۱۰۴۱۶۹۶
۹ نظر
۵۰۴۳
۹ نظر
۵۰۴۳
پ

علیه تحریم؛ یک‌سوم استخراج بیت‌کوین دنیا در ایران؟

یک نشریه فرانسوی گزارش داده که برای مقابله با تحریم‌ها، احتمالا به‌زودی یک سوم استخراج بیت‌کوین جهان در ایران صورت می‌گیرد.

روزنامه همشهری: یک نشریه فرانسوی گزارش داده که برای مقابله با تحریم‌ها، احتمالا به‌زودی یک سوم استخراج بیت‌کوین جهان در ایران صورت می‌گیرد.

علیه تحریم؛ یک‌سوم استخراج بیت‌کوین دنیا در ایران؟

تحریم‌های یکجانبه آمریکا، دردسرهای انتقال پول با سوئیفت و مشکلات فروش نفت باعث شده تا در ایران توجه ویژه‌ای به استخراج رمزارزها یا به‌اصطلاح ماینینگ شود. این مسئله‌ای است که از چشم رسانه‌های خارجی هم پنهان نبوده است. نشریه فرانسوی کوین‌تریبیون اخیرا در گزارشی با توجه به تحولات صورت گرفته در این رابطه اعلام کرده به‌احتمال زیاد ایران به‌زودی تبدیل به یکی از قطب‌های مهم ماینینگ جهان می‌شود. در این گزارش تخمین زده شده با توجه به تولید بالای انرژی برق در کشور احتمالا به‌زودی یک سوم ماینینگ بیت‌کوین جهان در ایران صورت خواهد گرفت.

علیه تحریم؛ یک‌سوم استخراج بیت‌کوین دنیا در ایران؟

در گزارش کوین‌تریبیون به صحبت‌های اخیر محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی ایران شده است که اعلام کرده بود برق حاصل از تولید توربین‌های انبساطی نیروگاه‌های رامین اهواز، نکا و شهیدمنتظری برای استخراج رمزارزها به فروش می‌رسد. بر این اساس تخمین زده شده است که در خیزی جدید به‌زودی ۶ هزار مگاوات برق این نیروگاه‌ها به‌صورت اختصاصی برای استخراج بیت‌کوین اختصاص می‌یابد. این میزان برق برای نصب و راه‌اندازی ۴. ۶ میلیون دستگاه ماینینگ S۹Antminer یا به‌عبارتی ۶۰ میلیون THash(تریلیون هش بر ثانیه) کافی است. هم‌اکنون نرخ ماینینگ بیت‌کوین در جهان ۱۴۰ میلیون THash محاسبه می‌شود.

پیش از این تخمین زده شده بود که اگر ایران بتواند موانع لازم در بخش‌های مختلف ازجمله کمبود قوانین را برطرف کند ماینینگ بیت‌کوین می‌تواند سالانه درآمدی ۸. ۵ میلیارد دلاری برای کشور داشته باشد که رقمی قابل توجه به‌حساب می‌آید.

در شیوه سنتی، ارزش پول را پشتوانه‌هایی مثل طلا تعیین می‌کرد. حالا در دنیای مجازی افراد با کندوکاو(ماینینگ) در معدن(ماین‌) پول مجازی را استخراج می‌کنند. پیدا کردن طلا در گذشته با رفتن به معادن امکان‌پذیر بود و امروز با حل معادله‌های ریاضی پیچیده به کاربر (جوینده پول مجازی)‌مقدار مشخصی بیت‌کوین داده می‌شود.

تمرکز روی بیت‌کوین

بیش از هزار نوع رمزارز در جهان اکنون وجود دارد اما همچنان بیت‌کوین مشهورترین و پراستفاده‌ترین رمزارز یا پول دیجیتال جهان است. رمزارزها که ذاتا بر بستر بلاک‌چین شکل می‌گیرند نقل و انتقال‌شان قابل رصد نیست و خرید و فروش آن مانند ارزهای سنتی در دنیا فراگیر است. هم‌اکنون هر بیت‌کوین با قیمت حدود ۱۰هزار و ۹۰۰ دلار خرید و فروش می‌شود.

علیه تحریم؛ یک‌سوم استخراج بیت‌کوین دنیا در ایران؟

در برخی سوله‌های ماینینگ چین هر سوله به‌صورت میانگین ۵ بیت‌کوین در روز استخراج می‌کند که نشان می‌‌دهد ماینینگ بیت‌کوین به‌صورت صنعتی هنوز سودآوری خوبی دارد. ایران در ماه‌های اخیر تلاش کرده که ماینینگ قاچاق را به مسیر قانونی هدایت کند. ایران با توجه به قیمت پایین برق و البته نیازی که به شبکه بیت‌کوین (یک شبکه مالی خارج از سوییفت و بدون نظارت آمریکا)‌ دارد، می‌تواند مقصد بسیاری از این سرمایه‌گذاران باشد.

سهیل نیکزاد، فعال حوزه بیت‌کوین دراین‌باره به همشهری می‌گوید: «خریدن بیت‌کوین با دلار هرچند امکان‌پذیر است اما راه اقتصادی‌تر، استفاده از ماینرهاست. این ماینرها می‌توانند با استفاده از برق ما، بیت‌کوین تولید کنند. بخشی از این بیت‌کوین سهم ما خواهد بود که می‌تواند برای تعامل مالی با کشورهای دیگر استفاده شود. به جز این، مالیاتی را نیز می‌توانیم از تولیدکننده دریافت کنیم.»

به تازگی هم در مجلس طرحی از سوی نمایندگان ارائه شده که در آن از ارزهای دیجیتال به‌عنوان محصولی استراتژیک یادشده است که «تحریم ناپذیر» است و می‌توان از استخراج آنها برای کاهش وابستگی به صادرات نفت و کاهش تأثیرات تحریم‌های «ظالمانه» استفاده کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بابك

      بيت كويين تا يكسال ديگه ميتركونه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بیت کوین نابود میشه جایی نیست که ما پا بزاریم خراب نشه

    • اُفُقْ

      وقتی همچین پتانسیلی هست خب استفاده کنه کشور
      ماشاءالله این همه نفت و گاز
      حالا که تو این موارد تحریم هستیم حداقل بیت کویین استخراج کنن
      البته قریب به یقین تا الان هم کلی آقازاده‌ها و یکاره های مملکت برای خودش مزرعه استخراج بیت کویین دارن!
      فقط علنی نشده و نمیشه!

    • ملت در خواب

      فلسفه بوجود امدن پول را مطالعه کنید و چرا طلا و دیگر مسکوکات برای مبادله کالا انتخاب شدندو اینکه ارزش و مقدار چاپ پول کشورها بر اساس ذخایر طلایشان محاسبه میشود را میتوان مقایسه کرد با چیزی که نمی توان انرا دید و فقط در ذهن انسانها وجود دارد.انوقت پی به بی ارزشی بیت کوین خواهید رسید.سیستم اداره کننده کشور ومردم ماهم که عاشق تخیلات و موهومات خیالی بوده و هستند.پس باشید، تا صبح سحر دولتت بدمد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یه تفکر سنتی که حتی مفهومی از ارز دیجیتال نداره. هیچ مفهومی

      • حس

        به نظر شما چکار کنیم با پیشرفت دنیا جلو نریم.
        پولامونو بریزم تو بالش بزاریم زیر سرمون

    • بدون نام

      من سر در نمیارم

    • بدون نام

      خسته نباشید
      همین حوضه بود که دولت گل کاری نکرده‌ بود که شکر خدا ظاهراً ورود کرده ...مثل دلار و بورس و ....

    • بدون نام

      دلار شد ۲۹٫۹۰۰ تومان. ترا به خدا قسم یک کاری بکنید. به خدا له شدیم و دیگر نمیدانم چه کار کنیم. گشنه ایم و هیچ فریاد رسی نداریم ‌.
      ترا به خدا قسم جلوی دلالان را بگیرید.
      مگه مملکت دلسوز ندارد؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج