راه‌های درمان غبغب؛ مزاحم فِیس خراب‌کُن
۱۰۴۰۹۵۶
۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
۲۲۸۰
شکل‌گیری غبغب الزاما در اثر تجمع چربی‌ها نیست بلکه اغلب اوقات پای عوامل دیگری در میان است.

هفته‌نامه سلامت - عفت عباسیان: اگر درصدد اصلاح گردی صورت خود هستید و قصد دارید تا برای همیشه با غبغب خداحافظی کنید، در این مقاله با ما همراه باشید.

قبل از هر چیز باید بدانید عوامل متعددی در شکل‌گیری غبغب دخالت دارند که مهم‌ترین آن‌ها وراثت و نیز تجمع چربی و لنف در این ناحیه است. سیستم لنفاوی به موازات سیستم گردش خون عمل می‌کند. سیستم لنفاوی مسوول جمع‌آوری مایعات در بدن است و نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند. برای گردش لنف در بدن نیازی به پمپاژ قلب نیست و دقیقا به همین دلیل در قسمت‌هایی از بدن که معمولا تحرک کمتری دارند، شاهد تجمع این ماده هستیم: یکی از این نواحی، چانه است. همین قضیه منجر به شکل‌گیری غبغب می‌شود.

درست بخوابید تا غبغب نیاورید!

شکل‌گیری غبغب در اغلب افراد ناشی از مشکلات ناحیه گردن یا پشت گردن است؛ البته شکل و موقعیت بدن نیز قطعا تاثیرات چشمگیری در این قضیه دارد. متخصصان یوگای صورت معتقدند هنگام نگاه کردن به صفحه تلفن همراه یا زمان مطالعه، ناخودآگاه سر به سمت پایین متمایل است. در این وضعیت بالطبع لنف امکانی برای گردش مناسب در بدن نخواهد داشت. از آنجا که لنف در مقایسه با خون سنگین‌تر است، به آهستگی در بدن حرکت می‌کند و به همین دلیل موقعیت نامناسب بدن، به تورم چشم‌ها یا شکل‌گیری غبغب منجر می‌شود. هنگامی‌که لنف در ناحیه زیر چانه ساکن می‌شود، نتیجه چیزی جز شکل‌گیری غبغب نخواهد بود.

غدد لنفاوی موجود در ناحیه ترقوه مسوولیت لنف‌زدایی در تمام مناطق صورت را برعهده دارند. زمانی‌که ناحیه ترقوه به هر دلیلی تحت فشار قرار گیرد، غدد لنفاوی دیگر قادر به تخلیه لنف نخواهند بود. وضعیت بد بدن در طول روز و همچنین موقعیت بد بدن حین خواب، دست به دست هم می‌دهند و منجر به بروز مشکلات متعددی از جمله شکل‌گیری غبغب می‌شوند. متخصصان یوگای صورت معتقدند هنگامی‌که حین استراحت و خواب، بدن در وضعیت نامناسبی قرار دارد، تمام عضلات گردن فشرده می‌شوند، به همین دلیل لازم است که به پشت بخوابیم، چون در این وضعیت هیچ یک از قسمت‌های بدن فشاری را متحمل نمی‌شود و درنتیجه چروک‌های زیر چشم و نیز غبغب نیز ایجاد نخواهند شد. زمانی که بدن حین خواب وضعیت بدی دارد تمام عضلات گردن فشرده می‌شوند.

خوابیدن به روی شکم، بدترین وضعیت ممکن است. هنگامی‌که روی شکم می‌خوابید، سر به سمت چپ یا راست متمایل می‌شود و درنتیجه گردن ناخودآگاه تحت فشار قرار می‌گیرد. در ادامه نوعی عدم تعادل به وجود می‌آید و گردش لنف در بدن به سختی انجام می‌گیرد. به‌طوری که بعد از بیدار شدن، چشم‌ها متورم می‌شوند. به همین دلیل متخصصان یوگای صورت توصیه می‌کنند تا حدامکان به پشت بخوابید (به روی کمر) یا لااقل به پهلوی چپ یا راست. اگر نمی‌توانید به پشت بخوابید، توصیه می‌کنیم زیر زانو‌ها یک کوسن کوچک قرار دهید.

چگونه از شکل‌گیری غبغب جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از شکل‌گیری غبغب، اولین قدم این است که چانه دقیقا به موازات زمین قرار گیرد. زمانی‌که لنف در ناحیه زیرچانه تجمع می‌کند، در ادامه خود به خود غبغب ایجاد می‌شود. برای رفع این مشکل، کرم‌های متعددی در بازار موجود است که معمولا تاثیر چشمگیری ندارند. متخصصان یوگای صورت بر این باورند که برای رفع غبغب، لازم است وضعیت بدن اصلاح شود. صورت نیز عضوی از بدن است و قطعا وضعیت آن در طول روز، بر تمام بدن تاثیر می‌گذارد، بنابراین ماساژ صورت به تخلیه لنفاوی کمک چشمگیری می‌کند. برای این نوع ماساژ، می‌توان از انگشت‌ها کمک گرفت.

از پایین غبغب شروع کنید و انگشت‌ها را روی این ناحیه فشار دهید. حرکات انگشت‌ها باید از پایین غبغب شروع و به بیرون چانه ختم شود. به این ترتیب لنف جریان پیدا می‌کند و از ناحیه زیر چانه تخلیه می‌شود. برای کوچک کردن غبغب، توصیه می‌شود ماساژ از مرکز چانه شروع و به گوشه استخوان آرواره ختم شود. درحقیقت حرکت انگشتان باید از داخل به خارج باشد. متخصصان یوگای صورت توصیه می‌کنند در شروع ماساژ، دو انگشت سبابه (اشاره) خم شوند، سپس حین ماساژ تمام انگشتان به نحوی خم شوند که در پایان دو انگشت اشاره به آرامی از روی صورت بلند و خارج شوند.

لازم است ابتدای کار انگشتان اشاره در ناحیه استخوان چانه قرار گیرند و در ادامه با ایجاد حرکاتی کوچک از مرکز چانه به سمت خارج و درنهایت به گوشه استخوان آرواره امتداد یابند. شما با اجرای این حرکات کوچک درحقیقت به ارگانیسم و بدن خود کمک می‌کنید تا به راحتی سم‌زدایی شود.

متخصصان یوگای صورت توصیه می‌کنند این ماساژ را به کرات در طول روز انجام دهید و کنار آن از نوشیدن آب و مایعات غافل نشوید، چون مصرف مایعات و به‌خصوص آب در سم‌زدایی بدن نقش موثری دارد. به خاطر داشته باشید که چای، قهوه و آب میوه‌جات هیچ‌گاه تاثیری که آب در بدن دارد را ندارند.

یادتان باشد باید به هر نحوی که شده به بدن کمک کنید تا لنفی که در آن تجمع پیدا کرده را دفع کند، در غیر این صورت بروز غبغب تجدید می‌شود.

شما می‌توانید ماساژ مورد نظر را با یک روغن، کرم یا به تنهایی انجام دهید. فقط دقت کنید حین ماساژ، فشار شدیدی به پوست ناحیه چانه وارد نکنید و به آن چروک نیندازید.

ماساژ را حداقل یک بار در روز، شب یا صبح انجام دهید. فقط به خاطر داشته باشید که ماساژ کمتر از یک دقیقه هیچ تاثیری نخواهد داشت. به این ترتیب اگر ۵ دقیقه برای این ماساژ وقت بگذارید، قطعا نتیجه بخش‌تر است و البته ماساژ ۱۰ دقیقه‌ای، ایده‌آل‌ترین حالت ممکن خواهد بود.

درست بخوابید تا غبغب نیاورید!

اگر به یکی از بیماری‌های سیستم لنفاوی یا غدد مبتلا هستید، مشکل خونی یا دیابت دارید، توموری در بدنتان موجود است، میگرن حاد دارید، ورمی در ناحیه‌ای از بدنتان به چشم می‌خورد، از بیماری کبد رنج می‌برید، کلیه‌هایتان به خوبی عمل نمی‌کنند، قلب و سیستم عروقی بدنتان با مشکلاتی همراه هستند، مبتلا به یکی از انواع سرطان هستید و به هر دلیلی عفونتی در بدنتان مشهود است، هیچ‌گاه درصدد به جریان انداختن لنف در بدن نباشید و در یک کلام دور ماساژ فوق را خط قرمز بکشید. لازم به ذکر است که دوران بارداری و شیردهی نیز از این قاعده مستثنی نیستند، بنابراین قبل از هرگونه ماساژی، با پزشک خود مشورت کنید.

تمرین‌هایی برای کاهش شکل‌گیری غبغب و کوچک شدن آن

یوگای صورت در کاهش شکل‌گیری غبغب بسیار موثر است. این نوع یوگا شامل تمرین‌ها و حرکاتی است که در ناحیه زیرچانه تاثیر فوق‌العاده‌ای دارند. یوگای صورت تمام عضلات را تحریک می‌کند به‌طوری‌که در ادامه تخلیه لنفاوی بهتر انجام می‌گیرد.

تمرین‌هایی برای تقویت گردن

مستقیم به روبرو نگاه کنید سپس نوک انگشتان را زیر چانه و در ناحیه گردن قرار دهید. به آرامی سر را به سمت عقب متمایل کنید و اجازه دهید انگشتانتان در امتداد گردن پایین بیایند. در ادامه سر را آهسته به سمت جلو بیاورید و این حرکت را دو مرتبه پشت سر هم انجام دهید. سپس سرتان را همان طور متمایل به سمت عقب نگه دارید و با نوک انگشتان تا قسمت فوقانی ترقوه را فشار‌های ملایمی بدهید. سپس فک پایین را از حالت قلاب درآورید و گوشه‌های لب‌های خود را به سمت پایین بکشید. این موقعیت را برای چند ثانیه حفظ کنید.

تقویت عضله چانه

به منظور تقویت عضله چانه، آرنج راستتان را روی دست چپ بگذارید و انگشتان دست راست را زیر چانه از هم باز کنید. به موازات آن با انگشتان دست راست فشار وارد بر ناحیه زیر چانه را افزایش دهید. تا ۱۰ ثانیه به فشار ادامه دهید و این تمرین را دو بار دیگر نیز اجرا کنید. سپس با انگشتان هر دو دست و به طور متناوب به ناحیه زیر چانه ضربات ملایمی وارد کنید.

تسریع تخلیه لنفاوی

با دو دستتان ناحیه گردن را ماساژ دهید به نحوی که دست‌ها تا ناحیه مرکزی گردن بالا بیایند سپس به گوشه‌ها بروند. انگشتان اشاره و میانی خود را به حالت قیچی قرار دهید طوری‌که انگشتان میانی مقابل گوش‌ها و انگشتان اشاره در پشت قرار گیرند. در ناحیه دو طرف گوش‌ها و در امتداد استخوان فک حرکات رفت و برگشتی انجام دهید تا گردش لنفاوی و تخلیه آن فعال شود.

سپس انگشتان خود را در پایین گونه‌ها قرار دهید و آن‌ها را به سمت بالا بلغزانید به نحوی که کل گونه را فرابگیرند و در حالی‌که چین بینی را صاف می‌کنند، به سمت بالا نیز حرکت کنند. انگشتان شست را زیر چانه قرار دهید و انگشتان خورد را در هم حلقه کنید تا انگشتان اشاره با صورت تماس پیدا کنند.

گردی صورت را بین انگشتان شست و اشاره بفشارید و پوست آن‌را بالا بکشید. هر دو دست را در پایین گونه راست قرار دهید و پوست این ناحیه را با دو دست یکی پس از دیگر بالا بکشید.

همین کار را در سمت دیگر نیز انجام دهید. با دستان خود مشت‌هایی آهسته بزنید و آن‌ها را در پایین گونه‌ها قرار دهید. در حالی‌که مفاصل انگشتان را روی گونه‌ها محکم فشار می‌دهید، اجازه دهید دست‌ها تا بالای استخوان گونه حرکت کنند. فشار مشت‌های خود را برای چند لحظه زیر استخوان گونه نگه دارید، سپس انگشتان خود را به سمت بیرون بلغزانید.

انگشتان خود را زیر ابرو‌ها قرار دهید و با فشار ملایم ابرو‌ها را بلند کنید. انگشتان دست چپ را روی شقیقه سمت چپ قرار دهید و به آرامی با نوک انگشتان دست راست چین و چروک‌های زیر چشم را کشیده و کشش را برای چند ثانیه حفظ کنید. همین کار را در شقیقه سمت راست نیز تکرار کنید.

انگشتان اشاره و میانی را ابتدای ابرو‌ها قرار دهید و خط اخم را به سمت بیرون بکشید. انگشتان اشاره و میانی را محکم روی پیشانی قرار دهید تا خطوط جانبی پیشانی باز و صاف شود.

عملیات ماساژ را با ماساژ دادن تمام صورت به پایان برسانید به نحوی‌که هر دو دست را به حالت دعا بگیرید و از چانه به طرف پیشانی خود ببرید.

درست بخوابید تا غبغب نیاورید!

روش‌های دیگر برای از بین بردن غبغب

اگر ترفند‌های فوق تاثیر لازم را نداشتند، روش‌های دیگری از جمله جراحی زیبایی ممکن است نتیجه بهتری داشته باشند. برای از بین بردن غبغب، می‌توان از تکنیک‌های پزشکی مانند Cryolpolysis یا Coolsculpting کمک گرفت. این تکنیک‌ها در کاهش رسوبات چربی در ناحیه زیر چانه بسیار موثرند. به منظور از بین بردن سلول‌های چربی، این ناحیه تحت سرمای شدید قرار می‌گیرد. پس از انجام این تکنیک‌ها، ۲ تا ۳ ماه طول می‌کشد تا رسوبات چربی توسط بدن از بین برود. معمولا یک جلسه کرایولیپولیز برای غلبه بر غبغب کافی است، اما در بعضی موارد ممکن است جلسه دوم نیز ضروری باشد.

لیپوساکشن ملایم نیز می‌تواند اندکی از رسوب چربی ناحیه زیر چانه را از بین ببرد. حین عمل، چربی با حرکات رفت و برگشتی مکیده می‌شود. در این عمل، جراح برش‌هایی را در چین‌های طبیعی گردن ایجاد می‌کند تا لوله‌های جراحی بسیار ظریف متصل به سیستم مکش را وارد کند. روش لیپوساکشن، روشی پرهزینه محسوب می‌شود که به بستری نیاز ندارد، اما لازم است برای آن بی‌حسی موضعی انجام گیرد.

تزریقات اسید هیالورونیک نیز به لطف اثر سفت کننده آن، در کاهش غبغب و بازسازی گردی صورت بسیار موثر است.

انتشار یافته: 1
در انتظار بررسی:3
France
17:14 - 1399/07/06
من داشتم و به غیر از عمل جراحی علاج دیگری ندارد ولی دکتر ناشی یک عصب زیر چانه را آسیب زد و مدتی صورتم کج بود. حالا هم مقداری زیر چانه بی حس است که خوب بیست سال ازش میگذرد
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج