جاباما
۱۰۴۳۵۰۴
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

عضو خبرگان: اعدام باید در موارد خاص صورت بگیرد

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اعدام در مواقعی صورت می‌گیرد که اگر این فرد اعدام نشود موجب قتل و تضییع حقوق تعداد بسیار زیادی از انسان‌ها می‌شود بنابراین اعدام حالت پیشگیری از وقوع قتل، فساد و مفاسد دارد.

خبرگزاری برنا: عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: اعدام در مواقعی صورت می‌گیرد که اگر این فرد اعدام نشود موجب قتل و تضییع حقوق تعداد بسیار زیادی از انسان‌ها می‌شود بنابراین اعدام حالت پیشگیری از وقوع قتل، فساد و مفاسد دارد.

«هاشم هاشم‌زاده هریسی»، عضو مجلس خبرگان رهبری، در واکنش به اینکه با انجام هر اعدامی در کشور، فشارهای بین‌المللی روی ایران افزایش می‌یابد، آیا واجب است که اعدام در رده مجازات‌های داخلی قرار داشته باشد؟ گفت: مسئله اعدام در اسلام وجود دارد اما این وجود داشتن به این معنای نیست که تعداد بالایی اعدام صورت بگیرد، اولا اعدام باید در موارد بسیار خاص و کم صورت بگیرد، دوم اینکه حکم اعدام بسیار با احتیاط باید انجام شود؛ حتی اگر یک هزارم شبهه وجود داشته باشد که این فرد این کار را کرده یا خیر یا اینکه شرایط اعدام را دارد یا ندارد، نباید اعدام صورت بگیرد. به عبارت دیگر شک و شبهه در خصوص اصل ارتکاب و شرایط ارتکاب، باعث می‌شود که اعدام صورت نگیرد. منظور این است که باید در کیفیت و کمیت بسیار احتیاط صورت بگیرد. لذا اعدام، با احتیاطِ در شرایط و در کیفیت و در اصل، مصداق کمی می‌تواند پیدا کند.

نماینده مردم آذربایجان در مجلس خبرگان رهبری افزود: سوم اینکه اعدام در مواقعی صورت می‌گیرد که اگر این فرد اعدام نشود، موجب قتل و تضییع حقوق تعداد بسیار زیادی از انسان‌ها می‌شود؛ بنابراین اعدام حالت پیشگیری از وقوع قتل، فساد و مفاسد دارد. چهارم اینکه اگر سه شرط مذکور و همه شرایط جمع شوند و شبهه‌ای وجود نداشته باشد و جرم جزو مواردی باشد که حکم اعدام داشته باشد، دیگر جای اغماض وجود ندارد چراکه حکم الهی است و واجب است که اجرا شود، البته اعدام طبق شرایطی که گفته شد باید صورت بگیرد نه به آسانی و به گستردگی.

هاشم‌زاده هریسی در رابطه با تناقض اعدام با حقوق بشر تصرح کرد: اعدام با توجه به شرایطی که گفته شد نه تنها با حقوق بشر متناقض نیست بلکه در مسیر حفظ حقوق انسان‌ها و بشر و برای جلوگیری از قتل‌ها، کشتارها و مفاسدی است که حقوق انسان‌ها را تضییع می‌کند. بنابراین اگر واقعا در معقوله اعدام به شرایط اسلام کاملا توجه شود و رعایت کنند، اعدام امری معقول تلقی می‌شود که در حد بسیار محدودی، صورت می‌گیرد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به آیا اسلام دست قانون‌گذار را در حذف مجازات اعدام از قانون مجازات اسلامی بازگذاشته است؟ اظهار کرد: خیر. وقتی که شرایط مذکور وقوع اعدام را بسیار محدود می‌کند، براساس نصح صریح قرآن و اسلام نمی‌شود حکم خدا را تقلیل داد. در حقیقت اعدامی که در آن همه شرایط رعایت شود براساس مصالح و حقوق بشر است، اصلا چرا انسان از ظلم حمایت کند؟! این حذف کردن به نوعی به معنای حمایت از ظلم و فساد می‌شود اما قاضی می‌تواند دقت کند و مواردی که در آن شرایط شک و تردیدی وجود دارد به جای اعدام، مجازات دیگری اعمال شود.

هاشم‌زاده هریسی در پایان تاکید کرد تنها در ایران نیست که مجازات اعدام اجرا می‌شود و در عربستان حتی گردن می‌زنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج