.

نباید این‌طور باشد که یک‌بار به شما نمره ۳ بدهند و یک‌بار دیگر نمره ۱۰ بلکه اگر شما همیشه تیم‌تان روی ۸ باشد یعنی خوب هستید اما این بالانس در فوتبال ایران نیست به‌خصوص وقتی تیم‌های ایرانی در رقابت‌های آسیایی قدم می‌گذارند و حریفان و تاکتیک‌هایشان یک مقدار حرفه‌ای‌تر و بازیکنان و مربیان از لحاظ سطح فنی بالاتر و باهوش‌تر می‌شوند. با این حال امیدوارم استقلال نتیجه بگیرد در هر صورت مجید نامجومطلق هدایت این تیم را برعهده دارد و برایش آرزوی موفقیت می‌کنند اما باید یک‌مقدار در این تیم آرامش باشد و برای بازی امشب نیز آنها فقط به یک‌گل احتیاج دارند تا به امید خدا اتفاقات خوب برای آبی‌پوشان بیفتد.

به نکته خوبی اشاره کردید؛ همین نداشتن آرامش و عدم تمرکز حلقه مفقوده این چند هفته اخیر استقلال بود. با این شرایط از لحاظ فنی این توانایی را در آبی‌پوشان می‌بینید که بتوانند الاهلی را شکست داده و به جمع ۱۶ تیم برتر آسیا برسند؟

از لحاظ فنی استقلال تمام تیم‌های گروهش را می‌تواند شکست دهد و هیچ مشکلی نیست اما من و شما خوب می‌دانیم که مباحث فنی یک مساله است اما تمرکز روحی و فکری یک‌سوی دیگر قضیه که این دو هرکدام به‌صورت جداگانه شرایط تیم را پیش می‌برند. بنابراین اگر تیم تمرکز فکری و آمادگی روحی داشته باشد و اگر همه مسائل درجهت آرامش بازیکنان پیش برود و تمرکز آنها فقط روی بازی باشد فکر نمی‌کنم مشکلی پیش بیاید. چرا نباید در این شرایط استقلال الاهلی را شکست دهد؟ شاید شرایط تیم عربستانی در جدول بهتر از آبی‌پوشان باشد اما تفاوت آنقدر نیست که بگوییم استقلال نمی‌تواند حریف را شکست دهد بلکه صددرصد این امکان دارد که حریفش را شکست دهد حتی با گل‌های بیشتر هم بازی را به‌نفع خود به پایان برساند‌ منتها مهم این است که تیم چقدر از لحاظ روحی آماده باشد.

شاید مقایسه این مطلبی که می‌گویم یک‌مقدار سخت باشد اما تصور کنید که سر یک چهارراه ایستاده‌اید و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی مشکل پیدا کرده و ۵۰۰ ماشین از سمت چپ و راست و عقب و جلو شما می‌آیند و شما باید از آن چهارراه رد شوید، آیا در چنین شرایطی می‌توانید به‌خوبی تمرکز کنید؟ هر کاری هم بخواهید بکنید برای‌تان سخت است چون باید حواس‌تان به همه اطراف باشد تا بتوانید سالم و بدون مشکل از چهارراه عبور کنید. در هر صورت امیدوارم این مساله یعنی گرفتن آرامش از این تیم قبل از بازی با الاهلی برای استقلال پیش نیاید.

صحبت از مربیانی مثل استراماچونی و الکس نوری به گوش می‌رسد اما به‌نظر درنهایت یک سرمربی ایرانی هدایت این تیم را برعهده بگیرد. فکر نمی‌کنید همین مسائل حداقل استقلال را از قهرمانی جام‌حذفی دور کرد؟

من یک توقعی از مدیران باشگاه استقلال دارم که توقع طبیعی و منطقی به‌شمار می‌رود و اینکه اگر قرار است استراماچونی بیاید خیلی شفاف به رسانه‌ها اعلام کنند که این اتفاق می‌افتد اگر هم نمی‌خواهد بیاید که بگویند خبری از او نیست و منتظرش نباشید. حتی آن زمانی که مجیدی سرمربی استقلال بود این موضوع یک‌مقدار از احترامات کم کرده بود چراکه وقتی تیم سرمربی دارد و وی تیم را تمرین می‌دهد اینکه مدام در رسانه‌ها بخواند استراماچونی می‌آید یا باشگاه استقلال بگوید که ما به ایتالیا سفر کردیم تا با او مذاکره کنیم این اتفاقات و موارد، آرامش را از تیم گرفته و از بین می‌برد.

شاید یک‌سری از بازیکنان تیم استراماچونی را دوست داشته باشند یا یک‌سری دیگر هم علاقه‌مند به مربی فعلی و یک‌سری دیگر هم اصلا عقیده‌ای به این چیزها نداشته باشند. حالا اگر اسم نوری یا مربی ایرانی دیگر به میان آمده در هیچ‌جای دنیا شما نمی‌بینید که سه، چهار اسم بیاورند و مدام شلوغ کنند که این می‌آید و آن نمی‌آید. به‌نظر من باید آقایان تکلیف را مشخص کرده و بین خودشان و در داخل باشگاه بدون اینکه از چارچوب اتاق مدیران نامی بیرون برود آن‌کسی که می‌خواهند را تعیین و مشخص کرده و موقعی که صددرصد مطمئن شدند، نام او را رسما اعلام کنند اما الان جز اینکه بذر ناآرامی را بپاشند و جز اینکه بی‌احترامی شود چیز دیگری عاید استقلال نخواهد شد. الان مجید نامجومطلق که کمک‌مربی استقلال بود، سرمربی این تیم است و باید به این مرد احترام گذاشت. پس الان سرمربی شما مجید است و باید تعهد و مسئولیت فنی را به دوش بکشد و الان باید پشت او بایستید و اسم مربی دیگری را نیاورید تا تکلیف استقلال در آسیا مشخص شود. این تیمداری به‌صورت حرفه‌ای محسوب شده و مدیریت باید یک‌مقدار این مسائل را رعایت کند و امیدوارم این کار انجام شود.

اما سوءمدیریت‌ها هم شاید در این بین کم نباشد.

در هر صورت هرچه هست نباید خیلی مسائل را رسانه‌ای کرد حتی درخصوص انتخاب بازیکن، برای مثال می‌گویم شما یک نوک‌حمله خوب دارید اما اعلام می‌کنید می‌خواهیم یک نفر دیگر را هم بیاوریم تا تیم کامل‌تر شود اما نباید سروصدایی کرد که می‌خواهیم یک نوک‌حمله دیگر بیاوریم چون برای بازیکن فعلی تضعیف روحیه صورت می‌گیرد. دقیقا داستانی که برای سیدحسین حسینی، دروازه‌بان استقلال رخ داد و قبل از اینکه اصلا اتفاقی بیفتد اسم ۴ دروازه‌بان مختلف را مرتب آوردند درحالی که حسینی درحال حاضر دروازه‌بان شماست و به‌جای اینکه او را از لحاظ روحی تقویت کنید این مسائل را مطرح می‌کنید؟ درحالی که اگر دوستان می‌خواهند از این لحاظ تیم را تقویت کنند که حق باشگاه هم به‌شمار می‌رود باید بگذارند وقتی که مذاکرات تمام شد و همه‌چیز اوکی بود نام دروازه‌بان بعدی را اعلام کنند نه اینکه از چند هفته قبل بخواهند این مسائل را مطرح کنند که این موضوع از لحاظ روحی، ذهنی و شخصیتی به بازیکن آسیب برساند و درست هم نخواهد بود.

شهرخودرو و سپاهان هم حذف‌شان از آسیا قبل از اتمام مرحله گروهی قطعی شد.

تیم مشهدی تیمی کم‌تجربه‌تر از سایر نمایندگان ایران به‌شمار می‌رود و شاید هم خیلی از این تیم توقع نمی‌رفت اما می‌شد حداقل مکان سومی را برای این تیم پیش‌بینی کرد اما این اتفاق نیفتاد آن‌هم به‌خاطر کم‌تجربه بودن و چه‌بسا ناآرام بودن تیم به‌خاطر تغییرات فنی و هزارویک مشکل که وجود داشت اما سپاهان که درحال حاضر در رده سوم گروه قرار دارد و از دور رقابت‌ها کنار رفته در دیدار آخر خود درحالی به مصاف السد می‌رود که حریف قطری صعودکرده و فقط برای صدرنشینی به مصاف سپاهان خواهد آمد.

پرسپولیس ۲ شب پیش از دور پنجم رقابت‌ها به الدحیل باخت تا کار صعودش به اما و اگر کشیده شود‌.

پرسپولیس برای خودش مشکل درست کرد و گاهی وقت‌ها هم همین‌طور می‌شود که تیم‌ها خودشان برای خودشان مشکل‌ساز می‌شوند. پرسپولیسی که تقریبا شانسی به تیم حریفش نداد بازی را یک بر صفر باخت و این برمی‌گردد به شرایط داخلی فوتبال‌مان و سیستمی که تیم‌ها داوری می‌شوند و سیستمی که به بازیکنان اجازه می‌دهد هرطور می‌خواهند در زمین رفتار کنند و مثل آن چوبی که تیم‌ملی‌مان مقابل ژاپن خورد و خیلی جاهای دیگر هم خوردیم یعنی بازیکنان اعتراضاتی را مطرح کرده یا خطایی می‌کنند که در بازی‌های داخلی مورد توجه قرار نمی‌گیرد اما در بازی‌های خارجی بلافاصله آن را سوت زده و از ادامه بازی جلوگیری می‌کنند و درنهایت یک اشتباه می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد که همان اشتباه باعث شد پرسپولیس بازی را ببازد. به‌نظر من برای این تیم هم همه‌چیز دست خودش است و درنهایت با حریف مستقیم بازی دارد و باید صددرصد برای پیروزی به میدان برود چون با یک تساوی هم از گردونه رقابت‌ها حذف می‌شود.

و صحبت پایانی.

درنهایت امیدوارم پرسپولیس هم نتیجه بگیرد چون هرچقدر فوتبال ایران در آسیا مطرح شود و تیم‌های کشورمان نتایج خوبی کسب کنند برای فوتبال ایران و درجه‌بندی این تیم برای سال‌های آینده و نقش آن در توزیع سهمیه‌های لیگ قهرمانان آسیا پراهمیت است. شخصیت و پرستیژ فوتبال ایران باید تحت هر شرایطی حفظ شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج